Pensionärs TV

Pensionärs TV

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-02/12:35

Min fru är god man åt en äldre dam med lätt demens och inte ens noll teknikkunskap. Denna dam är i behov av en ny TV med nätverksuttag då det är enda sättet att få TV i hennes hus. Nu råkar jag vara en sån där ungdörg som aldrig haft TV till annat än TV-Spel och Netflix således har jag aldrig behövt bry mig om hur man får in grundutbudet.

Men jag tänkte att här på forat har vi ju både den ena och den andra som ser på TV och säkert någon som fått hjälpa äldre släkting med liknande problem. Jag vill ju inte ge damen en Smart TV ifall att hon skulle trycka på fel knapp och komma in på någon webbläsare eller annat läskigt.

Med andra ord. Känner någon här till vad som är den enklaste TV'n som kan ta emot grundutbudet via nätverkskabel?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Pensionärs TV

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-02/13:09

Ecklesiastik skrev:Min fru är god man åt en äldre dam med lätt demens och inte ens noll teknikkunskap. Denna dam är i behov av en ny TV med nätverksuttag då det är enda sättet att få TV i hennes hus. Nu råkar jag vara en sån där ungdörg som aldrig haft TV till annat än TV-Spel och Netflix således har jag aldrig behövt bry mig om hur man får in grundutbudet.

Men jag tänkte att här på forat har vi ju både den ena och den andra som ser på TV och säkert någon som fått hjälpa äldre släkting med liknande problem. Jag vill ju inte ge damen en Smart TV ifall att hon skulle trycka på fel knapp och komma in på någon webbläsare eller annat läskigt.

Med andra ord. Känner någon här till vad som är den enklaste TV'n som kan ta emot grundutbudet via nätverkskabel?

Nu är jag absolut ingen expert på ämnet men jag har aldrig hört något krav på att man måste ha en TV med nätverksfunktion för att på så sätt kunna titta på TV.

Är du säker på att det inte är traditionell ”fiber-tv” damen har i huset? Om det nu är det så bör det vara så att leverantören man tecknar ett abonnemang med skickar ut en box som kopplas in med nätverkskabel, och därefter in i TV’n med traditionell HDMI eller liknande. Om det skulle vara så antar jag att TV’n som redan finns bör fungera till det.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Pensionärs TV

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-02/14:49

Fredrik Olsson skrev:Nu är jag absolut ingen expert på ämnet men jag har aldrig hört något krav på att man måste ha en TV med nätverksfunktion för att på så sätt kunna titta på TV.

Är du säker på att det inte är traditionell ”fiber-tv” damen har i huset? Om det nu är det så bör det vara så att leverantören man tecknar ett abonnemang med skickar ut en box som kopplas in med nätverkskabel, och därefter in i TV’n med traditionell HDMI eller liknande. Om det skulle vara så antar jag att TV’n som redan finns bör fungera till det.


Det stämmer att man kan lösa det så men box abonemang detta pengar och damen ifråga är fattigpensionär och är endast intresserad av grundutbudet.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Pensionärs TV

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-09-02/15:43

Fast är det inte nån form av omvandlare mellan vägguttag och TV hon behöver? Det borde väl TV/fiberleverantören sälja eller erbjuda?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Pensionärs TV

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-02/15:52

Bengt-Åke Vestman skrev:Fast är det inte nån form av omvandlare mellan vägguttag och TV hon behöver? Det borde väl TV/fiberleverantören sälja eller erbjuda?

Detta jag menar på också.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Pensionärs TV

Inläggav Håkan » 2020-09-02/16:52

Såg någon tidningsrubrik om att Comhem´s kunder behöver köpa ny TV-mottagre för att kunna fortsätta se TV från den leverantören. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Pensionärs TV

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-09-02/17:37

Om damen i fråga bor i hyresrätt eller bostadsrätt så blir det lämpligast att fråga styrelsen vilket tv-utbud som erbjuds via föreningen.
Fiber eller trådlöst utbud blir andra frågan.
Att teckna abonnemang blir steg två.

En ny hygglig LED-tv som klarar fiber/trådlöst utan diverse meningslösa finesser ligger på 3000-4000 kr.
Leta efter något begagnat så blir det riktigt billigt.

Bor damen i eget hus så blir det dyrt att dra fiber.
Trådlöst abonnemang är alternativet.

Den gamla tv-antennen, och det analoga tv-nätet har gjort sitt.
Numera enbart digitalt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Pensionärs TV

Inläggav DaK » 2020-09-03/12:07

Måns Ulveståhl skrev:
Den gamla tv-antennen, och det analoga tv-nätet har gjort sitt.
Numera enbart digitalt.

Analoga tv-nätet ja men det går bra att använda tv-antenn till digitalt nät.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Pensionärs TV

Inläggav BmwMats » 2020-09-03/13:45

DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Den gamla tv-antennen, och det analoga tv-nätet har gjort sitt.
Numera enbart digitalt.

Analoga tv-nätet ja men det går bra att använda tv-antenn till digitalt nät.


Håller med DaK, vi har en traditionell TV-antenn på skorstenen som har suttit där sedan Hedenhös tid, men numera måste man ju även ha en digitalmottagare (liten svart låda) där antennkabeln går in i och sedan vidare med en ny koaxialkabel till TV'n.

Har alla kanaler från det fasta utbudet, dvs TV1, TV2, TV4, TV6 och Kunskapskanalen.
Fungerar finfint även om vi bor en bra bit från TV-sändarmasten.
Bor man nära en mast så räcker det väl med en bordsantenn som står på själva TV'n.

Måste ju inte vara kabel och internet för att se på svenska kanaler, även om utbudet troligtvis är tämligen fattigt på dom första uppräknade kanalerna.

Mina små funderingar... Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pensionärs TV

Inläggav erro67 » 2020-09-03/17:39

Om man har en någorlunda modern TV så har den förmodligen inbyggd digital-TV-mottagare (DVB-T) och då är det bara att koppla in antennkabeln och köra en digital kanalsökning. Grundutbudet (SVT1, SVT2, TV4 och några till) är gratis.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Pensionärs TV

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-03/17:53

Tack för alla tips. Har kanske löst problemet. Vi ska beställa TV imorgon.

erro67 skrev:Om man har en någorlunda modern TV så har den förmodligen inbyggd digital-TV-mottagare (DVB-T) och då är det bara att koppla in antennkabeln och köra en digital kanalsökning. Grundutbudet (SVT1, SVT2, TV4 och några till) är gratis.


detta hade varit ett bra alternativ om huset hon bor i var utrustad med antennkabel.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Pensionärs TV

Inläggav erro67 » 2020-09-03/20:15

Ecklesiastik skrev:detta hade varit ett bra alternativ om huset hon bor i var utrustad med antennkabel.


Som BmwMats skrev, så kanske en bordsantenn kan räcka?
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst