Sida 1 av 1

Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-16/22:04
av Måns Ulveståhl
Något som legat och irriterat mig länge är en sidodiskussion som brukar uppkomma när någon ställer en försäkringsfråga.

"Med försäkringsbolag X räcker det dessutom med enbart ett lås för att få ut full ersättning vid stöld av hoj".
Är det bara jag som tycker att den meningen definitivt kan karaktärisera en individ?

Ingen j-vel ska sno min hoj, eller jag ska åtminstone göra det så besvärligt jag kan för den potentiella j-veln.
Oavsett om försäkringsbolaget nöjer sig med enbart ett lås.
Min hoj är personlig, och kan aldrig ersättas med en "likvärdig" eller pengar.
En "likvärdig" är aldrig samma hoj.
Dessutom är en stöld en väldigt riktad personlig missgärning enligt mitt tyckande. Tillräckligt för att jag ska ta mycket illa upp, och börja fundera på lämpligt brännbollsträ.

Att ta med ett eller fler extra lås i packningen har heller aldrig varit ett problem för mig.
Ett litet fälglås är tex knappast svårt att ta med sig.

Dessutom kommer fler att tvingas betala räkningen för någon som tycker allt annat än ett lås är besvärligt.
Den lilla självrisken betalar nämligen inte för hela kalaset.

"Jamen, vill tjuven så kan du aldrig stoppa honom/henne från att stjäla din hoj".
Förvisso, men i stället för att bara rycka på axlarna kan jag väl åtminstone göra det mer besvärligt?
Man kanske kan lyckas få tjuven att fundera, och i stället ge sig på den där hojen bredvid som bara har ett lås av någon underlig anledning?

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-16/22:22
av SuperMek
På hojen har jag styrlås, "immobiliser" och larm. Framhjulet har ett Abus fälglås med inbyggt larm. Dessutom en kätting modell grymmedjävulsk som dras runt en stolpe eller vad annat fastgjutet som går att finna. Så ser det ut när jag är ute på resa med hojen. Kan de sno hojen ändå? Sannolikt, men det ska vara extra svårt! Den kommer att föra ett envist oväsen samtidigt. Vid parkeringar annat än 1 meter från mitt tält så täcks hojen också in i ett kapell, för att i görligaste mån slippa lystna blickar som får underliga idéer.

Kan man göra mer?

Jo, hemmavid står brännbollsträt innanför ytterdörren...

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-16/22:23
av Måns Ulveståhl
Perfekt SuperMek :mrgreen:

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/06:42
av Ecklesiastik
Måns Ulveståhl skrev:Något som legat och irriterat mig länge är en sidodiskussion som brukar uppkomma när någon ställer en försäkringsfråga.

"Med försäkringsbolag X räcker det dessutom med enbart ett lås för att få ut full ersättning vid stöld av hoj".
Är det bara jag som tycker att den meningen definitivt kan karaktärisera en individ?

Jag är en av dom som funderat på exakt vad som gäller ang försäkringar vid låsning. I mitt fall är det mer av "edge case" scenarion som att jag ställer hojjen i farsans låsta och larmade garage under en mek session och inte låser hojjen medans jag håller på att pota runt. På samma sätt som jag har en försäkring som endast kräver hjälm för den gången jag skulle få för mig att flytta hojjen 1 km mellan mina två garage där man ändå inte kan åka mer än 20km/h utan att klä mig som en powerranger.

i övrigt har jag alltid fullgod mundering på mig och låser alltid min hojj med skivbromslås och styrlås.

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/06:47
av Håkan
Svårt att gardera sig om tjuven verkligen vill...
Jag har ett par kompisar, (skryter nu), de körde varsin helt ny Honda. Bor en natt på hotel i London, låst innergård, högt staket, andra hojar och bilar framför... På morgonen var deras hojar borta, bara deras hojar.
Polisen sa att tjuven måste haft kranbil...

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/06:52
av Bror Gårdelöf
Måns Ulveståhl skrev: "Med försäkringsbolag X räcker det dessutom med enbart ett lås för att få ut full ersättning vid stöld av hoj".
Är det bara jag som tycker att den meningen definitivt kan karaktärisera en individ?

Nej. Vi är minst två.
Dels får jag en känsla av, att villkoren i det bolaget löper risk att vara sämre, eftersom hojen är lättare att stjäla. Jag har absolut ingen lust att betala högre premier, för att andra tar högre risker.
Dels delar jag åsikten, att det inte är störande besvärligt med exempelvis ett skivbromslås - även om immobilizern på Willie onödiggör ett sådant.

Detta sagt stämmer det säkert, att de flesta motorcyklar stjäls av fyra starka män med två spett och en skåpbil, och hela proceduren tar en halv minut. Där kommer Supermeks kätting onekligen med i bilden - och i den heliga inkonsekvensens namn har jag aldrig haft en sådan.

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/07:18
av Falken
Bror Gårdelöf skrev:
Måns Ulveståhl skrev: "Med försäkringsbolag X räcker det dessutom med enbart ett lås för att få ut full ersättning vid stöld av hoj".
Är det bara jag som tycker att den meningen definitivt kan karaktärisera en individ?

Nej. Vi är minst två.
Dels får jag en känsla av, att villkoren i det bolaget löper risk att vara sämre, eftersom hojen är lättare att stjäla. Jag har absolut ingen lust att betala högre premier, för att andra tar högre risker.
Dels delar jag åsikten, att det inte är störande besvärligt med exempelvis ett skivbromslås - även om immobilizern på Willie onödiggör ett sådant.

Detta sagt stämmer det säkert, att de flesta motorcyklar stjäls av fyra starka män med två spett och en skåpbil, och hela proceduren tar en halv minut. Där kommer Supermeks kätting onekligen med i bilden - och i den heliga inkonsekvensens namn har jag aldrig haft en sådan.
Kom inte det där till för att kostnaderna från att försäkringstagare försökte starta med skivbromslåset kvar i skivan vida översteg de förmodade stölder dessa eventuellt stoppade?

Edit: blev lite konstigt med citeringarna då jag sitter med mobilen men poängen är att det kanske inte ökar våra premier om man inte behöver använda skivbromslås? Kan det rent av vara tvärtom?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/07:24
av SuperMek
Det är ganska så enkelt att få med sig en kätting, sannolikt det enda som stoppar en viss grupp hojkorpare!

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/07:25
av Roger Gross
Bror Gårdelöf skrev:
Måns Ulveståhl skrev: "Med försäkringsbolag X räcker det dessutom med enbart ett lås för att få ut full ersättning vid stöld av hoj".
Är det bara jag som tycker att den meningen definitivt kan karaktärisera en individ?

Nej. Vi är minst två.
Dels får jag en känsla av, att villkoren i det bolaget löper risk att vara sämre, eftersom hojen är lättare att stjäla. Jag har absolut ingen lust att betala högre premier, för att andra tar högre risker.
Dels delar jag åsikten, att det inte är störande besvärligt med exempelvis ett skivbromslås - även om immobilizern på Willie onödiggör ett sådant.

Detta sagt stämmer det säkert, att de flesta motorcyklar stjäls av fyra starka män med två spett och en skåpbil, och hela proceduren tar en halv minut. Där kommer Supermeks kätting onekligen med i bilden - och i den heliga inkonsekvensens namn har jag aldrig haft en sådan.


Försäkringsbolagen har naturligtvis klart för sig hur majoriteten an mc-stölder går till. Det fungerar som Bror beskriver ovan och tar högt räknat 30 sekunder. Är hojen "säkrad" med låskätting tar det ytterligare 10 sekunder...
Nu pratar vi om proffstjuvarna - snorungar i övre tonåren bromsas naturligtvis av div extralås.
Ute på resa försöker jag få parkera i garage. Om inte den möjligheten finns så parkering på väldigt öppen och synlig plats. Har hittills tydligen haft tur...
Mvh,
Roger G

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/07:30
av SuperMek
Falken skrev:Kom inte det där till för att kostnaderna från att försäkringstagare försökte starta med skivbromslåset kvar i skivan vida översteg de förmodade stölder dessa eventuellt stoppade?

Edit: blev lite konstigt med citeringarna då jag sitter med mobilen men poängen är att det kanske inte ökar våra premier om man inte behöver använda skivbromslås? Kan det rent av vara tvärtom?


Ett tips mot skivbromslåsets vedermödor och kymiga resultat, är att använda ett skivlås med inbyggt larm! Man vaknar till liv redan när man t.ex. reser upp hojen från sidostödet, och bliv väl varse om vad man har glömt att plocka av.

Kan ett förslag vara att försäkringsbolagen adderar en till kryssruta i kundprofileringen, med 10% extra rabatt om skivbroms med larm nyttjas, men samtidigt höjer man självrisken kraftigt för rapporterade olyckor orsakade av kvarglömt skivlås?

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/07:35
av Hasse Gustafsson
Har inga extralås med när jag är ute på resa.
Lås är till för att hindra ärliga personer. Övriga gör som de vill!

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/07:41
av Bror Gårdelöf
Till Supermeks inlägg ovan kan läggas, vad jag skrivit förr. Används skivbromslås gör man ALLTID, ALLTID, ALLTID så här - i just denna ordningsföljd.

Vid låsning.
1. Ta låset ur fodralet.
2. Trä fodralet över gas- eller bromshandtag.
3. Sätt låset i skivan.

Vid upplåsning:
1. Ta bort låset från skivan.
2. Ta bort fodralet från handtaget.
3. Lägg låset i fodralet.

På det viset slipper man kalamiteten med låset kvarglömt i skivan - vilket dels kan bli dyrt och dels kan göra, att det med omedelbar verkan är färdigkört, tills frambromsen reparerats.

Har man ett mindre skivbromslås utan fodral, ersätts fodralet med en senilsnodd, som fästs i låset, lämpligen lindas runt gas- och bromshandtag innan låses sätts på plats - och får sitta kvar, tills låset är avtaget.

Supermeks råd om larmlås är mycket bra - men av personlig erfarenhet vet jag, att elektroniken åldras - sannolikt efter ett antal utomhusnätter under resor, då regn och annan fukt får fritt tillträde.
Mitt utmärkta ABUS Detecto fungerade i många tusen mil, men till slut gav elektroniken upp.
Tricket med förvaringspåsen/senilsnodden lär däremot inte åldras. Där sätter föraren gränserna.

Den, som kör iväg med fodralet/snodden kvar kring handtaget, bör rimligen sluta åka hoj över huvud taget.

Till Hasse: Har du kollat försäkringsvillkoren? Annars kan det bli dyrt.

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/09:29
av enhjuling
Hur orolig ska man egentligen vara för att råka ut för stöld?
Jag har ingen aning om hur statistiken ser ut för olika typer av motorcyklar.
Jag har dock en aning om att sporthojar kraschas mycket och det är då det behövs reservdelar så då stjäls såna. Förr var det ett problem att de hojar som tävlades med kunde vara tvivelaktig historia på men det har nog blivit bättre.
Snabba lätta offroadhojar och crossar är roligt att leka med tycker många unga fattiga så då stjäls såna också.
Samma gäller lätta mc och mopeder.
Men våra tunga touringhojar, hur ser det ut med dem, hur många såna stjäls egentligen?
Det har jag ingen aning om..

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/10:10
av Bror Gårdelöf
Du frågar om flera olika saker. En klassiker, vad gäller sporthojar/superbikes har i alla fall varit omfattande försäkringsbedrägerier. Man vurpar på bana (under förhållanden, som inte täcks av försäkringen), lastar vraket på ett släp och flyttar det ut till allmän väg, varpå vurpan påstås ha ägt rum där. "Och när försäkringen ändå betalar, kan man ju få lite fler grejor åtgärdade." Den förklaringen till mycket höga sporthojspremier har jag hört, ända sedan jag skaffade hoj. (Det är också förklaringen till, att en del bolag över huvud taget inte försäkrar superbikes/sporthojar. De vill inte ha dessa förare som kunder, eftersom de inte tjänar några pengar på dem.)
Att sportmaskiner stjäls för att bli reservdelsförråd har inte nämnts över huvud taget.
Däremot finns nog en marknad för riktigt exklusiva superbikes - som MV Agustas toppmodeller, Ducati Panigale m fl - kanske inte i Sverige, men stulna fordon flyttas inte sällan utomlands.
Vurpor under offroad-/supermotokörning är väl närmast "ett normalt inslag i verksamheten", vilket märks på premierna för den kategorin.

Jag har inte läst något specifikt för touringmaskiner, men de generellt låga premierna avspeglar rimligen såväl få vurpor som få stölder. Märk väl: Detta gäller i Skandinavien. I åtskilliga andra länder torde fina tourers vara attraktiva att stjäla. Det saknas exempelvis inte reseskildringar, där långväga resenärer erbjudits att parkera sina mer eller mindre skitiga hojar i hotellfoajén över natten.

H-D är ett specialfall. Enligt en bekant från en annan del av Sverige, gällde där, att om man inte hade en dekal på sin H-D, som förkunnade, att man stöttade en viss sammanslutning, stals hojen. Ägare av japanska glidare hade inte alls samma problem.

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/12:19
av enhjuling
Du håller ju egentligen med mig plus att du la till HD som specialfall. HD är ju en måstehoj i gangstergängen som ofta benämns mc-gäng, då är det ju inte så förvånande att det stjäls HD.
Jag har två hojar i garaget, en BMW R1200RS och en KTM690.
Det är nog troligare att jag får KTMn stulen än BMWn, därför sitter det ett kraftigt lås i hjulet på den.
Svedea borde väl lämna lite rapporter om skadeutfallet på klubbförsäkringen och där borde man kunna se hur utsatta vi är för stölder tänkte jag.

Re: Det här med lås och försäkring

InläggPostat: 2020-04-17/16:07
av Bror Gårdelöf
Helt enig! Inget av det jag skriver ovan är avsett som polemik - snarare tvärt om. Och jag håller med dig om stöldriskerna avseende KTM:en och BMW:n. Det är konstigt med tanke på BMW:s kvalitetsnivå och köregenskaper, men en BMW-ägare får väl på något skruvat sätt vara tacksam!
En tanke, som slog mig efter förra inlägget, är, att BMW K 1600-maskinerna borde vara mycket stöldbegärliga. De är definitivt top-of-the-line - men veterligen har deras ägare inte utsatts för någon stöldvåg(?).

Dock hoppas jag, att du har dubbla lås även på RS:en - men den har förmodligen immobilizer, och därmed är det löst. Det är onekligen bekvämt att aktivera/deaktivera två lås med samma nyckel!

Den indirekta indikationen på skadeutfall, stölder mm är premien. Allt annat lika stiger naturligtvis premien för hojar, som vurpas/stjäls i större omfattning, medan de maskiner, som sällan vurpas/stjäls, får betydligt lägre premier.

Bill Clinton sammanfattade det bra: "It's the economy, stupid!"
För undvikande av missförstånd syftar citatets sista ord inte på medlemmarna i BMW MC-klubben Sverige.