F800åkare skrev:Monterat nytt däck bak på pärlan. Hittade ingen markering för tyngsta punkten på däcket så jag bara la på det, endera hade jag tur eller så är Michelin ruskigt bra på att få jämna vikter på sina däck, hängde upp för balansering och hade inte tagit bort de gamla vikterna än , skiljde mindre än 5gram.
Så jag brydde mig inte om att göra något, de fick sitta kvar och allt monterades på hojen.
F800åkare skrev:Monterat nytt däck bak på pärlan. Hittade ingen markering för tyngsta punkten på däcket så jag bara la på det, endera hade jag tur eller så är Michelin ruskigt bra på att få jämna vikter på sina däck, hängde upp för balansering och hade inte tagit bort de gamla vikterna än , skiljde mindre än 5gram.
Så jag brydde mig inte om att göra något, de fick sitta kvar och allt monterades på hojen.
F800åkare skrev:Gjort ca 30 mil idag, funkade kalas, måste dock av med framdäcket för batteriet i sensorn....
BmwMats skrev:F800åkare skrev:Gjort ca 30 mil idag, funkade kalas, måste dock av med framdäcket för batteriet i sensorn....
Vad är det för sorts sensor och vad har däcket med det hela att göra ?
Låter väldigt knepigt...
BrooklynS skrev:BmwMats skrev:F800åkare skrev:Gjort ca 30 mil idag, funkade kalas, måste dock av med framdäcket för batteriet i sensorn....
Vad är det för sorts sensor och vad har däcket med det hela att göra ?
Låter väldigt knepigt...
Däcktryckssensorn, sitter under ventilen. Batteriet räcker ett antal år, sedan behöver det bytas. Görs lämpligen i samband med däcksbytet, men det ideala hade ju varit att den säger till när det är ca ett års livslängd kvar, så byter man nästa gång man byter däck...
F800åkare skrev:Den började ge sporadisk signal ca 1-2 v efter jag bytt framdäcket.
BmwMats skrev:F800åkare skrev:Den började ge sporadisk signal ca 1-2 v efter jag bytt framdäcket.
Ja, det är väl typiskt... Lagen om all tings jxxlighet...
F800åkare skrev:BmwMats skrev:F800åkare skrev:Den började ge sporadisk signal ca 1-2 v efter jag bytt framdäcket.
Ja, det är väl typiskt... Lagen om all tings jxxlighet...
Ja, vissa säger ju Murphy's lag, själv håller jag mer på O'Toole.
BmwMats skrev:Idag var det servicedags på den STORA kraftfulla hojen...
(Yamamamaha YBR 125)
Magnus Brobeck skrev:BmwMats skrev:Idag var det servicedags på den STORA kraftfulla hojen...
(Yamamamaha YBR 125)
Trevlig maskin denna Yamaha YBR hundratjuskäms! Vi hade en i huset för ett par år sedan när junior körde med A1 körkort.
MVH Magnus
BmwMats skrev:Idag var det servicedags på den STORA kraftfulla hojen...
BrooklynS skrev:Skratta ni. Den lastar dryga 200 kilo, och klarar dessutom av det med sin låga etta och höga kvalitet.
Bränsleförbrukningen når i värsta fall (full gas - 101 km/h - på femman med 189 cm fullvuxen förare) 0,2 liter/mil och servicen är både enkel och billig.
En skitbra hoj, som i otalet derivat gör tjänst som familjebruksfordon runtom i Sydostasien.
F800åkare skrev:BrooklynS skrev:Skratta ni. Den lastar dryga 200 kilo, och klarar dessutom av det med sin låga etta och höga kvalitet.
Bränsleförbrukningen når i värsta fall (full gas - 101 km/h - på femman med 189 cm fullvuxen förare) 0,2 liter/mil och servicen är både enkel och billig.
En skitbra hoj, som i otalet derivat gör tjänst som familjebruksfordon runtom i Sydostasien.
Njae, nu var det ju skämtet om att den är lite för kraftig för en H-D åkare som det skrattas åt, inte hojen.
BmwMats skrev:Otroligt att spolen och järnkärnan fortfarande var intakta och fungerande i givaren...
Har sett några olika exempel på givare som inte längre har fungerat, men ändå sett relativt oskadade ut.
Gott att du fick ordning på detta, bra gjort !
Ecklesiastik skrev:BmwMats skrev:Otroligt att spolen och järnkärnan fortfarande var intakta och fungerande i givaren...
Har sett några olika exempel på givare som inte längre har fungerat, men ändå sett relativt oskadade ut.
Gott att du fick ordning på detta, bra gjort !
Tackar tackar. Jag är däremot jäkligt fundersam på hur förra ägaren (alternativt dens mekaniker) kan tagit bort shims och inte tänkt på att det är ett djupt spår i ABS givaren.
Vertice skrev:Känns genast lite trevligare att klippa när man ser BMW loggan.
BmwMats skrev:Detaljstuderade din bild på kardanens bakre splines.
Man ser antydan på att material saknas och ett lätt slitage. Lika mycket på mina hojar också, fullt normalt.
Där jag markerat med röd prick, ser man lite trappstegsformat slitage, dock minimalt vad jag kan se.
Du har säkert 30.000 mil kvar innan du behöver oroa dig
(inom ramen för onödigt vetande)
Vertice skrev:BmwMats skrev:Detaljstuderade din bild på kardanens bakre splines.
Man ser antydan på att material saknas och ett lätt slitage. Lika mycket på mina hojar också, fullt normalt.
Där jag markerat med röd prick, ser man lite trappstegsformat slitage, dock minimalt vad jag kan se.
Du har säkert 30.000 mil kvar innan du behöver oroa dig
(inom ramen för onödigt vetande)
Det var intressant notering och skarpsynt!
Låter bra att det finns några mil kvar att rulla
BmwMats skrev:Nej, har inte mantalsskrivit mig i garaget, men nära på...
BmwMats skrev:Det var MÅNGA år sedan man hade en radfyra, rättare sagt 37 år sedan som jag ägde en hoj med sådan motor.
Då var det en Honda CB750K -82'a. Men den här har liiite mer pulver i motorn.
BmwMats skrev:Oj, det blev en till igår...
Det var MÅNGA år sedan man hade en radfyra, rättare sagt 37 år sedan som jag ägde en hoj med sådan motor.
Då var det en Honda CB750K -82'a. Men den här har liiite mer pulver i motorn.
Så klart det blev en K-maskin, RS dessutom
Stort TACK till en forummedlem som gjorde detta möjligt !
Bengt-Åke Vestman skrev:BmwMats skrev:Det var MÅNGA år sedan man hade en radfyra, rättare sagt 37 år sedan som jag ägde en hoj med sådan motor.
Då var det en Honda CB750K -82'a. Men den här har liiite mer pulver i motorn.
En sån hade jag också, en 79:a vill jag minnas. Men dom gick som ett skott på den tiden!
Ecklesiastik skrev:Grattis TegelstensMats
K1100RS är en grymt fin maskin. Jag saknar min gamla pärla varje dag. När jag har ett lika stort garage som du kommer jag nog åka dit på en...
Men då saknar du väll bara en K1100LT så har du en Komplett uppsättning
Bror Gårdelöf skrev:Grattis! Själv sålde jag ju min K 1200 RS för åtta månader sedan. Jag är helt nöjd med efterträdaren men minns förra maskinen med glädje. Minnesbilden - av motorns lena gång, dess breda dragregister, som alltid kunde leverera mer, än jag behövde, det bekymmersfria ägandet och den för mig utmärkta körställningen - kommer nog inte att bli sämre med åren.
BmwMats skrev:Jo för att få relevans till trådämnet, så kan jag nämna att jag har småpysslat lite med hojen som nu står på lyften i garaget, börjat med några servicepunkter och lite översyn.
Kan man kalla det för "smekmånad" tro ?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst