Det här med tankväska...

Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-04/22:55

Jag lägger upp detta i Offtopic .
Säkert relaterat till någon annan lämplig existerande del av vårt forum, men jag orkar inte analysera flera minuter vilket del det borde vara bara för att undvika trampa någon potentiellt lättkränkt på tårna.
En ansvarsbefrielse med andra ord :mrgreen:

En veckas intensivt kvällsarbete med min vän Google är avklarat :?
Varning #1: Inlägget nedan har en längd som normalt enbart Bror har förmågan att klämma ur sig.


Eftersom Navigatorn (Garmin) knappast är den bästa uppfinningen sedan skivat bröd (fungerade inte alls för mig senast i Alperna) så har jag letat efter en lämplig tankväska med plats för den absolut mest felfria och billigaste backup-lösningen: papperskarta.
Med plats menar jag inte insidan av väskan utan en läsbar vattenskyddad plats på utsidan.
Dessutom önskas ingen tankväska modell gigantisk som gör att nuvarande körställning, eller synfält (instrument) påverkas negativt.
Något litet och lätt för enbart mobiltelefon, plånbok, eller liknande.
"Jamen, en mobiltelefon med GPS är en bra back-up?" Visst är den det, men ingen modern mobiltelefon i dag har en batteritid som går att skryta över. Speciellt inte påslagen och i konstant bruk under en lång dag på vägen. Däremot kommer numera varje mobiltelefon med ett oändligt antal onödiga appar som drar tjyvström...
Senast i Tyskland hade jag min mobiltelefon kopplad till eluttaget på hojen via en lång USB-sladd. Enkelt. Tyvärr visade det sig att laddningen av mobiltelefonens batteri knappast gick snabbt medan den brukades (ca +1% var 10:e minut).
"Jamen, det går att fixa genom att köpa A, och koppla till B via en koppling till C...etc".
Jajamen, men jag har noll intresse av att koppla A till B till C etc permanent på min hoj.
Dessutom med ett färskt bevis på att moderna mobiltelefoners strömbehov under en längre tids brukande i kombination med ett mc-batteri inte är den allra bästa lösningen. Speciellt inte om mobiltelefonen är en väldigt hungrig Iphone (ursäkta alla ni Apple-fanatiker).
Så papperskarta fick det bli.

Numera tillhör tyvärr en tank av metall stenåldern så det från början större urvalet minskade snabbt då flertalet av dessa baserades på magnetiska lösningar.
Kvar fanns ett litet urval med lösningar i form av sugproppar, remmar, och tanklocksfästen.

Sugproppslösningen gick bort då den saknade "säkerhetsfäste" i form av rem runt någon del av styret.
Av vikt då det fanns kunder som klagade över hur länge sugpropparna satt kvar innan dessa lossnade - speciellt vid blött väder.

Kvar fanns remmar (inkl."fästmatta") med fästpunkter under sadel och runt styret, samt tanklocksfäste.
"Fästmattan" var mindre estetiskt tilltalande, och krävde dessutom ett större antal arbetsmoment för att möjliggöra tankning.
Kvar var nu enbart remmar och tanklocksfästen.

Remlösningen erbjöd enbart ett mycket litet urval av mindre tankväskor, och remmar som gnuggar mot den fabrikslackade tankytan är jag allergisk mot. Vi pratar knappast om ett gammeldags tjockt lager av hammarlack på moderna hojtankar utan ett väldigt tunnt kostnadsmässigt besparande lager.

Tanklocksfäste "it is".
Någon sådan lösning som erbjuder en mindre vattentålig tankväska (3-7 liter men hellre 3 än 7), och en läsbar väderskyddad plats för papperskartan?
Jag hittade enbart en så den fick det bli.

Det verkar finnas hundratals varianter av tankväskor, men enbart en som passade mina önskemål.
Nu räcker det ju med en då antalet tankar på en hoj även det är begränsat till en, men är det så att mina önskemål skiljer sig så väsentligt från övrigas?

Min fråga blir därför till er som har en tankväska alternativt är på gång att köpa en tankväska; vilket urvalskriteria har/hade ni, och är ni som köpt nöjda?


(Varning #2: Offtopic är givetvis OK i "mina" trådar så ni som är potentiellt lättkränkta är förvarnade)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-05/06:41

Till Aprilian köpte jag ett Bagstersystem (tanköverdrag + väska) som jag var mycket nöjd med. Hela tillverkarens idé är skräddarsydda lösningar för ett antal motorcykelmodeller, och jag tar för givet, att det finns ett sådant till Din hoj. Tanköverdraget kan kräva lite pill, innan man är nöjd med, hur det sitter, men sedan sitter det där och behöver enbart tas bort, när man vill vaxa tanken (vilket sällan behövs, eftersom den skyddas så bra). Naturligtvis finns ett väl placerat hål vid tanklocket.
Bagster gör flera olika väskor, som passar på skydden - inklusive sådana med kartficka i, och som regel är de nog även expanderbara på ett enkelt och samtidigt klurigt sätt. Som regel(?) är väskans två främre fästen av gångjärnsmodell, medan de bakre är av "klicka i"-typ. När man tankar, klickar man ur de bakre fästena, fäller upp väskan framåt och tankar. Snabbt och enkelt.
En nackdel är, att ett Bagstersystem kostar några tusen, men enligt min åsikt får man valuta för pengarna.
Min Bagsterväska kunde dessutom enkelt konverteras till ryggsäck. Allt fanns med.
(Till min begagnade K 1200 RS följde en BMW original tankväska, som fungerar bra, men hade jag fått välja mellan den och ett Bagstersystem, hade jag tagit det senare.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Roger Gross » 2019-04-05/06:48

Jag använder S W MOTECHs tankväsksystem och är mycket nöjd med både funktion och utförande. Har en mycket liten och en lite större tankväska. Valet av storlek styrs av behovet. Med tankringsfäste på båda hojarna passar också båda väskorna på båda hojarna. Avgörande för mig vid val av väsksystem är
- skaver inte lacken på tanken
- snabblossat vid tankning
- mycket funktionellt kartfodral
- måste inte byta väsksystem när jag köper ny hoj
- mycket välgjorda grejer
- passar snyggt på hojen
- väskan kolliderar inte med styret vid fullt styrutslag
Måns - med S W MOTECHs väsksystem får du inga problem med skivat bröd i Alperna... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Pedro » 2019-04-05/08:14

Er helt enig når det gjelder tankvesker fra SW Motech. Man får alle fordelene som Roger nevner i sitt innlegg, samt at prisen heller ikke er avskrekkende.
Kvaliteten er veldig bra!
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-05/11:23

Vilken tur för mig att det blev just en sådan däringa liten SW-Motech.... :D

Bror,
Bagster gick bort då det inte erbjöds en liten tankväska med annat än magneter.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-05/18:05

Konstigt - men Du har förstås bättre uppdaterade kunskaper än jag. (Jag trodde, att Bagsters affärsidé var tankskydd + väska, och då bortfaller ju magneterna - men det var uppenbarligen fel.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-09/18:45

Bror,

Nix, du var bättre informerad än jag visade det sig.
Den jag syftade var tydligen ingen Bagster.

Hitta förövrigt en produktnyhet i dag från just Bagster:
6 liter med plats för karta på utsidan, och med fästanordningen du pratar om.

Det tar sig för oss som fiskar efter små tankväskor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-09/19:32

Då har Du ett angenämt problem: SW Motech eller Bagster? Ingetdera är dåligt. Själv har jag enbart erfarenhet av Bagster (kände inte till SW Motech 2005, när jag köpte Bagstersystemet till Prillan), men Du har ju andra inlägg, som indikerar, att SW Motech knappast är sämre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Assar » 2019-04-09/20:16

Jag köpte en sån här på AVA-rea (495 pix) och spände fast den på passagerarsadeln, så slipper jag har väska på tanken.
https://sw-motech.com/en/products/luggage/tank+bags/strap+tank+bag/4052572042830.htm
Bild
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-10/05:02

Jo - kör man enbart singel, är en väska på passagerarplatsen ingen dum idé.
Men vill man någon gång ha med en passagerare, ställer sig saken annorlunda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Assar » 2019-04-10/06:37

Bror Gårdelöf skrev:Jo - kör man enbart singel, är en väska på passagerarplatsen ingen dum idé.
Men vill man någon gång ha med en passagerare, ställer sig saken annorlunda.

Händer för det mesta aldrig. Men om det händer kan fästdynan sitta kvar, bara att zippa loss väskan. Fästdynan tas bort med två snäpp om man vill.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-10/08:24

Jag tänkte mera på, att en packmöjlighet förloras, om man byter ut väskan på passagerarsadeln mot en passagerare. Tankväskan har inte den nackdelen - och rör det sig om touring, behövs rimligen mer packutrymme för två än för en.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-31/18:02

Klart!

SW-Motech ION (5-9 liter) tankväska.
+: Allt ingår inkl. fästen, hyggligt prissatt, liten, yttre plastfodral för karta, samt lätt att ta av/på vid tex tankning
-: Måste borra genom plastbotten av väskan för fästet

1.jpg

2.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-05-31/19:31

Har en dylik väska, fast den minsta modellen. Mycket nöjd med funktionen. Men, sw- motec garanterar inte att den är vattentät. Har förvisso inte kört utan regnskyddet när det regnar. Gäller bara att man är noggrann när man monterar fästet i undersidan på väskan.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-01/15:49

@Måns Snygg och som det verkar smidig väska!

Har också en SW Motech (på inrådan härifrån) och det var en av många verkliga AHA-upplevelser när det gäller smidighet på hojen.
Jag var lite orolig för att borra och få det rätt men det var också så enkelt som man sa här på forumet :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-01/20:40

Peter,

Jo, behovet av liten sak att lägga pryttlar som telefon, nycklar, plånbok etc är underestimerat ;)
Speciellt under långresor när det ska lösas biljetter för vägtullar och färjor.
Jag har kopplat en sladd också från uttaget så att telefonen (Spotify) kan laddas under färd i väskan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav mumkas » 2019-06-02/11:40

Hejsan,

Jag tycker själv en tankväska är superbra för småsaker som man behöver få fram lätt och utan att behöva kliva av hojen, samt att kunna ha en karta. På min förra R1200GS hade jag alltid BMWs lilla variant monterad, förutom på semesterresor då jag hade den större. På min nuvarande R1200R har jag också BMWs, men bara när jag kör längre sträckor eller vill ha en karta. Det enda problemet med den är att kartfickan är lite för liten, då jag använder MC-kartan Sverige som man gärna inte viker där det inte är tänkt att göra det. Det löste jag med en vattentät kartficka från Naturkompaniet som jag fäste med kardborreband. Mina kriteria för att välja BMWs har varit att de passar bra och hittills inte läckt in vatten. Dessutom ängslas jag inte så mycket för att få lackeringen nött. Fast det är ju såklart inget jag strävar efter heller, så därför använder jag numera bara tankväskan när jag verkligen behöver det.

IMG_0278.JPG
IMG_0278.JPG (111.16 KiB) Visad 7028 gånger
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-02/14:37

Måns Ulveståhl skrev:Peter,

Jo, behovet av liten sak att lägga pryttlar som telefon, nycklar, plånbok etc är underestimerat ;)
Speciellt under långresor när det ska lösas biljetter för vägtullar och färjor.
Jag har kopplat en sladd också från uttaget så att telefonen (Spotify) kan laddas under färd i väskan.


Där har du helt rätt! det var här någon sam för många år sedan att inte åka med tex telefon i innerfickan, eller hemma nycklar i byxfickan (om man faller och har otur kan det bidra till skada)
Så numera köra jag helt utan grejor i fickorna och så lite som möjligt i tankväskan, tyvärr är jag på riktigt som en hamster, kommer på en miljon saker som är "bra att ha med" :? ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-03/10:14

Ni med tankväskor och papperskartor verkar ha fått saker och ting om bakfoten...

Facket under den transparenta plasten på tankväskans överdel är inte avsett för papperskartor.
Där ska man istället ha uppkopplade surfplattor med GPS som kör valfri kart-app, givetvis i kombination med den riktiga navigatorn.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det här med tankväska...

Inläggav mumkas » 2019-06-03/17:23

Thomas Stadin skrev:Ni med tankväskor och papperskartor verkar ha fått saker och ting om bakfoten...

Facket under den transparenta plasten på tankväskans överdel är inte avsett för papperskartor.
Där ska man istället ha uppkopplade surfplattor med GPS som kör valfri kart-app, givetvis i kombination med den riktiga navigatorn.


Oenig med dig Thomas men helt säkert är det dit vi är på väg, men när det kommer till att använda en karta för en översikt är jag alldeles för analog :D Det går snabbare för mig att kasta ner en blick på den än att ta upp en surfplatta, zooma och scrolla hit och dit på den. Men jag har iaf en NAV VI också som synes :) Använder den för att hitta i stan, hitta boende på resor och ibland för avstånd till nästa brytpunkt. En punkt som jag hittat på den analoga kartan såklart! Det skulle inte falla mig in att lägga en semesterrutt om vintern i datorn och köra efter den på sommaren, utan jag bestämmer lite efter vad jag känner för dag till dag.

Men nu spårade jag ur lite då den här tråden handlade just om tankväskor med plats för papperskartor.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-03/21:14

Elektroniska mackapärer ställer bara till det.
Old school - papperskarta - funkar alltid :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-03/23:18

Jag kör heller inte med surfplattan uppkopplad ännu men däremot kör jag uteslutande med navigator som vägvisare.
Rutterna/spåren skapar jag i BaseCamp kvällen före.
För att få en överblick kunde en platta i kartfodralet med Google Maps uppe ge en bra överblick.
Papperskartor från Marco Polo brukar jag ha med i packväskan och de används tillsammans med Kurviger, BBB och Rallymaps.
Förresten! Glömde den viktigaste - väderkartan!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det här med tankväska...

Inläggav BrooklynS » 2019-06-04/07:10

Tankväska är behövlig av många anledningar. Förutom karta så vill man ju ha med sig extra handskar, reflexväst (i mitt fall även SMC-instruktörsväst), kniv, kåsa, laddgrejor till mobilen, silvertejp, första förband, vattenflaska, våt insektstrasa i plastpåse för visiret, multiverktyg, pannlampa osv.

Att ha en tankväska som INTE är vattentät ser jag ingen mening med alls.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Det här med tankväska...

Inläggav mumkas » 2019-06-04/16:16

Jag får nog ändå motvilligt erkänna att jag inte kommit på tanken att ha en surfplatta i kartfickan.. Det lockar faktiskt att ha en moving map och en iPryl till.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-04/22:13

....alla dessa "nödvändiga" i-pryttlar :)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-05/15:39

mumkas skrev:Jag får nog ändå motvilligt erkänna att jag inte kommit på tanken att ha en surfplatta i kartfickan.. Det lockar faktiskt att ha en moving map och en iPryl till.


I agree! :)
Frågan är bara om man ser displayen när den ligger där horisontellt under plastfilmen i solljuset.
Det brukar också bli jäkligt varmt där.
Sambon har en iPad. Kanske kan testa med den :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Det här med tankväska...

Inläggav mumkas » 2019-06-06/12:37

Thomas Stadin skrev:I agree! :)
Frågan är bara om man ser displayen när den ligger där horisontellt under plastfilmen i solljuset.
Det brukar också bli jäkligt varmt där.
Sambon har en iPad. Kanske kan testa med den :)


Gör det! Har inte hunnit mäta vad som får plats i kartfickan i min tankväska än, men idén att ha en moving map lockar.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-26/11:57

Häpp! Lite feedback efter en säsong med bla Nordkapp upp och ned.

Väskan fyllde sitt syfte.
Kvalitén på produkten helt i enlighet med priset.
Storleken (5-9 liter) var dessutom perfekt för mitt behov.

However....
Jag har nu upptäckt hur irriterande det är att behöva lossa på väskan varje gång hojen behöver kärlek i tanken, eller när hojen övernattningparkeras även om SW Motechs-lösning tillhör den mest enkla möjliga (dra ut en fjädrad sprint - svårighetsgrad 0).
Ännu en sak att behöva bära med sig till och från hotellrummet/hytten/tältet (två sidoväskor, topboxväska, tankväska, hjälm....).
Största nackdelen dock att tankfästet är kvar även när touringen är avslutad och väskan lagd på hyllan.
En estetisk skymf.

På min kommande hoj har jag därför bestämt mig för att strunta i tankväska, och försöka med Wunderlichs små "vindavisarväskor", dvs en liten väska under respektive handtag på styret.
Jag har sett lösningen tidigare på en svensk RS, och ägaren var supernöjd.
En högst sannolikt bra lösning för mitt primära behov - en temporär förvaring av plånbok, telefon, vattenflaska, öronproppar, färjebiljett, och liknande.

Bild.jpg
Bild.jpg (102.3 KiB) Visad 5833 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med tankväska...

Inläggav BrooklynS » 2020-01-26/12:21

Thomas Stadin skrev:
mumkas skrev:Jag får nog ändå motvilligt erkänna att jag inte kommit på tanken att ha en surfplatta i kartfickan.. Det lockar faktiskt att ha en moving map och en iPryl till.


I agree! :)
Frågan är bara om man ser displayen när den ligger där horisontellt under plastfilmen i solljuset.
Det brukar också bli jäkligt varmt där.
Sambon har en iPad. Kanske kan testa med den :)


Redan mobilen dör av värme där om solen ligger på. Mobilen mår bäst längre ned i tankväskan...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst