Synlighet i trafiken

Synlighet i trafiken

Inläggav F800åkare » 2020-08-31/14:57

När jag skaffade min första hoj 2014 och sedermera köpte skyddsutrustning föll valet på svart hjälm, svarta tygställ med goretex.
Förutom att vara olidligt varmt så är man osynlig i trafiken.

När det skulle köpas ny jacka pga att ekvatorlinjen expanderat år 2018 så blev det återigen en svart jacka, men denna gång med sömmar och andra saker som lyser som reflex i mörker, men hade även signalfärgat tyg vid luftöppningarna, jag upplevde att jag fick lite mer synlighet, inte mycket men något.

Samma år köptes en ny hjälm, en helvit Shoei, nu tyckte jag mig verkligen bli mer sedd, t o m dagtid. En viss myndighet kör ju med vita hjälmar och det kopplat till signalfärgerna vid axlarna på jackan tror jag lurar folk.
Har stannat vid vägkanten på en sträcka nära hemma, när man står där så syns enbart hjälmen sticka upp över krönet för den trafik som kommer norrifrån, man hör varvtalet på deras motorer sjunka, sen när de kommer närmare och ser över krönet så hör man dom åter gasa på.

Har även börjat nyttja varselväst och nu tog det verkligen fart, ute i trafiken, kommer jag ikapp annan trafik går de åt sidan, även på enkelfiliga delen av 2:1 vägar. :lol:
Har även monterat LED i halvljuset vilket ger ett mycket skarpare vitare sken, på håll kan sådant, dagtid upplevas med blåstick.
Korsningar så ser man folk mer villiga att bromsa tidigare, tydligare lämna företräde, ibland även där jag inte har företräde ens.

Jag funderar allvarligt på att folk misstar mig för mc polis. Men hojen är ju lava orange. Blir de så fokuserade av den vita hjälmen och gula västen med svart jacka att de helt låser in tankarna på en polisuniform månne?

Hur som helst är jag jäkligt nöjd med det. 8-)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Synlighet i trafiken

Inläggav BrooklynS » 2020-08-31/16:04

Vit hjälm är mumma för synlighet, kolla själv när det regnar osv...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3717
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Synlighet i trafiken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-31/16:50

F800åkare skrev: Samma år köptes en ny hjälm, en helvit Shoei, nu tyckte jag mig verkligen bli mer sedd, t o m dagtid. En viss myndighet kör ju med vita hjälmar ...
Jag funderar allvarligt på att folk misstar mig för mc polis.... Blir de så fokuserade av den vita hjälmen och gula västen med svart jacka att de helt låser in tankarna på en polisuniform månne?

Du är minst av allt ensam om den erfarenheten. Några av mina kompisar har vit hjälm och gula fält på jackan - och har samma erfarenhet. Högst sannolikt tar det ett par sekunder för en oförberedd trafikant att avgöra, om det faktiskt är en mc-polis man ser. Enligt principen det säkra för det osäkra saktar de ner.

Jag haft märkligt nog haft samma erfarenhet med signalgul hjälm och gula reflexer väl synliga framtill på kåpan på en i övrigt helsvart K 1200 RS! Den enda förklaring, som jag kan komma på, är, att denna färgsättning är så ovanlig - och samtidigt retar ögat så effektivt - att medtrafikanterna "för säkerhets skull" antar, att jag är polis. Trots att Polisen veterligen aldrig haft dessa färger på vare sig hjälmar eller hojar, sedan motorcyklarna började köpas in centralt (och gav BMW Motorrads dåvarande svenske generalagent Arne Rindar en jätteskjuts framåt).

På köpet har du förmodligen lagt märke till, att det blir svalare om skallen med blank, ljus hjälm. Redan tidigt i skolfysiken fick jag lära mig, att blanka och ljusa ytor reflekterar värmestrålning, medan svarta snarast absorberar den - i synnerhet om de är matta. Min första kruka var blanksvart. Nästa var metallicblå, följd av en silverfärgad.
Silver gav en märkbar skillnad, när solen sken. Signalgul upplever jag också OK - och den syns mycket bra i dis/regn. Numera åker flera kompisar i signalgul kruka, så jag har sett själv.

En hojkompis relaterade för sådär 15 år sedan en australisk studie. Försökspersonerna fick se en film och skulle efteråt ange, hur många motorcyklister de lagt märke till. Filmen var datormanipulerad, så att hjälmarna hade olika färger. Det visade sig, att en vit eller silverfärgad hjälm upptäcktes mycket bättre än andra färger - medan färgen på hojen inte gav samma utslag. På den tiden fanns veterligen inte signalgula hjälmar. Det hade varit intressant att se, om de gett samma goda resultat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17109
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Synlighet i trafiken

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-08-31/17:54

För ett (icke föraktligt) antal år sedan så var viljan stark och kassan skral så det blev en begagnad polismc som fick stå för den delen av nöjeslivet för mig.
Den var fullt polismålad enligt tidens modell när man köpte den på överskottsbolaget och eftersom det inte fanns pengar till ny lack fick det vara så.
Jösses vad många 50/70/90 sträckor jag har kört med minus 3-6 kmk på mätaren 47/66/84 på mätaren. Stackaren i bilen framför slet ut en backspegel om man låg kvar där någon mil.

Kul ett tag men sedan blev det mest irriterande. Det var ovanligt hög rättprocent på högerregel och annat för övrigt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Synlighet i trafiken

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-31/20:09

Magnus Brobeck skrev:För ett (icke föraktligt) antal år sedan så var viljan stark och kassan skral så det blev en begagnad polismc som fick stå för den delen av nöjeslivet för mig.
Den var fullt polismålad enligt tidens modell när man köpte den på överskottsbolaget och eftersom det inte fanns pengar till ny lack fick det vara så.
Jösses vad många 50/70/90 sträckor jag har kört med minus 3-6 kmk på mätaren 47/66/84 på mätaren. Stackaren i bilen framför slet ut en backspegel om man låg kvar där någon mil.

Kul ett tag men sedan blev det mest irriterande. Det var ovanligt hög rättprocent på högerregel och annat för övrigt.

Med vänlig hälsning, Magnus


Din J*vel :lol:

Du får mig att tänka på alla vita V70/XC70 med extraljus som legat bakom en och skavt kofångare när man legat på eller straxt under hastighets begränsningen. Jag har då alltid tänkt rätt åt dig när du kör en "snutbil"
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst