Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Colt2000 » 2020-04-19/07:44

Lämplighetsintyg för dottern som är 15år 7 månader tog en vecka att få godkänt.

Skickade in för handledare tog en vecka att få godkänt.

Bilskolan risk1 och 2 fick jag tid i början av Maj.

Motorcykeln inköpt och allt klart för övningskörning i slutet av April.

Igår tänkte jag kolla när man kan köra upp i Gövle

Att skriva var tidigast 6 Augusti

Att köra upp är tidigast 22 September, 5 månaders väntetid

Andra år har man letat och försökt få tider i Falun eller närliggande städer men i år tänkte jag göra det enkelt och slippa krångla.

Transportstyrelsen uppmanar till att inte åka till grannkommunerna och köra upp.

Jag tycker körskolorna kan godkänna körkort för att få ner väntetiden.


Med vänlig hälsning, Jag har testat KTM Duke 125 ,den är fin men motorn är anpassad för en ungdom .
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-04-19/11:14

Jag gissar att man vill undvika att körskolor börjar konkurrera med enkelhet att ta kortet. Att det blir en del av affärsidén att godkänna fler än konkurrenterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Buster » 2020-04-19/20:46

...och tvärtom... "nä, du är inte godkänd, du behöver fler lektioner"...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/06:55

Instämmer. Utfärdandet av körkort sker av en statlig myndighet - inte av olika vinstgivande företag - och det är klokt att hålla på den principen. Körkortet är - tack och lov! - ingen medborgerlig rättighet, utan man måste kunna prestera ett godkänt resultat för att anförtros rätten att framföra en viss typ av fordon.

(Däremot har jag ibland gjort reflektionen, att verkstäder borde kunna auktoriseras, så att de efter åtgärdande av konstaterade fel vid besiktningen skulle kunna intyga, att fordonet är i fullgott skick. Det skulle spara in på byråkrati och köer. Men det är en annan fråga.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav DaK » 2020-04-20/08:15

Bror Gårdelöf skrev:(Däremot har jag ibland gjort reflektionen, att verkstäder borde kunna auktoriseras, så att de efter åtgärdande av konstaterade fel vid besiktningen skulle kunna intyga, att fordonet är i fullgott skick. Det skulle spara in på byråkrati och köer. Men det är en annan fråga.)

Den möjligheten har väl funnits i många år :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/08:17

Då lärde jag mig något nytt idag. (Men det var å andra sidan många år sedan bilen fick ens en etta.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-20/12:23

Med så mycket mygel i dag med trafikskolor så vore det vanvettigt att ens tänka tanken.
"Kompis, 5000 kr till dig om du ger mig kortet"

Om dessutom fler privatister faktiskt lärde sig något så hade köerna till uppkörning minskat drastiskt.
Inte ovanligt med privatister som är inne på dubbelsiffrigt försök.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Fredrik J » 2020-04-20/17:03

Jag instämmer med föregående talare;) Myndighetsutövning ska inte utföras av privata aktörer, finns en uppenbar intressekonflikt.

Att man behöver vara ute i god tid för att boka tid för MC uppkörning har väl alltid varit sant? Med det sagt är det klart att det i nuläget kan bli extra svårt om man inte bör kolla efter tider på andra orter, men det kan ju vara värt att ha koll på tider som dyker upp allt eftersom, behöver inte vara kört bara för att inga tidigare tider finns just nu...
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/18:08

Sedan återstår frågan, varför aspiranterna uppmanas att inte åka till någon annan kommun.
Med dagens datoriserade register kan det inte rimligen vara något problem att korrekt bokföra, om aspiranten klarat provet eller ej - oavsett var vederbörande bor, och var uppkörningen sker!
Alla borde rimligen tjäna på korta handläggningstider.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Buster » 2020-04-20/19:33

Jag känner två som håller på med A-kort och de är nu i läget med riskutbildningar och prov.
Och båda två söker hela tiden med en radie av 10-15 mil och tider poppar upp hela tiden.
Ofta kuggar folk på teori tex och då får de inte köra upp så då friställs ju en tid... och med den sökytan finns tider för allt inom ett par veckor.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Colt2000 » 2020-04-23/00:27

Tack för tipset.
Det kanske är en av förklaringarna till långa väntetider på uppkörningen.
Man kanske ska kolla igenom på morgonen och försöka få till en bättre tid.

Jag brukar försöka köra med 1-2 st varje år men i år blev vi förvånad över den extremt långa väntetiden.

Har försökt att gjort en research på att bli kontrollant hos transportstyrelsen men länken visade - 404 hittar ej sidan. Hittade inga lediga jobb hos transportstyrelsen som kontrollant .

Men jag skulle tro att man skulle kunna lösa examen hos en körskola för jag tror de är tillräckligt kontrollerade av myndigheter och mc lärarna jobbar dagligen och kan nog bedöma elever och privatister.

Jag vet att en myndighet inte är det lättaste att göra om — vill man så kan man brukar det heta.

Jag har stött på så mycket problem med detta körkort A1. Först är dom minderåriga så de får inte äga fordon men när de har körkort får de ha försäkring och äga . Men de måste vara 18 år . Så ett A1 är inte ett körkort fast man är 16år . Joo men vänta nu blev det fel fick jag till svar.
Jag skulle skriva fullmakt från föräldrarna i övrigt rutan för att få över ägarbeviset. Men det gick inte fast jag ringde och frågade.

Men nu tror jag allt är klart
1a växeln släpp kopplingen fösiktigt.
När hon är mogen , åker hela mc stället på och ut i trafiken. Men någon gång är alltid den första.


Med vänlig hälsning,
EF5B83FD-A927-45B8-B352-7DD6EB219D08.jpeg
Duke 125
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/06:33

Colt2000 skrev: Först är dom minderåriga så de får inte äga fordon men när de har körkort får de ha försäkring och äga . Men de måste vara 18 år . Så ett A1 är inte ett körkort fast man är 16år. [/attachment]

Kan detta stämma? Veterligen ägde jag min moped, från det jag fick den på 15-årsdagen - även om det var mor och far, som var snälla och slantade upp.
Naturligtvis är A1 ett körkort. Mitt AB-körkort är ju helt oavhängigt av, om jag äger de fordon jag kör eller ej.
Såvitt jag vet, kan körkortet dras in efter diverse förseelser - men de fordon man äger förverkas inte samtidigt, och man måste inte sälja dem, för att man inte får köra dem.

Finns det för övrigt något lagligt hinder för ett barn att äga exempelvis en långtradare? Det går ju att tänka sig, att ett barn ärver ett åkeri!

Vad gäller myndighetsutövning, har vi uppenbarligen olika åsikter. Jag ser körkortet som en trafikmässig motsvarighet till passet. Passet är statens intyg, att dess innehavare är medborgare. Det vore mycket konstigt, om sådan intygsgivning lades ut på olika företag.
På samma sätt är körkortet statens intyg på, att innehavaren uppfyller en godtagbar kravnivå för att få framföra en viss typ av fordon. Det är enligt min åsikt en bra tingens ordning.
(Det kan vara värt att påpeka, att körkortet inte säger något alls om medborgarskapet. Man kan således som regel använda körkortet som ID-handling - men inte styrka sin nationalitet vid färd utomlands.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-23/07:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-23/07:16

Minderårig får enbart äga ett fordon tillsammans med föräldrar/förmyndare.
Ett par anledningar nedan.


"För att kunna ingå bindande avtal såsom ett köpeavtal av tex en bil, eller senare sälja bilen, krävs nämligen att du har rättshandlingsförmåga, vilket en omyndig person i regel inte har."

"Anledningen till att möjligheten att äga tex en bil är begränsad har alltså inte med om personen får köra bilen eller inte att göra. Grunden ligger i att den som står som ägare blir skyldig att betala trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter, parkeringsanmärkningar etc. En sådan skyldighet ska inte kunna påföras ett barn, tex för att föräldrarna själva ska slippa betala. Samtidigt måste ju staten också försäkras om att någon betalar, vilket ett barn i regel inte kan."
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/07:20

Enig. Förmyndare för minderåriga = icke myndiga ser jag som en självklarhet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Colt2000 » 2020-04-23/12:39

Jag fick det här i brevlådan idag.
Bara man inte får trafikförsäkringsföreningens trafikförsäkring pga olika ägarförhållanden.

292C4E1E-E249-4D94-9436-CB3027D539EF.jpeg
Klart eller oklart?
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Varför kan inte körskolor godkänna körkort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/13:26

Vid första påseende inget under av klarhet! Men detta måste väl vara skrivet, innan mottagaren tagit A1-kortet och således saknar förarbehörighet?
Då blir det i alla fall praktiskt begripligt. Fordonet skall vara adekvat försäkrat (Alternativet blir DYRT!), fordonsskatten skall vara betald, och ägaren svarar för eventuella felparkeringsavgifter.
Eftersom minderåriga definitionsmässigt(?) har någon form av målsman, ligger ansvaret på denna fram till 18-årsdagen. Därefter är ägaren myndig och bär själv ansvaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst