Nära kollidera med rådjur

Nära kollidera med rådjur

Inläggav F800åkare » 2020-06-23/23:24

Ikväll på hemvägen från min lilla avslappningstripp så var det nog bara centimeter från att jag smällt med ett rådjur.
På Rv62 i en kurva flyger ett rådjur upp från diket, det måste legat i gräset, hoppar upp framför mig, jag stelnade till i armarna, drog i bromsen, hojen reser sig , inser att jag har ingen som helst chans att stanna, nöp fast i tanken, släppte bromsen, släppte djuret med blicken och tittade istället på vägrenen en bit bort/bakom, slappnade av i armarna, ut med kroppen, tryckte allt vad jag kunde på vänster fotpinne, ett extra knyck på höger handtag och mer gas, smet imellan precis bakom ändan på rådjuret och innanför asfaltkanten. Tror fasiken att hade jag släppt ned vänster hand hade den träffat rådjuret, så nära var det. :shock:


Jag blev inte rädd konstigt nog, jag kunde se instruktörerna hos Smc Värmland framför mig
Så mycket man hann med på så kort tid när man tänker tillbaka, kändes iofs som det gick i slowmotion när det skedde, men jag kände mig lugn, att nöta samma sak hela tiden på kurserna har gjort skillnad.
Hade detta varit för 2 år sen innan alla kurser hade jag utan tvekan smällt med djuret eller bilen i mötande körfält, finns inte en chans att jag hade vågat eller vetat vilka val av verktyg jag hade och vad hojen klarar.

Ja, bilen klarade sig oxå från att köra på rådjuret så det springer vidare ett tag till iaf. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav Peter Nordlund » 2020-06-24/07:26

:o :shock:
Först grattis att det gick bra och att du klarade dig, och sedan hur fasiken han du göra allt så rätt, imponerande!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav BrooklynS » 2020-06-24/08:10

Skönt att det gick bra. Jag är övertygad om att det är SMC-kurserna som gör att man klarar av att göra annorlunda i en sådan situation.

Har en liknande upplevelse i möte med en genande husbil i Norge, tack vare intränade KNIX-kunskaper klarade jag mig helskinnad. Min dotter är också övertygad om att hennes KNIX-ande räddade henne från att köra av vägen med bil en kväll med svarthalka...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-24/08:34

Skönt att det gick bra. SMC kurserna är ovärderliga när det går man stöter på dyligt. Fick själv träna på mina färdigheter förra året i Norge när jag kom runt en blind sväng och såg en hjullastare som backade mot mig och täckte hela mitt körfält samt täckte sikten så jag inte kunde se om det var fritt att köra om. Bara för att 100 meter senare mötas av en skylt som varnade för kantklippning :lol:.

Då var både jag och min sambo glad att jag tränat panikbroms en hel del.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav F800åkare » 2020-06-24/08:45

Peter Nordlund skrev::o :shock:
Först grattis att det gick bra och att du klarade dig, och sedan hur fasiken han du göra allt så rätt, imponerande!

Troligtvis var allt över på nån sekund, men just då det skedde kändes det som en evighet, slow motion, men hjärnan jobbade för högtryck. Träningen på bana, min instinkt var att frysa och trycka ifrån bakåt, komma bort, men sen kom det jag tränat på i 2 år både på storbanekurs samt knix, knixen på liten bana var nog det som hjälpte mest här och det psykologiska snacket instruktörerna kör med, att övervinna just den initiala instinkten och istället agera. Tror det gick tack vare 2 års nötande. och en hel del tur.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav F800åkare » 2020-06-24/08:48

BrooklynS skrev:Skönt att det gick bra. Jag är övertygad om att det är SMC-kurserna som gör att man klarar av att göra annorlunda i en sådan situation.

Har en liknande upplevelse i möte med en genande husbil i Norge, tack vare intränade KNIX-kunskaper klarade jag mig helskinnad. Min dotter är också övertygad om att hennes KNIX-ande räddade henne från att köra av vägen med bil en kväll med svarthalka...


Samma här, knix är ju så mycket mer än bara det fysiska agerandet med hojen. Det är ju mycket med det psykiska som tas upp och tränas för att komma runt, just den biten är nog den mest avgörande i en skarp situation.

Jag kommer forsätta med knixandet, dels är det skoj och sen kan man nog aldrig träna för mycket. Har de 2 kommande kurserna i augusti bokade sen 2v tillbaka. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav Håkan » 2020-06-24/08:50

Skönt att det gick bra. :D
Ska nog anmäla mig till en kurs, det var länge sedan... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-24/10:49

:D :D Det var gott att höra att det gick bra.

Som svar på din fråga i rubriken - Aldrig! :)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav BmwMats » 2020-06-24/11:03

Svettigt värre sånt där...
Har varit nära älg vid ett tillfälle för många år sedan, vet hur det känns... Brrr... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-24/11:34

"Panikbroms" är alltid bra att lära sig även om "panik" är fel ord eftersom motsatsen sker: en kontrollerad inbromsning.

För övrigt om man behöver väja för något objekt på vägen:
Aldrig korsa över vägen till motsatt körfält.
Det är bättre att besöka diket på högersida.
Diket gör mindre ont än en mötande bil.
Det var vad min körskolelärare bankade in i skallen på oss (2017).

(Självklart blir det något annorlunda om det handlar om en smal enkelfilig väg)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: När kollidera med rådjur

Inläggav CG Arvidsson » 2020-06-24/13:15

Kan bara intyga att älgar är hårda att köra på. Gjorde en älgko trebent med min första R75:a. Själv fick jag en flygtur strax bakom älgen. Blåmärke på höften och lite skrapmärken på skinnställ och hjälm. Blev hem skjutsad på en Honda 750, då hojen min saknade lyse. Numera undviker jag mörkerkörning om det är möjligt. Skulle jag behöva, försöker jag ligga bakom en lastbil, som ev. kan röja vägen från stora djur.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nära kollidera med rådjur

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-06-24/14:09

Som SMC instruktör är det väldigt roligt att se och höra att folk har haft nytta av kurserna.

Själv har jag inte ställts inför en sådan situation sen jag började köra med SMC men hoppas att om jag gör det att även jag kan dra nytta av mitt SMCande. Ett par år innan jag körde nån SMC-kurs lyckades jag dock med en klockren blicklåsning och klippte en grävling på en rak och bred väg. I dag tror jag att det hade slutat lyckligare för grävlingen.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nära kollidera med rådjur

Inläggav Olof Eriksson » 2020-06-24/15:10

Hade en strykare igår jag med. Körde på en smal grusväg upp mot ora lägerplats för att äta lunch samt ett svalkande dopp. Grusvägen var trång, högt sly tätt inpå. Körde inte alls fort tyckte jag. Men likväl blev det inte en rolig kontakt. För plötsligt kom det en älgtjur galopperade rakt övervägen. Avståndet var max 5 meter mellan mitt framhjul och då älgen täckte hela vägen. Lite pirrigt tyckte frugan på bönpallen :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst