av Bror Gårdelöf » 2021-04-04/15:55
Underlig artikel - om den nu inte är ett skämt. En person med diagnosticerad demens bör naturligtvis inte framföra ett motorfordon över huvud taget - oavsett ålder. Detsamma gäller instabil insulindiabetes och epilepsi, om patienten inte kan hållas anfallsfri. Sådana tillstånd kan innebära livsfara för både den sjuka personen och medtrafikanterna!
Även i Sverige har diskussion förts om intensifierade kontroller av "äldre förare": Återkommande hälso-, hörsel- och synkontroller, t o m "förnyad uppkörning"! Som jag uppfattat det, har idén tills vidare lagts på is, eftersom olycksstatistiken talar emot, att äldre fordonsförare är en riskgrupp i sig. Tvärt om är gruppen mindre olycksdrabbad än genomsnittet - och åtskilliga slutar självmant, när de känner på sig, att skärpan bakom ratten/styret inte är, vad den var. Till det kommer, att läkare kan avråda från fortsatt bil-mc-körande - och/eller att anhöriga ser till, att fordonet blir obrukbart eller säljs, om en äldre anhörig inte själv begriper, att det är dags att lägga av.
Att enstaka äldre förare kan orsaka "obegripliga" olyckor - av typen köra åt fel håll på motorväg - är väl känt. Men att hitta detta lilla fåtal med hjälp av massiva återkommande kontroller skulle bli både dyrt och ineffektivt.