Bullerproblem

Bullerproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2020-05-22/21:24

Nu har tyska Bundestag,deras riksdag, kommit med ett förslag att nya motorcyklar inte ska bullra mer än 80dB A. Detta under alla körförhållanden. Värdet motsvarar ungefär en modern lastbils buller. Till detta vill man också förbjuda motorcykelkörning på Söndagar och Helgdagar. Redan idag är många vägavsnitt stängda för motorcyklar under olika veckodagar. Motorcykelbranchen ser väldigt allvarligt på dessa förslag. Tusentals protester har mailats till Bundestag, och även vi som Eu-medborgare kan göra vår röst hörd. Allt detta läsas på Tourenfahrer.de
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Bullerproblem

Inläggav Håkan » 2020-05-23/05:19

En skrämmande utveckling... :shock:
Vad synd det är att en del motorcyklister, knuttar, bikers inte förstår... sambandet med öppna avgassystem och ökande restrektioner. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bullerproblem

Inläggav Håkan » 2020-05-23/05:23

Jag har en kamrat...
Han körde till sin lokale BMW Motorrad handlare , frågade om det inte finns ett tystare avgassystem till hans nya R 1200 GS.
Handlare blev uppenbart förvånad, hade aldrig fått en sån fråga tidigare.

Fler borde vara som min kamrat...
Senast redigerad av Håkan 2020-05-23/16:49, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bullerproblem

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-23/12:52

Håkan skrev:Jag har en kamrat...
Han körde till sin lokale BMW Motorrad handlare , frågade om det inte finns ett tystare avgassystem till hans nya R 1200 GS.
Handlare blev uppenbart förvånad, hade alldrig fått en sån fråga tidigare.

Fler borde vara som min kamrat...

Trodde först du pratade om Bror tills jag läste om och såg att det stod 1200GS efter R och inte 1250RT

Sedan kan jag verkligen förstå att om man kör GS och faktiskt tar ut den i spenaten att man då inte vill dundra fram som en annan ligist.

fast att nya hojjar inte ska få bullra mer än 80 db känns i mina öron inte som ett helt orimligt förslag. bara inte det blir olagligt att köra äldre maskiner som väsnas mer.

Att dock bara få åka hojj på veckorna känns som en underlig lag som jag inte riktigt förstår vad man vill åstakomma med.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bullerproblem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/13:13

Jo, det kan låta orimligt att kräva 80 dB.
Dels för att dagens motorer kan tvingas skrotas, och helt nya utvecklas om man tex väljer att mäta vid annat varvtal än tomgång.
Jag har svårt att se att tex våra 1000 cc och 1600 cc kan överleva.
Dels för att detta gäller enbart motorcyklar. Inte bilar.

Fast vad vet en amatör som jag.
Som tur är lär det stanna vid enbart ett förslag då fordonsindustrin i Tyskland är stark.

Förslaget är dock en käftsmäll som förhoppningvis får raka-rör-idioter att tänka till, vilka redan har ställt till det så det räcker (avstängda/begränsade vägar).

Att vissa inte bryr sig för att deras gamla hojar exkluderas hoppas jag också förändras.
Inkludera gärna även gamla hojar om förslaget mot förmodan accepteras då många av dessa raka-rör-idioter harvar runt på sina äldre kromslädar.
Det är inte enbart nya plastraketer med bortplockad dB-begränsning som låter.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bullerproblem

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-23/13:59

Måns Ulveståhl skrev:Jo, det kan låta orimligt att kräva 80 dB.
Dels för att dagens motorer kan tvingas skrotas, och helt nya utvecklas om man tex väljer att mäta vid annat varvtal än tomgång.
Jag har svårt att se att tex våra 1000 cc och 1600 cc kan överleva.
Dels för att detta gäller enbart motorcyklar. Inte bilar.


Jag tror säkert att tillverkarna får lägga tid på att designa om motorerna på diverse hojjar. Men om min R1150GS från 2000 kunde hålla sig på 86dB "stillastående" och 80dB "vid körning" borde en modern motor kunna låta mindre. Sen kanske det blir svårt för tillverkarna att hålla uppe motoreffekten men i ärlighetens namn skulle jorden gå under om en R1250GS tappade några hästar? Det tåls kanske att tänka på att idag har en ny F900R inte allt förlångt ifrån motoreffekten en CBR900RR hade på 90 talet.

Måns Ulveståhl skrev:Att vissa inte bryr sig för att deras gamla hojar exkluderas hoppas jag också förändras.
Inkludera gärna även gamla hojar om förslaget mot förmodan accepteras då många av dessa raka-rör-idioter harvar runt på sina äldre kromslädar.
Det är inte enbart nya plastraketer med bortplockad dB-begränsning som låter.


Nu hoppas jag du missförstår mig rätt. Tycker fortfarande man ska mäta på äldre maskiner men då utgå från det reglement som gällde när dom byggdes alternativt den volym dom registrerades med. Då ett sådant förslag annars hade effektivt dödat alla hojar äldre än 5 år för även om min K1100 är tyst och man säkert kan bygga om den så den låter mindre än 80db men det hade knappast varit ekonomiskt försvarbart. Man tvingar ju inte gamla hojjar/bilar uppfylla moderna utsläppskrav.

Däremot bara för att jag är nyfiken ska jag låna dB mätaren vi har på jobbet och mäta hur mycket den faktiskt låter.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bullerproblem

Inläggav enhjuling » 2020-05-23/14:08

Vad är det de pratar om egentligen?
80dB A när då?
Stillastående, mätt hur då, eller kanske under färd?
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Bullerproblem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/14:26

enhjuling skrev:Vad är det de pratar om egentligen?
80dB A när då?
Stillastående, mätt hur då, eller kanske under färd?


Det framgår inte av artikeln vi hänvisar till.
En anledning till att inte hurra över förslaget.

En annan anledning:
Dessutom ingår i förteckningen över krav från landsrepresentanter möjligheten att inrätta motorcykelförbud på söndagar och allmänna helgdagar av bullerskydd.


...och nödvändig regskylt fram.

Så ja, inte ens en gammal K1100 får röra sig på söndagar, eller allmänna helgdagar med detta förslag.
Oavsett om regskylt fram monterats.
"Rättvist" för alla.
Plötsligt så var kanske inte förslaget så bra, eller vad säger ni med äldre hojar? :mrgreen:

En kommentar.
Baden-Württemberg och Eifel ligger bakom ursprungliga kraven i förslaget.
Så tack till er som har härjat här med era raka rör.

Bundesrat:
https://www.bundesrat.de/DE/plenum/bund ... 766#top-10
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bullerproblem

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-23/15:16

Måns Ulveståhl skrev:Så ja, inte ens en gammal K1100 får röra sig på söndagar, eller allmänna helgdagar med detta förslag.
Oavsett om regskylt fram monterats.
"Rättvist" för alla.
Plötsligt så var kanske inte förslaget så bra, eller vad säger ni med äldre hojar? :mrgreen:

Jag sa aldrig att den delen av förslaget var bra jag sa att stränga upp bullerkraven på nya motorcycklar är en bra ide. Om man dessutom skulle ta och börja lagföra och mäta dom motorcycklar som är i trafik som man faktiskt redan gör i Tyskland så hade mycket vunnits. Jag är inte jättepigg på dom mentalt nedsatta personer som åker med fordon som dundrar så man får hjärnskakning om man är förnära oavsätt om dom sitter på en spritt ny BMW S1000RR eller en HD från -94.

det är ju trotts allt som så att om du skulle jobba någonstans där ljudnivån översteg 80dB skulle du vara tvungen att ha hörselskydd. Så känns inte som en orimlig gräns

Det där med söndagar och helgdag känns urbota korkat och om det blir en lag vet jag ett land dit jag aldrig skulle få för mig att åka på semester till oavsätt om det var med bil eller MC
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bullerproblem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/18:44

Som sagt herr Ecklesiastik, låt oss hoppas att förslaget inte inte accepteras.
Många - inte bara raka-rör-"entusiaster" - har mycket att förlora.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bullerproblem

Inläggav BrooklynS » 2020-05-23/18:50

Så länge det gäller NYA maskiner är det ju inga som helst problem. Bara med betydligt tystare maskiner kommer vi att kunna slippa förbud!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bullerproblem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/20:46

Brooklyn,

Nja, min gissning är att värsta raka-rör-"entusiasterna" kör annat än nya hojar.
Det hade varit bättre inte bara map dB, utan ur fler miljösynpunkter om nuvarande krav hade varit tvingande på äldre hojar.
Dessutom med nuvarande globala ekonomi en bra "kick start" då alla hade varit tvungna att åtgärda eller köpa nytt.

Sedan finns andra ting än enbart dB i förslaget som önskas förändras och har smygits in i förslaget, vilket beror samtliga hojar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bullerproblem

Inläggav BrooklynS » 2020-05-23/21:53

Jodå, det är bara bullret jag avser.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bullerproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/07:22

Retroaktiv lagstiftning tillämpas veterligen inte i Sverige - och förhoppningsvis inte inom EU. Idén att idag lagföra någon, för att fordonet inte fyller nya krav, medan det fyller de krav, som gällde, när fordonet var nytt, brukar avfärdas.
Förhoppningsvis förblir det så. (Däremot borde det gå synnerligen bra att lagföra någon, för att fordonet inte fyller de krav, som gällde, när det var nytt. Men det kanske är svårt att tillämpa i praktiken?)

En analogi är, att jag fick A-kortet med automatik 28 januari 1971, trots att jag då inte kört en meter på någon annan tvåhjuling än en moped. (OK, några olagliga meter på en klasskompis 80-kubiks Honda blev det.)
Det skulle dröja drygt 42 år, innan jag skaffade hoj och därmed gjorde bruk av A-behörigheten, men kortet var alltjämt giltigt. Då var jag dessutom så gammal, att självbevarelsedriften fungerade utmärkt, och jag har hittills aldrig vurpat, trots mer än 20 000 mil bakom styret.
När jag kontaktade försäkringsbolaget, frågade de bara, hur länge jag haft A-kort. Jag var ärlig och sade, att jag var nybörjare på hoj, men det spelade ingen roll för premien.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bullerproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2020-05-24/12:00

Tog fram mitt registreringsbevis, och där står det bara 80 i bullerrutan. Vad det innebär rent mättekniskt vet jag inte. Deras problem består inte enbart av bullret. Vissa vägsträckor i Harz och Eifel har 6-8 mc-olyckor om dagen,speciellt då om helger. Bara att se till sig själv när man kommer till dessa välunderhållna vägavsnitt. Det blir svårt att hålla igen på gashandtaget. Poliserna är också uppfinningsrika. Såg två två män stående i Harz,rygg mot rygg. Den ena med laserpistol och den andra med en vanlig kamera. Tyskland har ägaransvar vid vissa trafikbrott. Har även sett fartkameror monterade i träd vid vägkanten. Bor själv vid väg 27 och ca. 500 meter från en rondell och en 70-sträcka. En del hojar passerar mitt med hus med knappt 200 och lägger i sexan i nedförsbacken efteråt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Bullerproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/13:17

Slutsatsen är välkänd: Omdömesgilla hojåkare får ta konsekvenserna av omdömeslösa hojåkares beteende.

Fråga sedan, varför jag anser, att de, som kör mycket för fort förbi svenska fartkameror, är idioter! I den trygga förvissningen, att de inte kan bli bötfällda, kan de mycket väl skapa framtida olägenheter för hela hojåkarkollektivet. Men mot dumhet kämpar gudarna förgäves.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bullerproblem

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-24/15:06

Tog faktiskt fram dB mätaren innan jag åkte hem från jobbet igår. Min gamla K1100 ligger på 67-70dB på tomgång och 90-97dB när man närmar sig varvstopp. Vid 3-4000 varv låg den runt 80dB
20200523_165904.jpg

20200523_165946.jpg
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bullerproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2020-05-29/21:12

För er som åker S1000RR och planerar att åka till Tyrolen i sommar, gå in på motorradonline.de Där finns en del sträckor där dessa hojar och flera andra hojar inte visa sig. Den faller på sitt buller vid stillastående på tomgång. Men den ligger väl under de två Italienska hojarnas "topplaceringar". Bullervärden tas också vid accelleration och vid ren förbifart. Österrikiska polisen är också känd för sin förhandlingsovilja.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst