Coronavirus?

Re: Coronavirus?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-05-12/06:30

SuperMek skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Brottsrubriceringen grovt vållande till annans död ligger inte långt borta för mig.
Frågan är bara vem som ska åtalas, knappast Tegnell, men gärna ansvarig minister, samt generaldirektören för äldreomsorgen.

Det har visat sig primärt vara äldrevården i privat regi som har falerat, enligt uttalanden från anställda som inte får tillgång till skyddsutrustning och där krav har ställts på att anställda ska infinna sig på sin arbetsplats trots att de påvisar coronasymptom. I upphandlingar ställt klara och tydliga krav från beställaren, där utförandeparten inte helt ovanligt i praktiken duckar för kraven. Uppföljningar med tillrättavisanden kan följa, med nya löften som senare likväl inte infrias. Andra länder har deklarerar att vård i privat regi inte fungerar och "tar hem" uppgifterna i egen regi istället. Flera har uttalat sig att "mammon gäller", dvs det privata har vinstintresse som primär motor, inte att hantera t.ex. en samhällstjänst om vinsten skulle påverkas. Situationen är sorglig. Det privata har klart och tydligt visat sig inte fungera, speciellt när det börjar blåsa upp.

Min bästa kompis dotter jobbar "inom privat sjukvård" och varit rejält förkyld. Och chefen hennes har ringt och skällt ut henne för hon aldrig blev frisk och kom till jobbet. Men hon stog på sig och kom till jobbet först hon var symtomfri. Hedervärt för denna unga 22 åring. Och beklagligt att hon tyvärr har en usel chef!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Coronavirus?

Inläggav SuperMek » 2020-05-12/09:56

Olof Eriksson skrev:Min bästa kompis dotter jobbar "inom privat sjukvård" och varit rejält förkyld. Och chefen hennes har ringt och skällt ut henne för hon aldrig blev frisk och kom till jobbet. Men hon stog på sig och kom till jobbet först hon var symtomfri. Hedervärt för denna unga 22 åring. Och beklagligt att hon tyvärr har en usel chef!

All heder åt denna unga kavata dam! Om vi hade fler som henne (och färre penningstinna chefer med mammonegenskaper i privatvården) skulle vi ha en helt annan situation idag!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Coronavirus?

Inläggav HåkanH » 2020-05-12/15:14

Måns Ulveståhl skrev:Jag förstår att du vill slå på Tegnells trumma.
Visst, många länder har nu fler utmaningar framför sig än Sverige eftersom vi är på väg ut ur "skärselden", dvs nå r-värdet <1 utan vaccinering.

Vi har dock "lyckats" med att ta död på många i den mest utsatta riskgruppen pga den urusla behandlingen av vår äldreomsorg.
Ett grovt svenskt misslyckande.
Här har Sverige många saker att lära av andra länder, vilka jag verkligen hoppas klarar av den uppgiften betydligt bättre.
Brottsrubriceringen grovt vållande till annans död ligger inte långt borta för mig.
Frågan är bara vem som ska åtalas, knappast Tegnell, men gärna ansvarig minister, samt generaldirektören för äldreomsorgen.


Instämmer helt! Jag är då inget fan!
Undra just om släktingarna till Moses Ntanda (72 år) instämmer i hyllningskören av Tegnell & co?
Socialstyrelsen bestämde ,i mitten på mars, att de som vistas på äldreboenden och blivit sjuka i Kovid 19,
ska "vårdas" kvar på boendet.
För Ntanda's del betydde det att han fick morfin i stället för näringsdropp och syrgas. Han hittades död
på morgonen efter att ha haft hög feber i flera dygn.
Kolla gärna vad Yngve Gustavsson geriatrik tycker!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-12/15:46

Måns Ulveståhl skrev:Jag förstår att du vill slå på Tegnells trumma.
.....
Vi har dock "lyckats" med att ta död på många i den mest utsatta riskgruppen pga den urusla behandlingen av vår äldreomsorg.
Ett grovt svenskt misslyckande.

Skälet, att jag uppskattar Johan Giesecke och Anders Tegnell, är, att de i tider av mediala stormar och "alle mans tyckanden åt alla håll " står rycken och baserar sina rekommendationer på tillgänglig kunskap - sådan den nu är.
Kunskapsbaserad vård är ett gammalt, högt skattat begrepp inom min profession - tyvärr i praktiken ofta grovt misshandlad och bortslösad av diverse politiker och administratörer, som vill ersätta kunskapen med ideologi eller administrativa tvångströjor. Resultatet kan vara direkt förskräckande.

Jo; coronapandemins skörd på våra äldreboenden är en dyster sida av saken - som dock inte Giesecke och Tegnell kan lastas för.
Det är också värt att hålla en annan siffra i huvudet. I Sverige dör årligen c:a 100 000 personer, alltså c:a 274 per dygn. Märkligt nog kan jag inte minnas ett enda medialt reportage om, huruvida den dagliga dödligheten i Sverige blivit markant högre, efter att pandemin tog sig in på äldreboendena. Det borde ju vara mycket enkelt att ta fram.
Ett rimligt antagande är, att om dödligheten blivit markant högre, står coronaviruset för skillnaden - vilket inte är detsamma, som att alla, som avlidit i covid-19, skulle ha levt, om pandemin inte existerat.

Annorlunda uttryckt: Förr eller senare dör vi alla. När vi blir tillräckligt gamla och sköra, dör vi av något, som vi skulle ha klarat tidigare i livet.

Ad Olof Erikssons unga kavata dam och hennes chef: Mot dumhet kämpar gudarna förgäves - men det verkar, som om unga kavata damer tidvis har större framgång!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-12/16:00

Bror,

Massmedia har rapporterat om att dödligheten, i bland annat Stockholm, har varit 50% högre än normalt om inte minnet sviker mig.
Matematikprofessorn Statton (Stockholms Universitet) har baserat på sin nuvarande statistik beräknat att den förväntade en "överdödlighet" enbart pga COVID-19 kommer att hamna mellan 6000-18000 st i massmedia för Sverige, bla Tv4.
Så visst rapporteras det alltid.

Sedan är det varken den fd eller nuvarande statsepidemiologens ansvar att skydda äldreomsorgen.
Att ge skyddet åligger andra myndigheter, vilka har falerat katastrofalt. Inte minst i Stockholm.
Med ett korrekt skydd hade resultatet varit ett annat för Sveriges valda väg.

Att vi alla ska dör är en sanning, men jag är ganska säker på att flertalet önskar att döden inträffar så sent som möjligt.
En önskan som knappast ansvariga personer uppfyllde för personerna i den största riskgruppen - snarare tvärtom.

Edit:
En av artiklarna med statistik relaterat till "överdödlighet" pga COVID-19.
https://www.expressen.se/kronikorer/ann ... fatt-leva/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-12/16:41

Bra. "I stand corrected."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Fredrik J » 2020-05-12/17:43

Att delar(?) av äldrevården i hög(?) grad verkar vara bemannad av okvalificerad personal med tillfälliga anställningar har haft betydelse för hur smittspridning gått till förefaller uppenbart. Är ju tveksamt om smittspridningen där hade varit bättre eller sämre med en annan strategi än den Sverige valt.

Att prioritera sjukvård med begränsade resurser i kristider är tufft och påverkar utsatta grupper hårt.

Att det i Sverige och många andra länder funnits en erbarmligt dålig beredskap för denna typ av kris torde framgått med all önskvärd tydlighet, skulden för det behöver axlas av många beslutsfattare både inom staten och det privata. Uppenbart har det åtminstone sen alla beredskapslager i Sverige skrotades på 90-talet funnits ett överdrivet fokus på tex kortsiktig effektivitet, att lager bara kostar pengar och att alla organisationer både med lokaler och personal ska slimmas så mycket det bara går. Listan kan göras lång.

Att äldrevården i stora delar gjorts till en låglönebransch med timanställningar för okvalificerad personal betalar vi nu priset för. Vill tillägga att jag är övertygad om att många anställda inom äldrevården garanterat gör ett så gott jobb dom kan.

Samtidigt är jag övertygad om att om inte ett vaccin eller annan effektiv behandling kommer på plats snart kommer sannolikt att bli likvärdiga dödstal i alla länder som inte lyckas eliminera smittspridningen.
Senast redigerad av Fredrik J 2020-05-13/02:52, redigerad totalt 1 gång.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Coronavirus?

Inläggav Kovlingen » 2020-05-12/18:14

Lätt att kritisera det som har varit .
Hoppas bara att de ansvariga för alla beslut (Rätt eller fel) har lärt sej mycket av allt detta .
Jag är då glad att jag inte har måst sitta och ta beslut .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Coronavirus?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-05-12/18:23

Kovlingen skrev:"korrelationskoefficienten" :D Roligt ord som jag brukar använda mej av när jag druckit
några öl . Kan jag säja det 5 ggr i rad utan stakning går det att beställa en till ;) :shock: :?

Korrelationskoefficienten ^^5
1 öl till tack!

Mvh Magnus

GOTO Början av tråden
Koronalisationfarmor
END
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Coronavirus?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-05-12/18:45

Det märkliga faktumet vad avser pandemin och Sveriges strategi är att det är i Stockholm och äldrevården där som det gått verkligt snett. Att exvis Skåne ligger under sitt medeltal, trots samma strategi och regler för privatisering, gör väl att viss försiktighet mot allt för snabba analyser kanske skall undvikas.

Det är nog mer komplicerat än de så ofta sökta enkla svaren på de svåra problemen. Högljuddast har inte alltid rätt, hen hörs bara mest! :roll:

I någon mån kan jag tycka att amatörernas epidemiologi får bedrivas på andra forum än detta från och med nu.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-12/20:08

Försöker inte leka amatörepidemiolog om det var mig någon syftar på.
Sverige har valt sin väg - vad någon tycker om den vägen är numera oväsentligt då inget går att förändra gällande det beslutet eller resultatet.

Däremot går det att peka finger på vad som har misslyckats av myndigheter trots att detta har belysts starkt av FHM som en stor risk om så inte görs.

Faktum:
3 256 svenskar har dött i Covid-19, enligt Folkhälsomyndighetens siffror från tisdagen.
2 862 är 70 år eller äldre.
Enligt statistik från Socialstyrelsen bodde de flesta på äldreboende eller hade hemtjänst.

Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/ann ... reboendet/

Vägrar politiker ta sitt ansvar, och inte ser detta som ett misslyckade, vilket FHM själva erkänner, och behöver korrigera inför framtida pandemier så finns inget hopp om svensk äldreomsorg inkluderat smittspridarna hemtjänst.
Att basal hygienkunskap saknas bland en stor del av personalen är skrämmande (källa Socialstyrelsen).
Om detta dessutom ignorerades av ansvariga för verksamheten så blir man mörkrädd.
Det är trots allt år 2020 - inte 1920. Vi borde f-n i mig känna till tvål och vatten.

Personligen önskar jag att personalen kommer till tals, och kan återge sina erfarenheter efter att COVID-19 har ebbat ut för att åstadkomma nödvändiga förbättringar..
Om nu inte dessa beläggs med munkavel av sin arbetsgivare (kommunal eller privat).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav DaK » 2020-05-13/07:03

Måns Ulveståhl skrev:Försöker inte leka amatörepidemiolog om det var mig någon syftar på.
Sverige har valt sin väg - vad någon tycker om den vägen är numera oväsentligt då inget går att förändra gällande det beslutet eller resultatet.

Däremot går det att peka finger på vad som har misslyckats av myndigheter trots att detta har belysts starkt av FHM som en stor risk om så inte görs.

Faktum:
3 256 svenskar har dött i Covid-19, enligt Folkhälsomyndighetens siffror från tisdagen.
2 862 är 70 år eller äldre.
Enligt statistik från Socialstyrelsen bodde de flesta på äldreboende eller hade hemtjänst.

Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/ann ... reboendet/

Vägrar politiker ta sitt ansvar, och inte ser detta som ett misslyckade, vilket FHM själva erkänner, och behöver korrigera inför framtida pandemier så finns inget hopp om svensk äldreomsorg inkluderat smittspridarna hemtjänst.
Att basal hygienkunskap saknas bland en stor del av personalen är skrämmande (källa Socialstyrelsen).
Om detta dessutom ignorerades av ansvariga för verksamheten så blir man mörkrädd.
Det är trots allt år 2020 - inte 1920. Vi borde f-n i mig känna till tvål och vatten.

Personligen önskar jag att personalen kommer till tals, och kan återge sina erfarenheter efter att COVID-19 har ebbat ut för att åstadkomma nödvändiga förbättringar..
Om nu inte dessa beläggs med munkavel av sin arbetsgivare (kommunal eller privat).

Vad har detta med "Reseplaner & resetips" att göra? Bör väl ligga under OT
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Coronavirus?

Inläggav Håkan » 2020-05-13/07:15

DaK skrev:Vad har detta med "Reseplaner & resetips" att göra? Bör väl ligga under OT

+1
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Coronavirus?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-05-13/07:29

Håkan skrev:
DaK skrev:Vad har detta med "Reseplaner & resetips" att göra? Bör väl ligga under OT

+1

Och i princip hela tråden samt diskussionen om Corona skulle äga rum på ett helt annat forum. Corona går att bekämpa på olika sätt (tror vi/man). Dvs vi kommer ha helt olika åsikter om hur man skall bekämpa Corona bäst. Och de som bestämmer detta är Politiker (på inrådan av statstjänstemän).

Och då faller detta under regeln om politik. Och politik skall vi inte diskutera på ett MC forum. Så tråden skall inte vara under OT. Den skall låsas.

My five cents...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Coronavirus?

Inläggav Roger Gross » 2020-05-13/07:57

Olof Eriksson skrev:
Håkan skrev:
DaK skrev:Vad har detta med "Reseplaner & resetips" att göra? Bör väl ligga under OT

+1

Och i princip hela tråden samt diskussionen om Corona skulle äga rum på ett helt annat forum. Corona går att bekämpa på olika sätt (tror vi/man). Dvs vi kommer ha helt olika åsikter om hur man skall bekämpa Corona bäst. Och de som bestämmer detta är Politiker (på inrådan av statstjänstemän).

Och då faller detta under regeln om politik. Och politik skall vi inte diskutera på ett MC forum. Så tråden skall inte vara under OT. Den skall låsas.

My five cents...


+1
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Coronavirus?

Inläggav BrooklynS » 2020-05-13/08:26

Tråd flyttad till OT och låst, eftersom den blev alltför tendentiös och politisk.

Vilket vi bör undvika i diskussioner i allmänhet och på BMW-klubbens forum i synnerhet. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst