Coronavirus?

Coronavirus?

Inläggav noh » 2020-03-01/16:37

I morgon v. 10 startar tillverkningen av min nya 1600GT. Efter att varit i kontakt med Motorrad i Upplands Väsby samt studier av olika tyska och amerikanska fora, är jag nu rimligt trygg i tron om leverans på tid som avtalats (växellådsproblematiken).
Jag besökte för en tid sedan Motorrad och kunde hämta min NAV VI. Sommarens långresa, efter välsignande av min fru, är överförd från BaseCamp. Färjebiljetter för utresa, Nynäshamn-Gdansk, och hemresa, Kiel-Gbg, är bokade. Vår resa planeras gå ner till vårt stamhotell i Dolomiterna samt vidare via Gardasjön och vinodlingar ner mot Pisa. Vidarare är rutten lagd söderut i Apenninerna för att sedan gå ut mot Adriatiska havet för att därefter vända norrut för att slutligen anlända Kiel.
Och så dyker den förargliga problematiken med Corona-viruset upp. Som väl är har vi inga hotellbokningar gjorda, det gör vi alltid under väg, så förutom färjorna råder full flexibilitet. Utresan sker i senare delen av maj. Hemresa dryga tre veckor senare.
Med tanke på Corona, har ni mina vänner i klubben synpunkter på det(o-)kloka med vald rutt? Vart åker man i stället om nu virusproblemet skall väga tungt?
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Coronavirus?

Inläggav Lindeberg » 2020-03-01/17:27

Så länge visiren är nere och ventilationen i läge av så ska det väl inte vara något större problem ;)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Coronavirus?

Inläggav jonascdt » 2020-03-01/19:29

Tänk bara på ;

Andas ut,
Andas ut,
Andas ut,
Andas ut,
Andas ut,
Andas ut, osv
;-)
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Coronavirus?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-01/20:12

Hold på planene - og gjennomfør dem!

( Jeg og min fru bestilte tur til Tenerife i høst. Turen skal gå til påsken, og ble bestilt med Ving.
Men så: Thomas Cook går konkurs! :o Det så ut til at turen skulle gå i vasken. Mange kjøpte nye turer. Vi hadde is i magen og bestemte oss for å vente og se. Petter Stordalen kjøpte Ving fra Thomas Cook og turen kommer til å gå som planlagt - nesten. Hotellet vi hadde booket ville ikke ha gjester fra Ving etter Thomas Cook-konkursen, så Ving tilbyr oss et annet hotell, som vi aksepterer.

Og så: Calima og sandstorm! :o Mange sitter fast på Canariøyene for lufthavnene stenger, og overnatter på marmorgulv i terminalen. "Skrekk"historiene i media er mange. Jeg har opplevd calima før, både på Gran Canaria og Lanzarote, men ikke med så massiv sandstorm, det var bare "dammig" og veldig varmt. Og de går over, varer som regel bare noen dager Så vi fortsetter å se frem til påsken.

Og så, igjen: Wuhan-virus / Coronavirus / COVID 19! :o igjen. Og med et hotell i karantene i Costa Adeje på Tenerife, bare noen hundre meter fra hotellet vi skal bo på. Det er mulig det har litt mer innslag av kamikaze å reise nå, men vi har ingen planer om å bli hjemme. Så om ikke myndighetene i Spania eller Norge setter stopper for reiser til Kanariøyene, så blir vi der i påsken.

Kommende sommerens MC-turer er planlagt i Sverige og Norge. (Jeg har lest et sted at alkohol skal hjelpe mot Coronavirus. :lol: Håper det er sant.)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-02/14:00

Norra Italien är ett problem just nu, men knappast om några månader när ni planerar att besöka.

Om Corona fortfarande härjar i stor skala obehindrat inom Europa under kommande sommar så kan vi lika gärna släcka ljuset.
Då har vi seriösa problem av stor magnitud, vilket kommer få dagens högljudda miljötalibaner att framstå som en tyst skara i jämförelse.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav noh » 2020-03-02/16:25

Odd Arne Kjørstad skrev:Hold på planene - og gjennomfør dem!

( Jeg og min fru bestilte tur til Tenerife i høst. Turen skal gå til påsken, og ble bestilt med Ving.
Men så: Thomas Cook går konkurs! :o Det så ut til at turen skulle gå i vasken. Mange kjøpte nye turer. Vi hadde is i magen og bestemte oss for å vente og se. Petter Stordalen kjøpte Ving fra Thomas Cook og turen kommer til å gå som planlagt - nesten. Hotellet vi hadde booket ville ikke ha gjester fra Ving etter Thomas Cook-konkursen, så Ving tilbyr oss et annet hotell, som vi aksepterer.

Og så: Calima og sandstorm! :o Mange sitter fast på Canariøyene for lufthavnene stenger, og overnatter på marmorgulv i terminalen. "Skrekk"historiene i media er mange. Jeg har opplevd calima før, både på Gran Canaria og Lanzarote, men ikke med så massiv sandstorm, det var bare "dammig" og veldig varmt. Og de går over, varer som regel bare noen dager Så vi fortsetter å se frem til påsken.

Og så, igjen: Wuhan-virus / Coronavirus / COVID 19! :o igjen. Og med et hotell i karantene i Costa Adeje på Tenerife, bare noen hundre meter fra hotellet vi skal bo på. Det er mulig det har litt mer innslag av kamikaze å reise nå, men vi har ingen planer om å bli hjemme. Så om ikke myndighetene i Spania eller Norge setter stopper for reiser til Kanariøyene, så blir vi der i påsken.

Kommende sommerens MC-turer er planlagt i Sverige og Norge. (Jeg har lest et sted at alkohol skal hjelpe mot Coronavirus. :lol: Håper det er sant.)

Förlåt Odd om jag drog lite på smilbanden när jag läste ditt inlägg. Skall det jä-as så görs det ibland ordentligt. Jag hoppas ni får en god ferie i alla fall.
Jag kommer avvakta med beslutet, till längre fram. Vore det endast min egen hälsa skulle jag inte tveka, men att föra hem smittan till nära och kära vore minst sagt trist. Förmodligen får jag göra som du säger, avvakta myndigheters rekommendationer och därtill lägga upp en alternativ plan i BaseCamp. NAV VI är otroligt mycket mer lättarbetad än min gamla NAV IV, så det är inget hinder.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Coronavirus?

Inläggav noh » 2020-03-02/16:28

Måns Ulveståhl skrev:Norra Italien är ett problem just nu, men knappast om några månader när ni planerar att besöka.

Om Corona fortfarande härjar i stor skala obehindrat inom Europa under kommande sommar så kan vi lika gärna släcka ljuset.
Då har vi seriösa problem av stor magnitud, vilket kommer få dagens högljudda miljötalibaner att framstå som en tyst skara i jämförelse.

Så sant, så sant. Som väl är kan jag avvakta med beslutet och följa utvecklingen samt ha alternativ plan till hands.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-02/17:44

Än så länge kan dessutom uttrycket "härjar" diskuteras, vad avser Europa. Jag har i och för sig varit bortrest några dagar (eventuellt mer om det i Bumsen så småningom) och är därför kanske inte fullt uppdaterad. Som jag uppfattat det, har ett ökande antal fall rapporterats. Men Jag har inte läst om någon anhopning av svåra, sjukhuskrävande fall. De, som insjuknat, förefaller överlag ha uppvisat ordinarie influensasymtom, som är tämligen godartade, så länge man inte är svårt sjuk dessförinnan. Vilken vanlig influensa som helst kan få den drabbade att under några dagar känna sig, som att vederbörande gått igenom en mangel, men det ger som regel vika spontant efter några dagar.
Hustrun var nyligen ute på nätet och läste, att i Sverige finns idag 14 diagnosticerade patienter - men det verkar inte finnas någon information om, huruvida någon enda av dessa behövt sjukhusvård! Om någon av dem dött, skulle det nog toppa löpsedlar och etermediers nyhetssändningar.

"Härjar" är däremot adekvat, vad gäller ekonomiska konsekvenser. Dem går jag inte vidare in på här. Intresserade kan exempelvis gå in på SR Play och kolla.

Slutligen är detta nuläget. "Det svåraste, som finns att spå om, är framtiden." Tills vidare är det klokt att sitta still i båten och inte okritiskt ta till sig, vad rubriksugna redaktioner häver ur sig i kampen om läsare/lyssnare/tittare.

Därmed kan ingen ge TS' fråga ett auktoritativt svar. Vi får tills vidare hålla till godo med att avvakta - och under tiden sträva efter att skilja på fakta och sensationsjournalistik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-15/15:14

noh skrev:Förlåt Odd om jag drog lite på smilbanden när jag läste ditt inlägg. Skall det jä-as så görs det ibland ordentligt. Jag hoppas ni får en god ferie i alla fall.


At du drar på smilebåndet gjør ingenting. Det er en del av den norske kulturen (som SAS påstår vi ikke har), dette med galgenhumor. (Som en kollega av meg sa om Coronavirus: "I sin nyeste reklame spør SAS hva for noe spennende vi tar med oss hjem neste gang..? Vel, nå har vi vel fått svaret på det.")

Men nå ble det definitivt!

Det Norske Utenriksdepartement fraråder alle unødvendige reiser utenlands, og Spania, inkludert Mallorca og Canariøyene, har erklært unntakstilstand.

Dette innebærer at Ving kansellerer aller reiser forløpig frem til den 14. april. Vi skulle reise den 11. april, så det blir altså ingen tur til Tenerife denne gangen.

Så får vi se hvilke restriksjoner som kommer til å gjelde i påsken og der etter. Norge har også stengt sine grenser, så det er ikke sikkert at mine planlagte MC-turer til Norge kan gjennomføres. Men i Sverige er det vel fortsatt gjennomførbart, det er jo mange fine reisemål her også.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-15/16:27

noh skrev: Jag kommer avvakta med beslutet, till längre fram. Vore det endast min egen hälsa skulle jag inte tveka, men att föra hem smittan till nära och kära vore minst sagt trist.

Klokt att avvakta. Jag spår följande utveckling: Oavsett olika länders åtgärder kommer det mycket smittsamma Coronaviruset att inom kort vara etablerat i hela Europa. (Förmodligen är så redan fallet.) Majoriteten av befolkningen kommer att smittas, men för det stora flertalet blir sjukdomsbilden lindrig. Svenska myndigheters rekommendationer syftar till att i möjligaste mån sprida ut smittotillfällena över en så lång tidsperiod som möjligt, vilket ger en lägre, jämnare belastning på sjukvården.
Ifall smittan är etablerad överallt, är en bra fråga, om man ökar någons risk - och i så fall vems! - genom att färdas mellan A och B och åter. Å andra sidan innebär naturligtvis en utebliven resa uteblivna kontakter - i sig en form av riskminskning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-06/12:22

För dem, som inte redan noterat det: I Rapport nämndes nyligen, att UD avråder från utlandsresor fram till (och med?) 15 juni. (Dessförinnan gällde 15 april.)
Min gissning är, att UD inte kommer att återta den rekommendationen. Däremot kan vi ju hoppas, att datumet inte skjuts fram ytterligare. Tiden och pandemiutvecklingen får utvisa det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-06/18:22

Tyskland och Österrike diskuterar att börja släppa taget något om restriktionerna.
Med lite tur börjar allt återgå till mer normalt i fastlands-Europa inom ett par veckor.

Schweizresan efter midsommar kanske blir av trots allt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav noh » 2020-04-06/20:45

Mitt i allt elände kan jag meddela att min 16GT lyckades ta sig ut ur fabriken i Berlin samt passera gränserna för att anlända Motorrad i Väsby för någon vecka sedan. I dag, 6 april, hämtade jag den ur butiken och körde 80 km. Nu är således första, och absolut viktigaste, delen av inkörningen avklarad. Fortsättningen av den processen blir lite mer vanlig åkning med varierande varvtal till dess första service görs. Kommer se till att detta sker vid ca. 700 km.

Så återstår att se om utländerna vill ta emot oss i senare delen av maj. I annat fall kan jag och gumman förmodligen känna oss "blåsta" på två färjebiljetter med tillhörande måltider. Nå ja, med tanke på hur många drabbas, får jag hålla tillbaka krokodiltårarna. Sverige är ju också fantastiskt.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Coronavirus?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-04-06/21:32

Här finns läsning för er som planerar att åka i österled: https://caravanistan.com/coronavirus/
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-07/05:43

Måns Ulveståhl skrev:Tyskland och Österrike diskuterar att börja släppa taget något om restriktionerna.

Men utifrån vad som sades i Rapport igår kväll handlade det om, att vissa företag i Österrike skulle få öppna igen, så att kommersen kunde komma igång. Jag hörde inte en rad om gränspassager.

Men jag delar din förhoppning, att sådana skall bli möjliga - i alla fall under senare delen av sommaren(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Magne » 2020-04-07/06:14

Brukar inte citera aftonbladet men denna känns som rätt trovärdig, jag tror alpresor måste vänta tills hösten eller 2021

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg ... blematiskt
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-07/09:07

Det är rimligen det minst dåliga planeringsunderlag, som för närvarande finns att tillgå.
Alltid något - och definitivt bättre än inget. Ser ut att bli hemester i sommar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-07/09:33

noh skrev: I annat fall kan jag och gumman förmodligen känna oss "blåsta" på två färjebiljetter med tillhörande måltider.

Det är långt ifrån säkert. Kompisarna och jag har färjeresa hemåt bokad med TT-Line 31 maj. För någon vecka sedan kom uppmaningen: "Avboka inte! Senarelägg resan."
Vi har inte agerat ännu men kommer att göra det vilken dag som helst.

Slutsats: Kontakta färjerederiet och begär att få skjuta upp resan, tills resevillkoren i Europa normaliserats. Det är inte säkert, att rederiet går med på det, men ställer du inte frågan, får du inget svar.
Sett i ett längre perspektiv bör rederiet vara intresserat av att ha dig kvar som framtida resenär. Är de vrånga nu, kan du välja annat rederi i framtiden - vilket rimligen är ba att påpeka, ifall rederiet ställer sig avvisande.
Rederiet har ju redan fått betalt - och får rimligen inte någon extra kostnad för att senarelägga resan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav noh » 2020-04-07/10:39

Klokt tänkt Bror. Jag har också fått samma uppmaning från Stena. Återstår att övertyga Polferries om senare resa.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-08/09:46

Ett gäng kamrater hade en Tysklandsresa bokad sista veckan i maj. Beslut fattades nyligen, att vi senarelägger resan till en tidpunkt, då rekommendationer om inskränkningar i resande inte längre är aktuella.
Alltså kontaktade jag Stena Line via deras hemsida och begärde senareläggning av resan Göteborg - Kiel. Svar kom inom ett par timmar. Inga problem.
Hem skulle vi åka med TT-Line Rostock - Travemünde. TT-Line har inte svarat ännu.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-08/10:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-08/09:56

Bror Gårdelöf skrev:Hem skulle vi åka med TT-Line Rostock - Travemünde.


Jeg bare undrer, hvordan kommer dere hjem ved å ta en ferge mellom Rostock og Travemünde?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-08/09:59

Aj då! Trelleborg är det naturligtvis. Och nu har jag fått ett lika positivt svar från TT-Line. Inga problem.
Jag tar snarast för givet, att rederierna sedan länge är på tårna i denna fråga, eftersom de rimligen vill behålla sina kunder.

EDIT 9 april 10:40: Hotellen i Tyskland har visat sig lika flexibla. Inga problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-21/12:57

Till de diskussioner, som förts om Covid-19-pandemin här på Forum - och annorstädes - är det intressant att lägga följande:
1. Danmark och Norge öppnar bland annat sina förskolor (och skolor?) - med hänvisning till svenska erfarenheter.
2. Folkhälsomyndigheten ser en avplaning i kurvan. Toppen kan (snart) vara nådd. Samtidigt flaggar man för, att problemet inte är över. Förutsättningen för fortsatt positiv utveckling är, att folk i Sverige fortsätter att följa smittskyddsråd, inklusive sociala avstånd etc.

Dessutom vill jag uttrycka uppskattning för styrelsens arbete och ställningstagande. Som turledare i D9 kommande helg har jag noterat de anvisningar, som gäller för arrangemang i klubbens regi. Hatten av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-29/07:18

Idag skummade jag igenom en intervju med Johan Giesecke, som hade mycket kritiska kommentarer om den brittiske epidemiolog, som bidragit till att stänga ner hela Storbritannien - och som förutspår en explosion av covid-19 i Sverige. Giesecke håller definitivt inte med honom.
Men det intressantaste i intervjun var avslutningen. Där konstateras, att Nya Zeeland förefaller ha lyckats hålla smittan borta. Giesecke ställer den mycket klarsynta frågan, hur Nya Zeeland skall agera i fortsättningen. Om de skall hålla smittan borta, måste de i princip stänga landet och behålla stränga karantänbestämmelser "för all framtid"! Jag delar hans uppfattning, att det kommer att vara milt uttryckt svårt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav F800åkare » 2020-04-29/07:32

jonascdt skrev:Tänk bara på ;

Andas ut,
Andas ut,
Andas ut,
Andas ut,
Andas ut,
Andas ut, osv
;-)


Provade dit tips och tror fasiken jag fick corona istället.

Efter bara en liten stund så fick jag andnöd och blev yr och kallsvettig. :shock:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-29/08:00

Under 1960-talet hade Expressen en skämtsida, som innehöll diverse "visdomsord".
Ett av dem hade att göra med luftföroreningar: "Lev längre - sluta andas!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-29/12:58

Bror Gårdelöf skrev:Om de skall hålla smittan borta, måste de i princip stänga landet och behålla stränga karantänbestämmelser "för all framtid"! Jag delar hans uppfattning, att det kommer att vara milt uttryckt svårt.


Inte för all framtid. Du glömde bort något: vaccin.
När ett vaccin finns tillgängligt (troligen nästa år då det är autobahn genom byråkratin som råder) löser sig den problematiken.
Tills dess dock gäller det att ha gränsen stängd.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-29/13:55

Helt rätt. Glömde det i hastigheten. Men de får ett styvt jobb, tills ett säkert vaccin är framställt (och frågan är, om de kommer att kunna bibehålla landet smittfritt fram till dess).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-30/14:22

Norge utökar sin gränskontroll. Från början skulle gränsen vara stängd till och med den 15 maj, men på valborgsmässoafton har norska stortinget meddelat EU att gränsen kommer fortsätta vara stängd i ytterligare 90 dagar.

Så risken är påtaglig att besök i Norge kan ske tidigast i augusti.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-30/15:07

Svenska UD rekommenderar undvikande av utlandsresor t o m 15 juni - såvida detta inte ändrats nyligen.
Det skulle inte alls förvåna mig, om rekommendationen kommer att förlängas i tid.
Vi lär få besked.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-30/16:20

Måns Ulveståhl skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Om de skall hålla smittan borta, måste de i princip stänga landet och behålla stränga karantänbestämmelser "för all framtid"! Jag delar hans uppfattning, att det kommer att vara milt uttryckt svårt.


Inte för all framtid. Du glömde bort något: vaccin.
När ett vaccin finns tillgängligt (troligen nästa år då det är autobahn genom byråkratin som råder) löser sig den problematiken.
Tills dess dock gäller det att ha gränsen stängd.

Alltså jag är ingen expert men att anta att det kommer ett vaccin med rimliga sidoeffekter inom rimlig tid är kanske inte helt självklart. Hoppas gör vi väl alla men.....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Coronavirus?

Inläggav noh » 2020-04-30/16:48

Vid telefonsamtal med Polferries fick jag veta att om Polen är stängt vid avresa från Nynäshamn återbetalas hela avgiften. Avstår man resa t.ex för UDs rekommendation, återbetalas 70%. Har det inte i skrift, men om informationen är korrekt tycket jag Polferries har en skälig policy.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-30/17:18

Fredric Fredricson skrev: ... att anta att det kommer ett vaccin med rimliga sidoeffekter inom rimlig tid är kanske inte helt självklart. Hoppas gör vi väl alla men.....

Folk, som rimligen borde veta, vad de pratar om, har uttalat sig i SVT med prognosen, att något vaccin sannolikt inte är allmänt brukbart förrän tidigast i början av nästa år.
Prognoser är en sak och utfall en annan - men det är nog rimligt att anta, att ett säkert vaccin kommer att finnas tillgängligt med tiden. När detta är fallet, är en annan sak.
Det är inte omöjligt, att ett vaccin finns tillgängligt, först efter att pandemin dragit över i Sverige.
Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-01/23:11

Fredric Fredricson skrev:Alltså jag är ingen expert men att anta att det kommer ett vaccin med rimliga sidoeffekter inom rimlig tid är kanske inte helt självklart. Hoppas gör vi väl alla men.....


Självklart är risken stor för oönskade bieffekter när hela processen påskyndas, och testningen av vaccinet minimeras.
Dessutom utvecklas vaccin av olika länder så vi pratar inte om ett vaccin utan om olika.
Det räcker att ett av dessa anses skadligt så faller även skuggan på övriga.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-02/08:03

Just det, som Måns tar upp, är ett av skälen till, att det tar tid att få fram ett säkert vaccin. Först måste vaccinet som sådant skapas, varpå det måste testas extensivt, innan det står klart, att riskerna är minimala i förhållande till den förväntade nyttan.
Pandemrix var ett influensavaccin, som - tror jag (kan ha fel här) - togs fram i viss brådska. Det gjorde nog nytta i befolkningen i stort, men några hundra vaccinerade i Sverige drabbades av narkolepsi. Inte alls bra.
Gissningsvis blev detta en varningssignal för såväl vaccintillverkare som myndigheter, så vi får hoppas, att det var en engångsföreteelse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-09/06:56

I dagens tidning läser jag ett inlägg, där skribenten hissar flaggan varje lördag för att hylla alla, som sliter med pandemins offer. Den idén plankar jag rakt av.
Själv jobbar jag i vården, men inte med pandemipatienter. Mitt strå till stacken får vara att frigöra andra kollegor, som kan jobba med pandemin, medan jag sköter diverse åkommor, som tyvärr inte tar semester, "bara" för att klotet härjas av en pandemi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-09/07:35

En långdragen historia det här.
Svenskar kommer knappast att vara högst på VIP-listan heller när länder försiktigt börjar öppna sina gränser.
En andra våg av Corona/COVID-19, och dessa länder kommer åter att stänga sig som en mussla.

Arbetar hemifrån, och är snart inne på sjunde veckan.
Mina planerade hojresor har blivit inställda, eller är på väg att bli inställda.
Eftersom undertecknad inte är en pensionär så är frågan om det är värt att plocka ut någon semester i år?
Någon enstaka vecka på svenska vägar lär bli en nödlösning, men kanske redan nu värt att planlägga den bästa, och längsta hojsemestern i mannaminne 2021 med hjälp av sparade semesterdagar?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-09/13:22

Måns Ulveståhl skrev: Svenskar kommer knappast att vara högst på VIP-listan heller när länder försiktigt börjar öppna sina gränser.

Jag argumenterar inte emot dig, men i den attityden ligger en djup ironi. Eftersom Sverige hållits relativt öppet, är sannolikheten stor, att en svensk, som besöker ett annat land, redan varit covid-19-smittad och därmed inte längre är smittbärare.
Jämför man med personer från länder, som tidigare varit synnerligen stängda, är sannolikheten större, att människorna där smittas, när länderna åter öppnas.
Men att få diverse makthavare att begripa det, kan vara nog så besvärligt - i synnerhet om beslutsfattarna inte vill begripa det!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-05-09/22:23

Bror Gårdelöf skrev:
Måns Ulveståhl skrev: Svenskar kommer knappast att vara högst på VIP-listan heller när länder försiktigt börjar öppna sina gränser.

Jag argumenterar inte emot dig, men i den attityden ligger en djup ironi. Eftersom Sverige hållits relativt öppet, är sannolikheten stor, att en svensk, som besöker ett annat land, redan varit covid-19-smittad och därmed inte längre är smittbärare.
Jämför man med personer från länder, som tidigare varit synnerligen stängda, är sannolikheten större, att människorna där smittas, när länderna åter öppnas.
Men att få diverse makthavare att begripa det, kan vara nog så besvärligt - i synnerhet om beslutsfattarna inte vill begripa det!

OM man kan minimera kontakten människor emellan tillräckligt mycket kan man, teoretiskt i alla fall, "svälta ut" viruset. Frågan är bara hur mycket man kan, och måste, minimera kontakten och hur man kan undvika att utbrottet inte flammar upp igen.
I Sverige tycks vi ha den strategin att det inte går minimera utbrottet så mycket som behövs och då är det bättre att "ta smällen" så länge man kan hålla nivån nere på antalet smittade och, framför allt, antalet som kräver sjukhusvård till en nivå går att hantera.

Jag är glad att jag inte behöver vara den som beslutar om strategin.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-10/08:08

Du har rätt - och det, som gör, att jag har förtroende för den svenska modellen, är, att detta virus är mycket smittsamt, samtidigt som det hos majoriteten av befolkningen ger ringa symtom - om några alls.
Att i ett sådant läge försöka svälta ut viruset är milt uttryckt svårt - i synnerhet som det skulle kräva drakoniska åtgärder över hela klotet samtidigt.
Görs inte det, finns hela tiden virusreservoarer, som kommer att orsaka nya utbrott, när de drakoniska åtgärderna hävs. Att dessa åtgärder så småningom kommer att hävas, lär det knappast råda tvivel om.
Frågan är bara när och hur.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-10/11:05

Det kommer att ta en väldigt lång tid innan allt återgår till normalt läge.

Antalet nya fall av coronasmitta ökar igen i Tyskland, bara dagar efter det att förbundskansler Angela Merkel och delstaternas ledare enats om att lätta på vissa av de restriktioner som införts för att hindra virusets spridning. Det rapporterar tyska medier.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-10/11:12

Jag är inte ett skvatt förvånad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-05-10/14:04

Jag är en smula förvånad om det efter ett par dar skulle gå att se effekter av en åtgärd.
Det är ju ett av problemen, om man gör en ändring så märks det säkert först efter en vecka eller kanske mer. Ännu längre om mätetalet är antalet döda per dag.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-10/14:16

No argument. Min brist på förvåning kommer delvis av, att medierna gärna vill vara först med nyheter - vilket tidvis går ut över faktakollen. (Snarast regel inom svensk kvällspress - vars braskande löpsedlar sällan har någon högre grad av verklighetskontakt, alternativt en synnerligen udda vinkling av verkligheten.)
Den påstådda förändringen i sjukdomsbilden kan alltså vara en medial anka - alternativt en slumpvariation, samtidigt som landet lättat på restriktionerna.

Som regel är det nyttigt att fundera över, om något orsakssamband existerar, eller om sambandet råkar vara tidsmässigt. Jag tror, att vi haft det uppe förr på Forum: Under en given tidsperiod för ungefär hundra år sedan var korrelationskoefficienten mellan antalet brittiska medborgare, som skrevs in på mentalsjukhus, och antalet sålda radioapparater 0,998! Huruvida man blev psykiskt sjuk av att lyssna på radio, eller om man måste vara psykiskt sjuk för att köpa en radioapparat, blev veterligen aldrig klarlagt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Kovlingen » 2020-05-10/14:39

"korrelationskoefficienten" :D Roligt ord som jag brukar använda mej av när jag druckit
några öl . Kan jag säja det 5 ggr i rad utan stakning går det att beställa en till ;) :shock: :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-10/15:42

https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... rs-vantan/

Den, som önskar, kan läsa om karantänens historia i bifogade länk - ur senaste Läkartidningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-05-11/01:53

Kovlingen skrev:"korrelationskoefficienten" :D Roligt ord som jag brukar använda mej av när jag druckit
några öl . Kan jag säja det 5 ggr i rad utan stakning går det att beställa en till ;) :shock: :?


Annars säger man väl att definitionen på salongsberusad är när man känner sig sofistikerad men kan inte uttala det.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Coronavirus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-11/19:50

Kvällens Vetenskapens värld var en blandad kompott - naturligtvis om coronapandemin. Ett kort, högoktanigt inslag var det med Johan Giesecke och Anders Tegnell i studion. Lugna, auktoritativa (nej, inte auktoritära!), med besked om, vad vi vet, och vad vi inte vet - och följaktligen att ett antal frågor än så länge inte kan få några säkra svar, hur envist journalisterna än frågar (och hur tvärsäkert diverse andra personer uttalar sig åt ena eller andra hållet).
Deras konstaterande, att Sverige fram till för ett par veckor sedan närmast var en internationell paria, "som avsiktligt smittade sina gamla och sjuka för att uppnå flockimmunitet"(!), vändes på kort tid i sin motsats, när allt fler länder insåg, att alltför drastiska smittskyddsåtgärder dels skapar omedelbara, svårlösta problem i det egna samhället - samtidigt som man kanske bara skjuter den egna smittspridningen på framtiden.
"Vad har ni gjort, som vi kan ta efter?" är numera en fråga från andra länder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Coronavirus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-11/21:09

Jag förstår att du vill slå på Tegnells trumma.
Visst, många länder har nu fler utmaningar framför sig än Sverige eftersom vi är på väg ut ur "skärselden", dvs nå r-värdet <1 utan vaccinering.

Vi har dock "lyckats" med att ta död på många i den mest utsatta riskgruppen pga den urusla behandlingen av vår äldreomsorg.
Ett grovt svenskt misslyckande.
Här har Sverige många saker att lära av andra länder, vilka jag verkligen hoppas klarar av den uppgiften betydligt bättre.
Brottsrubriceringen grovt vållande till annans död ligger inte långt borta för mig.
Frågan är bara vem som ska åtalas, knappast Tegnell, men gärna ansvarig minister, samt generaldirektören för äldreomsorgen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Coronavirus?

Inläggav SuperMek » 2020-05-11/22:50

Måns Ulveståhl skrev:Brottsrubriceringen grovt vållande till annans död ligger inte långt borta för mig.
Frågan är bara vem som ska åtalas, knappast Tegnell, men gärna ansvarig minister, samt generaldirektören för äldreomsorgen.

Det har visat sig primärt vara äldrevården i privat regi som har falerat, enligt uttalanden från anställda som inte får tillgång till skyddsutrustning och där krav har ställts på att anställda ska infinna sig på sin arbetsplats trots att de påvisar coronasymptom. I upphandlingar ställs klara och tydliga krav från beställaren, där utförandeparten inte helt ovanligt i praktiken duckar för kraven. Uppföljningar med tillrättavisanden kan följa, med nya löften som senare likväl inte infrias. Andra länder har deklarerat att vård i privat regi inte fungerar och "tar hem" uppgifterna i egen regi istället. Flera har uttalat sig att "mammon gäller", dvs det privata har vinstintresse som primär drivmotor, inte att hantera t.ex. en samhällstjänst om vinsten skulle påverkas. Situationen är sorglig. Det privata har klart och tydligt visat sig inte fungera, speciellt när det börjar blåsa upp.
Senast redigerad av SuperMek 2020-05-12/09:59, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst