Tråden om allt möjligt

Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-09/22:53

Att ingenjörer inte alltid får sista ordet ska vi vara glada över.

bild.jpg
bild.jpg (15.91 KiB) Visad 11720 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-10/11:58

Mja - en specifik egenskap inom ingenjörsyrket är, att vederbörande måste kunna sitt jobb, för att konstruktionen ifråga skall fungera. Gör han/hon inte det, är risken stor för dåliga resultat - som i "bästa" fall bara resulterar i, att företaget så småningom gå i kaputten. I sämsta fall dör mängder av människor. Hur som helst skapar ingenjörer knappast bra konstruktioner genom mygel som ersättning för kunskap.

Livet i Västvärlden är idag så totalt genomsyrat av ingenjörers konstruktioner, att vi inte tänker på dem utan tar dem för fullständigt självklara. Men det är värt att hålla i minnet, att konstruktionerna definitivt inte tagits fram av vare sig samhällsvetare, ekonomer eller humanister.

Sedan är en annan sak, att i alla fall vissa ingenjörer verkar ha svårt att förena tekniskt godtagbara - eller utmärkta - konstruktioner med användarvänlighet, och då blir det problem.
Samma sak gäller förstås, om konstruktionen i och för sig är utmärkt, men kunderna uteblir - kanske på grund av högt pris, kanske av andra orsaker - så visst behövs ekonomtänkande, för att företaget skall gå bra.

Dock häpnar jag inte sällan över uppenbara bevis på "penny smart and dollar stupid" - där man för att spara en skitsumma här eller där åstadkommit något, som (för)stör en i övrigt utmärkt konstruktion.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-01-11/08:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-01-10/22:03

Ingenjör är en titel och inte ett yrke. En ingenjör kan jobba som allt mellan VD och montör. Redan från skolan är ingenjörer specialiserade på nån nivå (mekank, kemi, el, elektronik, fysik mm).

De flesta tänker väl på ingenjörer som produktutvecklare och det är naturligvis vanligt. Att ingenjörer skulle vara sämre på att ta fram lättanvända produkter än nån annan är dock en ganska märklig tanke eftersom i princip alla produkter tas fram av ingenjörer.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-10/22:23

Fredric Fredricson skrev:Ingenjör är en titel och inte ett yrke.

Man kan hävda samma sak om läkare, sjuksköterska och säkert ett antal andra benämningar. Jag vågar påstå, att de är både-och.

Jag har aldrig påstått, att ingenjörer är sämre än andra på att ta fram lättanvända produkter - bara att en del personer uppenbarligen är det. Ett pinfärskt exempel: Jag har köpt en Navigator VI, som skall monteras i Willie, så snart jag hämtar honom. Efter lite fnulande kunde jag installera Garmin Express. Nej, inte ens det var tillräckligt logiskt och lättbegripligt, för att jag skulle lyckas första gången, men det gick till slut.

Efter ytterligare fnulande fick jag fatt i BaseCamp - och fick upp ett meddelande, att installationen skulle ta 1 timma 11 minuter. OK. Jag började läsa senaste Allt om MC, som kom idag, och kastade då och då en blick på skärmen. När den angav, att en timmas installationstid återstod, gick jag och slog en båge. Vid återkomsten efter ett par minuter angavs installationen vara klar! I skrivande stund vet jag alltså inte, om något gick snett, eller om det, som skulle ta 71 minuter i själva verket tog 8 - eller om installationen fortfarande pågår!
Och det finns inget lättfunnet meddelande, som anger status.
Användarvänligt? Definitivt inte! Men folk, som kan mer, får väl lära mig lite i taget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Kovlingen » 2020-01-10/23:28

Försöker du ta över mitt av annan utsedd som OT-kung Bror :D :D :D
(Kanske var Måns som skrev det . Lite osäker :? )

Nåja det kan jag ta och lycka till med din Garmin :mrgreen:

Snacka om OT i förhållande till trådnamnet . ASGARV :D :D

Jo det är ju en OT-tråd iofs :roll: :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-01-10/23:32

Jag tyckte detsamma i början. Höll på med en del andra program, men var ändå tvungen att gå via BaseCamp för att få in rutterna i Naven. Numera har jag insett att detta program är riktigt smidigt. Det kanske finns någon i trakten som hjälpa dig igång, Efter 3-4 timmar tror jag du kan få till en fin rutt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-11/08:53

Jag utgår från, att så är fallet - men anser fortfarande, att en produkt är dålig, om den inte är självinstruerande. Att det skall behövas "en bekant i närheten" - eller via telefon - för att jag efter kortare eller längre tid skall kunna lära mig, hur programmet fungerar, är närmast ett bevis på, att det är felkonstruerat!

För många år sedan konstaterade en kollega - apropå medicinteknisk utrustning - att idealet är en apparat, som inte behöver någon bruksanvisning. Den skall vara så konstruerad, att man begriper sig på den ändå.
Naturligtvis är detta en sanning med modifikation, men dess kärna av sanning finns, även om man behöver en introduktion till apparatens användande.

Men när ett program beter sig så, som jag var med om igår - och det dessutom tydligen anses normalt, att man skall behöva hjälp, gå kurser etc för att utnyttja dess potential, är det feltänkt i grunden. Tyvärr verkar vi få leva med det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-11/11:39

Du har höga förväntningar, Bror!
Det är ytterst ovanligt med avancerade, tekniska produkter, som inte kräver någon form av instruktioner, träning och handledning för att kunna utnyttjas till sin fulla potential.
Har man inställningen att alla prylar ska gå att använda utan inlärning, lär man dels bli frustrerad ganska ofta, dels begränsa sig till de prylar som verkligen är enkla att handha (de prylarna tenderar i sig att ha väldigt begränsad funktionalitet/användningsområde).
Du som har en lång och krävande yrkesutbildning bakom dig, borde både förstå och uppskatta lärandets metodik och utmaningar - sätt igång och öva, du kommer att bli mångfalt belönad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-11/12:14

Vi är i grunden eniga - men när apparatur beter sig, som den gjorde igår, är något fel.
"Detta kommer att ta 71 minuter", varpå skärmen mindre än tio minuter senare signalerar, att det hela är klart, är inte direkt förtroendeingivande! Lika lite förtroendeingivande är, att man därefter inte har en aning om, huruvida installationen lyckats, eller om något gått snett!

För någon timma sedan satt jag i ett längre telefonsamtal med Roger Gross, som handledde mig igenom apparatens elementa. Tack, Roger! Även det började med åtskilliga försök att över huvud taget få igång den, för min navigator betedde sig inte, som han förväntade sig. Det blev MÅNGA omstarter!

Jag vet inte, om det kan ha att göra med, att navigatorn måste väckas ur sin elektroniska Törnrosasömn, eller om den behövde grundligt med tid att bekanta sig med min Mac. Måhända hittar de varandra snabbare i framtiden? Törnrosasömnen hade hur som helst inte varit oavbruten, för Martin Sandh på Kenneths MC, som levererade den, har efter instruktion från Roger lagt in ett antal rutter inför kommande resa till Andalusien - och de finns där, klara att använda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-11/15:11

När tidsangivelser varierar på det viset, brukar det ofta bero på att nedladdningshastigheten från Internet inte är stabil.
Om det ”tankas hem” med säg 10 Mbit/s i början av processen, görs tidsuppskattning efter det. Om sedan hastigheten ökar, förkortas givetvis tiden. Det kan Du inte lasta Garmin för!
Skiftande hastighet kan bero på många faktorer - du kan ha ”svajigt” WiFi hemma där förflyttning av datorn bara någon halvmeter kan ha stor inverkan. Det kan ha varit någon annan nedladdning igång i huset (på samma eller annan dator/surfplatta/smartphone) som tog mycket bandbredd och avslutades mitt i kart-nedladdningen. Det kan ha varit andra program igång i datorn, som tog minnes- och/eller processor-resurser. Det kan ha varit många som använde Garmins nedladdningstjänst just när Du började, så serverns bandbredd var fullt utnyttjad.
Det kan ha varit Din internet-leverantör som hade överbelastning eller tekniska problem en liten stund.
Jag kör också Mac, och har f n 5 olika Garmin/BMW-GPS:er, och har inte upplevt så dramatiska ”felvisningar” - å andra sidan känns det som ett icke-problem, när det går snabbare än prognosen...
Beträffande GPS:ens funktionalitet, så vidhåller jag att det är en mycket avancerad apparat.
Oavsett vad man tycker om det, så behövs det lite övning och kanske handledning att sätta sig in i allt för att kunna utnyttja potentialen.
För vägvisning från punkt A till punkt B, hävdar jag att Du klarar av att hantera den utan minsta träning eller att ens läsa instruktioner.
Att mata in ett resmål ÄR intuitivt och ungefär det som finns på ”användarvänliga” GPS:er.
Basecamp är ett högt avancerat ruttplaneringsverktyg, som absolut inte behövs bara för enkel vägvisning - det är till för oss som har önskemål om just avancerad ruttplanering!
Kort sagt - krångla inte till det i onödan.
Använd de funktioner Du känner behov av och är bekväm med.
Vill Du använda en rutt någon annan gjort, är det f ö mycket enkelt att överföra den direkt från en GPS till en annan, via blåtand. Mycket praktiskt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-11/15:23

Tack för detta. För att parafrasera Frans G Bengtsson har du befriat mig från mycken okunnighet i ämnet (även om hans ämne var något helt annat).
Det, som störde mig i det akuta läget, var, att jag inte visste, om nedladdningen lyckats eller ej. Efter en del trasslande under ovan refererade telefonsamtal tidigare idag gjorde jag på Rogers inrådan om nedladdningen, och det gick på några sekunder! Eller också konstaterade apparaten: "Vad göras skall är allaredan gjort" (men det angav den i så fall inte).

Jag har anmält mig till D9:s GPS-/BaseCampkurs 1 februari, varunder jag får lyssna till Peter Curries visdomsord i ämnet. Då får vi se, om jag är bildbar, eller om förvirringen enbart hamnar på en högre nivå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Kovlingen » 2020-01-11/15:52

Gunnar Elmgren skrev:Att mata in ett resmål ÄR intuitivt och ungefär det som finns på ”användarvänliga” GPS:er.
Vill Du använda en rutt någon annan gjort, är det f ö mycket enkelt att överföra den direkt från en GPS till en annan, via blåtand. Mycket praktiskt.

1 : Konstigt att kompisen gjorde långreserutter till sin TT och skickade till mej :?
2 : Under längre resor och ändring av resrutt har vi överfört nya rutter via Blåtand .
Detta är inget som har kommit på de nyaste modellerna . Min TT köptes 2013 tror jag .
Funderar på vilka GPS:er som tillhör gruppen "användarvänliga" (som låter nervärderande) ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-11/16:07

Konsumentprodukter ska fungera så att konsumenter enkelt kan hantera produkten. Punkt.

Google Maps är ett exempel på produkt som fungerar utmärkt utan instruktioner.
Använd Google Maps för din planering, och överför sedan rutten till din Navigator/Garmin.
Det fungerar.

Gillar man tidsfördriv med lusläsande av instruktionshäften, och trots lusläsandet ändå kommer att behöva personliga instruktioner så visst fortsätt pilla med Basecamp.
Saknas intresse för instruktionsboksfetischism så duger tex Google Maps mycket väl för oss med annat intresse.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-01-11/16:23, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-11/16:22

Nu är vi duktigt OT i tråden, så ska diskussionen fortsätta bör den nog få en egen tråd - förslagsvis i GPS-forumet.
Måns - konsumenter har olika kunskapsnivå och olika krav på funktion.
Vill Du ha en produkt som passar Din kravnivå, så finns det säkert.
Själv har jag sådana krav på mina GPS:er, att inga andra än Garmin/BMW Nav V/VI finns att välja på. Jag har inte haft några problem att lära mig använda det jag behöver, men vi är alla olika.
Du kan jämföra det med val av tvåhjuligt transportmedel; den som behöver ett smidigt transportmedel för pendling i stadstrafik kanske väljer en automatväxlad EU-moppe - den är enkel att lära sig hantera, och man utnyttjar troligen mycket av dess potential.
En avancerad 1000-kubiks sporthoj vore bortkastad för den användningen - troligen skulle den skapa mycket frustration och vara klart jobbigare och mer krävande för samma användning.
Den som vill köra avancerat på storbana nöjer sig näppeligen med mindre än just en avancerad sporthoj.
Frågor på det?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Världens första gathoj med fabriksmonterad kåpa?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-11/16:32

Gunnar,
Jag har inget att anmärka på ditt personliga intresse för tex Basecamp. Kul för dig.
Fast nu vet både du och jag att konsumenter med ett stort intresse för instruktionshäften är en minoritet.

Gudarna ska veta att tex förarmanualen är något som majoriteten av BMW-ägarna aldrig har öppnat.
Majoriteten vill vrida på startnyckeln enbart - fast tom nyckeln är för svår för den stora massan i dag... (Keyless).

Samma resonemang vad det gäller GPS.
Visst, jag förstår att vissa anser att funktioner är häftiga, speciellt avancerade funktioner.
Basecamp är inte dock rätt alternativ för alla.
I slutändan är den simpla ON/OFF-funktionen ändå den mest använda.... :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-11/17:18

"Min" egna tråd.
*moderatorkärlek* :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-01-11/17:19

Måns Ulveståhl skrev:"Min" egna tråd.
*moderatorkärlek* :mrgreen:


Hihi... :D :D :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-11/17:33

Måns - där är vi eniga. Man ska inte ha mer avancerade prylar än man har användning för...

Kovlingen - det går utmärkt att skapa och utbyta rutter för TomTom.
Det har dock sina begränsningar - till att börja med finns inget annat ruttverktyg än Basecamp, som kan köras lokalt på datorn (PC och Mac). Inget. Punkt.
Alla andra ruttverktyg kräver Internet-uppkoppling för att kunna användas. Alla.
Det går förvisso utmärkt att använda rutter skapade i Basecamp i en TomTom, men för att få in rutten i TomTom behövs Internet-uppkoppling.
Och det går fint att skapa rutter i web-baserade verktyg (typ Google Maps) för att sedan användas i både TomTom och Garmin - bra va? Man väljer det verktyg man trivs bäst med, helt enkelt. Oavsett vilken GPS man har.
Det man ska ha klart för sig är, att alla kombinationer utom Basecamp+Garmin-GPS kräver Internet-uppkoppling. Utan undantag.
Jag reser inte sällan på ställen, där Internet-åtkomst saknas, eller är för dålig/dyr för att använda för ruttnings-arbete under resa (hotell-WiFi är inte alltid att lita på, och på t ex färjor blir det dyrt alt. galet långsamt).

En annan begränsning är, att det bara finns en karta till TomTom - den TomTom levererar.
Till Garmin finns ett stort urval, t ex topografiska kartor som är guld värt när man är ute på spännande skogs- och bergsvägar.
Finns också massor av gratis kartmaterial till Garmin, både vägkartor och topo-kartor.
Och sjökort, om man skulle få för sig att ta med GPS:en i båten.

Vi är alla olika, som sagt - och det är ju utmärkt att det finns valmöjligheter!
För den som väljer Garmin/BMW Navigator, ordnar ju klubben kurser för att lära ut hur man får optimalt utbyte av sin avancerade GPS.
Jag lovar - det är värt ansträngningen för de flesta av oss som åker motorcykel utanför huvudvägnätet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Kovlingen » 2020-01-11/23:11

Gunnar Elmgren skrev:Jag lovar - det är värt ansträngningen för de flesta av oss som åker motorcykel utanför huvudvägnätet!

Vad menas med "utanför huvudvägnätet" ? Är det traktorvägar och kostigar ? ?
Jag har åkt en hel del grusvägar och en del små men det har inte varit några problem .
Nu är dessa skogsvägar av inget intresse och jag enbart gissar att det är många på samma lina .
Varför köpa sådant som man inte har nytta av . Vilket jag har frågat mej själv flera ggr .

Jag förstår att Garmins GPS:er passar en del men hur många är det som köpt dessa bara
för att någon har sagt att det är de som gäller . (eller att det går att rulla på ringen med tummen ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Olof Eriksson » 2020-01-12/11:13

Kovlingen skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Jag lovar - det är värt ansträngningen för de flesta av oss som åker motorcykel utanför huvudvägnätet!

Vad menas med "utanför huvudvägnätet" ? Är det traktorvägar och kostigar ? ?
Jag har åkt en hel del grusvägar och en del små men det har inte varit några problem .
Nu är dessa skogsvägar av inget intresse och jag enbart gissar att det är många på samma lina .
Varför köpa sådant som man inte har nytta av . Vilket jag har frågat mej själv flera ggr .

Jag förstår att Garmins GPS:er passar en del men hur många är det som köpt dessa bara
för att någon har sagt att det är de som gäller . (eller att det går att rulla på ringen med tummen ;) )

Håkan nu vet jag att du inte i princip kör på vägar som inte har E status. Du gillar ju inte guppiga vägar osv. Helt ok för mej att du har den åsikten. :)

Men det finns hojar med fjädring som sväljer gupp bättre än din. Och har man en sådan mc så öppnas definitivt fler vägar upp att åka på. Och det har de flesta idag. Då GS modellerna säljer onekligen mycket bra.

Jag har ägt TomTom navigatorer i ungefär 10 år. Den första hade jag i en Casiopeia 2001 sen blev det en HP handhållen dator osv. Och TomTom är helt ok. Men likväl med en Garmin har du mer möjligheter.

För din typ av vägval så räcker en TomTom länge. Eller tom en vägkarta klarar du dej bra på. Då du föredrar bra asfalterade vägar där du kan sträcka ut din mc. Men många andra här på forumet vill kunna göra mer.

Håkan du var ju tex på GPS kursen jag höll på Telia för ett par år sedan. Där drog ju Peter Larsson sin berättelse om hur han laddade in olika kartor för att få bättre urval av vägar då han åkte i österled. Sådana funktioner är ju gratis om du köper rätt från början.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-01-12/17:24

Garmin eller TomTom? Vi kan väl enas om att båda är bra för oss hojåkare?
Man får väl vara tacksam att det finns två konkurrerande tillverkare som
vill göra något för oss.
Tänk vad tråkigt det vore om vi vore hänvisade till vanliga bil-GPS
Punkt A till B
Fö så har jag både med Garmin och TomTom varit med om felkörningar.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-12/18:33

Gunnar Elmgren skrev: För den som väljer Garmin/BMW Navigator, ordnar ju klubben kurser för att lära ut hur man får optimalt utbyte av sin avancerade GPS.
Jag lovar - det är värt ansträngningen för de flesta av oss som åker motorcykel utanför huvudvägnätet!

Detta skall onekligen bli intressant - och verkar utifrån inledande erfarenheter bli just ansträngande! Jag har ju köpt en Navigator VI till Willie, har idag laddat ner BaseCamp i Macen och kikat på de korta introduktionsvideos, som presenteras, när programmet öppnas.

Därefter tänkte jag för övnings skull skapa en rutt från min bostad till Willies nuvarande vinteride inför hämtningen i vår. (Jag behöver förvisso ingen navigator för att hitta dit och känner till trevliga alternativ till de stora vägarna.)
Då vill programmet, att jag väljer kartversion. I datorn finns tre versioner med exakt likadan benämning. Min gissning är, att det ÄR samma version - men hur den hamnat i datorn i trippelupplaga, vet jag inte.
Därefter vill programmet veta, vilken dag jag skall åka. Dagens datum är defaultläge. OK för det.

Så matar jag in min hemadress - som BaseCamp inte känns vid! Det svarar med en skrälldus med adresser: Rätt gata men fel nummer, alternativt rätt nummer men fel gata, alternativt i fel ort, trots att jag skrivit Linköping i klartext, alternativt fel på samtliga punkter - men den adress, som jag skrivit in och är folkbokförd på, kommer inte upp!
Nå - jag kan välja skolan som startpunkt. Den ligger mitt emot vårt hus, duger således bra och accepteras av programmet.
Därefter skriver jag in ankomstadress - med gatunamn, -nummer och ort. Programmet svarar med rätt gatunamn i fem olika orter i samma landskap, men INGET i rätt ort!
Då väljer jag bara ankomstorten, varpå programmet får fram en bitvis högst överraskande rutt - men det blir i alla fall en rutt.

Jag har under ett antal år sett bekanta lägga upp rutter (de kör nog pc allihop) - inklusive hur de med klickningar och dragningar enkelt ändrat den rutt, som programmet föreslagit, till den de själva velat ta. Men när jag försökte göra detsamma blev det gröt av alltihop! Resultatet blev absurdistiskt!

Roger Gross försökte hjälpa mig per telefon (Tack igen, Roger!), men eftersom även han har pc, och programversionerna skiljer sig åt grafiskt, blev förvirringen bara värre! Utifrån dagens erfarenhet krävs nog en annan Macanvändare, om jag skall få fason på det hela.

Men det känns direkt absurt, att vanliga, konstlösa gatuadresser i välkända orter, som skrivs in i datorn i klartext, inte accepteras av programmet!

När jag sedan stänger av programmet, kommer meddelandet "Sparar dina data". Nej, det är ingen fråga utan en upplysning, där jag ställs inför fullbordat faktum! Jag vill ju inte spara något alls av de misslyckanden, som åstadkommits!

Det enda, som hittills känns problemfritt, är att mata in ankomstadressen direkt i navigatorn, som efter några sekunder har rutten klar - eller i alla fall ser ut att ha det! Den presenterar inte hela rutten utan bara början. Om det finns någon utzoomningsfunktion, så att navigatorn visar hela rutten, har jag i alla fall inte lyckats hitta den.

Så det skall bli intressant att se, hur detta utvecklas.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-01-12/18:47, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BrooklynS » 2020-01-12/18:34

"Välkommen till Basecamp!"

:D :D :D :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-12/18:48

Jo: "All vår början bliver svår!"

Tilläggas kan, att vår bil, som köptes för några år sedan, levererades med en Tomtom som standard. Det var alltså inget vi valde. Varje gång vi lagt in en adress i den, har adressen dels alltid accepterats, och dels har apparaten räknat fram rutten på mindre än en halv minut.

Skillnaden mot BaseCamp, som alltså inte ens accepterar vanliga gatuadresser i kända svenska tätorter, kan inte gärna vara större! (Och ja - jag har provat med att ominstallera programmet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-12/22:55

Bror,
Du jämför äpplen med päron.
Knappar Du in en adress direkt i Din GPS, hittar den sannolikt målet på en gång (och skapar en rutt dit). Precis som TomTom-GPS:en.
Basecamp har inte det primära syftet, det är att ”skjuta mygg med kanon”.
För övrigt är det varken GPS:en eller Basecamp som har information om adresser - den informationen finns i kartmaterialet.
Basecamp är tänkt för avancerad ruttplanering, dvs när man vill ha full kontroll på precis alla vägval och andra ruttegenskaper.
Ska Du bara hitta vägen till en viss plats - skippa Basecamp och knappa in målet direkt i GPS:en. Skitenkelt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Roger Gross » 2020-01-12/23:36

Gunnar Elmgren skrev:Bror,
Du jämför äpplen med päron.
Knappar Du in en adress direkt i Din GPS, hittar den sannolikt målet på en gång (och skapar en rutt dit). Precis som TomTom-GPS:en.
Basecamp har inte det primära syftet, det är att ”skjuta mygg med kanon”.
För övrigt är det varken GPS:en eller Basecamp som har information om adresser - den informationen finns i kartmaterialet.
Basecamp är tänkt för avancerad ruttplanering, dvs när man vill ha full kontroll på precis alla vägval och andra ruttegenskaper.
Ska Du bara hitta vägen till en viss plats - skippa Basecamp och knappa in målet direkt i GPS:en. Skitenkelt!


Ett par frågor med anledning av ovanstående:
`- Som användare är väl vägen till kartmaterialet via Basecamp?
- Om man då vill ha full kontroll på alla vägval är det väl via en Basecamprutt?
- För att nå rätt start- och slutpunkt för rutten - är då den rätta metoden att söka waypointen via adressinmatning i sökrutan överst till höger i Basecamp?
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-13/02:07

Är inte säker på att jag förstår Dina frågor, Roger. Är de retoriska, för att påskina att jag har fel?

Nej, kartmaterialet i GPS:en har inte ett skvatt med Basecamp att göra. Kartor uppdateras i GPS:en med hjälp av programmet Garmin Express.
Eller, i några nyare GPS:er, direkt via WiFi utan att det ens behövs en dator.

Start- och slutpunkter på en rutt kan givetvis anges via adress-sökning, om man vill.
Fungerar utmärkt så länge man har en karta med adressinformation aktiverad i Basecamp (programmet i sig har varken adresser eller annan information om positioner).
Är ingen karta aktiv, blir det svårt...
Start- och slutpunkter kan också anges genom att mata in koordinater, eller välja en POI (Point of Interest), eller peka på kartan... många valmöjligheter, vilket kanhända är för komplicerat för den som inte har behovet.

Tänk så här; Basecamp är ett verktyg som kompletterar de funktioner som finns i själva GPS:en.
Behöver Du inte de möjligheter Basecamp erbjuder, är det enklaste att bara jobba direkt i GPS:en. Gissar att de flesta TomTom-användare nöjer sig med det, och även många Garmin-användare - där ser jag inga nämnvärda skillnader vare sig i funktion eller användarvänlighet.
TomTom erbjuder ingen lokal lösning för att bygga rutter med dator - där är man hänvisad till Internet-baserade applikationer som Google Maps, MyRoute eller MyDrive (varav flera kan användas även för att skapa rutter till Garmin-GPS:er, för övrigt).
Garmin erbjuder gratis(!)-programmet Basecamp för ruttplanering - dvs programmet är gratis, men har då inga kartor.
Har man en Garmin GPS med kartlicens, har man rätt att använda den kartan i Basecamp genom att koppla in GPS:en till datorn, eller ladda hem samma karta även till datorn. Detta är unikt, och medger alltså ruttplanering utan Internet-uppkoppling. Går även utmärkt att ladda gratis-kartor från t ex OpenStreetMap i Basecamp.
Jag tycker nog det är ganska prisvärt med ett avancerat ruttplaneringsverktyg för 0 (noll) kronor... och gillar man det inte, så är det väl bara att låta bli att använda det! Alternativ finns.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Roger Gross » 2020-01-13/05:33

Lite tråkigt om min frågeställning uppfattas som kritik må jag säga... :o
Syftet med ett dylikt Forum är enligt min uppfattning att informera och sprida kunskap - inget annat!
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-13/07:45

Gunnar Elmgren skrev: 1. Start- och slutpunkter på en rutt kan givetvis anges via adress-sökning, om man vill.
Fungerar utmärkt så länge man har en karta med adressinformation aktiverad i Basecamp.
2. Tänk så här; Basecamp är ett verktyg som kompletterar de funktioner som finns i själva GPS:en.

Jag har tagit mig friheten att sätta in siffror i utdragen ur din text.
Ad 1: Men det är ju just det, som inte går! En vanlig, okomplicerad gatuadress i en kyrkby strax utanför Linköping finns inte med i databasen! Jag är tvungen att ta något annat i stället. Till det kommer förstås, att när jag vill lägga upp en resa, uppmanas jag av programmet att välja start- och måladresser - som sedan inte finns i programmet!
Likaså finns inte målets adress - men väl grannens hus! Alltså går det att stånka sig fram till en lösning, men lättanvänt är det inte. Det FINNS bevisligen adresser i kartan - men inte de, som jag vill ha för start och mål!

Ad 2. Jag förstår också, att om jag bara vill ta mig från A till B, kan jag mata in det i navigatorn, och så är det klart.
Men om jag inte vill ta den väg, som programmet föreslår, har jag än så länge inte kommit på, hur jag skall göra för att få till mitt val. Till min egen förvåning har jag idag faktiskt lyckas skapa en önskad rutt hemifrån till Willies granne, och det får duga - men exakt hur det gick till, och huruvida jag skulle lyckas göra om det, är höljt i dunkel!

I valet "användarområde" (elller var det nu stod) har jag naturligtvis knappat in motorcykel. Resultatet har blivit, att den rutt, som programmet föreslår, är milt uttryckt överraskande! Det blir en LÅNG nordlig krok, som rimligen helt undviker motorvägar, men den skulle jag ändå aldrig välja, om det inte var för att specifikt kolla in dessa vägar. Det kan i och för sig vara kul, men när Willie skall hämtas, råder andra prioriteringar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-13/07:50

Instämmer, Roger - men dessvärre förekommer det att Forumister gör inlägg, som dels inte tillför något i sak och dels verkar ha som syfte att provocera. Hela denna tråd är mer eller mindre ett exempel på detta!
Ber om ursäkt att jag lät mig provoceras av Dina frågeställningar.
För att avrunda resonemanget någorlunda; Basecamp är kanske inte den mest intuitiva programvara jag råkat på, men SÅ kass som vissa vill få det till är den inte.
Den är gammal (minst 12-13 år), den är väldigt mångsidig och kraftfull, den är unik såtillvida att det är det enda datorbaserade ruttplaneringsverktyg som inte kräver internetuppkoppling, och den är gratis!
Många har tyvärr fått för sig, att det inte går att använda en Garmin-GPS (eller BMW Navigator) utan Basecamp, vilket är grovt felaktigt.
Det går alldeles förträffligt att navigera bara genom att knappa in mål direkt i GPS:en - och det är precis lika enkelt som det är med t ex TomTom (som höjs till skyarna som ”användarvänlig”).
Tråkigt att de i sig utmärkta GPS:erna från Garmin och BMW uppfattas som svåranvända, alldeles i onödan.
@Bror (och andra frustrerade GPS-ägare): prova att använda era fina BMW Nav VI och Nav V fristående, om Basecamp känns för svårt.
För kartuppdateringar och uppdatering av GPS:ens programvara behövs en dator och programmet Garmin Express - och det är riktigt bra och enkelt, numera.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-13/07:56

Bror,
om Din adress inte är sökbar i Basecamp beror det på kartan och inget annat.
Är det samma karta i GPS som i Basecamp, är inte adressen sökbar i GPS:en heller, tyvärr.
Det har varken med GPS:en eller Basecamp att göra - kartan kommer från det fristående företaget Here (som iofs delägs av Garmin), och grundinformationen till den kommer från svenska Lantmäteriet.
Rikta din frustrations-ångest åt rätt håll, istället för att spy galla över något Du fått alldeles gratis!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Sonny » 2020-01-13/08:17

I går var jag på GPS kurs i Göteborg med BMW klubben. Fantastiskt lärorikt. Tack Peter & Peter.
Skall man använda basecamp så är en kurs det absolut snabbaste sättet. Det går att lära sig själv men då måste man vara beredd på att när man lyckats göra sina första rutter och sedan lagt över dem i GPS enheten, så kommer man i alla fall inte köra som man trodde.
Om man bara vill köra från A till B så är det enklast att göra det i GPS enheten. Är det bara det man vill så finns det, å andra sidan, enklare och billigare (eller gratis) appar i mobiltelefonen.
Vill du där emot ut och köra i skogen eller dela spår och rutter, då finns det nog ingen gräns på vad man kan hitta på i en Garmin. Vill man spara ett år av trial and error, så börja med en kurs.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Roger Gross » 2020-01-13/08:29

Gunnar Elmgren skrev:Bror,
om Din adress inte är sökbar i Basecamp beror det på kartan och inget annat.
Är det samma karta i GPS som i Basecamp, är inte adressen sökbar i GPS:en heller, tyvärr.
Det har varken med GPS:en eller Basecamp att göra - kartan kommer från det fristående företaget Here (som iofs delägs av Garmin), och grundinformationen till den kommer från svenska Lantmäteriet.
Rikta din frustrations-ångest åt rätt håll, istället för att spy galla över något Du fått alldeles gratis!


Men Gunnar - du som är en rutinerad Basecampare - kan vi inte försöka hjälpa Bror när han nu kämpar med sin MAC-baserade Basecamp.

1. Vad är felet/hur ska han göra för att kunna söka upp och få rutten att starta på önskad gatuadress?
2. Sak samma fast önskad slutgatuadress för rutten?

Tyvärr så fungerar det i min Pc men att via telefon få till det i hans Mac fixar jag inte...

Korta, precisa anvisningar - hur ska han gå tillväga!?

Ytterst välmenta hälsningar,
Roger G
PS Om ngn annan kompetent Macbasecampare har bra tips så fram med dem... :)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-01-13/09:21

Sonny skrev:I går var jag på GPS kurs i Göteborg med BMW klubben. Fantastiskt lärorikt. Tack Peter & Peter.
Skall man använda basecamp så är en kurs det absolut snabbaste sättet. Det går att lära sig själv men då måste man vara beredd på att när man lyckats göra sina första rutter och sedan lagt över dem i GPS enheten, så kommer man i alla fall inte köra som man trodde.
Om man bara vill köra från A till B så är det enklast att göra det i GPS enheten. Är det bara det man vill så finns det, å andra sidan, enklare och billigare (eller gratis) appar i mobiltelefonen.

Tycker det är lite otydligt förklarat det här med Basecamp
Fråga; Om jag vill köra från A till B men ej närmsta vägen måste jag då använda Basecamp?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BrooklynS » 2020-01-13/09:25

Som många kanske märkt modereras inte denna tråd särskilt hårt då den ligger i OT-forumet.

Det innebär att ni själva måste ta ansvar för att dels hålla er hyfsat till ämnet åtminstone ibland, samt givetvis också för att era egna kommentarer och inlägg inte onödigtvis bidrar till osämja.

/Mod
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-13/09:33

Gunnar Elmgren skrev:Bror, om Din adress inte är sökbar i Basecamp beror det på kartan och inget annat.
Är det samma karta i GPS som i Basecamp, är inte adressen sökbar i GPS:en heller, tyvärr.

Men det stämmer inte! När jag knappar in Willies adress i navigatorn, accepteras den omedelbart! Ruttförslaget är klart på sådär 10 sekunder! (Att jag sedan inte kan se hela rutten i detalj på navigatorns skärm, finner jag acceptabelt.)
Som jag uppfattat det, har datorn importerat kartan från navigatorn, som jag anslutit med USB-kabel. Varifrån kommer den annars?
Vidare: BaseCamp har skolan mitt emot vårt hus inlagd som adress - och Willies granne! Men inte vår eller Willies egen adress! Hur vettigt låter det?
Ytterligare en sak, som nybörjaren lämnas i okunnighet om, är, huruvida den rutt, som man skapat i datorn, med automatik förs över i den anslutna navigatorn. Jag har inte hittat något kommando av typen: "För över i navigatorn."
(Däremot har jag efter en del arbete hittat, hur jag tar bort misslyckade ruttuppläggningsförsök, så att de i alla fall - förhoppningsvis - inte skall ligga kvar i datorn och ställa till trassel.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-13/11:25

Hasse Gustafsson skrev:Tycker det är lite otydligt förklarat det här med Basecamp
Fråga; Om jag vill köra från A till B men ej närmsta vägen måste jag då använda Basecamp?

Nej.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav CG Arvidsson » 2020-01-13/12:03

Det finns flera bra instruktionsfilmer på Youtube, både för Mac och PC.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-13/12:58

Jag tror dig. Men något är ändå snett, när jag hittar kommandot "Skapa resa", därefter följer instruktionerna på skärmen (i vilka alltså ingå att mata in synnerligen normala adresser, som kartsystemet inte känns vid!), så småningom får till en rutt på kartan, beslutar att använda den och därefter för över den till navigatorn. Navigatorn talar om, att det finns rutt att installera. Jag klickar, för att det skall göras - och hittar efter några sekunder en helt annan rutt mellan start och mål, än den, som lagts in i BaseCamp!

Missförstå mig rätt: Jag har naturligtvis skaffat en Navigator VI och installerat BaseCamp, för att jag vill använda dem rationellt. Men det visar sig lättare sagt än gjort - och något ÄR i grunden fel, ifall man skall behöva tillgripa mängder av instruktionsfilmer på Youtube för i mitt fall tämligen enkla rutter. Jag håller mig med mycket få undantag på asfalt - inte ute i mer eller mindre vildmark.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Allan Ericsson » 2020-01-13/15:47

Bror Gårdelöf skrev: Jag har naturligtvis skaffat en Navigator VI och installerat BaseCamp, för att jag vill använda dem rationellt. Men det visar sig lättare sagt än gjort - och något ÄR i grunden fel, ifall man skall behöva tillgripa mängder av instruktionsfilmer på Youtube för i mitt fall tämligen enkla rutter. Jag håller mig med mycket få undantag på asfalt - inte ute i mer eller mindre vildmark.

Men Bror,
du kanske skall ta dig an uppgiften från ett annan håll än utifrån att försöka köra ett datorprogram?

Jag tyckte att jag började förstå det här med rutter, när jag insåg att en rutt består av ett polygontåg sammansatt att GPS-koordinater. Alltså något som inte pekar ner på någon karta utan på jordens yta. Det är dessa polygontåg som du använder BaseCamp (Jag föredrar MapSource.) för att generera. Återigen, du genererar inget som ligger på en karta men du kan låta BaseCamp använda en vägkarta och tillhörande kartinformationer som stöd. När du så småningom exporterat polygontåget till din GPS, så kan polygontåget läggas ovanpå den karta du har i din GPS men du kör efter polygontåget och inte efter kartan. Osv...….

När man har klart för sig ovanstående så kan man försöka förstå ur BaseCamp eller MapSource fungerar som polygonskaparverktyg.
(Jag använde en XMLeditor för att titta in i en gpx-fil, innan jag kom fram till ovanstående. (Jag hittade ingen kartinformation i gpx-filen.))
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-13/16:16

Hemskt ledsen, Allan, men du använder ett språk, som jag inte förstår. (Absolut inget illa menat.)
Det finns åtskilligt i min bil, hoj, och dator, där jag inte har en aning om, HUR det fungerar. Däremot vet jag av erfarenhet, ATT det fungerar, när jag läst en enkel bruksanvisning. (Som regel behövs inte ens det för bilen eller hojen, men jag är en sån där konstig kurre, som faktiskt brukar läsa - eller i alla fall ögna igenom - en gammaldags, tryckt bruksanvisning.)
I fallet BaseCamp följer jag anvisningarna på skärmen, närhelst det är möjligt, får så småningom till en markerad kartrutt - av vilket det inte blir förväntat resultat, när nämnda rutt förts över till navigatorn!
Naturligtvis beror detta på, att jag är okunnig om en massa saker - men det blir konstigt, när det inte går att inhämta ens grundläggande kunskap via skärmen, utan den måste läras in från någon, som vet en massa, som är svåråtkomligt för den okunnige!

Nu har jag fått löfte om hjälp av en Mac-användande och BaseCamp-kunnig klubbmedlem. Förhoppningsvis befriar han mig från mycken okunnighet - men det blir tidigast (med början) i morgon kväll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Kovlingen » 2020-01-13/16:45

Vilken tur att du har kommit upp i ådern där det finns mycket tid att fördjupa sej
i all sköns konstigheter :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-13/16:46

Det känns, som att det kommer att behövas!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-01-13/17:18

Jag gissar att inom ett par månader så är det Bror som svarar på BaseCamp frågorna :-)
Olika rutter i BaseCamp vs GPS, har du samma ruttalternativ i BaseCamp och GPS, så inte t.ex BaseCamp har "kortare tid" och GPSen "kurviga vägar".

Här är en länk till en OK BaseCamp guide http://www.newenglandriders.org/GPS/Learn_BaseCamp.htm
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Kovlingen » 2020-01-13/17:32

Gerhard Petersson skrev:Jag gissar att inom ett par månader så är det Bror som svarar på BaseCamp frågorna :-)

Jag lägger några slantar på denna gissning :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-13/18:04

Bror,
jag var tvungen att testa Din adress.
Det tog mig ca 7 sekunder att knappa in och få upp den i Basecamp i min Mac.
Basecamp version 4.8.7 och kartversion City Navigator Europe NTU 2019.3, installerad i datorn (har alltså ingen GPS ansluten).

Screenshot 2020-01-13 at 17.55.31.png

Grejen är, att Du inte ska knappa in adressen i sökrutan uppe till höger - använd istället rullgardinsmenyn upptill (jag har engelska så hos mig är det "Find", på svenska är det "sök" om jag minns rätt) och ta fram adress-sökningsrutan.

Screenshot 2020-01-13 at 18.00.47.png
Screenshot 2020-01-13 at 18.00.47.png (419.29 KiB) Visad 10915 gånger

Går också att trycka tangentkombinationen Alt-Cmd-A för att komma till adressökningen.

Screenshot 2020-01-13 at 18.00.56.png
Screenshot 2020-01-13 at 18.00.56.png (34.38 KiB) Visad 10915 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-01-13/18:13

Gerhard Petersson skrev:Jag gissar att inom ett par månader så är det Bror som svarar på BaseCamp frågorna :-)
Olika rutter i BaseCamp vs GPS, har du samma ruttalternativ i BaseCamp och GPS, så inte t.ex BaseCamp har "kortare tid" och GPSen "kurviga vägar".

Här är en länk till en OK BaseCamp guide http://www.newenglandriders.org/GPS/Learn_BaseCamp.htm


Oj, vilken bibel... Tog ett tag att ladda hem den... :lol:

Tack för tipset Gerhard !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-01-13/18:14

Kovlingen skrev:
Gerhard Petersson skrev:Jag gissar att inom ett par månader så är det Bror som svarar på BaseCamp frågorna :-)

Jag lägger några slantar på denna gissning :D :D


Det är ingalunda någon gissning, det bara kommer att bli så ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav BmwMats » 2020-01-13/18:18

Där var det stopp... :( :cry:

Enligt Garmins hemsida går det inte att installera på PC-dator med Windows version 7...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt möjligt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-01-13/18:37

BmwMats skrev:Där var det stopp... :( :cry:

Enligt Garmins hemsida går det inte att installera på PC-dator med Windows version 7...

Det är felaktig information eller en missuppfattning.

På nedladdningssidan https://www.garmin.com/sv-SE/software/basecamp/ står det så här:

Screenshot 2020-01-13 at 18.35.41.png


Den senaste versionen 4.7.1 fungerar på Windows 7 SP1 och senare.
Har man en tidigare version än Windows 7 SP1, finns en länk till Basecamp 4.2.5 som fungerar med äldre Windows-versioner.

Screenshot 2020-01-13 at 18.39.57.png
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst