Thomas Stadin skrev:Tony Johansson skrev:Har kollegor som cyklar med dubbdäck. "Falsk trygghet" är omdömet. Jag håller mig till min cykel eller åker kollektivt på vintern, punkt slut.
Olika cykeldubbdäck presterar olika bra.
För ett par år sedan trampade jag med Biltemas dubbdäck och de var nog bra till en början, men efter ett par veckor, när halkan väl kom var dubbarna nedslitna.
De två senaste säsongerna har jag kört Schwalbe Marathon dubbdäck. Dubbarna är slitstarka och håller utan vidare en hel vinter (vid ca 10-15mil/v).
Då det är snö vill man att hjulet skär ned igenom snön och då är smala däck att föredra.
Om man har fjädrandad framgaffel studsar inte framhjulet och det ger både bättre känsla och fäste.
Så är det naturligtvis.
Inte sällan (även om det är regeln som bekräftar undantaget) så får man (oftast) vad man betalar för, och Schwalbe tillhör inte lågprissegmentet, precis

.
~ 400:- per däck är inte gratis direkt. Och eftersom jag är en kostnadsmedveten konsumen, kör jag med sommardäck åter om

. Det går det också, bara man anpassar hastigheten efter väglaget, som sagt.
Sedan har jag ingen fjädrande framgaffel på min gamle Skeppshults Elit, men det får gå. jag har inte för avsikt att köpa ytterligare en cykel, efter den som jag köpte inför förra årets cykelsemester till Gotland:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~
Numera utan hoj.