Raspberry Pi

Raspberry Pi

Inläggav BmwMats » 2016-11-23/20:48

Nu när hösten och snart vintern är här, så kanske det kan vara kul med lite andra aktiviteter än motorcykelåkning (även om jag själv är tokig nog att åka året runt)... :shock:

Håller på att lära mig lite om dom här små Raspberry Pi datorerna som är både enkla och relativt billiga (runt 350-400 kronor).
Har kopplat denna lilla dator till min befintliga skärm och tangentbord plus mus, så det fungerar utmärkt att surfa, vara med på forum m.m.

Någon mer som kör liknande setup ?

Vore trevligt med lite tips och ideér om olika projekt och liknande nu i höst/vintermörkret ;)

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Raspberry Pi

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-23/22:07

Har ingen koll på vad det är för prylar. Jag går i en mer analog riktning och har lagt ner mina sociala medier. Håller på att försöka lära mig spela gitarr vilket är en utmaning. Jag älskar musik men har liksom ingen känsla. Tror jag är lite för matematisk på nåt sätt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Raspberry Pi

Inläggav MichaelWa » 2016-11-23/23:30

Jag kör min upp till tv:n och spelar spel och tittar film
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Raspberry Pi

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-24/07:26

Bengt-Åke Vestman skrev:Jag älskar musik men har liksom ingen känsla. Tror jag är lite för matematisk på nåt sätt.

Du lär dig nog. Musik är egentligen matematik; frekvenser, durationer, harmonier, rytmer etc. Allt har en matematisk-fysikalisk bakgrund. Så är också musiken den konstform, som naturvetare och teknologer oftast ägnar sig åt - i alla fall på amatörnivå.
Humanisterna verkar över lag mera intresserade av text- och bildkonst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Raspberry Pi

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-24/11:16

Bror Gårdelöf skrev:Du lär dig nog. Musik är egentligen matematik; frekvenser, durationer, harmonier, rytmer etc. Allt har en matematisk-fysikalisk bakgrund. Så är också musiken den konstform, som naturvetare och teknologer oftast ägnar sig åt - i alla fall på amatörnivå.
Humanisterna verkar över lag mera intresserade av text- och bildkonst.


Intressant, så har jag inte tänkt på det men det kan nog stämma. Jag fortsätter klinka. Målet är inte att bli nåt utan mest att ha trevligt för stunden men det vore ju kul om det kunde låta åtminstone lite fint.

Lite lustigt är att min husgud Håkan Hellström berör ämnet i mellanpratet på den här låten (2 sista minutrarna). Han pratar om hur dålig han var på matte och hans kompis som blev ekonom (som jag). Men det är ju klart, hans låtar kan nog inte anklagas för att vara matematiskt uppbyggda.

https://open.spotify.com/track/5k3BZhlhlJhbKNilTn4m0e
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Raspberry Pi

Inläggav Broberg » 2016-11-24/12:38

Kör en raspberry pi2 med RetroPie disten.
på den körs då Emulator station, lade även in Kodi då jag inte har huvuddatorn kopplad till tvn, så den fungerar både som spelenhet och mediaenhet för tillfället.
Har inget tangentbord eller mus kopplad till den, Emulator Station styrs med Snes-handkontroller och Kodi styrs via Kore appen på telefonen/surfplattan.

Beställde igår en ny Pi3 som ska byggas in i nästa projekt som blir en Smart Mirror/Magic Mirror.
BMW K1100LT -93 snart 16 000 mil
Broberg
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-01-02/09:45
Ort: Åtvidaberg

Re: Raspberry Pi

Inläggav BmwMats » 2016-11-25/13:05

MichaelWa skrev:Jag kör min upp till tv:n och spelar spel och tittar film


Låter som ett enkel men genial idé, men fungerar troligtvis bra.
Använder du ett USB-minne som lagring för film eller går du via nätverk och router ?
Vilket operativsystem använder du, NOOBS, Raspbian m.m. ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Raspberry Pi

Inläggav BmwMats » 2016-11-25/13:18

Broberg skrev:Kör en raspberry pi2 med RetroPie disten.
på den körs då Emulator station, lade även in Kodi då jag inte har huvuddatorn kopplad till tvn, så den fungerar både som spelenhet och mediaenhet för tillfället.
Har inget tangentbord eller mus kopplad till den, Emulator Station styrs med Snes-handkontroller och Kodi styrs via Kore appen på telefonen/surfplattan.

Beställde igår en ny Pi3 som ska byggas in i nästa projekt som blir en Smart Mirror/Magic Mirror.


Funderar på att testa att bygga ett mediasystem, men skulle vilja skaffa en liten skärm till Raspberry'n för menysystem m.m.
Som surfdator och arbetsdator duger den ju gott även med den öppna mjukvaran såsom Libre Office som ingår vid mjukvaruuppgraderingen. Man har ju alla funktioner såsom i word, excel m.fl.

Skaffade en bok igår som heter: Raspberry Pi Hacks som innehåller beskrivningar på 60 olika projekt, skall bli intressant att läsa i vintermörkret då det är för kallt för att gå ut att skruva på hojen i garaget... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Raspberry Pi

Inläggav neutral » 2016-11-25/13:25

För ett mediasystem kopplar du den direkt till TV:n via HDMI så har du den som skärm, koppla tillfälligt in tangentbord/mus vid behov bara. Många TV har USB som du kan strömsätta Pajen med och om du vill sätta fast den med kardborre på baksidan av TV:n. Remote kan du köra SSH från din vanliga dator till den. Lagringen av media måste vara extern på ett eller annat sätt, antingen kopplar du helt enkelt in en extern disk via USB eller så köper du t ex en Netgear ReadyNAS eller liknande, den kan du ha till alla dina datorer.

Det finns färdiga distar som väl alla är baserade på Kodi/XBMC som t ex OpenElec.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Raspberry Pi

Inläggav BmwMats » 2016-11-25/13:56

Låter intressant Peter... Dock lite överkurs än så länge men det ger väl sig med tiden.
Köpte min Pi2 för ett bra tag sedan, men den har mestadels legat på hyllan då tiden har saknats för experiment. Har gett mig den på att jag skall lära mig mer om den i vinter ! ;)

Förånansvärt mycket datorkraft och flexibilitet för dom pengarna som det kostar att bara fylla tanken fullt på hojen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Raspberry Pi

Inläggav BmwMats » 2021-10-19/12:55

Lyfter denna tråden aningen, då den legat och dammat sedan 2016... ;)

Då det finns kunniga och kluriga forummedlemmar här, så vill jag slå ett slag för dessa små enkortsdatorer, prisbilliga och oerhört kraftfulla, programmeras med en variant av gamla UNIX, nämligen Linux.

Fantastiskt användbara för programmering, styrning, övervakning samt även ersättning för din vanliga PC-dator som du har hemma.

Regnigt väder idag och som gjort för lite programmering och experiment när man är ledig. ;)

Hittade några fina inbyggnadslådor samt tryckkänslig LCD-skärm för att bygga in datorn i.

/BmwMats
Bilagor
IMG_5865.JPG
IMG_5866.JPG
IMG_5867.JPG
IMG_5868.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Raspberry Pi

Inläggav BmwMats » 2021-10-19/12:56

...
Bilagor
IMG_5869.JPG
IMG_5870.JPG
IMG_5871.JPG
IMG_5872.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst