Alla planeringar ställs på ända .

Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-11/17:33

Hur funderar ni med resplanerna ?
Kanske norrlänningar åker söderut och sörlänningarna tar en koll på norra delen .
Några kanske tar en tur i annat land och , tja .
Själv blir det lite lugnare i planeringarna . Ett förslag har kommit och det låter kul .
Nu är det då fasiken vår och snart sommar . Tiden går fort :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-11/18:54

Nationaldagsturen region norr blir av... Dock moddad att passa in i Corona tider. Mer info kommer, :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-11/19:03

Man skulle kunna tro att jag försöker mig på att skämta, men eftersom jag har svårt att planera något alls i mitt liv känns detta nästan som en lättnad...eller en ursäklt för att för en kort tid vara "normal" :?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Håkan » 2020-04-11/19:17

Jag tänker ta tält och primuskök, åka ut och vildcampa. En natt här, en natt där... Social distansering kan man kalla det. :)
Tänker mig till Tanum och Dalsland. Vi vart ju snuvade på den resan... ;)
Kanske vi ses nånstans på vägen, Håkan?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-11/19:21

Olof Eriksson skrev:Nationaldagsturen region norr blir av...

Säkrast att inte lämna skriftliga på det .
Vem kunde spå detta vid nyårsfirandet :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-11/19:47

Håkan skrev:Jag tänker ta tält och primuskök, åka ut och vildcampa. En natt här, en natt där... Social distansering kan man kalla det. :)
Tänker mig till Tanum och Dalsland. Vi vart ju snuvade på den resan... ;)
Kanske vi ses nånstans på vägen, Håkan?

Skulle vara kul Håkan :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-11/19:54

For meg:
Next event: Mjøsa Rundt 1. mai. Men jeg slipper ikke inn i Norge uten å gå i 14 dagers karantene.
Then: Flygvapenmuseet i Linköping 16. mai med BMW MC-klubben. Men museet har coronastengt, uvisst hva det blir.

Videre i juni og resten av sommeren - flere arrangementer planlagt i Sverige og Norge. Alt er nå i det blå....
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-11/20:10

Onekligen dystert - men detta känns ändå hanterbart och åtkomligt med personlig kreativitet. Man får hitta på något annat än tidigare tänkt. Vi, som skriver här, är väl friska (än så länge)? Och kan åka hoj - bara inte som vi planerat.

Jämfört med alla äldre, som hamnar i isolering - och exempelvis alla hemlösa, som inte har någonstans att ta vägen - har vi det rätt bra. Tittar vi sedan på det hela globalt, har vi det rimligen ännu bättre.

Personligen har jag dessutom förmånen att kunna jobba, så mycket jag vill. Cancer tar inte ledigt på grund av pandemier, och den operationsavdelning, där jag jobbar nu, sysslar i stort sett enbart med den sortens åkommor. Såvitt känt är det relativt lilla gäng, som utgör denna avdelning, alltjämt hälsomässigt opåverkat av Covid-19.
Om framtiden vet ingen något.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-11/20:28

Bror Gårdelöf skrev:Onekligen dystert - men detta känns ändå hanterbart och åtkomligt med personlig kreativitet. Man får hitta på något annat än tidigare tänkt. Vi, som skriver här, är väl friska (än så länge)? Och kan åka hoj - bara inte som vi planerat.

Jämfört med alla äldre, som hamnar i isolering - och exempelvis alla hemlösa, som inte har någonstans att ta vägen - har vi det rätt bra. Tittar vi sedan på det hela globalt, har vi det rimligen ännu bättre.

Personligen har jag dessutom förmånen att kunna jobba, så mycket jag vill. Cancer tar inte ledigt på grund av pandemier, och den operationsavdelning, där jag jobbar nu, sysslar i stort sett enbart med den sortens åkommor. Såvitt känt är det relativt lilla gäng, som utgör denna avdelning, alltjämt hälsomässigt opåverkat av Covid-19.
Om framtiden vet ingen något.


Men nå er ikke rubriken "Alle skal dø". Men at vi kanskje må endre våre planer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-11/20:59

Nya hojen ligger omonterad i nedstängda Berlin, och Schweizresan i juni är på gång att avbokas.

Optimisten i mig tror att både hojen har levererats, och gränserna öppnats innan augustimånad.
Ännu finns det hopp även om denna säsong blir sanslöst kort.
Fattas bara att snön kommer tidigt till alperna i år....
Ska jag hinna med mina normala 1000 mil per säsong så får jag jobba lika hårt med hojkörandet som om jag vore en pensionär :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-12/07:29

Odd Arne Kjørstad skrev: Men nå er ikke rubriken "Alle skal dø". Men at vi kanskje må endre våre planer.

Helt enig - men när man ser/hör/läser den mediala rapporteringen, verkar det stundtals, som om alla skall dö - och man letar ivrigt efter någon att ställa till svars!
Jag tror, att vi är eniga om, att det går mycket bra att ändra planer - i alla fall om vi betänker alternativet.

Min son skickade en tänkvärd sentens, som han hittat på nätet:
"Seems like mother nature has sent us all back to our rooms to think about what we've done to her!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-12/14:18

Alltid tänkvärt, men felaktigt placerad för att vinna billiga poäng dessa tider.
I detta fall ett Instagram-citat från en f.d. brittisk kunglighet (Sarah Ferguson) utan någon expertis i ämnet.
Dessutom felaktigt citerad; "...sent us to our rooms like spoilt children".
Att just den sista delen av meningen tvättas bort av PK-folk i pressen kan jag förstå eftersom den är väldigt politiskt laddad, inte minst med tanke på kungligheter, och deras eventuella vardagliga "lidanden".
Oavsett vad någon tycker på Instagram, vilket inte är en en stor källa för vetenskapligt bruk:
Pandemin har mindre att göra med Greta och Moder Jord än med Xi Jinping och Kinas hälsobrister.

Låt oss återgå till trådens ämne, och undvika veva tröttsamma plattityder.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-12/14:44

För all del - men östra delen av Asien var en pandemikälla, långt innan Mao Zedong föddes, så det är onödigt att hamna i det andra diket.
OBS! Ovanstående handlar inte om politik utan om medicinska realiteter, väl kända inom epidemiologin sedan åtminstone 1800-talet. Pest - orsakad av bakterien Yersinia pestis - finns fortfarande, men den går numera att behandla med antibiotika - förutom att vaccin finns.

Hur som helst har vi det rätt bra, jämfört med åtskilliga andra områden på klotet.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-12/17:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-12/14:57

Bror Gårdelöf skrev:Hur som helst har vi det rätt bra, jämfört med åtskilliga andra områden på klotet.


Absolut. Vi har bara I-landsproblem i jämförelse med många andra delar av världen.
Vi är ombedda att inte göra någonting och att stanna hemma. Något många av oss drömt att få göra.
Trots det misslyckas vi....

Eller som i mitt fall, finner Sverige oerhört tråkigt för mitt hojåkande, och därför är förbannad över att detta förnärvarande enda alternativ innebär att hojsäsongen är över innan den ens började.
Att köra hoj i Sverige lockar mig lika mycket som en rotfyllning hos tandläkaren :oops:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-12/15:12

Håkan skrev:Jag tänker ta tält och primuskök, åka ut och vildcampa.
Tänker mig till Tanum och Dalsland.


Men i Värmland og Dalsland finnes: Varg, lodjur, älg, vildsvin, hoggorm og fästing, for å nevne nogon fula djur. Kanskje bjørn også. Sove i telt i skogen med disse luskende utenfor 1mm teltduk - :shock:

Neida, jag skojar. Litt....
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Håkan » 2020-04-12/15:30

Odd Arne Kjørstad skrev:
Håkan skrev:Jag tänker ta tält och primuskök, åka ut och vildcampa.
Tänker mig till Tanum och Dalsland.


Men i Värmland og Dalsland finnes: Varg, lodjur, älg, vildsvin, hoggorm og fästing, for å nevne nogon fula djur. Kanskje bjørn også. Sove i telt i skogen med disse luskende utenfor 1mm teltduk - :shock:

Neida, jag skojar. Litt....

Ingen fara Odd, sånt skrämmer inte mig.
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-14/12:04

Ingen björn, varg eller för den delen småkryp närmar sig en väl indoftat underställ med sin ägare inuti :) Betänk att du kör ju mc fram till din campingplats. Dvs du väsnas en hel del. Djuren vet vart du är. Och djur vet bättre än att gå fram till människor.

Vet inte hur ofta jag får förklara för sörlänningar att björn, äld och varg är extremt skygga djur. Så länge du inte smyger emot vinden. Är det mikroskopiska risker att du kan komma dom inpå livet. Älg är minst skygg upplever jag. Dessa kan du komma 3-400 meter inpå. En normal varg flyr direkt vid kontakt med människa. Björn har jag enbart haft en närkontakt med. Och det var på en cyckeltur med min numera avlidne gråhund. Den gick undan. Och jag följde efter med en hund i koppel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/12:17

Till det kan läggas, vad jag lärde mig under en guidad tur på Orsa Grönklitt i samband med årsträffen där för ett antal år sedan. Guiden hävdade, att med undantag för en specifik situation har ingen björn dödat en människa i Sverige på över 100 år. Det specifika undantaget är jakt, när hunden driver upp en björn i stället för en älg. Om björnen inte gillar det, kan den börja jaga hunden, som då flyr hem till husse, och då kan det gå illa. Allt detta enligt guiden.
Av och till trampar ju en människa igenom taket på ett ide etc, vilket brukar ge medial uppmärksamhet. Dock är att märka, att ingen människa dödats av det skälet utan som regel fått ena benet mer eller mindre sargat. Det är inga som helst svårigheter för en björn att döda en människa. Att så inte sker i samband med malörer vid iden etc går att tolka, som att björnen blir minst lika rädd som människan och alltså river för att freda sig.

Guiden berättade också om ett intressant experiment. Åtskilliga björnar i Skandinavien har GPS-sändare, så det går att hålla exakt koll på, var de är, när de är ute.
Man letade upp en björn och sände en student på tangentiell kurs i björnens närhet. Först skulle minsta avståndet vara 200 meter, därefter 175, osv ner till som minst 75 meter, tror jag.
Man upptäckte snabbt, att björnen lade märke till människan mycket tidigt och antingen höll sig stilla eller gick undan. Det hände aldrig, att björnen ens gick närmare - än mindre anföll.

Jag frågade om den klassiska mardrömssituationen - att hamna mellan honan och ungarna. Guiden avfärdade den som hypotetisk, eftersom honan flyttar ungarna i så god tid, att situationen inte uppstår.

Sedan är att märka, att detta gäller Skandinavien och möjligen Ryssland - sannolikt på grund av många hundra år av hårt jakttryck. Amerikanska björnar lär vara en helt annan historia.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav gorbra » 2020-04-14/14:45

Ett "djur" många inte tänker på är fästingen. Många tyskar och danskar undrar vad det är för farliga djur i skogen. Säger man då fästingar så tittar de lite snett på en. Lite OT kanske men fästingbett är inte att förakta.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/15:05

Instämmer oreserverat. Redan under min studietid på 1970-talet var den sjukdom, som då kallades RSSE - Russian Spring-Summer Encephalitis - känd även i Sverige, men då lokaliserad till Östersjöns kusttrakter.
Sedan dess har fästingförekomsten ökat påtagligt i hela Syd- och Mellansverige - i takt med att medeltemperaturen stigit - och med den risken för samma sjukdom, numera med namnet TBE - Tick Borne Encephalitis. Det är definitivt ingen rolig sjukdom, som i värsta fall ger livslångt handikapp. Vaccination rekommenderas.

Till det kommer risken för borreliainfektion, men har man bara misstanken, är den lätt att behandla med antibiotika.

Fästing heter alltså tick på engelska - och Zecke på tyska.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-14/18:04

Jag gissar att det är större risk för liv och lem i en svensk storstad under en kväll/natt än ute i naturen.
Älgar, björnar, vargar, eller fästingar rånar, skjuter, eller våldtar inte vad jag känner till.

Bättre för tyskar och danskar att hålla sig ute i det fria.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/18:12

Inga invändningar - vilket inte betyder, att fästingar skall underskattas. Om inte annat är den sortens kunskap som bekant lätt att bära. (Riskerna vägarna torde dessutom vara större än vid sidan av dem.)
Sannolikheten, att man attackeras av vilt, torde däremot vara försumbar - i alla fall utanför brunstsäsongen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/08:31

Helt riktigt. :)

Man kan tillägga att även under brunstsäsong är risken gränsande till obefintlig. Inga vilda djur i Sverige har någon större önskan att komma nära en människa.

Vi skrämde bort en björn när vi kom till en fin sjö för ett antal år sedan i Östnorge. Vi såg den när vi svängde in, men tog den för en älg just då. Medan den hörbart gav sig av slog vi upp tälten precis där den bökat som bäst med att riva sönder stubbar osv. Vi resonerade som så att var björnen än är så är den inte här i alla fall...

När vi är ute försöker vi alltid slå läger där vi inte syns för människor, det är dem man skall passa sig för.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-16/08:53

Jag jagar inte själv, men har läst berättelser om människor, som attackerats av brunstiga älgtjurar eller hjortar. T o m råbockar påstås kunna bli aggressiva mot människor, när hormonerna har frispel.
Är detta jägarskrönor, eller finns det någon sanning i berättelserna?
Däremot har jag aldrig hört talas om, att ett rovdjur attackerat en människa i Sverige i samband med brunstsäsongen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/09:06

Bror Gårdelöf skrev:Jag jagar inte själv, men har läst berättelser om människor, som attackerats av brunstiga älgtjurar eller hjortar. T o m råbockar påstås kunna bli aggressiva mot människor, när hormonerna har frispel.
Är detta jägarskrönor, eller finns det någon sanning i berättelserna?
Däremot har jag aldrig hört talas om, att ett rovdjur attackerat en människa i Sverige i samband med brunstsäsongen.


Jag är "naturmupp" sedan barnsben och jagar själv sedan mååånga år.

Nog har det hänt att människor blivit sparkade osv, men då i sammanhang där människan letat upp djuret i fråga eller stött på det i trädgården osv. Tjädrar kan tex attackera människor när de är i fullt spel.

Men att därifrån dra slutsatsen att det skulle vara risk att bli påhoppad i naturen är inte sannolikt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-16/09:21

Jag tror dig. Apropå tjädrar träffade jag den helikopterpilot, som under en nattövning på låg höjd (i Härjedalen?) fick en tjäder i ansiktet. Fågeln hade flugit upp framför helikoptern, och smällen krossade huven. Det blev rätt smetigt kring förarplatsen.
Som tur var, kunde mannen i stolen bredvid omedelbart ta kontroll över flygetyget, avbryta övningen och landa, så snart det var praktiskt möjligt.
Piloten behövde lite kirurgisk översyn hos oss efteråt, och jag träffade honom på postop, efter ingreppet.
Än idag vet vi inte, om detta var en ren olycka, eller om tjädertuppen faktiskt anföll helikoptern!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/09:34

Bror Gårdelöf skrev:Jag tror dig. Apropå tjädrar träffade jag den helikopterpilot, som under en nattövning på låg höjd (i Härjedalen?) fick en tjäder i ansiktet. Fågeln hade flugit upp framför helikoptern, och smällen krossade huven. Det blev rätt smetigt kring förarplatsen.
Som tur var, kunde mannen i stolen bredvid omedelbart ta kontroll över flygetyget, avbryta övningen och landa, så snart det var praktiskt möjligt.
Piloten behövde lite kirurgisk översyn hos oss efteråt, och jag träffade honom på postop, efter ingreppet.
Än idag vet vi inte, om detta var en ren olycka, eller om tjädertuppen faktiskt anföll helikoptern!


Olycka. Tjädrar flyger tungt (det är en tung fågel, 2,5-5 kilo) och ganska snabbt. Absolut inte snabba riktningsförändringar. Om den gick genom rutan så gick det både lågt och fort med helikoptern och tjädern hann nog aldrig uppfatta vad som hände.

Tjäderspel sker på marken under speciella omständigheter. Mycket vackert för övrigt och en upplevelse att vara med om, särskilt när man ligger i gömsle och har tjädrar runtomkring och även över sig.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-17/17:22

Ni har glömt att ta upp Järv , Räv , Mås , Motorbåtar ,Släpliftar och Näbbmöss :? (och en hög till)
Synd att jag startade tråden i OT för det skulle ha varit mycket roligare att läsa om
lite resplaner :shock:

Första inlägget i tråden :
Kovlingen skrev:Hur funderar ni med resplanerna ?
Kanske norrlänningar åker söderut och sörlänningarna tar en koll på norra delen .
Några kanske tar en tur i annat land
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Håkan » 2020-04-17/18:29

Kovlingen skrev:Ni har glömt att ta upp Järv , Räv , Måns...

Ja,visst det blev en biologilektion av ditt inlägg. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Buster » 2020-04-17/18:48

BMW-mc-forum... enda stället det blir offtopic i offtopic... lite av en bedrift faktiskt.
Men fullt normalt.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Lazarus » 2020-04-17/19:54

Kovlingen skrev:Hur funderar ni med resplanerna ?
Kanske norrlänningar åker söderut och sörlänningarna tar en koll på norra delen .
Några kanske tar en tur i annat land och , tja .
Själv blir det lite lugnare i planeringarna . Ett förslag har kommit och det låter kul .
Nu är det då fasiken vår och snart sommar . Tiden går fort :shock:


För att kanske få tråden att återgå till TS ursprungliga fråga ;)

Jag hade som vanligt planerat en längre resa ner i Europa. Hade tänkt mig en ganska lång tur ner genom franska alper och sedan ta mig till Biscayabukten via Pyrenéerna. Kolla in Picos de Europa och sedan hem igen. Nu får man nog inse att det inte blir av denna säsongen. Hmm, vad göra? Jag har inte utforskat norra Sverige på hoj överhuvudtaget. Känns både spännande men också osäkert. Kan mycket mer om vägar, saker att se och uppleva i södra Europa, än i mitt eget land, vilket är lite pinsamt. Funderar på att ta mig uppåt från västkusten via småvägar, för att sedan koppla på "Tidernas väg". Hitta lite pittoreska boenden och sedan leta mig norrut, via mindre vägar för att förkovra mig. Får helt enkelt ställa om fokus lite, från underbara "alpvyer" och hårnålar, till allt det underbara som Sveriges landsbygd från söder till norr har att erbjuda. Tycker INTE synd om mig.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-18/06:23

Lazarus skrev:Tycker INTE synd om mig.

Bra inställning. Det är givetvis mycket trist med Corona. Men man skall spela med de kort man har på handen. Och när årets mc-spel är klart. Så hoppas vi givetvis på en ännu bättre (eller åtminstone mer variationsrik) giv.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-18/08:11

Lazarus skrev: Jag har inte utforskat norra Sverige på hoj överhuvudtaget.

Några asfalttips (eftersom du skriver, att du åker från Västsverige, har jag inte tagit med Bohuslän, Dalsland och Värmland, då jag gissar, att du känner till vägarna där):
1. Hällefors - Gåsborn - Fredriksberg - Nås. Särskilt sträckan Fredriksberg - Lindesnäs höjer mungiporna. Dock var det några år sedan nu, och vägbanan har kunnat skifta i kvalitet.
2. Fortsättningen längs Västerdalälven är inte rasande inspirerande, men där är vackert.
3. Sälen - Särna - Idre blir trivsammare igen - liksom fortsättningen på väg 311 upp till Tännäs. (Samma sak där: Det var några år sedan nu.)
4. Sverige högst belägna väg - över Flatruet till Ljungdalen - har jag inte kört. Den lär vara lättkört grus och kan nog vara värd sin tid en vacker dag.
5. Alternativt kör Du via Hede - Vemdalen - Vemdalsskalet - Åsarna. Klövsjötrakten är vacker, och vägen är inte tråkig.
6. Vidare väg norrut, om man inte skall korsa gränsen till Norge, är jag dålig på. E 45 är inte störande inspirerande, men milen rullar undan bra, och man får verkligen en känsla av, att Inlandssverige norr om Östersund är glesbefolkat.
7. Vildmarksvägen, Strömsund - Gäddede - Klimpfjäll - Vilhelmina, är klart körvärd. Det verkar inte så i början av väg 341, men det blir bättre - mycket bättre.
Ankarede kapell är värt en avstickare. Ur dagens synpunkt ligger det avsides, men tänk bort vägarna och att alla transporter skedde med båt, så blir bilden en annan.
8. Därefter har jag kört E 45 till Slagnäs och den mindre men välhållna vägen till Arjeplog.

Ju längre norrut du kommer, desto mer behöver du hålla utkik efter renar - som är notoriskt opålitliga! Ta det lugnt, när sådana syns.

Tidernas väg, som du själv nämner, är klart körvärd, och väg 272 är är fin även söder om Sandviken.

Skulle du vara intresserad av rutter i Östergötland med omnejd, så hör av dig.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-04-18/08:40

Som Bror nämner väg 272 fin väg med svepande kurvor.
Sedan får inte Vindelälven missas. Absolut sevärd.
Fin väg är det utmed älven, har för mig att det är grus på
västra sidan och asfalt på östra sidan
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Lazarus » 2020-04-18/10:15

Tack för bra tips :D
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-30/08:00

Odd Arne Kjørstad skrev: Men nå er ikke rubriken "Alle skal dø".

Så sant. Den rubriken är onödig - eftersom sentensen rymmer en klar och oförfalskad sanning.
Det är bara en fråga om tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-30/18:00

Det gäller att längta mycket till något (typ julafton när man var liten) för dåå går tiden sakta .
Nu är det mer tänk på hur många år det är kvar på tapeten men , då går tiden fortare . :shock:
Allt kan ta ett snabbt slut men det är inte roligt att tänka i dom banorna :(

Alltså : Längta mycket efter sommar , likt barns längtan efter tomten ;)
Bästa tiden är NU med hela den efterlängtade fina årstiden i antågande :)

Ja just de ja . Vad planerar ni för kul i sommar ? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-30/21:04

Apropå vad du skriver, lärde mig mitt yrke för decennier sedan två väsentligheter:
1. Livet är inte rättvist.
2. Lev nu. Du vet aldrig, hur länge det varar. Njut av tillvaron, så länge du kan.

Innan barnen vuxit upp, var tillvaron uppfylld av omsorgen om dem. När de blivit tillräckligt stora, öppnas det där fönstret i livet, då man kan göra åtskilligt, som tidigare var mindre lämpligt. Sålunda köpte jag min första hoj efter fyllda 50, när minstingen fyllt 15 och alla gamla hinder var borta. Och på den vägen är det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Lazarus » 2020-04-30/21:26

Mina planer på Pyrenéerna och Picos de Europa kan man ju fetglömma. Har kompletterat min campingutrustning för att kunna fricampa i möjligaste mån. Känns faktiskt ganska spännande....
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-30/21:39

Lazarus skrev:Mina planer på Pyrenéerna och Picos de Europa kan man ju fetglömma. Har kompletterat min campingutrustning för att kunna fricampa i möjligaste mån. Känns faktiskt ganska spännande....

"Pyrrarna" är kung . Vilka vägar ! :)
Att fricampa ger mc-livet ett nytt liv :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Lazarus » 2020-04-30/21:52

Kovlingen skrev:
Lazarus skrev:Mina planer på Pyrenéerna och Picos de Europa kan man ju fetglömma. Har kompletterat min campingutrustning för att kunna fricampa i möjligaste mån. Känns faktiskt ganska spännande....

"Pyrrarna" är kung . Vilka vägar ! :)
Att fricampa ger mc-livet ett nytt liv :D


Ja, men det får bli en annan gång ;) Nu var det typ 30 år sen senast jag fricampade. Blir ju bekväm med åren, men corona pandemin tvingar en gammal hund att sitta på nytt :D
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Kovlingen » 2020-04-30/21:54

Tack för att du hjälper till att hålla ordning i tråden om planering ;)
Ska du norröver kan du få restips .
Ha de' !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav BrooklynS » 2020-05-01/06:41

Man får helt enkelt ställa om och åka inom Sverige.

Höga kusten 29/4 2020:
Bild


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Alla planeringar ställs på ända .

Inläggav Roger Gross » 2020-05-01/07:33

Enligt inrikesministeriet i Österrike får de Österrikiska hotellen öppna den 29 maj. Om/när landsgränserna öppnas samtidigt framgår inte av informationen.
Ännu finns hopp vad gäller sensommar och höst för de som önskar köra söderut.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst