Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav BrooklynS » 2019-12-29/10:17

...och välkommen också Bror Gårdelöf! :D Stretade emot länge med en alldeles för bra rakfyra, men det går inte hur länge som helst att ignorera både vetenskapen, konsten och utvecklingen.

"-What took you so long?"

Säsongen 2020 har nu förutsättningar att bli hur bra som helst. Grattis!



Vi väntar nu bara på Mörtling... :mrgreen: :lol: :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Falken » 2019-12-29/11:04

Se där ja! Grattis bror! :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-29/11:15

Tack, alla - och mest Roger Gross, som tipsade mig om ett unikt tillfälle.
Före Rogers tips var planerna, att Sigurd och jag skulle fortsätta att trivas och åldras tillsammans i åtskilliga år, för han är alltjämt vid mycket god vigör.
Men unika tillfällen är just unika. Dem måste man gripa, när tillfälle ges, och det gjorde jag.

En slutsats av detta är, att Sigurd är till salu. Annons kommer inom några dagar under Säljes, men om någon är specifikt intresserad, är vederbörande välkommen att höra av sig ASAP.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Max Mad » 2019-12-29/11:45

Bror Gårdelöf skrev:Tack, alla - och mest Roger Gross, som tipsade mig om ett unikt tillfälle.
Före Rogers tips var planerna, att Sigurd och jag skulle fortsätta att trivas och åldras tillsammans i åtskilliga år, för han är alltjämt vid mycket god vigör.
Men unika tillfällen är just unika. Dem måste man gripa, när tillfälle ges, och det gjorde jag.

En slutsats av detta är, att Sigurd är till salu. Annons kommer inom några dagar under Säljes, men om någon är specifikt intresserad, är vederbörande välkommen att höra av sig ASAP.
Och vad blev det istället, Hr Gårdelöf !? (BrooklynS).

Edit: Såg att det var en R 1250 RT Sport av 2019 års modell. Jaha, det är ju onekligen en uppdatering i jämförelse med vad som varit.

Hoppas att du blir nöjd med köpet, själv kan jag inte låta bli att känna ett sug efter en själv, om än inte just den modellen du köpt, tveklöst en sportig maskin :mrgreen:.

Tänker i vart fall besöka Mc - mässan i slutet av Januari, drömma är ju gratis, (och ofarligt) :mrgreen:.
Senast redigerad av Max Mad 2019-12-29/12:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Peter Nordlund » 2019-12-29/12:14

Grattis Bror! :D

Det var lite "otippat" och nu låter jag ju som om jag känner dig, men jag har upplevt ditt sätt att tala om Sigurd som så självklart att jag blev just överraskad, inget annat :)
Glad å dina vägnar och hoppas det blir hur kul som helst!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-29/12:27

Du känner mig ju via Forum. ;)
Jag är absolut inte trött på Sigurd - tvärt om - men så var det ju det där med unikt tillfälle.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Roger Gross » 2019-12-29/13:06

Jaa, vad stort sker - sker i lönndom...
Som lite inblandad i utvecklingen är jag MYCKET imponerad över Brors framsteg. Från gårdagens teknik till top-of-the Line. Den R1250RT Sport han nu kommer att framföra är ett mycket fint exemplar -- smidda fälgar och AKRA-pipa. Precis inkörd! Och med de excellenta bromsoken från HAYES. Och de läcker givetvis inte!
Som förövning till kommande säsong är vi några som tar med Bror till Spanien i slutet februari - han ska då få chansen att rejält köra in sig på en R1250RT...
Att han nu annonserar ut AKRA-pipan på annan plats här på forumet, kan mycket väl vara en skenmanöver. Inte alls omöjligt att han i morgon förmiddag åker till BEVIKS för att prova ut ett skinnställ - med knäpuckar...! :o
Hursomhelst - närstående är instruerade att vara vaksamma på andra avvikande och plötsliga beteendeförändringar hos nämnda knutte. Men enligt uppgift ska denna förändring och framsteg vara helt utan smärta så ngn narkosläkarinsats synes överflödig. Möjligen att de nu plötsligt utvuxna hornen i pannan ger vissa problem när hjälmen ska på... ;)
Denna "särskilda händelse" kan utlösa att vi måste "gå upp i stabsläge" - men mitt förslag är att vi avvaktar utvecklingen :)
Vänligaste hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Sahlin » 2019-12-29/13:15

Stort grattis Bror! Själv har jag varit i boxerträsket sedan jag fick mitt återfall för några år sedan. Gjorde förvisso ett avsteg med en boxersexa i två år men har nu åter tagit mitt förnuft till fånga och konverterat tillbaka till två cylindrar ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Timmervikaren » 2019-12-29/14:21

Grattis Bror!

En RT var, innan jag såg en RS, min drömhoj!

Denna hoj får du många goa mil på.
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-29/15:15

Grattis Bror!
Det måste kännas som att byta ut Morakniven mot en skapell.
Linköping med omnejd blev plötsligt mer osäkert :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Håkan » 2019-12-29/15:21

Grattis Bror, till ett bra val. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-29/16:05

Timmervikaren skrev: En RT var, innan jag såg en RS, min drömhoj!

Hade säljaren haft en motsvarande RS till salu, skulle jag ha slagit till minst lika snabbt - men nu var det ju en speciell RT, som fanns att köpa.
Innan detta köp blev av, hade jag sedan länge sagt, att den dagen Sigurd sade upp sig, skulle jag ha ett angenämt problem: Valet mellan F 800 GT (eller snarare dess efterföljare), R 1250 RS eller RT.
Som singelåkare behöver jag egentligen inte mer hoj än en F 800 GT, men såväl R 1250 RS som RT lockade.
Nu slapp jag denna beslutsvånda. ;)

Till Roger: Jag har redan ett skinnställ - och föredrar alltjämt sobert svart, utan knäpuckar. ;)
Det var, som anas av avataren, min standardrigg under sju år - alltid med separat regnställ i packningen.
För touring har ett högklassigt textilställ onekligen sina fördelar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav BmwMats » 2019-12-29/23:51

Får gratulera Bror, men man kan ju ha både boxer och radmotorhojar i stallet... ;)

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-30/15:49

Idag har jag kommit på nyförvärvets namn.
Sigurd heter så, för att första bokstaven på registreringsplåten är S. När jag bokstaverar vid exempelvis telefonsamtal, blir det alltså "Sigurd .. .. .. .. ..", och på den vägen är det.

Nyförvärvets sista tecken på plåten är W, så han får heta Willie - efter en av mina absoluta favoritfilmer, Spike Lees Inside Man. I den filmen är i stort sett inget, vad det verkar vara, och första gången man ser den, blir man fullständigt upplurad på läktaren. En synnerligen rekommendabel film med bland andra Clive Owen, Willem Dafoe, Christopher Plummer, Jodie Foster och Denzel Washington i ledande roller. Den sistnämndes rollfigur är kriminalare. När han av och till talar med sin vackra hustru per telefon, är en återkommande replik, att han kommer hem med "Willie and the big twins".
Det är ingen oäven koppling till en boxer-BMW med ett W på plåten. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav BrooklynS » 2019-12-30/15:53

"Rädda Willy!" kommer nog att bli det stående skämtet i vänkretsen... :mrgreen:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-30/16:05

:D :D :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Kovlingen » 2019-12-30/16:09

Bror Gårdelöf skrev:Idag har jag kommit på nyförvärvets namn.
Nyförvärvets sista tecken på plåten är W, så han får heta Willie

Blir ju rätt kul att åka omkring på :mrgreen: :D :D :D

Citat:
En gång går det bra att byta namn i Sverige. Det är till och med gratis.
Knepigare blir det andra gången. Det har en kvinna i Östergötland bittert fått erfara.
Kvinnan kom till Sverige för ett och ett halvt år sedan. Eftersom många hade problem att uttala hennes utländska förnamn valde hon att lägga till namnet Willy som nytt tilltalsnamn.
För sent upplystes hon om att det är ett pojknamn i Sverige och att det dessutom liknar det engelska namnet för mannens könsorgan – ”Willie”.
”Mitt namn betyder ju penis”, skriver kvinnan i en överklagan,'
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Roger Gross » 2019-12-30/16:22

Men Bror - är inte WILLIE ett flicknamn!? Och WILLY den manliga varianten!?
En R1250RT Sport med bl a smidda fälgar är ju inte direkt feminin... eller?
Gott Nytt År - hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Kovlingen » 2019-12-30/16:25

Lägger ett par spänn på namnbyte :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Max Mad » 2019-12-30/17:13

Kovlingen skrev:Blir ju rätt kul att åka omkring på :mrgreen: :D :D :D
:D :D :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Lindeberg » 2019-12-30/19:35

Skrevraketen Willie ;)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-30/19:41

Av skäl, som framgår ovan, blev det Willie. Jag tror, att mansnamnet kan stavas på båda sätten i engelskan, medan Willy är det enda jag sett i tyskan.

Dock har jag nog felciterat Denzel Washington ovan: "Big Willie and the twins", tror jag, att det skall vara.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Roger Gross » 2019-12-30/19:51

Bror Gårdelöf skrev:Av skäl, som framgår ovan, blev det Willie. Jag tror, att mansnamnet kan stavas på båda sätten i engelskan, medan Willy är det enda jag sett i tyskan.

Dock har jag nog felciterat Denzel Washington ovan: "Big Willie and the twins", tror jag, att det skall vara.
-

OK, Bror - det är du som är Husse...
/Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-02/20:34

Ibland går det undan! Jag gissar, att Willies ägare inte räknade med, att köp skulle göras upp 28 december, men så blev det.
Inte heller räknade jag med, att Sigurd skulle säljas i brådrasket, men i kväll har han bytt ägare - så för första gången sedan 25 mars 2003 står ingen hoj i garaget! Men Willie slumrar förstås gott i väntan på att hans nye ägare skall komma och hämta honom, när det blir körväder i vår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Roger Gross » 2020-01-02/21:12

Bror Gårdelöf skrev:Ibland går det undan! Jag gissar, att Willies ägare inte räknade med, att köp skulle göras upp 28 december, men så blev det.
Inte heller räknade jag med, att Sigurd skulle säljas i brådrasket, men i kväll har han bytt ägare - så för första gången sedan 25 mars 2003 står ingen hoj i garaget! Men Willie slumrar förstås gott i väntan på att hans nye ägare skall komma och hämta honom, när det blir körväder i vår.


Å hej o hå - här går det undan...
Skulle inte förvåna om din R1250RT även utrustas med gpsnavigator ganska snart... :o ;)
Bra, Bror - du har överraskat med dina progressiva insatser!
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Snart RT-åka i Spanien... :!:
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Sahlin » 2020-01-02/22:39

Det där med namn är ju alltid en kul grej. Själv döpte jag min nyinköpta GS till Gun-Marie. Kanske inte så dramatiskt på svenska men uttala det på engelska (Gun-Mary) så blir det lite mer "spännande". ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-03/09:16

Påminner mig om en tidningsartikel, som jag läste för decennier sedan. En svensk fotbollsspelare hade fått plats i ett amerikanskt forbollslag. I det spelet förekommer stundom, att laget får en free-kick (tror jag, att den heter). Då hålls den ovala bollen på högkant av en spelare, medan en annan skall sparka den mellan de höga målstolparna.
(I Snobben håller Gullan bollen på högkant. Karl skall sparka - och hon rycker alltid undan bollen för honom.)
I amerikansk fotboll är sparkar inte särdeles avgörande, utom i just denna situation, så det kan vara ont om bra kickers. Nämnde svenske spelare kom därför in på plan, i stort sett enbart för free-kicks. Hans förnamn var Gunnar - vilket med engelskt uttal naturligtvis blev Gunner! Snacka om, att namnet fastnade!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-01-03/15:10

Det är lite märkligt att stora affärer i livet sker ganska snabbt, spontant och känslostyrt Hus, stugor, fordon. Så har det varit för mig i alla fall. Visst har jag försökt klä känsloargumenten med rationella argument, men innerst inne vet jag att det är hjärtat och inte hjärnan som haft kommandot.

För några år sen fick jag för mig att jag skulle prova sälja hojen några veckor innan en lite längre resa. Sen blev det brått att hitta en annan mc till trippen. När det gäller köp av mc-kläder har jag däremot velat sen i somras. Läst tester, sett videotester, pratat med folk, klämt och känt i mc-butiker innan jag nu äntligen lyckats klicka på köpknappen. Under tiden har jag dessutom hunnit byta bil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-01-03/17:13

Välja ny hoj är ett besvär men ett kärt sådant. Jag har i.o.f.s. redan valt min nästa hoj men har ännu inte ekonomi för att få ihop det och kanhända ändras preferenserna innan ekonomin hunnit ikapp.

Fast det blir ingen boxer och inte ens en BMW.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-03/19:17

Bengt-Åke Vestman skrev: Det är lite märkligt att stora affärer i livet sker ganska snabbt, spontant och känslostyrt ...

Riktigt så har det inte funkat i mitt fall. Jag har befunnit mig i den i dubbel bemärkelse positiva situationen, att ha varit nöjd med, vad jag haft - bland annat för att det fungerat mycket bra mycket länge - och samtidigt haft råd att gripa ett tillräckligt bra tillfälle, när det dykt upp.
Så snabbt - ja. Spontant - mja. Känslostyrt - gäller väl närmast definitionsmässigt de flesta hojköp?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Kovlingen » 2020-01-03/21:20

Får väl dela på detta . GS och Boxer . Eller ? :?
Själv skulle jag aldrig tänka tanken på att köpa en GS .
(Men jag gör inte som många andra :shock: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav gorbra » 2020-01-04/12:36

Kovlingen skrev: Själv skulle jag aldrig tänka tanken på att köpa en GS .
:shock: )

Det gjorde inte jag heller när jag hade min R12R. Köpte en RS LC och körde 200 mil, efter det sålde jag den då jag inte kom överens med framänden/gaffeln.
Ska du ha en med Telelever så blir det GS eller RT då det gäller de nyare modellerna. Nu hann jag bara köra 60 mil med min GS -18 innan vintern, men det kändes rätt. Så var inte för säker på att du inte hamnar på en GS förr eller senare. :o
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Roger Gross » 2020-01-04/13:25

Kovlingen skrev:Får väl dela på detta . GS och Boxer . Eller ? :?
Själv skulle jag aldrig tänka tanken på att köpa en GS .
(Men jag gör inte som många andra :shock: )


Ovanligt och oväntat kommer något inlägg som inte stämmer med trådrubriken... :o :o :o
Om vi styr tillbaka till BOXERN så är det utan tvekan BMW MOTORRADs signum idag - boxern lär vi få leva med...
Jämfört med en radtvåa har boxern nackdelar vad gäller vikt och tillverkningskostnad. Men utseendet är riktigt maffigt och motorljudet är en njutning, speciellt i 1250 utförandet där mycket mekaniskt oljud är bortkonstruerat.
Fabriken jobbar med "sound management" och lägger ner många ingenjörstimmar på att få RÄTT ljud ur avgassystemet. Resultatet är att 1250-boxern låter lite för bra i mångas öron. Ska bli intressant höra vad forumesset B Gårdelöf tycker... Jag har ett helAKRAsystem på min 1250 GSA och tycker då att ljudet passar hojen. Min 1250RT går med ett mycket tystare originalsystem och det passar bra på den hojtypen enligt min högst subjektiva uppfattning! ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-07/15:09

Någon av Wallenbergarna har devisen "Esse, non videri" ("Att vara, men inte synas") i något sammanhang.
BMW kunde tidigare sägas leverera hojar enligt devisen "Esse, non auderi". ("Att vara, men inte höras" - reservation för eventuell miss i latinet.)
Fast på sistone verkar man ha övergivit den filosofin i syfte att skapa välljud - i alla fall för motoröron.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav BmwMats » 2020-01-07/15:28

... och även vilja synas..., men det hör väl till marknadsföringen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-07/16:31

Jo - estetiken är nog så viktig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-08/00:32

Något som herr Gross nämnde ovan som även jag glatt upptäckte under 1254 cc-provkörning: nya boxermotorn är tyst vad det gäller mekaniskt oljud - inte längre den välkända skördetröskan.
Detta i kombination med det förbättrade vridmomentet i hela varvregistret, och lite mer knuff (hk) fick mig att snabbt bestämma mig att det var dags för ny hoj.

Jag är knappast en boxer-fanatiker, men ibland är det bara att ge upp och acceptera verkligheten - en grym motor om man önskar mycket vridmoment oavsett varvtal. Perfekt för bla touring.

Under RS-provkörningen och avsaknaden av mekaniskt "slamrande" kändes det lite som att köra en valfri välbyggd modern pigg 900 cc sporthoj med hygglig effekt. Förvånad och överraskad. Jag var tvungen att under färden verifiera med ögonen vad som verkligen satt under tanken.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav BmwMats » 2020-01-08/04:32

Måns Ulveståhl skrev:...Jag är knappast en boxer-fanatiker, men ibland är det bara att ge upp och acceptera verkligheten - en grym motor om man önskar mycket vridmoment oavsett varvtal. Perfekt för bla touring.
...


Ber att få gratulera Måns, när får du cykeln ?

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-08/04:48

Mats,

Får och får...
Om det varit så väl :D
Spargrisen krossas och leverans sker första veckan i maj.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-08/07:51

Förväntan - förväntan. Jag har ju aldrig kört en shift-cam-motor, enbart generationen dessförinnan - och den är inte dålig.
Beslutet att köpa Willie var ändå lätt att ta. Omdömena från såväl bekanta, som kört den, som i mc-pressen är ju unisona i sin lovsång till 1250-motorn.
Det skall bli intressant att jämföra motorkaraktärer. Sigurds radfyra på 1170 kubik (tror jag) går mycket mjukt (lite fusk, för motorn är gummiupphängd) och har en erkänt bred vridmomentkurva. Effekt saknas aldrig, som jag kör.
Nu kommer jag att ha ytterligare 84 kubik, fördelade på två burkar, ännu högre vridmoment och ännu mer effekt! Fast det blir väl som med Sigurd: Fler än hälften av pållarna kommer nog endast undantagsvis att lämna stallet. Redan där skjuter det på mer än ordentligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-08/09:29

Bror,

Vridet kommer du att älska.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Roger Gross » 2020-01-08/09:39

Bror Gårdelöf skrev:Förväntan - förväntan. Jag har ju aldrig kört en shift-cam-motor, enbart generationen dessförinnan - och den är inte dålig.
Beslutet att köpa Willie var ändå lätt att ta. Omdömena från såväl bekanta, som kört den, som i mc-pressen är ju unisona i sin lovsång till 1250-motorn.
Det skall bli intressant att jämföra motorkaraktärer. Sigurds radfyra på 1170 kubik (tror jag) går mycket mjukt (lite fusk, för motorn är gummiupphängd) och har en erkänt bred vridmomentkurva. Effekt saknas aldrig, som jag kör.
Nu kommer jag att ha ytterligare 84 kubik, fördelade på bara två burkar, ännu högre vridmoment och ännu mer effekt! Fast det blir väl som med Sigurd: Fler än hälften av pållarna kommer nog endast undantagsvis att lämna stallet. Redan där skjuter det på mer än ordentligt.


En förbränningsmotor åstadkommer vibrationer. Oavsett tillverkare och konstruktion. En sexa som i K1600 har sin typ av vibrationer, en encylindrig 310:a har sina vibrationer. Ju större slagvolym per cylinder desto större vibrationsproblem. En 800-kubiks boxer går mjukare än en 1200-kubiks. De flesta vibrationstyper går att reducera/eliminera med finare tillverkningstoleranser i kombination med balansaxlar. Men BMW:s boxer har cylindrarna förskjutna cirka 40 mm och därmed uppstår krafter som kan ge vibrationer. Dessa krafter är större ju mer kraft kolven skickar mot vevaxeln. På en 1250-boxer är det rejält med pulver... 1250-motorn kan köras silkeslent från tomgångsvarv, men matar föraren på med fullt gaspådrag så känns pulsationerna från cylindrarna. Drar man på lite mera måttligt minskar pulsationerna direkt. Jag skriver "pulsationer" vilket skiljer sig från en radfyras vassare vibrationer. Men 1250-boxern med sin ShiftCam-teknik är även i detta avseende ljusår före sina föregångare. Orsakerna bakom framstegen är finare tillverkningstoleranser, mera sofistikerad teknik vad gäller bränsleinsprutningen samt att motorn har två olika kamkurvor på insugsidan (ShiftCam) - en mjuk lågeffektskam och en vass högeffektskam. Motorstyrdatorn bestämmer vilken kamkurva som ska vara i tjänst. Föraren signalerar sina effektönskemål till motorstyrdatorn med gashandtag och växelspak.
Fortfarande är det många som inte fattat vilken oerhört fin motor 1250-boxern är med sin ShiftCam-teknik!
Tips 1: Kolla spargrisen innan du provkör...
Tips 2: Som alla motorer har även 1250-motorn vibrationer på vissa varvtal. På mina 1250-hojar har jag reducerat de vibrationer som når styret genom två olika åtgärder; Andra styrändvikter (som BMW MOTORRAD följer intresserat) samt handtag typ "Grip Puppies". Testa och njut!
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Om ni fr o m mars månad möter en gentleman i Linköpingstrakten och denne går med ett brett grin under mustaschen - då kan det mycket väl vara forumisten B Gårdelöf som varit i Spanien och avnjutit en R1250RT... :o ;)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav CG Arvidsson » 2020-01-08/10:00

Du kan vara lugn Bror, träsken är inte så bottenlösa som på 60-talet, när man körde R60/2. Idag är det som att köra på en fuktig gräsmatta, med ikopplad antispinn förstås. Har jag varit ute med R60:n, kan man bara rulla ut en K och torka upp dom.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-08/10:31

Jag är inte det minsta orolig - snarare tvärt om. "Förväntan är ordet", sa Bull.
Dessutom är jag i den lyckliga situationen, att spargrisen är välgödd. Lite slankare kommer han att bli, men det tål han.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Ecklesiastik » 2020-01-08/17:40

Bror Gårdelöf skrev:Jag är inte det minsta orolig - snarare tvärt om. "Förväntan är ordet", sa Bull.
Dessutom är jag i den lyckliga situationen, att spargrisen är välgödd. Lite slankare kommer han att bli, men det tål han.


Bror din kommentar får mig onekerligen att tänka på Lindemanen med Tågresenär Ludvig Lindeman. framför allt dom sista 30 sekunderna
https://www.youtube.com/watch?v=RIM4bGwW-yc
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-09/09:57

Underbar! Jag har hört den förr, men det var åtskilliga decennier sedan, så det mesta var glömt.
Dock noterar jag, att skivan naturligtvis måste dödskallemärkas numera. Ludvig Lindeman refererar inte bara till en "neger" utan två - varav den andre är färdkost. Dessutom sägs dessa två vara från Nya Guinea - tror jag - och där har det veterligen alltid varit ont om "negrer".
Hur som helst: PK är det minst av allt - vilket inte på minsta vis vanhedrar salig Hans Alfredson.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-06/21:08

Roger Gross skrev: PS Om ni fr o m mars månad möter en gentleman i Linköpingstrakten och denne går med ett brett grin under mustaschen - då kan det mycket väl vara forumisten B Gårdelöf som varit i Spanien och avnjutit en R1250RT... :o ;)

Nu har jag varit där. Upplevelsen blev precis så positiv, som jag trodde - vilket inte vill säga lite.
Men något brett grin under mustaschen blev det aldrig fråga om - och det lär dröja.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-06/21:53

Saknas mustaschen?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-06/22:25

Jäpp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Till slut hamnar alla i boxerträsket...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-03-16/15:03

R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst