Idag var det åter dags att göra service på min lilla luftkompressor som jag har i garaget.
Det är tyvärr en mycket liten kompressor, men den har tjänstgjort mycket väl under de elva år som jag har ägt den.
Alla kompressorer som används skall ju också servas med ny olja, tror det är lite individuellt vid vilka timmar som oljan skall bytas, men tror det ligger runt 100 driftstimmar.
Dock skall första oljebytet göras efter ca 10 timmars drift då kompressorn är ny.
Jag har ingen drifttidsmätare på denna lilla kompressorn, men jag har nog kört den i snart ett och ett halvt år relativt mycket här i garaget.
Oljan var rätt grå och hade små små mikroskopiska metallpartiklar som glänste då ljuset reflekterades mot oljan.
Detta året har jag använt den mycket, varvid den kanske gått lite på övertid gällande oljebyte, men jag gjorde även en sköljning med ny olja och sedan tappade även ut den, sedan korrekt mängd ny olja så att alla eventuella partiklar sköljdes ut med sköljoljan.
Tog bort kåpor och inspekterade motorns fläkthjul, ledningar, säkerhetsventil, lossade gavelpluggen och dränerade hela trycktanken från fukt och gammalt rostfärgat kondensvatten.
Rengörning av fuktavskiljare och dess glas, kontrolldrog kompressorns topplock samt cylinder mot kompressorhus.
Luftfiltret togs isär, men det var nära på kliniskt rent trots så mycket användning. Troligtvis har inneluften varit relativt ren och fri från partiklar.
Nu känns det fint igen, nyservad kompressor som åter är i tjänst.
Med dessa rader och detta inlägg, så vill jag slå ett slag för att försöka ge er lite inspiration att sköta om era kompressorer också. Det behöver inte vara den dyraste och finaste kompressorn, även en relativt billig kompressor behöver ses över för att den skall hålla i många år och vara dig trogen i garaget.
Denna lilla kompressor har följande data:
- Enfas 220V, 1,5 hk elmotor på 1,1 KW.
- 180 liter/minut genomlupen luftvolym
- Tryck 8 Bar maximalt
- 21 kilo
- Tankrymd 24 liter
- Pris för nio år sedan (köpt 2012) var 695:- riksdaler