Gamla verktyg går i arv.

Gamla verktyg går i arv.

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-08/11:44

Har varit och städat ur mina föräldrars sommarstuga. Och 53 års boende resulterade i en hel del verktyg. Vi delade allt på tre jag och mina syskon. Men det fanns en hel del verktyg.

Väl hemkommen så tänkte att dottern som skall flytta hemifrån får lite verktyg på sin födelsedag i slutet av månaden. Tänkte även komplettera med fräscha skruvmejslar, små tänger mm. Men har även ett Kamasa spärskaftset som inte ser så kul ut. Tycker inte att det blir så kul att ge henne detta. Så det blir nog ett nytt Bahco spärrskaftkitt med ringnycklar.

Sonen har redan en grund verktygsuppsättning. Men han får det som saknas han med.

Antar att detta är "overkill" om man skall bo i lägenhet de närmsta 5-10 åren. Men hoppas barnen uppskattar detta på lite sikt. För det mesta av grejorna är kvalitéts verktyg.

Så när barnen flyttar får jag äntligen plats i garaget :) BildBildBildBildBild
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav jonascdt » 2020-02-08/13:54

Jag tog i lite i överkant när jag sålde huset och flyttade till lägenhet, sonen fick alla verktyg.

Nu har jag köpt nytt hus och en massa dyra verktyg :-(

Happens ;-)
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-08/15:08

Jo så blir det lätt. Man tror inte att man behöver verktyg om msn bör i lägenhet. Men om tex pumpen till diskmaskinen. Eller termostaten till kylen går osv. Nog behövs det verktyg om du inte skall skicka överskottet av månadslönen till en servicefirma. Sen om verktyg finns på plats.Kan pappa åka upp med mc å meka vid behov ;)

Målet med verktygsmästare jag ger dom är att dom skall kunna serva sina motorcyklar själva. Fixa enklare saker på sin blivande bil. Och allt som krävs för service av en lägenhet.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav BmwMats » 2020-02-08/15:12

Olof Eriksson skrev:Har varit och städat ur mina föräldrars sommarstuga...

...Så när barnen flyttar får jag äntligen plats i garaget :)


Se där, här skall det skruvas hoj och servas, misstänker jag... Trevligt !!! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav BrooklynS » 2020-02-08/15:38

Olof Eriksson skrev:Jo så blir det lätt. Man tror inte att man behöver verktyg om msn bör i lägenhet. Men om tex pumpen till diskmaskinen. Eller termostaten till kylen går osv. Nog behövs det verktyg om du inte skall skicka överskottet av månadslönen till en servicefirma. Sen om verktyg finns på plats.Kan pappa åka upp med mc å meka vid behov ;)

Målet med verktygsmästare jag ger dom är att dom skall kunna serva sina motorcyklar själva. Fixa enklare saker på sin blivande bil. Och allt som krävs för service av en lägenhet.


Helt rätt!

De färdiga kit som finns inger inte förtroende. Däremot fungerar de Kamasa och Bahco jag köpte som telning fortfarande som nya.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-02-08/15:44

Påminner mig om:
Nog var far min fattig, men filar som gick lätt, det hade han.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-08/16:02

Fredric Fredricson skrev:Påminner mig om:
Nog var far min fattig, men filar som gick lätt, det hade han.
I mitt fall så blev det en 2l glassbytta med stjärnskruvmejslar. Där i princip alla var kassa. Pappa hade ingen koll på PZ vs PH.

Jag tror att pappa ropade in lite Fyndlådor med diverse verktyg på auktioner. Därav de stora mängderna av likadana.

Nu åker jag och köper en Bacho S910 på Krauta. Dom har den nedsatt till 995 kr. Och lite småplock på Jula samt Biltema.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Gamla verktyg går i arv.

Inläggav F800åkare » 2020-02-08/16:54

Har nästan inga "märkesverktyg", det mesta jag har är införskaffat av mig själv från ca 10 års ålder. Billiga verktyg, numer sker mina inköp till 98% hos Jula, Biltema, mekonomen (gängverktyg då det är Völkel) .

Elverktyg köper jag gärna parkside på Lidl, de är förvånansvärt bra och man har 3 år pengarna tillbaka, köper en hel de parkside då jag inte varit missnöjd med något än så länge.


Lite märkesprylar från Bosch, Bacho, Kamasa, Ampro osv har man ju, i form av hylssatser, men den jag är mest nöjd med är den blå satsen från Biltema som köptes 2001 när kom med de blå som hade 10 års garanti.
Slarvat bort en del ur den men bara 2 saker har gått sönder, 1/4" spärrskaftet, höll inte när en viktmässigt 3 siffrig gubbe la hela kroppstyngden på. Sen har jag dragit sönder en 10mm hylsa, men inte ens de är avsedda för samma kroppsvikt.

Det jag främst lärt mig genom åren av mekande på mopeder, bilar och mc och traktorer, byggande av bössor och kolvar, det är inte verktygen som avgör resultatet.

Man kan göra underverk med en glapp svarv och en vobblande borr sas.... :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst