Tråden om allt möjligt

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-27/19:20

En sak, som jag grubblar över, är, att det ibland tar extremt lång tid för datorn att hälsa på navigatorn. Det kan dröja tio minuter, från det att jag kopplat ihop dem, tills GARMIN-symbolen kommer upp på skärmen och jag kan börja föra över rutter. Ibland verkar det inte gå alls.
Någon, som har en förklaring?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-27/22:22

Jag har suttit i timmar nu på diverse mc-sajter för hitta grejor att tröstköpa.
Abstinensen är svår.

(Nix, köpte inget. Stolt över mig själv)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav CG Arvidsson » 2020-01-27/23:33

Till Bror. Jag fick en ny 6:a på garantin. Den tar betydligt kortare tid att logga in sig, än den förra, ca 3 min. Kan det möjligen bero på hur mycket man har i minnet, som ska följa med in i datorn. Däremot verkar ju kartorna fått spelet i BaseCamp.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-01-27/23:41

Måns Ulveståhl skrev:Jag har suttit i timmar nu på diverse mc-sajter för hitta grejor att tröstköpa.
Abstinensen är svår.

(Nix, köpte inget. Stolt över mig själv)


Grattis Måns ! :o :shock: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-28/09:23

Tack, C G. Tills vidare avvaktar jag. Ibland självläker ju problemen. Men då vet jag, att jag inte är ensam om iakttagelsen.
Till råga på allt verkar mina kartor fungera! "Vete fan, hur det går till! Det är nog nå't elektroniskt."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-28/14:27

Jag snubblar vidare i BaseCamp - och har fått ytterligare en lektion per telefon. Tack, Magnus Brobeck.
En sak, som Magnus inte kunde svara på, men som min svåger hittat någonstans, är, att BaseCamps kartprojektion förefaller vara "en bild av vårt klot, sett från en breddgrad över Central- eller Sydeuropa".
Därmed blir framför allt norra Skandinavien ihoptryckt i nord-sydlig riktning.
Detta skall alltså gå att ändra, så att man ser Skandinavien mera rakt uppifrån. Hur gör man det?
(Svågern lär väl svara i sinom tid.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Olof Eriksson » 2020-01-28/15:51

Bror Gårdelöf skrev:Jag snubblar vidare i BaseCamp - och har fått ytterligare en lektion per telefon. Tack, Magnus Brobeck.
En sak, som Magnus inte kunde svara på, men som min svåger hittat någonstans, är, att BaseCamps kartprojektion förefaller vara "en bild av vårt klot, sett från en breddgrad över Central- eller Sydeuropa".
Därmed blir framför allt norra Skandinavien ihoptryckt i nord-sydlig riktning.
Detta skall alltså gå att ändra, så att man ser Skandinavien mera rakt uppifrån. Hur gör man det?
(Svågern lär väl svara i sinom tid.)

Använd Javawa så fixas du detta i en blink.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav GSven » 2020-01-28/20:02

Olof Eriksson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jag snubblar vidare i BaseCamp ....kartprojektion förefaller vara "en bild av vårt klot, sett från en breddgrad över Central- eller Sydeuropa".

Detta skall alltså gå att ändra, så att man ser Skandinavien mera rakt uppifrån. Hur gör man det?

Använd Javawa så fixas du detta i en blink.

I Windows är blinken kort. I senaste macOS 10.15 Catalina accepteras bara 64-bitars program, fungerar javawa verkligen där?
Det finns en lite längre väg för att ändra projektionsvinkeln beskriven här: http://www.javawa.nl/projectionmac.html
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Olof Eriksson » 2020-01-28/20:06

Ja se där. Är lite ovan med kompisar som har Mac så svaret kom som en relfex. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-28/20:12

Tack, GSven!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-01-29/13:43

Ett problem med den långa anslutningstiden har visst med strömförsörjningen att göra. Framförallt Nav 5:an drar mycket ström, vilket ställer till problem om USB-porten inte orkar leverera det. Nav 6:an ska vara bättre i det avseendet (vilket jag märkt då jag nyligen bytt). Men tipset för Nav 5:an var att gå via en USB-hub som klarar att leverera mer ström. Det finns ett otal varianter i olika prisklasser, det viktiga är att se till att porten levererar ordentligt med kräm.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-29/15:14

OK. Det låter som ett godartat, om än irriterande fenomen.
Fast ibland undrar jag, om det är hela sanningen i mitt fall.
Nå - det får framtiden utvisa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-01/19:26

Hemkommen från dagens av D9 arrangerade GPS-kurs vill jag framföra ett stort tack till Peter Currie, som på ett förtjänstfullt sätt befriade oss från mycken okunskap i ämnet BaseCamp. Det vore lögn att påstå, att allt han sade fastnade i mina kvarvarande grå celler, men jag är i alla fall avsevärt mindre okunnig än i morse. Hatten av.

Tyvärr kunde Peter också konstatera, att det verkar vara något fel på min nyinköpta BMW Navigator VI, som bör reklameras. (Se inlägg ovan.) Han provade i flera olika portar på ett par olika datorer, och till slut etablerades kontakt - men något galet är det, för så segt skall det inte vara.
Nå - det är för sådant, som garantier finns.

Tack också till DO D9, P-O Gunnar, och till Beviks, som ställde upp med lokaler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-04/19:19

Lite efterforskningar har gett vid handen, att Navigator VI har frisk aptit på ström, och att laddning via datorns USB-kabel tar LÅNG tid. Det kan ha varit så, att de oregelbundet återkommande, långa uppkopplingstiderna berott på, att jag då jobbat "på ackumulatorn" så länge, att den var törstig på el.
Jag har provat med att i sådana lägen ladda navigatorn via elnätet, och - peppar, peppar - med fulladdad ackumulator verkar den koppla upp snabbare. Tiden får utvisa, om detta varit en slumpvariation, eller om jag kommit något på spåren.

I övrigt testade en färdkamrat och jag idag för första gången att inför kommande resa i Andalusien skicka rutter från min navigator till hans. Med mindre än en halv meter mellan apparaterna gick det på ett kick och var imponerande enkelt att genomföra. Hatten av för Garmin för den funktionen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-14/14:30

Häpp!

Första kontakten med mäklaren.
Säljprocessen påbörjad.
Det här ska bli spännande....kanske.

#LÄGENHETSÄLJESDYRT #VISOMBYTERBOSTAD #2020
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-02-14/14:33

Håller tummar och tår... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-14/14:46

BmwMats skrev:Håller tummar och tår... :lol:


Tack!
Går allt åt skogen så bosätter jag mig i ditt lyxgarage :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-02-14/17:03

Måns Ulveståhl skrev:
BmwMats skrev:Håller tummar och tår... :lol:


Tack!
Går allt åt skogen så bosätter jag mig i ditt lyxgarage :mrgreen:


Ta med dig hojen bara, så skaffar jag en tältsäng åt Dig :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-15/15:04

Häpp!

Angående social media.
Läste en debatt där, och undrade stilla varför vissa debattörer titulerade sig som "journalist" trots närmast obefintlig behörig utbildning.
Efter en snabbkoll.
Det finns inga formella krav.
Alla -även du - kan kalla dig journalist.
Samma gäller för politiker.
Två populära yrken i dag i det växande mediabruset - båda utan behörighet/yrkeskrav.

Jag skriver på vårt BMW-forum så jag tackar och tar emot.
Dessutom har jag som alla andra åsikter om det mesta inkl. politik.
Min personliga CV är nu uppdaterad :mrgreen:



//Måns
(BMW-ägare, BMW-klubbmedlem, journalist, samt politiker)


PS
Det finns formella krav för att kunna kalla sig BMW-ägare och BMW-klubbmedlem därför rankar jag dessa högre än journalist och politiker.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-15/15:39

Jag råkade höra ett del av radioprogram om samma sak idag - sannolikt Medierna. Där intervjuades en "youtuber/bloggare", som fick frågan, om han var journalist. Han kunde inte svara - men han hade inte gått något utbildning för det yrket.
Såvitt känt är "journalist" inte någon skyddad yrkestitel - vilket formalistiskt borde betyda, att vem som helst, som uttrycker sig i något av våra medier, kan kalla sig "journalist".

Politik kommer av grekiskans polis (stad/stat, vilket som regel var synonymt under antiken) och översätts väl närmast med "maktfördelning i samhället". De frågorna kan som bekant vem som helst ägna sig åt - med högst varierande resultat.

Jag är lite oklar på, om någon, som bara kallar sig "läkare" och inte är utbildad till det, kan straffas för det. Sätter han/hon "legitimerad" framför utan att ha legitimation, är det olagligt, för det är en skyddad yrkestitel. Dessutom finns förstås ett antal åtgärder, som är förbehållna legitimerade läkare. Ägnar man sig åt sådant utan legitimation, går det under kvacksalverilagen.

Ett kul specialfall relaterades av en kollega för kanske tio år sedan. En manlig undersköterska i Stockholm satte upp en "läkar"praktik, som gick lysande. Så småningom kom myndigheterna på honom. Då visade det sig, att han inte kunde fällas för kvacksalveri, för han hade över huvud taget inte föreskrivit någon form av behandling. Han hade enbart lyssnat - uppenbarligen på ett ur patienternas synvinkel ytterligt sympatiskt sätt, för de kom gärna tillbaka. Dessutom hade de spritt kännedom om denne sympatiske läkare till sina bekanta, så praktiken gick strålande, så länge det varade.
Men såvitt känt fick han slå igen, när det hela blev känt.

Ett annat, snarlikt exempel relateras i den utmärkta filmen The King's Speech, som gav Colin Firth en välförtjänt Oscar för bästa manliga huvudroll. Alla tar för givet, att den okonventionelle och skicklige talpedagog (lysande spelad av Geoffrey Rush), som tar sig an kung George VI:s svåra stamningsproblem, är läkare och kallar honom "Doctor". Själv avvisar han alltid den titeln - och i filmens slut berättar han öppet, att han inte är läkare. Efter första världskriget upptäckte han närmast av en slump, att han kunde hjälpa krigsskadade soldater med svåra psykiska men att få tillbaka sin talförmåga - och med detta kunde han sedan fortsätta. Men han utgav sig aldrig för att vara läkare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-02-15/18:48

Måns Ulveståhl skrev:(BMW-ägare, BMW-klubbmedlem, journalist, samt politiker)

Det finns formella krav för att kunna kalla sig BMW-ägare och BMW-klubbmedlem därför rankar jag dessa högre än journalist och politiker.


Underbart !!!

Mvh BmwMats, BMW-ägare, BMW-klubbmedlem, Politiker, Journalist samt Motorcykelläkare :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-02-15/23:25

Förresten, kan en bilmekaniker kalla sig för Åklagare ??? :roll:
Han är ju en Åk-Lagare :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-16/11:08

Det skämtet såg jag första gången för nästan fyra decennier sedan! Vi var på vintersemester i Jämtlandsfjällen och hade fått något strul med bilen. En bilverkstad i Ottsjö hade en skylt med den ungefärliga lydelsen: "Önskas kontakt med åklagare, ring XXX XXX XXX."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-16/13:42

...så det tar ca 40 år innan ett skämt når upp till Norrland och SkämtMats öron? :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-02-16/13:50

Måns Ulveståhl skrev:...så det tar ca 40 år innan ett skämt når upp till Norrland och SkämtMats öron? :o


Det måtte bero på det långa avståndet och att dom använder djungeltrummor eller annat föråldrat kommunikationssystem för informationsutbyte... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-16/15:10

Måns Ulveståhl skrev:...så det tar ca 40 år innan ett skämt når upp till Norrland och SkämtMats öron? :o

Mja, det fanns ju i Jämtland för sådär 40 år sedan - och förefaller i så fall ha tagit god tid på sig söderut!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-01-27/15:11

I serien: "Värdelöst vetande"

To steder i forumet har jeg prøvd meg med en klurig fråga, for å se om noen av dere er gode på trivia. Det er dere kanskje, men denne klarte dere ikke. I tråden "Vad lyssnar du på i dag" skrev jeg dette:
Odd Arne Kjørstad skrev:Ja, og så var det denne:

Steely Dan: Razor Boy
https://youtu.be/kH2roIZy1Xw

Og så legger jeg på denne:
https://youtu.be/ysJz6bNMfXw

Og prøver meg på en lite quiz: Hva har Steely Dan, Donna Summer og NASA gemensamt?

(Det er hint i vedlagte musikklipp).


Dette skrev jeg i bildgåtan:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg jobber på en billedgåte. Men i mellomtiden kan dere prøve dere på en trivia-fråga jeg la på "Vad lyssnade du på i dag"-tråden. Ingen har svart. Jeg vet den er svår og långsökt, men kanskje noen vet? Jeg har gjort det til en bildgåta. Tre bilder , noe gemensamt.

BMWquiz12021a.jpg
BMWquiz12021a.jpg (39.94 KiB) Visad 4282 gånger


BMWquiz12021b.jpg
BMWquiz12021b.jpg (126.53 KiB) Visad 4282 gånger


BMWquiz12021c.jpg
BMWquiz12021c.jpg (40.11 KiB) Visad 4282 gånger


Jeg kommer med en enklere gåte litt senere, om ingen klarer dette.


For ikke å rote til det i "Lyssna"-tråden og "Bildgåta"-tråden, legger jeg svaret, som er ganske langt og med mye informasjon, her i "Tråden om allt möjligt":

Vad har Donna Summer, Steely Dan og NASA gemensamt? Svaret er: Denne mannen her:

BMWquiz12021d.jpg
BMWquiz12021d.jpg (48.43 KiB) Visad 4282 gånger


Dette er Jeff Baxter, populært kalt "Skunk".

Forklaringen:

Jeff "Skunk" Baxter er en meget dyktig gitarist. Mest kjent er han kanskje fordi han var med i Doobie Brothers.

Steely Dan var egentlig bare to personer, Walter Becker og Donald Fagen, men hver gang de skulle spille inn et album hentet de enn de beste musikerne de kjente til studioet i Los Angeles. Jeff "Skunk" Baxter var med og spilte gitar på flere Steely Dan-album, og dette var dengang vi kunne njuta gitarsoloer. Et eksempel på Baxters gitarsoloer med Steely dan kan man høre her: https://youtu.be/lXE_Q5ZtB18 (etter ca 3:40).

Dette var fra albumet "Countdown to Extacy" fra 1973. https://en.wikipedia.org/wiki/Steely_Dan

I 1979 ga Donna Summer ut albumet "Bad Girls". Donna Summer var allerede godt etablert og kjent som "The Queen of Disco", med mange hits.

Hun jobbet i Tyskland sammen med de tyske producerne Giorgio Moroder og Pete Belotte, som for det meste gjorde elektronisk Euro-disco. Låten "I feel Love" fra 1977 sies å være første låt i verden der musikken bare kom fra synthesizere (Moog og white-noise).

I 1979 kom altså disco-albumet "Bad Girls", og her fikk Moroder ideen å hyre inn en kjent rockemusiker til å spille en gitarsolo på låta "Hot Stuff", ingen ringere enn Jeff "Skunk" Baxter, som altså var mest kjent fra amerikansk vestkyst-rock.
Hot Stuff kan dere høre her, Skunk's gitarsolo etter ca. 2:20: https://youtu.be/tJxOXzE5A8w
(I 2020 kom en remix fra KYGO av låta i EMD-stil, dessverre uten gitarsoloen).

Hva så med NASA?
Jo. På midten av 80-tallet fikk Baxter, nærmest tilfeldig, inspirert av den teknologiske utviklingen i musikkinstrumenter og innspillingsteknikk, en stor interesse for høyteknologi, særlig hardware og software utviklet for militære formål, spesielt data compression algorithms og lagringsmedia med stor kapasitet.

Han ble etterhver en nærmest selvlært rakettforsker(!), så dyktig at han jobbet som konsulent for flere våpenprodusenter i utvikling av rakettmissiler, og også US Department of Defence, som f.eks. Pentagons Missile Defence Agency.

SIden 2005 har han vært medlem av NASA Exploration Systems Advisory Committee.

Etter angrepet på World Trade Center i 2001 fikk han en alternativ tankegang rundt terrorisme, og sammen med hans teknologikunnskaper var dette det som fikk US Government til å konsultere ham. Følgende sitat er vel nærmest en filosof verdig:

"We thought turntables were for playing records until rappers began to use them as instruments, and we thought airplanes were for carrying passengers until terrorists realized they could be used as missiles," Baxter has said. "My big thing is to look at existing technologies and try to see other ways they can be used, which happens in music all the time and happens to be what terrorists are incredibly good at."


Så fra en av verdens mest kjente gitarister til en karriere som rakettforsker! Ikke dårlig! (Han er forresten fortsatt aktiv gitarist).

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Baxter
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-27/18:46

Som det svenska talesättet konstaterar: En man med många strängar på sin lyra.
Imponerande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst