Tidningars girighet !!

Tidningars girighet !!

Inläggav CG Arvidsson » 2020-03-30/16:47

När man går in på många tidningars hemsidor blir man riktigt förbannad. Nu översvämmas dom av olika artiklar om Corona pandemin. Många artiklar är rena råd och information. Då har man ofta lagt dom som avgiftsbelagda, som kallas, Plus, Premium, och annat. Det är ju höjden av girighet att behöva betala för att kunna ta del av livsviktig information. Det gäller rikstäckande tidningar såväl som landsortspress. :evil: :evil:
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav BrooklynS » 2020-03-30/16:54

All information som är viktig kommer självklart gratis och via Folkhälsomyndighetens eller MSB-s sida.

Tidningar har ingen viktig information alls förutom det de hämtar från ovan nämnda sajter.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Kovlingen » 2020-03-30/17:01

CG Arvidsson skrev:När man går in på många tidningars hemsidor blir man riktigt förbannad. Nu översvämmas dom av olika artiklar om Corona pandemin. Många artiklar är rena råd och information. Då har man ofta lagt dom som avgiftsbelagda, som kallas, Plus, Premium, och annat. Det är ju höjden av girighet att behöva betala för att kunna ta del av livsviktig information. Det gäller rikstäckande tidningar såväl som landsortspress. :evil: :evil:

Du är inte ensam . Dom kan ta sina nyheter och dra dit något växer :evil: :evil:
Nej , klicka inte på deras hemsidor för det är bara sätt att locka in nya betalande :roll: :evil:
Sagt upp abb på den lokala tidningen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-30/18:24

Problemet är en kub, som kan betraktas från olika sidor. När papperstidningar vid sidan av etermedierna var självklara - före Internet - kom största delen av deras inkomster från annonser. Varken prenumerationer eller lösnummerköp gav lika stora intäkter.
Idag viker papperstidningarnas annonsmarknad till förmån för Internet - vilket de delvis försöker lösa med egna nätupplagor. Men om informationen i nätupplagan vore gratis, skulle rimligen prenumerationerna på papperstidningarna i praktiken försvinna - och då skulle tidningarna stå utan inkomster.

Så jag tycker inte, att det är konstigt, om de tar betalt för nätupplagorna. Själv tillhör jag en generation, för vilken papperstidningen hör ihop med frukosten, så vi har inte slutat prenumerera. I och med prenumerationen har vi fri tillgång till nätupplagan - som jag dock mycket sällan använder.

Sedan kan alltid diskuteras, om den information, som tidningarna tar betalt för, är saklig och relevant - men det är en helt annan diskussion.

Men det välkända uttrycket stämmer: Det finns inga gratisluncher.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Lindeberg » 2020-03-30/19:27

DN betalar jag redan för, men de slår sig för bröstet att de har allt Corona-relaterat öppet för alla att läsa.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-30/19:35

Det kan man knappast klaga på. De ekonomiska realiteterna finns där hur som helst. Sedan kan olika tidningar välja att tackla dem på olika sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-30/20:56

Papperstidningarna lider av dödsryckningar, och inom en snar framtid även deras digitala avkommor.
Annonsörerna har funnit mer effektiva marknadsföringskanaler.
Prenumeranterna har tröttnat på att betala mer varje år för ett innehåll som knappast blir kvantitativt eller kvalitativt bättre när andra tillgängliga informationskanaler existerar.
Utan finansiering med dina skattepengar (s.k. presstöd) skulle döden infallit tidigare.
Du har med andra ord finansierat din tidning redan en gång via presstödet.
Trots detta önskar tidningen att du betalar mer och oftare.

Personligen uppskattade även jag att bläddra i tidningen under frukoststunden, men någon morgontidning har jag inte prenumererat på under snart 20 år.
Innehållet är inte värt priset för en prenumeration.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-30/21:18

Tidningen Expressen svarar på "girighetsfrågan":

https://www.expressen.se/nyheter/kronik ... en-betalt/


Lite luddigt där.
Begränsad gratis information för läsare då även Expressen drabbas ekonomiskt av Corona och behöver intäkter.
Nu begränsade Expressen gratis information redan innan Corona...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-31/14:07

Återgår vi till TS irritation, har jag givit en förklaring, som bör hålla rätt bra.
Oavsett hur nyheter mm förmedlas, kräver välgjord journalistik kompetent yrkesfolk - som vill ha betalt.
"Kostnadsfria" nyheter är antingen totalt undermåliga - eller betalda av någon annan, varvid man kan fundera på, om nyhetsförmedlaren gynnar något särintresse. I värsta fall får man "alternativa fakta" (som inte existerar!) från någon trollfabrik.
Det finns, som sagt, inga gratisluncher.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-03-31/17:15

Ja dessa dj--.a journalister, nu vill dom ha mat på bordet och någonstans att bo, försörja barn ska dom också.
Räcker det inte med att alla andra i samhället ska ha en lön att leva på?

Vän av ordning
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-31/18:03

Efter att ha läst länken till Expressen slås jag omedelbart av, att Sverige inte skulle göra någon större förlust, om kvällstidningarna försvann - vare sig det gäller pappers- eller nätvarianter.
De flesta forumister, som läser, vad jag skriver, har insett, att vi prenumererar på Östgöta Correspondenten. Till det kommer enstaka lösnummerköp - framför allt söndagar - av DN eller Svenska Dagbladet, men såväl hustrun som jag själv skulle kräva betalt för att läsa kvällstidningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tidningars girighet !!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-01/19:27

Bror Gårdelöf skrev:De flesta forumister, som läser, vad jag skriver, har insett, att vi prenumererar på Östgöta Correspondenten.


Nähä! Det var något nytt :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst