Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-27/15:33

Jag vet inte var ämnet har en plats men det handlar om att jag härom veckan var i en hojbutik för att kolla kläder och som avslutning på samtalet så vill jag få bekräftat att det är likadant med "enklare" mc kläder som jag upplevt det är med riktigt dyra Gore tex ställ, nämligen att det tar slut jäkligt fort, ibland innan säsongen ens är riktigt igång, och det stör mig som fan :evil:

När jag för en massa år sedan skulle köpa ett "riktigt" Gore tex (Rukka) ställ i mitten av juni på en stor handlare i Stockholm så fanns det få storlekar kvar, många var för beställda och ännu fler redan sålda så att jag villa ha det stället med en röd färg gick om intet, inte heller fick jag tag i byxor med kortare ben, så jag fick beställa i januari året efter och fick leverans i april (det tråkiga var att byxorna var för korta ett misstag från min sida men jag orkade inte strula och byta)

När jag nu är i butiken i Strängnäs så får jag veta att JA många saker tar slut och kan ofta vara svåra att få tag på under resten av året, frågan gällde en sån där "Kasslertröja" ;)
Samma sak gällde en möjlig skinnjacka från Halvarsson...

Jag fattar att vissa saker är dyra och man vill inte ha överblivna prylar, men är det inte bättre att ha ett överskott när ALLA fått sina prylar och sedan sälja resten på rea så blir alla glada?
Så jäkla skumt resonerat av tillverkarna tycker jag (det gäller hojar också)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-27/15:47

Tillverkare är inte dumma.
Sådana överlever nämligen inte.

Vad det gäller mc-kläder så råder högst troligen stark konkurrens på en mättad marknad.
Ingen vill sitta med "Svarte Petter", dvs en hög osålda kläder efter sommaren som får reas ut.
En förlustaffär för tillverkare och återförsäljare (butiker/e-handel).
Begränsade volymer säkrar ett önskat pris.

Dessutom ställer COVID-19 till det ytterligare.
MC-kläder tillverkas inte i Borås av en välbetald sömmerska utan där övriga kläder tillverkas - i delar av världen där billig arbetskraft finns, tex Bangladesh.
Gränsstängningar, lock downs, och brist på fraktutrymme i tillgängliga fartyg och flyg.

Du får helt enkelt agera snabbare Peter.
Oftast redan i januari-februari.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-27/17:00

Som lök på laxen kanske leveranserna blir ytterligare försenade pga proppen i Suezkanalen?

Jag tyckte mig höra på radion, att IKEA har hundra containers ombord på proppen - och det är gott om fartyg bakom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-28/06:17

@Måns
På vilket sätt dom är eller inte dumma kan ju diskuteras, jag är inte alls övertygad om att den nuvarande strategin är den bästa när man väger in allt, den är sannolikt vanligast absolut men inte nödvändigt bäst ur ett sälj perspektiv.

Exempel, om jag skall köpa ett nytt ställ och som den "normala kunden" tänker på utrustning när det är dax att ta fram hojen så är man kanske framme på sen våren eller till och med sommaren och då går till handlaren och vill prova och möjligen köpa ett ställ som grannen/kompisen rekommenderar som kör mycket, och det inte finns..."kom tillbaka nästa år"
Då låter jag bli att handla eller mer sannolikt köper en annan produkt/märke, jag tvivlar starkt på att det är bättre för X-företag som vill växa, att då stå med osålda prylar på hösten som antingen reas bort där och då eller kommande vår gör en stor grej av att sälja förra årets prylar billigare.
Näe jag tror inte på det!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-28/17:48

Peter,

Du får givetvis tycka vad du vill, men det ändrar inte faktum: Du är sen ;)

Inte bara en gång som jag själv har försökt handla något i min storlek innan säsongsstart bara för att finna att XXXXL och helsvart är det enda som finns kvar.
Jag sätter en slant på att det blir du - liksom jag - och inte tillverkarna som kommer att behöva ändra sig först.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav DaK » 2021-03-28/17:55

Måns Ulveståhl skrev:Peter,

Inte bara en gång som jag själv har försökt handla något i min storlek innan säsongsstart bara för att finna att XXXXL och helsvart är det enda som finns kvar.

Köp den, du får ju mer för pengarna. :D
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-28/17:57

Sant.
...och så har jag något att behålla länge och växa i :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tillverkare fegar på volymerna av mc prylar

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-28/19:34

@Måns :lol:

@Dag :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst