Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-04-03/21:24

Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) i Storbritannien diskuterar att införa restriktioner (hur långt och när) för 70+:are med vissa medicinska besvär.
Vi får se om detta sprider sig till andra länder.

När väl restriktioner börjar implementeras i liten skala så tenderar dessa att uttökas med tiden.
Ynglingarna i klubben får passa på att köra av sig ordentligt innan dess.

https://www.ladbible.com/news/news-dvla ... aLFC8nPXws
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-04/02:09

Kan detta möjligen ha publicerats 1 april?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Kovlingen » 2021-04-04/06:39

"Storbritannien diskuterar att införa restriktioner för 70+:are"
Ja och även för 50+:are :mrgreen:

//Fortfarande en 60+:are :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Birger Larsson » 2021-04-04/07:42

Alla, oavsett ålder,
med vissa medicinska besvär
borde ha restriktioner.
Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-04/15:55

Underlig artikel - om den nu inte är ett skämt. En person med diagnosticerad demens bör naturligtvis inte framföra ett motorfordon över huvud taget - oavsett ålder. Detsamma gäller instabil insulindiabetes och epilepsi, om patienten inte kan hållas anfallsfri. Sådana tillstånd kan innebära livsfara för både den sjuka personen och medtrafikanterna!

Även i Sverige har diskussion förts om intensifierade kontroller av "äldre förare": Återkommande hälso-, hörsel- och synkontroller, t o m "förnyad uppkörning"! Som jag uppfattat det, har idén tills vidare lagts på is, eftersom olycksstatistiken talar emot, att äldre fordonsförare är en riskgrupp i sig. Tvärt om är gruppen mindre olycksdrabbad än genomsnittet - och åtskilliga slutar självmant, när de känner på sig, att skärpan bakom ratten/styret inte är, vad den var. Till det kommer, att läkare kan avråda från fortsatt bil-mc-körande - och/eller att anhöriga ser till, att fordonet blir obrukbart eller säljs, om en äldre anhörig inte själv begriper, att det är dags att lägga av.

Att enstaka äldre förare kan orsaka "obegripliga" olyckor - av typen köra åt fel håll på motorväg - är väl känt. Men att hitta detta lilla fåtal med hjälp av massiva återkommande kontroller skulle bli både dyrt och ineffektivt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-04/21:24

Nu ska jag försöka uttala mig försiktigt då jag riskerar att bli halsuggen annars. Men i artikeln står det ju "as they would otherwise have their licences taken away." Således tolkar jag det som att man syftar till att hitta ett sätt för vissa vars sjukdommar gör dom olämplig att köra längre stunder alternativt under knepiga tider, att istället kunna behålla körkortet under vissa vilkår. Vill minas hur en släkting till mig fick körkortet tillfälligt indraget efter ett epilepsi anfall fram tills dess att hon visat att hennes medicin funkade och hon varanfalls fri i över ett år. Tänker om risken för ett anfall är låg dagtid då hon är utvilad kanske hon skulle kunna varit betjänt av en sådan lag.

Oavsätt tycker jag att man borde ha någon form av wellness check på somliga över en viss ålder som har kvar körkort alternativt har ett fordon i trafik skrivet på en. Kommer bara att tänka på en granne till min svärfar som 70+are var nära på att plöjja ned ett par kids som var ute och lekte och det senare visade sig att karln var halvt blind och visade tidiga tecken på demens. Om man som lastbilschaffisar (har jag för mig) fick årligen avlägga synprov efter 75 samt fick samtal av någon form av läkare som kunde göra en enklare bedömning om man behöver göra någon annan kontroll misstänker jag att både allmänhällsan skulle öka och mängden olämpliga åldringar skulle minska(märk väl att alla åldringar inte är olämpliga och alla olämpliga är inte åldringar)

Vad det gäller statistik som säger att 70+are inte är överrepresenterad har jag för mig att den statistiken inte väger in att 70+are generelt kör kortare sträckor och är en otroligt liten del av förarkåren. Om man väger in det och tar olycka per mil har jag för mig att 18-24 och 70+ inte står långt ifrån varandra i statistiken. Men här kan jag ha fel jag kan inte hitta den rapport jag hänvisar till så ta det med en stor nypa salt
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav jonascdt » 2021-04-05/08:38

QUOTE "Om man som lastbilschaffisar (har jag för mig) fick årligen avlägga synprov efter 75 samt fick samtal av någon form av läkare som kunde göra en enklare bedömning om man behöver göra någon annan kontroll misstänker jag att både allmänhällsan skulle öka och mängden olämpliga åldringar skulle minska(märk väl att alla åldringar inte är olämpliga och alla olämpliga är inte åldringar)”

Om jag fattat saken rätt så skall tung behörighet (lastbil mm) förlängas vart 5eår. och är du över 45 skall läkarintyg samt syntest skickas, jag vet för jag gjorde precis det :-)

Ett annat välbelagt faktum är att vi "äldre" står för en väldigt liten andel av trafikolyckorna.
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav fredde 7 » 2021-04-05/13:12

Nä, finns bättre saker att lägga fokus på.
20 år eller 90år, 20 åringar hör vad du säger men de lyssnar inte, 90 åringen lyssnar men han hör inget.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Konsument » 2021-04-05/17:27

Gäller väl att alla regler rörande yrkestrafik harmonieras inom EU annars blir det väl oavsett utan effekt... ;-)
Indraget körkort, permanent eller under en utredningsperiod, är väl redan idag möjligt av medicinska skäl oavsett ålder, eller?
(https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... kyldighet/)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Förslag på restriktioner för 70+:are i trafiken

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-05/18:00

Jäpp - och i mån av möjlighet försöker läkare ofta agera enligt sista stycket i länken: En överenskommelse att patienten tills vidare inte kör bil.
Den stora fördelen med överenskommelsen är, att körkortsinnehavaren inte behöver hamna i en byråkratisk kvarn - och slipper den personliga prestigeförlust, som ett indraget körkort kan innebära.

Ifall möjligheten till överenskommelse inte fanns, skulle sannolikt en del människor undvika att söka läkare av fruktan för att mista körkortet. Då skulle deras sjukdomstillstånd kunna förvärras - vilket ingen vinner på, varken patienterna eller medtrafikanterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst