Val av fast bredband ?

Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/12:50

När vi ändå talar om bredband och internetuppkoppling här på forumet, så tänkte jag passa på att höra med er vad man kanske skall välja om man nu vill öka på hastigheten lite mer.

Vi har idag Telia ADSL, men för att få det så är också tvånget att ha ett abonnemang även för fast telefon, vilket vi aldrig använder, men måste betala för då avtalet säger det.

Finns det någon annan leverantör som kan erbjuda något högre hastighet och inte har krav på fast telefoni ?

Jag är helt hopplöst okunnig på denna djungel, det låter så bra när någon säger att dom har XXX som leverantör och det är så billigt.
Vore tacksamt att få råd, naturligtvis till en låg kostnad, men ett stabilt internet med högre uppkoppling än det vi har idag på 0,5 Mbit/s i nedladdning, 0,39 Mbit/s i uppladdning och svarstid på 792626,01 ms.
Allt går så oerhört segt, även bara att sända text och svara här på forumet.

Bifogar bild från resultatet från "Bredbandskollen"

Mvh BmwMats
Bilagor
Bredbandskollen 201117.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/12:58

BmwMats skrev:När vi ändå talar om bredband och internetuppkoppling här på forumet, så tänkte jag passa på att höra med er vad man kanske skall välja om man nu vill öka på hastigheten lite mer.

Vi har idag Telia ADSL, men för att få det så är också tvånget att ha ett abonnemang även för fast telefon, vilket vi aldrig använder, men måste betala för då avtalet säger det.

Finns det någon annan leverantör som kan erbjuda något högre hastighet och inte har krav på fast telefoni ?

Jag är helt hopplöst okunnig på denna djungel, det låter så bra när någon säger att dom har XXX som leverantör och det är så billigt.
Vore tacksamt att få råd, naturligtvis till en låg kostnad, men ett stabilt internet med högre uppkoppling än det vi har idag på 0,5 Mbit/s i nedladdning, 0,39 Mbit/s i uppladdning och svarstid på 792626,01 ms.
Allt går så oerhört segt, även bara att sända text och svara här på forumet.

Bifogar bild från resultatet från "Bredbandskollen"

Mvh BmwMats

Det där förstår jag inte är någon höjdare att använda! Men det där känns nästan som att det är något fel på utrustningen... vad betalar du för för hastighet?

ADSL är tyvärr på väg bort, färre och färre leverantörer levererar det idag och dessutom går priset ofta åt fel håll - men det finns leverantörer som erbjuder det utan hemtelefon. Ofta brukar väl gränsen för vad som kan erbjudas hastighetsmässigt vara någonstans mellan 8-24Mbit/s, bereonde lite på hur de gamla koppartrådarna mår. Där är det nog bara en fråga om att ringa runt tror jag.

Hur är det med mobiltäckningen där du bor? Tänker om internet via 4G kan vara ett bättre alternativ.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/13:28

Fredrik Olsson skrev:Det där förstår jag inte är någon höjdare att använda! Men det där känns nästan som att det är något fel på utrustningen... vad betalar du för för hastighet?

ADSL är tyvärr på väg bort, färre och färre leverantörer levererar det idag och dessutom går priset ofta åt fel håll - men det finns leverantörer som erbjuder det utan hemtelefon. Ofta brukar väl gränsen för vad som kan erbjudas hastighetsmässigt vara någonstans mellan 8-24Mbit/s, bereonde lite på hur de gamla koppartrådarna mår. Där är det nog bara en fråga om att ringa runt tror jag.

Hur är det med mobiltäckningen där du bor? Tänker om internet via 4G kan vara ett bättre alternativ.


Jag skall höra med min hustru, det är nämligen hon som har hand om räkningarna och står för abonnemangen.
Tror att vi betalar för ett 5 eller 10 Mbit/s abonnemang, men det är bara 0,5 som når oss.
Vi har luftburen kabel från huset till stolpen ca 15 meter bort, sedan går Televerkets kabel ner i marken.

Ibland händer det att det kan gå lite snabbare, men det är sällan som man kan se en filmsnutt på Youtube som exempel, utan att det laggar och en snurrande symbol kommer upp och film/eller ljudet avstannar någon minut eller så under uppspelningen.
Datorn får stå och buffra upp en stund innan man kan titta vidare.

I huset har vi från inkommande ADSL-modem ett flertal switchar i nätverket, där är hastigheten 10 samt 100 Mbit/s mellan datorerna och liknande inga problem, men det är just flaskhalsen till Internet som är så fruktansvärt långsamt.

Återkommer med vad vi får betala för Internet och Telefon när frugan kommer hem från jobbet.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/13:37

Du nämnde 4G, då är det väl via telefonmaster...?
Vi har en mast alldeles nära oss, men vet inte vilken leverantör det är som äger den.

Men hur skall man koppla en telefon till ett befintligt nät i huset ?
Det finns ju inga RJ45 kontakter/uttag på en telefon.

Har idag ett kontantkort med surf som jag fyller på vid behov i min mobiltelefon, går det att göra på något snarlikt sätt att koppla den till ADSL-modemet så man kan utnyttja internet i det befintliga datornätet i huset ?
(visserligen tömmer man ju kontantkortet på surfmängden otroligt fort i så fall misstänker jag, då 2GB kostar 149 kronor vid varje påfyllning.

Ursäkta min okunnighet inom detta området.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-17/13:38

5G från en mast borde öka farten .
Vet däremot inte hur det funkar och de system jag tidigare nyttjat via mast
har dels varit seeegt dyrt och begränsad datamängd .
Googla gärna på 5G bredband och se om du hittar nått matnyttigt .
Nu har jag fiber med abb. på 1000/1000 mbit/sek .
Har testat med en nyare dator direkt i tjänstefördelaren och kom
upp i ca 900 Mbit/sek . :D :D :D
(Något snabbare än ADSL :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-17/13:47

Googlade bara slumpmässigt på 5G . Oj Oj ! Upp till 1,5 gbit/sek . De du Mats :D
https://www.tele2.se/foretag/content/pr ... nabbast-5g
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/13:56

Kovlingen skrev:Googlade bara slumpmässigt på 5G . Oj Oj ! Upp till 1,5 gbit/sek . De du Mats :D
https://www.tele2.se/foretag/content/pr ... nabbast-5g


Hade varit tacksam för en tusendel av den hastigheten... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/13:56

Om det är så att ni betalar för 5-10Mbit/s men bara får ut det där (speciellt responstiden är horribel om den alltid är så dålig, den borde ligga under 100ms med enkelhet) så bör ni definitivt ta en dust med bredbandsleverantören till att börja med.

Men för att återgå till bredband via mobilnätet så är det ett bra alternativ till ADSL så länge mobiltäckningen är bra. Det fungerar så att man helt enkelt har en router som man sätter ett vanligt sim-kort i, och sen kopplar man vidare från den precis som vanligt. Så du är inne på helt rätt spår, funkar på precis samma sätt som till telefonen.
Leverantörer som slutar erbjuda ADSL brukar ofta erbjuda just denna lösning som ett alternativ till sina kunder.

Just 2gb för 149 kronor är ju väldigt dyrt om det ska vara ens primära internetuppkoppling, men det finns abonnemang som är för detta ändamål, där man har ”obegränsad” surf. Telenor har något erbjudande för 399 per månad, Tele2 för 499 - finns säkerligen hos alla operatörer.

Det viktiga är att:
1. Välja en operatör man vet fungerar bra täckningsmässigt. Du har ju också 14 dagar ångerrätt via distansköplagen så du har möjlighet att testa så det fungerar som tänkt.
2. Kolla i avtalet vad ”obegränsad” surf faktiskt innebär. Vissa operatörer har tidigare haft väldigt olika tolkning på det, och vad som händer om man skulle lyckas övertrassera den ”obegränsade” gränsen.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav F800åkare » 2020-11-17/15:07

Har du inte fiber skulle jag enbart titta på mobilt, 4/5G .
Kolla comviq, de har humana priser. Men kolla även hur täckningen är hos de olika, använd dig av testperioden och gör många mätningar av hastighet. Router kan du googla, router 4g sim så får du mycket att välja på.

Kommer ligga långt före adsl i hastighet och mer surf.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/17:22

Tack Fredrik Olsson och F800åkare för era tips och idee'r, skall begrundas inom närtid.

Nu blir det till att fråga hustrun vad vi betalar för nuvarande kalas... :shock:
Återkommer under aftonen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/17:37

Fredrik Olsson skrev:Det där förstår jag inte är någon höjdare att använda! Men det där känns nästan som att det är något fel på utrustningen... vad betalar du för för hastighet?


Kontrollerade dessa två fakturor precis nu (dom kom idag på posten).
Både faktura för fast telefoni (som vi ALDRIG använder men måste ha för att få bredband) samt en faktura för bredbandet betalar vi 736:- (SjuHundraTrettioSex) riksdaler för. Dom har även mage att ta 49+49 kronor för något dom kallar för "fakturaavgift", vilket dom smugit in på senaste tiden :evil:

Telia Bredband: 538:- /månad
Telia Fast telefoni: 198:- /månad
Totalt summa för 0,5 Mbyte/s: 736:- månad

Kände en knut i magen när jag fick syn på fakturorna, kände en mycket besk och unken eftersmak efter denna upptäckt... :x :evil: :twisted:

Kommer att säga upp detta med det snaraste, måste bara ha någon form av ersättning innan jag gör slag i saken.

Min kväll äro nu fördärvad, fy för den lede...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav F800åkare » 2020-11-17/17:41

40gb surf hos comviq för 295kr/mån. Fakturan kommer på epost eller autogiro. Ingen avgift.
En 4g router med simkortsplats får du för 1000kr. Oanvänd surf sparas till månaden därpå. Räcker 20gb så är kostnade 245/mån.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-17/18:05

Det var skillnad på priser... Jisses... :(
Man bara betalar och betalar, helt plötsligt så har dom smyghöjt utan att man märkt det under alla år.

Tack för tipset F800åkare !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/18:41

Huva, ja de skäms inte direkt att ta betalt. Någonstans runt 199-249kr är inte ovanligt att 100/100 kostar via fiber. Det är lite att jämföra äpplen och päron, men ändå.

Om du väljer att ta ett abonnemang med begränsad surf, se till att du inte har någon bindningstid. Surfen springer iväg fortare än man tror, och dessutom kan det ju vara så att det blir mer youtube när man kan titta oförhindrat. :D

Jag personligen hade gått för ett ”obegränsat”, men man kan ju alltid ändra sig. Tumregel är att 1 timme streaming i form av Youtube, Netflix etc i dräglig kvalitet drar omkring 1-1,5GB i timmen. I riktigt hög upplösning kan man vara upp mot 3-4GB i timmen och nosa.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-17/19:04

Hej

Kolla här https://bredband.prisfakta.se så spar du en kvart eller två.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-17/20:20

Jag skulle rekommendera mobilt bredband.
Med kommande 5G-utbyggnad så kommer det gå två-tre gånger snabbare än dagens 4G.
Vi pratar sekunder för upp/nedladdning av tex en långfilm.
Kabel är så 90-tal.

Jag har under flera år arbetat "mobilt" hemifrån av och till, dvs enbart via mobiltelefonen utan problem.
Visst, 3G var så där, 3.5G något bättre, 4G ännu bättre, men 5G kommer att bli "nirvana".

Det finns egentligen ingen anledning att använda kabel/fiber (ett ofinare samlingsord är sladd :D ) längre om området du bor i har den mobila täckning du betalar din telefonoperatör för.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-17/20:53

Måns Ulveståhl skrev:Jag har under flera år arbetat "mobilt" hemifrån av och till, dvs enbart via mobiltelefonen utan problem.
Visst, 3G var så där, 3.5G något bättre, 4G ännu bättre, men 5G kommer att bli "nirvana".
Det finns egentligen ingen anledning att använda fiber


Nirvanan är nog överdriven då dessa höga hastigheter bara är märkbara via mätningar -
Däremot är fiber bra då det är dålig mottagning via mast .
Haft fiber i 2 år och det är bara så bra . Bättre än mobil telefoni ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav jonascdt » 2020-11-18/08:50

Hej Mats.
Vi har precis fått fiber installerat här i Sjölanda.

Fram tills nu har vi haft mobilt bredband inkl telefon. (0520 nummer)

Det har funkat men givetvis ingen hastighet att tala om. Vi betalar 398 kr / månad om vi inte ringer på telefonen vilket vi inte gör. vi har 100 gbits surf, vi använder 60-70 .

Jag tror att mobilt bredband passar er bäst,

Jonas
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Max Mad » 2020-11-18/12:00

Varför fast bredband !? Jag har mobilt bredband med obegränsad surf både till telefonen och datorn samt fria samtal och sms för (efter höjningen nyligen), 549 svenska pesetas /månad, och jag har inte alls de problem du beskriver, utan det snurrar på bra, utan problem.

Allt var inte bättre förr, bäste BMW-Mats ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-18/12:10

Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag har under flera år arbetat "mobilt" hemifrån av och till, dvs enbart via mobiltelefonen utan problem.
Visst, 3G var så där, 3.5G något bättre, 4G ännu bättre, men 5G kommer att bli "nirvana".
Det finns egentligen ingen anledning att använda fiber


Nirvanan är nog överdriven då dessa höga hastigheter bara är märkbara via mätningar -
Däremot är fiber bra då det är dålig mottagning via mast .
Haft fiber i 2 år och det är bara så bra . Bättre än mobil telefoni ;)


Jag tror inte du har 5G i din kära mobiltelefon Kovlingen ;)
Hur mobiltäckningen är i ditt område runt Sundsvall kan jag dock inte jag svara på.
Givetvis inte lönt att köpa en dyr mobiltelefon om din operatör inte erbjuder en bra tjänst.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-18/12:12

Max Mad skrev:Allt var inte bättre förr, bäste BMW-Mats ;).


Se där.
GalneMax må hända inte kör hoj längre, men köra mobilt gör han fortfarande :mrgreen:
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-11-18/12:16, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-11-18/12:16

Max Mad skrev:Varför fast bredband !? Jag har mobilt bredband med obegränsad surf både till telefonen och datorn samt fria samtal och sms för (efter höjningen nyligen), 549 svenska pesetas /månad, och jag har inte alls de problem du beskriver, utan det snurrar på bra, utan problem.

Allt var inte bättre förr, bäste BMW-Mats ;).


Menom det nå bor flere i samme hus, så må jo alle ha et slikt abonnement om de vil surfe eller se TV når du ikke er hjemme? Eksempelvis mor, far og to barn blir jo da 4 X 549,-? Da kanskje det blir billigere med et fiberabonnement til huset og 4 mer "normale" telefonabonnement?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Max Mad » 2020-11-18/12:50

Odd Arne Kjørstad skrev:Menom det nå bor flere i samme hus, så må jo alle ha et slikt abonnement om de vil surfe eller se TV når du ikke er hjemme? Eksempelvis mor, far og to barn blir jo da 4 X 549,-? Da kanskje det blir billigere med et fiberabonnement til huset og 4 mer "normale" telefonabonnement?
Nja, jo, du har rätt i ditt räkneexempel, men saken är den att man kan lägga till familjemedlemmar sitt abonnemang för 199 :- / månad (i mitt exempel), (och då talar jag dessutom om 5G);
Skärmklipp.PNG
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Max Mad » 2020-11-18/12:57

Måns Ulveståhl skrev:
Max Mad skrev:Se där.
GalneMax må hända inte kör hoj längre, men köra mobilt gör han fortfarande :mrgreen:
Så är det. Köpte en bil istället, det känns tryggare så. Dessutom är det mer praktisk med bil om man skall ta sig till arbete, åka och fiska/jaga och/eller fotografera, än om man kör hoj. Men man skall aldrig säga aldrig. Bättre att köra mobilt, än permo-mobil (kan jag tycka) ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-18/13:13

Fiberfolket kör också bil.... :mrgreen:
bild.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Max Mad » 2020-11-18/13:15

Måns Ulveståhl skrev:Fiberfolket kör också bil.... :mrgreen:
bild.jpg
Något för BMW-Mats, måhända :? !?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav F800åkare » 2020-11-18/14:08

Odd Arne Kjørstad skrev:
Max Mad skrev:Varför fast bredband !? Jag har mobilt bredband med obegränsad surf både till telefonen och datorn samt fria samtal och sms för (efter höjningen nyligen), 549 svenska pesetas /månad, och jag har inte alls de problem du beskriver, utan det snurrar på bra, utan problem.

Allt var inte bättre förr, bäste BMW-Mats ;).


Menom det nå bor flere i samme hus, så må jo alle ha et slikt abonnement om de vil surfe eller se TV når du ikke er hjemme? Eksempelvis mor, far og to barn blir jo da 4 X 549,-? Da kanskje det blir billigere med et fiberabonnement til huset og 4 mer "normale" telefonabonnement?


Mobilabbonemang har man väl redan surf på?

Så att skaffa ett abb till enbart för surf hemma är ju inget bekymmer, man skaffar även en router med plats för simkort , den ställer man på lämplig plats hemma och sätter kortet i, då har man internet utan bekymmer hemma även om man åker hemifrån.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-18/14:15

Återkommer i denna tråden... Måste jäkta iväg på hojen strax till jobbet.
Ledig på fredag kväll, skall fundera på detta under tiden.

Tack för alla input's i frågan ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-18/14:16

Måns Ulveståhl skrev:Jag tror inte du har 5G i din kära mobiltelefon Kovlingen ;)
Hur mobiltäckningen är i ditt område runt Sundsvall kan jag dock inte jag svara på.
Givetvis inte lönt att köpa en dyr mobiltelefon om din operatör inte erbjuder en bra tjänst.

Nää det är nog troligast en 4G men den knatar på fint när jag inte är hemma .
Jag har dålig mobiltäckning där jag bor men det kan jag leva med (huvudsaken att Telia
fixar till avbrottet snarast)
Det funkar inte alls med någon annan förutom "Hallebopp" men de kör visst på samma lina som Telia
Jag har själv en "Hugedamej"P20 Pro

Blev väl lite OT nu kanske . Sorry ! :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Max Mad » 2020-11-18/14:18

F800åkare skrev:Mobilabbonemang har man väl redan surf på?
Det var väl det jag skrev :? !?
F800åkare skrev:Så att skaffa ett abb till enbart för surf hemma är ju inget bekymmer, man skaffar även en router med plats för simkort , den ställer man på lämplig plats hemma och sätter kortet i, då har man internet utan bekymmer hemma även om man åker hemifrån.
Nu har jag inte någon router, utan ett data-simkort (i mobilen). På så sätt slipper jag att skaffa en router :). Dessutom kan man (i det abonnemanget jag tänker på, inga namn nämnda), surfa inom Europa (utan extra kostnad, upp till 50 GB), precis som om man vore hemma. Dessutom kan jag använda mobilen som mobil "hot-spot", vilket innebär att jag surfar på nätet genom datorn, utan att ha någon dongel i datorn, utan mobilen fungerar som en router.

Dags att krypa ut ur grottan (eller snarare i ditt fall, garaget :?), BMW-Mats !?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav F800åkare » 2020-11-18/14:43

Max Mad skrev:
F800åkare skrev:Mobilabbonemang har man väl redan surf på?
Det var väl det jag skrev :? !?
F800åkare skrev:Så att skaffa ett abb till enbart för surf hemma är ju inget bekymmer, man skaffar även en router med plats för simkort , den ställer man på lämplig plats hemma och sätter kortet i, då har man internet utan bekymmer hemma även om man åker hemifrån.
Nu har jag inte någon router, utan ett data-simkort (i mobilen). På så sätt slipper jag att skaffa en router :). Dessutom kan man (i det abonnemanget jag tänker på, inga namn nämnda), surfa inom Europa (utan extra kostnad, upp till 50 GB), precis som om man vore hemma. Dessutom kan jag använda mobilen som mobil "hot-spot", vilket innebär att jag surfar på nätet genom datorn, utan att ha någon dongel i datorn, utan mobilen fungerar som en router.

Dags att krypa ut ur grottan (eller snarare i ditt fall, garaget :?), BMW-Mats !?


Ja, fast jag avser ett 4g bredband, inte ett mobilabb. Det kan tas med likaså men går ej att ringa från, det är en ren dataprodukt.

Jag kör idag garagedatorn via hot spot i luren då wifi saknas i garaget
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Max Mad » 2020-11-18/15:01

F800åkare skrev:Ja, fast jag avser ett 4g bredband, inte ett mobilabb. Det kan tas med likaså men går ej att ringa från, det är en ren dataprodukt.
Ok, men jag fick intrycket att BMW-Mats ville ha både telefoni och bredband. Om jag har fått det om bakfoten, ber jag om ursäkt, då är jag ute på tunn is :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-11-21/09:10

Max Mad skrev:
F800åkare skrev:Ja, fast jag avser ett 4g bredband, inte ett mobilabb. Det kan tas med likaså men går ej att ringa från, det är en ren dataprodukt.
Ok, men jag fick intrycket att BMW-Mats ville ha både telefoni och bredband. Om jag har fått det om bakfoten, ber jag om ursäkt, då är jag ute på tunn is :?.


God morgon, äntligen hemma och ledig några timmar.
Enbart INTERNET är av intresse, ringer sällan.
Har kontantkort i telefonen, det räcker.

Ett bredband som levererar bättre hastighet och lägre pris på internet här hemma, är det som är av intresse.
Tipset om ett 4G Router med plats för simkort låter trevligt då det även finns RJ-45 portar för att skicka vidare datatrafiken till övriga befintliga switchar och datorer i huset och garaget.

Funderar lite... Tack för alla tips och råd !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav GSven » 2020-11-21/11:00

BmwMats skrev:Du nämnde 4G, då är det väl via telefonmaster...?
Vi har en mast alldeles nära oss, men vet inte vilken leverantör det är som äger den.


Sändarfysik, är det för nära kan det vara skugga hos dig. Hastighet på bredbands-datatrafiken? innan du har en mobilrouter så prova med mobiltelefonen, bredbandskollen finns som mobilapp. Prata med grannarna, har de annan leverantör än du, hur snabb är deras mobil-data trafik? Får du motstridiga resultat, köp några billiga kontantkort från leverantörer som använder olika sändarnät. Kolla hastigheten.
När du hittat leverantör med tillräckligt snabbt nät hos dig kan du söka ett prisvärt abonnemang.
Ibland paketerat med modem. Ibland paketerat med abonnemang för din mobil, ersätt kontantkortet med abonnemang och dela surfen med data-SIM som är placerat i hemma-routern. Ibland paketerat med erbjudande om familjeabonnemang för hustruns mobil. Telefonnumren kan man flytta över till ny operatör.
Ofta obundet, 6 månaders lågt introduktionspris.
Teoretiska täckningskartor ger en fingervisning: https://www.simkort.com/tackningskartor/
Om utomhustäckningen är bra men inomhus blir dåligt så finns möjligheter, yttre antenner, riktantenner eller paketerade lösningar: https://www.tre.se/privat/webshop/routr ... ,4_32736_1

Om din bostad ligger i område som snart får 5G så kan du få mycket snabbare surf med ny utrustning.
Pappersfaktura kostar extra, någon form av autogiro, e-faktura brukar vara förutsättning.
Lycka till med surfandet http://saffleok.nu/vad-ar-egentligen-surf/
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-12-18/14:45

Efter drygt 40 minuter telefonkö hos vår telefon samt internetleverantör talade jag med två olika personer på kundtjänst, förklarade min frustration över det dyra internetalternativet som vi haft länge.

Efter att blivit slussad till nästa person hos kundtjänst så förhandlade vi fram att avsluta det befintliga telefonabonnemanget som tidigare varit ett krav för internet, dessutom sänkte vi det nyförhandlade internet abonnemanget med 110 kronor i månaden, samtidigt som vi blev av med fakturaavgiften på 49 kronor för telefonen.
Dessutom ökar dom hastigheten till 30 Mbit/sekund i samma veva.
(Dock skall det bli intressant att se vad den faktiska hastigheten blir i och med telefonkabel via ADSL in i huset)

Summa summarium, gick från 736:-/månad till 428:-/månad och i teorin högre hastighet.

Känns bra idag ! ;)

Det nya abonnemanget för internet gäller nu i 12 månader gällande bindningstid, under tiden skall jag även testa med mobilt internet och koppla upp i huset och jämföra vad det finns för leverantörer, samt hastigheter.

Ber att få tacka Er alla för goda råd och tips, men det här är en bra början för att få ner totalkostnaden.
Årskostnaden har alltså sänkts från 8832 kronor per år till 5136 per år.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-18/20:29

YuppienalleMats,

Gott.
Snart har du pengar att köpa ännu en hoj.... :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav GSven » 2020-12-18/21:41

BmwMats skrev:.... det här är en bra början.[/b]

/BmwMats


Fin förberedelse inför det nya året och kommande lönesamtal. Med lite förberedelse och slipning av argumenten fick du ut 3100 kronor/timme och det var efter skatt! Påpeka det lite diskret när förmannen ber dig ta en extra timme nästa gång.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2020-12-18/22:41

GSven skrev:Fin förberedelse inför det nya året och kommande lönesamtal. Med lite förberedelse och slipning av argumenten fick du ut 3100 kronor/timme och det var efter skatt! Påpeka det lite diskret när förmannen ber dig ta en extra timme nästa gång.


Hehehe... Vågar knappt nämna detta för min kära hustru, då sänker hon min veckopeng i motsvarande grad så jag har mindre att röra mig med... :lol: :mrgreen:

Tack än en gång för alla tips och inlägg som gjorde att jag orkade ta tag i detta.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/10:34

Idag hände något fantastiskt... :o

Fick information av vår internetleverantör att vårt "nya" avtal för bredband som vi omförhandlade i mitten av December idag träder i kraft.

Från att ha haft ett mycket långsamt internet, gick vi plötsligt upp till 13 Mbit/sekund nedströms, och nästan 1,7 Mbit uppströms.

Dock omförhandlade vi med leverantören att vi skulle få 30 Mbit/s i det nya avtalet, men om jag har förstått det korrekt så krävs även ett nytt ADSL-modem för att det skall fungera korrekt.
Jag fick dessutom ett mail alldeles nyss som bekräftar mina misstankar, då det framkom att dom skickar ett nytt ADSL-modem till oss, kanske att det ordnar dom återstående Mbit'en till utlovad nivå.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-19/10:55

Grattis ett snabbare internet . :)
Nu hinner du ladda ner mera onödigt och göra fler inlägg ;)
30 mbit är inte såå pjåkigt :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/11:00

Tack Kovlingen ! :)

Ja, nu kommer jag att fylla forumet med allt mer oviktig smörja, än vanligt :lol:
Skall testa att lägga upp någon bild nu i "Dagens bild" och se om det går lite snabbare än tidigare.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/11:04

Nya svindlande hastigheter... :D
Bilagor
IMG_3019.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-19/11:44

Du kanske kan trimma den lite med ett nytt modem ;)
En skärmbild på min mobil visade detta :
Datorn är något klenare :)
Screenshot_20210119_105914_com.android.chrome.jpg
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/11:51

Kovlingen skrev:Du kanske kan trimma den lite med ett nytt modem ;)
En skärmbild på min mobil visade detta :


Ja det var ju onekligen aaaningen snabbare, men nu verkar jag ju kunna titta på Youtube utan att det hackar, och högre upplösning än 320/760 pixels.
HD-upplösning i 1440 pixels fungerar finfint. Halleljua !

Nu ser man ju också vad videosnuttarna handlar om :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-19/12:19

Jo det är onekligen snabbare . Inte roligt när det hackar hela tiden :evil:
Fick kriga utav tusan med de som lägger fiber . Hade en hållhake på dom ;)
De fick gräva ca 450 m extra och då skrev jag på deras krav .
Grävmaskin , 2 man och en avgrävd elkabel till 2 hus .
Ett åbäke till maskin och flera man för att få över kabeln till andra sidan av
vägen . Tog nog sammantaget nästan en vecka :lol:
Jag är sista ansluten på denna väg där jag bor .
Undrar vad det kalaset kostade :D :D

Har haft telia via telefon . Net 1 och tror det var Tele 2 via mast .
Alla var seg och med begränsad surf . Med flera datorer igång är det en
jädrans åtgång på maxsurfen :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/12:22

Kovlingen skrev:Fick kriga utav tusan med de som lägger fiber . Hade en hållhake på dom ;)


Var hittar man sådana hållhakar någonstans ? :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-19/12:38

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Fick kriga utav tusan med de som lägger fiber . Hade en hållhake på dom ;)

Var hittar man sådana hållhakar någonstans ? :lol: :lol: :lol:

Vi får ta det när vi träffas ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav F800åkare » 2021-01-19/14:17

En slänting på frugans sida fick 2 av sina hus gratis uppkopplade med fiber. Detta då han en dag gick ut och frågade arbetslaget vad de gjorde varpå svaret var "uppförande och inkoppling av fiberstation".

Han kontrade med "på min mark?"

Plötsligt vart tidigare förslag om x antal tusenlappar istället en vädjan att de fick låta stationen stå om han fick gratis uppkoppling. :mrgreen:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/14:59

För att göra en liten jämförelse med mobilt bredband som jag fick tips om tidigare här på forumet.
Tack för att ni tipsade !

Anslöt en bärbar knädator medelst WiFi till vårat vanliga ADSL-nät och gjorde en kontroll av hastigheten.
Ligger runt 15 Mbit/s nedströms och pendlar, upp 2,4 Mbit/s.

Stängde ner ADSL-modemet och anslöt min mobiltelefon med tillhörande Telia Kontantkort som jag laddar på lite då och då med några kronor.
Kopplade telefonen till min knädator och gjorde om samma test.
Nu fick jag ännu snabbare internet, nämligen 34Mbit/s ned och 6 Mbit/s upp.
Till och med snabbare accesstid.

Nu har jag bundit vårat nya avtal på ett år, men jag har chansen att testa i lugn och ro nu med några andra operatörers kontantkort, innan jag bestämmer mig om jag vill köra med mobilt bredband om ett år, eller behålla ADSL-linan.

Här är jämförande bilder från knädatorn.

Bild 1 - ADSL
Bild 2 - Mobilt Bredband

Slutligen vill jag tacka er alla för goda idéer och kommentarer, så bra att få lite hjälp när man känner att man inte har läget riktigt under kontroll.
Värdesattes mycket !

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3024.JPG
IMG_3025.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6106
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Val av fast bredband ?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-01-20/09:51

Mycket handlar väll om förväntning och behov?

Jag är som en knarkare när det gäller internet, både tillgång till och brist på... :?

Kul att du får lite fason på ditt Mats, många om inte dom flesta av oss är ju beroende av nätet på många nivåer, vad man sedan behöver för prestanda för det man gör är ju väldigt olika (som folk sagt här redan)
Bland sådana som mig är det som en slags stress att inte ha full fart av vad man är utlovad eller betalar för, då är det bra att ta ner mig själv på jorden när man har en så avslappnad inställning till det som jag tycker att du har :oops: :)


nedan min skäms uppkoppling som inte når upp till 1000 Mbit ;)
Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst