Upp till kamp om vägtullar & avgift för MC!!

Upp till kamp om vägtullar & avgift för MC!!

Inläggav lem » 2007-01-30/09:58

Se till att MC klarar sig från vägtullarnas återinförande i Stockholm!!

Hur gör vi för att agitera och påverka?

Synd att presentationen om vägtullar kom efter "2 hjul". Det hade varit bra att ta upp där!

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Bajen-Sam » 2007-01-30/11:04

Mc bör väll klara sig även denna gång då vi inte har nr plåt ifram, eller har jag fel?
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav lem » 2007-01-30/12:23

Bajen-Sam;6242 skrev:Mc bör väll klara sig även denna gång då vi inte har nr plåt ifram, eller har jag fel?


Det hjälper ej, det är ju kameror som fotograferar bakifrån och framifrån.

Se´n kan man ju ha smutsig skylt...
Under förra försöket så blev jag meddelad att snöbollar sitter i ca 3o minuter vid -1 grader och en havregrynsgröt sitter bra i + 5 grader...

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav crv » 2007-01-30/12:52

Pojkar tror inte att vi behöver vara oroliga! :D
Läste i DN i morse att miljöpartiet har haft det som förslag att även omfatta MC., men endast miljöpartiet och inga andra

Urklipp från morgonens artikel.
Samtidigt lade miljöpartiet i riksdagen fram förslag till ett bättre trängselskattesystem. Miljöpartiet vill att även motorcyklar betalar trängselskatt och att varje svenskt fordon får ett antal gratispassager per år.

Ingenting nämndes om det i artikeln med regeringens förhandlingsman Carl Cedersköld.

Länk till artikeln
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=611697
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-01-30/16:40

När dom skulle införa trängselskatt förra gången läste jag vid något tillfälle att 'motorcyklar är undantagna eftersom de inte anses bidra till trängseln'. Det är ju också sant, även om det kanske var en 'ursäkt' för att man inte hittat en bra teknisk lösning för att verifiera regnumret. Men om man bara anför trängseln som argument för att införa tullarna tycker jag det är helt riktigt att motorcyklar ska vara undantagna då vi faktiskt inte bidrar till trängseln på samma sätt som bilar.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav lem » 2007-01-30/17:03

crv;6248 skrev:Pojkar tror inte att vi behöver vara oroliga! :D


Ingen blir gladare än jag om Du har rätt. Jag tycker ändå man skall ha viss beredskap för att lobba så att vi inte hamnar i kläm i sent läge. Då är det svårare att vända.

Spontant tänkt jag att vi ställer oss och blockerar Roslagstull med hojarna för att strida för vår sak men då har vi ju visat att vi kan orsaka trängsel och det ville vi ju inte...

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-01-30/18:19

SMC har 23/1 talat med Carl Cederschiöld. Han ska lämna ett förslag om utformning av trängselskatt senast 1 mars till Näringsdepartementet. Enligt honom är det inte tänkt att trängselskatt ska införas för motorcyklister i det första steget.

SMC kommer att uppvakta Cederschiöld med vår ståndpunkt i frågan, det vill säga att motorcyklar är en del av lösningen på trängselproblemet. Vi kommer dessutom att be om ett möte. Återkommer när vi har mer information i frågan.

Det är vi på SMC som jobbar för att du kan ha ett så problemfritt MC ägande som det är rätt och rimligt. Hoppas du stödjar oss med nått så enkelt som medlemskap..

Notera vänligen att det är stor skillnad på gamla trängelsavgiften, som hade till syfte att minimera trafikken i stan och nya trängselsSKATTEN.
Nya skatten, är för att finansiera ett bättra väg infrastruktur i storstan - och därmed är motorcyklisterna en naturlig del av betalnings strömmen..

Ha en trevlig dag - kolla mera på forummet på svmc.se :)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Problem ?

Inläggav Hans Ekman » 2007-01-30/20:50

lem;6257 skrev:Ingen blir gladare än jag om Du har rätt. Jag tycker ändå man skall ha viss beredskap för att lobba så att vi inte hamnar i kläm i sent läge. Då är det svårare att vända.

Spontant tänkt jag att vi ställer oss och blockerar Roslagstull med hojarna för att strida för vår sak men då har vi ju visat att vi kan orsaka trängsel och det ville vi ju inte...

Hälsningar/Lars


OM det är (blir) problem så verkar det vara ett 08 problem varför inte starta en 08-tråd. Ingen utombys lär väl åka i väg någon längre sträcka och ställa sin hoj i vägen för ett problem som inte finns,
OM man inte vill visa sin nr.plåt så gör man inte det.:o
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst