Hungrig vs. mätt

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-02/13:31

...så mycket latenta muskler är alltså en bättre ursäkt än kraftig benstomme? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-02/16:14

Förvisso - även om de "latenta musklerna" rimligen behöver upp till bevis. ;)
Eller som en körkamrat sade för många år sedan över ett glas öl: "Magbenet! Det gäller att tänka på magbenet!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Allan Ericsson » 2020-03-03/19:28

Nu har jag bara en fundering kvar:
Vi har klarat av hungrig, mätt och så sugen. Sedan kan det ju vara så att man måste äta för ätandets skull! Allt som är ätbart måste man äta. I tid och otid. Det är bara så! Det är det som livet går ut på!

Mina funderingar initierades av Brors förnämliga artikel om kolhydrater och fett, som ledde fram till funderingar om dieter. För mig ligger det nära till hands att fundera på varför man äter. Det lär ju knappast vara baserat på egna laboratorieförsök. Jag landade då i de begrepp som används på lekmannanivå: Jag är hungrig, jag är mätt, jag är sugen på något, jag tycker om att äta, …. Kan man inte lära sig att äta rätt genom att hantera dessa begrepp? Ex.: Ät bara så mycket som behöva för bli lagom hungrig vid nästa måltid. Avsluta måltiden med något sött, så blir du inte sötsugen innan nästa måltid. Låt magen vila från provsmakningserbjudanden. Osv.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-03/20:22

Mja - man måste inte äta för ätandets skull utan för att överleva. Som jag skriver i artikeln, behöver en 70 kg person, som är fysiskt inaktiv, 2 000 kcal per dygn för att driva alla de kemiska processer i våra celler, som håller oss friska. Förutom kalorierna behöver vi proteiner, vitaminer och mineraler, som en väl sammansatt kost i regel ger tillräckligt av utan särskilda, ofta dyra tillskott. Sådana göder i regel enbart leverantörernas plånböcker.

Haken är, vad jag också skriver: Genom hela människans historia har matbrist varit "normalt". Alltså är vi programmerade för att äta fett, sött och salt, när tillfälle ges, för att skaffa energilager inför sämre tider.
Idag är situationen den omvända. Såvitt känt är det första gången i historien, som fetma är ett mycket större problem än undernäring. Sjuklig fetma och dess följdsjukdomar är t o m den globalt sett allra största dödsorsaken!
Vi har inget genetiskt program för att stoppa överkonsumtion av kalorier utan måste lära oss att äta med måtta.

Att livet (enbart) går ut på att äta, håller jag inte med om. Man kan leva för att äta, eller äta för att leva - och får själv ta konsekvenserna av sitt val.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Sahlin » 2020-11-18/23:41

Väcker lite liv i denna tråden. Vill bara berätta att jag är så jäkla mallig just nu eftersom jag efter ca: ett år med Viktväktarna nått min målvikt 75 kg (började på 103 kg) och hållit den i över en månad. Det går lite segare för min kära hustru, men hon har trots allt gått ner 20 kg hittills. Det ska också tilläggas att jag i stort sett aldrig saknat "det goda livet" eller varit hungrig särkilt ofta. Dock har det "syndats" en del med ojämna mellanrum. Viktväktarna funkar alltså bra om man vill gå ner i vikt.

En positiv bieffekt av det hela är att min värk i lederna försvunnit till största del. Jag har i många år haft problem med axlar och knän. Dessutom har jag en höftprotes som krånglat en del men som nu är i stort sett smärtfri. Det är alltså en stor skillnad på ens välmående i största allmänhet, och livet känns betydligt lättare. Både bildligt och bokstavligt :)

Nåja, jag ska inte plåga er mer med min självupptagenhet, utan vill bara berätta att livet känns jäkligt bra just nu. Förutom avsaknaden av bra hojväder ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-19/09:53

Grattis! Jag antar, att du hört det till leda, men ändå: Projektet är livslångt. Det gäller alltså att behålla den nya normaliteten. Men har du klarat av minus 28 kg, har du rimligen redan tagit dig igenom det allra värsta.
I övrigt är jag inte förvånad över ditt ökade välmående. De flesta normalviktiga, som hela tiden tvingas gå med 28 kg packning, skulle uppleva avsevärda mödor. Du har målmedvetet tömt ryggsäcken och därefter tagit av den helt och hållet. Det är klart, att det märks!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Sahlin » 2020-11-19/10:35

Bror Gårdelöf skrev:Grattis! Jag antar, att du hört det till leda, men ändå: Projektet är livslångt. Det gäller alltså att behålla den nya normaliteten.

Tack Bror!! Att det handlar om ett livslångt projekt är vi väl medvetna om. Det är lätt att falla tillbaka i dåliga vanor, men jag har hittills inte haft några problem. Det som är lite svårt är att man nu går på ett jämviktsprogram för att hålla sin vikt. Dock inte för att vikten ökar utan tvärtom. Ytterligare ett kilo har försvunnit sedan programmet påbörjades för ungefär en månad sedan. Kanske bara en tillfällighet, men man bör nog hålla ett öga på det.

Nåja, man får försöka hitta en balans så ska det säkert gå att lösa. Huvudsaken är att hälsa och generellt välmående har blivit så mycket bättre.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Kovlingen » 2020-11-19/10:53

Sahlin skrev:Väcker lite liv i denna tråden. Vill bara berätta att jag är så jäkla mallig just nu eftersom jag efter ca: ett år med Viktväktarna nått min målvikt 75 kg (började på 103 kg) och hållit den i över en månad.

Du har glömt att hojen tycks ha fått konstiga piller när du kör den nästa gång ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Sahlin » 2020-11-19/12:22

Kovlingen skrev:
Sahlin skrev:Väcker lite liv i denna tråden. Vill bara berätta att jag är så jäkla mallig just nu eftersom jag efter ca: ett år med Viktväktarna nått min målvikt 75 kg (började på 103 kg) och hållit den i över en månad.

Du har glömt att hojen tycks ha fått konstiga piller när du kör den nästa gång ;)

Hmm... Flying pills?? :shock: :lol:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-01-07/06:25

Någon mer som tänker sig en slankmånad på frukt nu i februari ?
Passa på, det är bara 28 dagar i år ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-07/07:33

Ställ samma fråga 27 februari :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-01-07/12:28

Måns Ulveståhl skrev:Ställ samma fråga 27 februari :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-02-27/02:25

Nu är det bara två dagar kvar på årets "fruktmånad" Fruktuari 2021.

Så här har min diet sett ut under denna månaden (plus vatten), det skall bli gott att sätta tänderna i en riktig bit mat igen ! ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_3097.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/15:59

Äntligen är fruktmånaden slut.
Firade rejält efter en månads fruktdiet med en knäckebrödsskiva med kaviar.

Sicken fest !!! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-01/16:10

"Frukosten i huset har till och med fått ett namn i bekantskapskretsen. Den kallas Tumbafrukost och består av tre hårda mackor och en stor mugg kaffe. På varje smörgås ligger en spikrak sträng med budgetkaviar. Lördagar och söndagar äts lyxfrukost, och då går kaviarsträngen i sicksack över mackorna."
Ur Full rulle av Bosse Rindar.

Se där ett tips att lyxa till kommande helg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/17:18

Bror Gårdelöf skrev:"Frukosten i huset har till och med fått ett namn i bekantskapskretsen. Den kallas Tumbafrukost och består av tre hårda mackor och en stor mugg kaffe. På varje smörgås ligger en spikrak sträng med budgetkaviar. Lördagar och söndagar äts lyxfrukost, och då går kaviarsträngen i sicksack över mackorna."
Ur Full rulle av Bosse Rindar.

Se där ett tips att lyxa till kommande helg.


Och jag som råkade tjuvstarta med kaviarsträng a'la lyxfrukost idag :lol:
(Men det var en liten försiktigt klämd kaviarsträng av tunnaste sorten) ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-01/17:25

Just nu är jag vrålhungrig :lol:

Började jobba kl. 08:00.
Först nu finns det tid för en kombinerad frukost/lunch/middag :evil:

Den "bästa" dieten är bevisligen att ha för mycket att göra på jobbet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Kovlingen » 2021-03-01/17:43

Måns Ulveståhl skrev:Just nu är jag vrålhungrig :lol:
Började jobba kl. 08:00.
Först nu finns det tid för en kombinerad frukost/lunch/middag :evil:
Den "bästa" dieten är bevisligen att ha för mycket att göra på jobbet.

Ur sängen 05,45 .
Frukost : X antal muggar kaffe .
Avslutade detta i samma stil fram till lunch . (Jo jag syndade lite med ett par mackor :( )
Stannade upp lite och inmundigade en mugg kaffe och en bulle .
Middagsdags för en stund sedan . Tre fulla tallrikar med stuvade makaroner och falukorv .
En mugg sitter just nu som en fläskläpp .
Det är väl en bra diet :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-01/19:17

Måns Ulveståhl skrev: Den "bästa" dieten är bevisligen att ha för mycket att göra på jobbet.

Det beror på, vad man stoppar i sig, när man äntligen får tid.
Men badrumsvågen brukar leverera ett skoningslöst facit.

(Höjden av självbedrägeri: Att dra in magen, när man står på vågen! Fast en och annan kanske måste göra det - för att se vad vågen visar?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/19:47

Bror Gårdelöf skrev:(Höjden av självbedrägeri: Att dra in magen, när man står på vågen! Fast en och annan kanske måste göra det - för att se vad vågen visar?)


Jo, det var nästan så nu senast.
8,1 kilo ner på 28 dagar
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-01/20:22

BmwMats skrev:8,1 kilo ner på 28 dagar


FlugviktsMats,

Se där.
Det bästa för din kropp är alltså att undvika vara i garaget ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/20:50

Kan det vara så illa... Hualigen.... :o :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hungrig vs. mätt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-04/09:19

Gårdagens Vetenskapens värld, SVT 2, handlade om kroppens interna signalsystem, som visat sig vara mycket mer komplicerat, än vad vi tidigare känt till. En del i detta är hunger-/mättnadskänsla.
Jag har inte kollat - men tar för givet, att programmet finns på SVT Play.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst