Håkan skrev:Jag har en kamrat...
Han körde till sin lokale BMW Motorrad handlare , frågade om det inte finns ett tystare avgassystem till hans nya R 1200 GS.
Handlare blev uppenbart förvånad, hade alldrig fått en sån fråga tidigare.
Fler borde vara som min kamrat...
Måns Ulveståhl skrev:Jo, det kan låta orimligt att kräva 80 dB.
Dels för att dagens motorer kan tvingas skrotas, och helt nya utvecklas om man tex väljer att mäta vid annat varvtal än tomgång.
Jag har svårt att se att tex våra 1000 cc och 1600 cc kan överleva.
Dels för att detta gäller enbart motorcyklar. Inte bilar.
Måns Ulveståhl skrev:Att vissa inte bryr sig för att deras gamla hojar exkluderas hoppas jag också förändras.
Inkludera gärna även gamla hojar om förslaget mot förmodan accepteras då många av dessa raka-rör-idioter harvar runt på sina äldre kromslädar.
Det är inte enbart nya plastraketer med bortplockad dB-begränsning som låter.
enhjuling skrev:Vad är det de pratar om egentligen?
80dB A när då?
Stillastående, mätt hur då, eller kanske under färd?
Dessutom ingår i förteckningen över krav från landsrepresentanter möjligheten att inrätta motorcykelförbud på söndagar och allmänna helgdagar av bullerskydd.
Måns Ulveståhl skrev:Så ja, inte ens en gammal K1100 får röra sig på söndagar, eller allmänna helgdagar med detta förslag.
Oavsett om regskylt fram monterats.
"Rättvist" för alla.
Plötsligt så var kanske inte förslaget så bra, eller vad säger ni med äldre hojar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst