Pladdertråd

Pladdertråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-27/21:54

Det händer tyvärr allt för ofta att trådar, även inom det som heter OT, skrivs sönder med en massa utvikningar och annat som inte tillför den specifika tråden något särskilt, snarare tvärtom.

Låt mig göra den saken klar, forum är inte en plats för censur men det är inte detsamma som att man byter ämne hur man vill. Det funkar inte så i ett forum utan inom trådar, även i OT arean så försöker man hålla sig till ämnet. Det finns en enkel förklaring till detta i att alla är inte med i samtalet "samtidigt" utan det kan gå timmar och dagar mellan det att olika individer lämnar sitt bidrag. Om då någon plötsligt drar iväg tråden mot ett annat håll ger man inte andra skribenter möjligheten att bidra. Jag kommer att följa upp detta med ämnestrohet noggrannare framåt så att en tråd som handlar om "Juläpplen" gör just det.

Detta är inte censur!

Det står vem som helst fritt att i de specifika sektionerna ( ex vis Teknik K maskiner) starta en tråd med tekniska inspel om just K maskiner.

Det står vem som helst fritt att i OT sektionen starta en tråd om i stort sett vad som helst, exvis Juläpplen.

Vill ni byta ämne - skapa en ny tråd. Så djä--a svårt kan det inte vara!!

Allt som drar iväg trådar kommer att flyttas till denna tråden helt osorterat.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Whiskytråden 1

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/14:36

Magnus Brobeck skrev: För att återföra till Whiskytråden så skulle jag få kväljningar om någon hällde i 40g socker per liter i min favorit Whisky och bytte smak. Lite som att byta ämne i en tråd.

Det skulle nog jag också göra - men rom och whisky är förvisso två skilda drycker. Huruvida man gillar den ena, den andra eller båda är den enskildes ensak.
I övrigt har vi - åtminstone jag - tidigare skrivit om annat än whisky i denna tråd. Det blev i alla fall några rader om calvados, och jag undrar, om jag inte även nämnt Lysholms Linie Aquavit. Jag anser fortfarande, att deras marknadsföringsgimmick - att akvaviten, lagrad i ekfat, färdats med fartyg jorden runt och således två gånger passerat Ekvatorn - slår det mesta.
Huruvida man sedan gillar drycken eller ej, är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2018-12-29/17:48

Bror Gårdelöf skrev: och jag undrar, om jag inte även nämnt Lysholms Linie Aquavit. Jag anser fortfarande, att deras marknadsföringsgimmick - att akvaviten, lagrad i ekfat, färdats med fartyg jorden runt och således två gånger passerat Ekvatorn - slår det mesta.


Gimmick och gimmick?
Jag tror på jultomten och jag tror på detta också! Hur som helst är det en väldigt god snaps! ;)

https://www.mentornewsroom.se/article/v ... till_sjoss
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/18:16

Mitt ordval var absolut inte avsett att vara nedsättande - och jag delar Din åsikt om, att den är en mycket god snaps.
Jag tänkte mest på, att åtskilliga skotska whiskymärken marknadsför sig med, var faten lagrats (och Mackmyra har ju flera olika lagringsställen i Sverige), vilket sägs påverka smaken etc.
"Sjörullad punsch" har i alla fall ett rykte om sig att vara extra god (jag har veterligen inte smakat någon sådan, annat än ur en och annan butelj, som legat någon vecka i en segelbåt), och sak samma kanske det blir med akvavit.
Dessutom har jag i andra sammanhang läst, att temperaturvariationer medför ändringar i fatets trä, vilket också lär sätta smak på spriten - och har faten färdats jorden runt, lär de ha varit med om ändringar i såväl temperatur som luftfuktighet.

(Det går att tänka sig, att någon whiskytillverkare skulle vilja lagra faten på fartyg, men idag skulle företaget rimligen kunna bli kritiserat för att ha plagierat Lysholms idé.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2018-12-29/19:00

Nackdelen med spritdrycker som skjutsats jorden runt i ett fartyg, är att det är stor risk att man lätt blir
sjösjuk av att dricka av den! ;) :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/19:17

Aha! Där har vi förklaringen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

K1200RS

Inläggav Roger Gross » 2018-12-29/20:25

Kovlingen skrev:
Roger Gross skrev:Tveksamt om detta jobb ska rekommenderas till "en glad amatör" - finns många fallgropar...

Liknar när man skulle söka en dam i unga år . Övning ger färdighet Roger :? :shock:
(Våga och vinn !)
Blir jag moddad nu igen tro :(


Har man plats, verktyg OCH kompetens kan det bli VÅGA - VINN. Betr vissa jobb kan det bli VÅGA - FÖRLORA...
Men det går ju alltid att släpa delarna till en kompetent verkstad om man inte lyckas.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/20:29

Påminner mig om en reklamskylt på en australisk hantverkarbil: "We'll repair what your husband fixed."
Veterligen har ingen av oss någon kännedom om TS' kapacitet som mekaniker, utan det får han bedöma själv.
Viss hjälp i bedömningen får han väl av länken ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/20:32

Det gäller att VÅGA FÖRLORA . Ta inga risker när det kör ihop sej utan sök hjälp (kanske på forumet)
innan det blir fel .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: K1200RS

Inläggav BmwMats » 2018-12-29/20:36

Vi vet ju heller inte OM det är någon läckande vevaxeltätning på den tilltänkta knarren heller, enligt TS.
Bara att det KAN vara ett problem på dessa hojar.
Välvårdat exemplar som körts lite varje år bör inte vara några problem.

Lycka till med valet av hoj ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/20:37

Håller med Mats . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/20:59

HåkanH skrev:Nackdelen med spritdrycker som skjutsats jorden runt i ett fartyg, är att det är stor risk att man lätt blir
sjösjuk av att dricka av den! ;) :D

DEN var BRAA ! :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/21:13

Kovlingen skrev:
HåkanH skrev:Nackdelen med spritdrycker som skjutsats jorden runt i ett fartyg, är att det är stor risk att man lätt blir
sjösjuk av att dricka av den! ;) :D

DEN var BRAA ! :D :D

Den var riktigt bra. :lol:
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

K1200RS 1

Inläggav BmwMats » 2018-12-29/21:31

lordnisse skrev:Även jag kör K1200RS fast att det skulle skjuta på rejält med hälften av pållarna ute ur stallet håller jag inte med om. :mrgreen: Men räcker till och blir över. Motorn har bra med kraft över hela registret men saknar lite lekfullhet när man gasar på lite. :D Även jag kan hålla med om att det är en förbannat bra och kompetent hoj för sin ålder, grymma bromsar och stadig vid full broms, kört många modernare hojar som varit betydligt sämre. Största nackdelen är nog som tidigare skrivits att den saknar lite av lekfullheten vid kurviga vägar i lägre fart, men man får ju sällan allt, min har gått dryga 9000 mil och det enda problem jag haft är ett kärvande bromsok bak. Billig att försäkra förhållande till prestandan, bra köp tycker jag.


Trevlig recension av din knarr... Nästan så man blir lite köpsugen själv... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/21:38

BmwMats skrev:
lordnisse skrev:Även jag kör K1200RS fast att det skulle skjuta på rejält med hälften av pållarna ute ur stallet håller jag inte med om. :mrgreen: Men räcker till och blir över. Motorn har bra med kraft över hela registret men saknar lite lekfullhet när man gasar på lite. :D Även jag kan hålla med om att det är en förbannat bra och kompetent hoj för sin ålder, grymma bromsar och stadig vid full broms, kört många modernare hojar som varit betydligt sämre. Största nackdelen är nog som tidigare skrivits att den saknar lite av lekfullheten vid kurviga vägar i lägre fart, men man får ju sällan allt, min har gått dryga 9000 mil och det enda problem jag haft är ett kärvande bromsok bak. Billig att försäkra förhållande till prestandan, bra köp tycker jag.


Trevlig recension av din knarr... Nästan så man blir lite köpsugen själv... ;)


Du kan få köpa min. :D :shock: :lol: Men jag har faktiskt varit nära köp av någon annan hoj flera gånger men det har alltid slutat med att jag behållit denna hoj då jag tycker att den är en förbannat bra och kompetent hoj i förhållande till sitt penningvärde. En del kallar mig snål. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Och i ärlighetens namn så räcker prestandan och blir över för min del. :geek: :geek: Men visst........ :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: K1200RS

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/21:50

Enda och enda gången jag vill ha mera pulver i motorn är vid trånga omkörningar .
Tålamod och planering löser problemet . Tempot är samma som vanligt ;) Iofs en boxermotor :?
Ingen större skillnad mellan 1150R och 1200R . 85 - 109 hk . Jo lite ;) Tar ett tag att vänja sej
för jag upplever 1150;n som mera varvig för att få skjuts .
100 eller 130 hk spelar troligen ingen roll .
Livet eller körkortet är de som ligger lika risigt till i bägge fallen :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pladdertråd

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/22:15

Kovlingen, man vill alltid ha mera pulver i maskinen, varje gång man kör...... Men behöver man det, näää, troligen inte. :idea:
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Pladdertråd

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/22:19

lordnisse skrev:Kovlingen, man vill alltid ha mera pulver i maskinen, varje gång man kör...... Men behöver man det, näää, troligen inte. :idea:

99% NEJ men händer att planeringen blir fel (för min del) och omkörningsfältet är i kortaste laget .
= Dålig planering 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pladdertråd

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/22:34

Kovlingen skrev:
lordnisse skrev:Kovlingen, man vill alltid ha mera pulver i maskinen, varje gång man kör...... Men behöver man det, näää, troligen inte. :idea:

99% NEJ men händer att planeringen blir fel (för min del) och omkörningsfältet är i kortaste laget .
= Dålig planering 8-)


Köp nya glasögon... och har du inga så behöver du troligen ett par.. 8-) 8-)
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Pladdertråd

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/22:35

Ålderns rätt :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pladdertråd

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/22:38

Kovlingen skrev:Ålderns rätt :mrgreen:



Mmmm, jag vet, fick ett helt annat mörkerseende med nya glasögon...
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

K1200RS 3

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-30/12:25

En fråga till Håkan - eller vem som helst, som vet: Jag tror mig aldrig ha sett effekt- och vridmomentkurvor för vare sig den strypta eller ostrypta versionen av K 1200 RS. Har någon tillgång till dessa och kan lägga upp dem?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-30/13:33

Översatt från franska Wikipedia till engelska.

"The first version of the K 1200 appears in 1997 . It inaugurates a 1172cc four-cylinder in-line engine mounted longitudinally in the frame.

Released in 1997, the K 1200 RS is a sporty road version. The engine power is increased to 130 hp at 8,750 rpm and the torque to 11,7 mkg at 6,750 rpm for a top speed of the order of 245 km / h . In the French version, the values ​​are: 98 hp at 7000 rpm and 11.8 mkg at 5 500 rpm .

The K 1200 RS is slightly restyled for the vintage 2001 (flashers before, bubble ...), but it mainly has the ABS with brake coupler front / rear and assistance.

The Telelever and Paralever systems ensure the work of the suspensions."

Som synes så gav den en förskjutning av vridmomentet mot de lägre varvtalen och (om än obetydligt) högre.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-30/14:41

Tack. Jag tror mig ha sett de siffrorna förr. Skälet till, att jag frågar efter effekt- och momentkurvor, är, att jag rätt sällan drar min motor över 4 000 rpm. I samband med omkörningar kan den nog under några sekunder nå 5 000 rpm, men det är sällsynt.
Hur som helst är jag intresserad av effekt och vridmoment i registret 3 000 - 5 000 rpm. Som jag skrivit tidigare, tycker jag, att den skjuter på ordentligt redan där, och då har jag alltså en bra bit upp till vridmomenttoppen - för att inte tala om effektditon.
Men frågan har ingen hög prioritet. Jag är ju hur som helst nöjd med cykeln.

En helt annan sak i samma ämne: För ett antal år sedan läste jag en artikel, skriven av någon ingenjör, i en svensk hojtidning. Han påstod, att det fanns ett direkt matematiskt förhållande mellan maximal effekt och vridmoment, samt mellan de olika varvtal, där dessa uppnåddes. Han beskrev det med en formel, som jag inte minns.
Jag kommer ihåg, att jag tyckte, att det lät egendomligt med tanke på, hur olika motorer kan vara till sin karaktär - men tänkte sedan att OK, det kanske stämmer för maxsiffrorna, men att man i övrigt kan designa motorn för ett smalt register med högt vridmoment och hög toppeffekt, alternativt designa den för lägre toppeffekt och lägre, men bredare dragregister.
Men enligt siffrorna från BMW ovan, håller inte hans resonemang. Den lägre toppeffekten är förenad med ett visserligen marginellt, men i alla fall högre vridmoment.

Jag kan inte påstå, att jag ligger sömnlös och grubblar över detta, men uppenbarligen finns en hel del ingenjörer bland Forums skribenter. Någon, som kan reda ut detta närmare?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS 3

Inläggav Mimmi » 2018-12-30/19:38

Bror Gårdelöf skrev:En fråga till Håkan - eller vem som helst, som vet: Jag tror mig aldrig ha sett effekt- och vridmomentkurvor för vare sig den strypta eller ostrypta versionen av K 1200 RS. Har någon tillgång till dessa och kan lägga upp dem?


Hej!

Här är kurvorna på 72 resp. 96 kW.
Jag vill också här passa på att inflika att dessa varianter av K12 RS även såldes i Tyskland, där var det försäkringsmässiga skäl som gjorde att effektvalet var tillgängligt. Även K11 fanns i en svagare variant i Tyskland av samma skäl. Försäkringspremien på maskiner med 100 hkr eller mer var avsevärt högre än på mc med effekter under denna siffra.

k1200rs 72kw.jpg
k1200rs 72kw.jpg (30.52 KiB) Visad 256174 gånger


k1200rs 96kw.jpg
k1200rs 96kw.jpg (29.93 KiB) Visad 256174 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-30/19:39

Effekt = moment x varvtal
Dimensionsmässigt: W = J/s = Nm/s
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Pladdertråd

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-30/19:45

Om du alltså för varje punkt i momentkurvan multiplicerar den med varvtalet där, så får du effektkurvan.

Av Mimmis kurvor ovan ser man att den strypta versionen har bättre moment redan vid 3000 v/min och att momentkurvan inte heller faller av som den ostrypta versionens gör. Därav följer också att den kommer att ha bättre acceleration upp i vartalsregistret, eftersom det är vridmomentet som bestämmer accelerationen (den påskjutande kraften F = M x r, där M är momentet på bakhjulet och r är hjulets radie, och F = m x a där m är hojens massa och a är accelerationen. Ökar F ökar alltså a.

Toppeffekten är bara intressant för toppfarten. Högre toppeffekt = högre toppfart vid samma utväxling. För att fördubbla toppfarten måste man dessutom minst fyrdubbla effekten eftersom luftmotståndet är proportionellt mot minst kvadraten på hastigheten.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Pladdertråd

Inläggav BmwMats » 2018-12-30/19:57

Mycket intressant förklaring Kapten... Bugar och bockar för den ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-30/20:14

Instämmer - och tack, Mimmi. Jag konstaterar, att min gissning - att jag sällan har fler än hälften av hästarna ute ur stallet - stämmer rätt bra. 3 000 - 5 000 rpm motsvarar drygt 25 till 55 kW - av knappt hundra tillgängliga - samt ett vridmoment från 90 till drygt 105 Nm. Så det finns att ta av, vad gäller effekt.

För lagliga svenska förhållanden är K 1200 RS onekligen en smula överdimensionerad - men jag kan ju hålla med den svenske Suzuki Hayabusaägare, som - intervjuad i en hojtidning - sade ungefär: "Är den byggd för att klara 300 km/h, håller den länge i en tredjedel av den hastigheten."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav BmwMats » 2018-12-30/23:26

Har svårt att tyda dessa kurvor på K75, men jag varvar sällan mer än 4000 rpm vid acceleration, hur många kW och Newtonmeter har jag då ?

Vilken av kurvorna skall man gå efter ?

Mvh BmwMats
Bilagor
k75 power graph.jpg
k75 power graph.jpg (25.22 KiB) Visad 256120 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pladdertråd

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-30/23:49

Gissningsvis 24 kW och 57 Nm
Effektkurvan är den som stiger hela vägen nästan till maxvarv, det kan du inse om du tänker på att kW = Nm * 1/s
och eftersom varvtalet ökar hela tiden åt höger så kommer effektkurvan att stiga så länge inte momentkurvan sjunker alltför mycket. Motorkonstruktörer strävar ju efter en i princip platt momentkurva, då upplever man jämn acceleration i hela varvtalsregistret. Har man toppar eller dalar i momentkurvan kommer man att uppleva antingen att den är extra pigg vid de varvtalen där det är en topp, eller att den "tappar orken" vid varvtalen där det är en dipp.

Obs att dessa kurvor gäller vid fullast = fullt öppet gasspjäll!

Effekten är som sagt av underordnat intresse, motorn kommer att utveckla precis så mycket effekt som behövs för att hålla farten vid en given konstant hastighet. Massor av hästar ger hög toppfart, inte bra acc. Man kan få massvis av hästar trots ynkligt vridmoment om bara motorn varvar som en jetmotor.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Pladdertråd

Inläggav Buster » 2018-12-31/08:03

På tal om OT... och pladder... denna tråd handlade visst om vridmoment, whisky och en hel del annat.
Något den däremot inte handlade om var kläder och/eller utrustning.
...och det är ju i denna kategori den faktiskt ligger.
:mrgreen:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/09:27

Gissningsvis förtjänar en del av ovanstående inlägg - exempelvis de om motorkaraktäristika - mycket väl en plats under "K-modeller" alternativt "Generella frågor", men moderator valde vid något tillfälle att skapa Pladdertråden, och nu har de hamnat här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav BmwMats » 2018-12-31/09:36

- Kapten, tack för en mycket intressant förklaring av moment och effekt...

Om jag tolkar det rätt, så vid följande varvtal så har jag följande effekt (vid fullt öppet spjäll) ?

3000 rpm 14,4 kW = 19,5 hk
4000 rpm 21,6 kW = 28,5 hk
5000 rpm 29 kW = 39,4 hk
6000 rpm 40 kW = 54,4 hk
7000 rpm 47,6 kW = 64,7 hk
8000 rpm 51,2 kW = 69,6 hk
8500 rpm 52,7 kW = 71,6 hk

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pladdertråd

Inläggav BmwMats » 2018-12-31/09:38

Bror Gårdelöf skrev:Gissningsvis förtjänar en del av ovanstående inlägg - exempelvis de om motorkaraktäristika - mycket väl en plats under "K-modeller" alternativt "Generella frågor", men moderator valde vid något tillfälle att skapa Pladdertråden, och nu har de hamnat här.


Oj, då har jag fortsatt i fel tråd... Ber om ursäkt för det... :o :shock: :oops:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/10:51

Det är väl ännu ett exempel på, att hur man än vänder sig, har man ändan bak.
I den mån moderator vill lyfta in ovan nämnda tekniska frågor i annan, lämpligare tråd, lär han väl göra det. Han han ju redan lyft ut inlägg ur en eller ett par trådar och lagt dem i pladdertråden - så vill han, kan han rimligen flytta dem igen. De tekniska uppgifter och diagram, som finns ovan, förtjänar enligt min åsikt en annan trådrubrik, men moderatorerna är suveräna i sina beslut, och det får vi leva med.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-12-31/10:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/11:01

Jag har tvättat, strukit och plockat in min egen tvätt, sedan jag flyttade från mina föräldrar - och efter att jag bildat familj, har det i huvudsak varit min uppgift för hela hushållet.
Nu behöver jag ju inte söka efter uppgifterna, för nu har Mimmi och Kapten besvarat dem.
I den mån någon annan undrar samma sak i framtiden, och jag råkar se det, får jag väl hänvisa honom/henne till pladdertråden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-31/11:06

Bror Gårdelöf skrev:Gissningsvis förtjänar en del av ovanstående inlägg - exempelvis de om motorkaraktäristika - mycket väl en plats under "K-modeller" alternativt "Generella frågor", men moderator valde vid något tillfälle att skapa Pladdertråden, och nu har de hamnat här.




Nej de hamnade här därför att det i en tråd som handlade om köpråd för en K1200RS så drevs den iväg åt ett annat håll lite långsamt. Jag skulle önska att om man vill ställa frågor som INTE direkt berör tråden annat än perifert så startar man en NY tråd om den saken. Det finns en stor mängd synpunkter på den dåliga ämnesdiciplinen i trådar på detta forumet.

Därför finns det också ett antal “pladdertrådar” (varav detta är en som dessutom har namnet) där det inte finns ett specifikt ämne att förhålla sig till. Min rekommendation är att skapa en ny tråd om ni har en ny (och ibland angränsande) frågeställning.


BmwMats skrev:Oj, då har jag fortsatt i fel tråd... Ber om ursäkt för det... :o :shock: :oops:


Nej men vill du att det skall vara enkelt sökbart i framtiden - skapa en tråd för ämnet.

Jag kommer inte att spendera tid med att städa, rensa och strukturera för de som inte kan hålla ordning själva. Det är lite som när man själv blev tonåring och morsan slutade plocka in kläderna, efter tvätt, i garderoben. Till att börja med fick man en hög på sängen och så småningom fick man börja tvätta själv.

Eftersom ingen av era föräldrar jobbar här (med undantag för Edvin och Axel) så är det just nu pladdertråden (hög på sängen) som gäller. Jag kommer inte att sitta och välja var ett ”inlägg borde ha skrivits och under vilket trådnamn” lika lite som jag plockar in er tvätt i garderoben.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-31/11:08

Bror Gårdelöf skrev:Jag har tvättat, strukit och plockat in min egen tvätt, sedan jag flyttade från mina föräldrar - och efter att jag bildat familj, har det i huvudsak varit min uppgift för hela hushållet.
Nu behöver jag ju inte söka efter uppgifterna, för nu har Mimmi och Kapten besvarat dem.
I den mån någon annan undrar samma sak i framtiden, och jag råkar se det, får jag väl hänvisa honom/henne till pladdertråden.



Som sagt det hade varit enklare om du redan från början startat en tråd med din specifika fråga så hade det hamnat rätt från början.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/11:17

Hade frågan kommit "ur ingenting", skulle jag ha gjort det, men den dök upp (än en gång) i mitt huvud, efter att frågan ställts i "originaltråden" om skillnaderna mellan den strypta och ostrypta versionen av K 1200 RS. Just där och då kändes det vettigt att ställa frågan - och svar kom ju tämligen omgående.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-12-31/11:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-31/11:34

Bror Gårdelöf skrev:Hade frågan kommit "ur ingenting", skulle jag ha gjort det, men den dök upp (än en gång) i mitt huvud, efter att frågan ställts i "originaltråden" om skillnaderna mellan den strypta och ostrypta versionen av K 1200 RS. Just där och då kändes det vettigt att ställa frågan - och svar kom ju omgående.



En tråd en fråga! Det gör forumet mer lättläst och överskådligt vilket är ett ganska samlat önskemål i en majoritet av de som kontaktar mig i ämnet.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav BrooklynS » 2018-12-31/11:37

Hej!

Grejen är att ingen kan hålla på att överlåta all sortering av inlägg till moderatorerna. De skall läggasrätt från början.

Sker det av misstag av en nybörjare är det en sak, men när fem personer tvingas lägga timmar på forumstädning enbart pga ovilja att rätta sig efter forumreglerna är det något helt annat.

Forumet är en klubbresurs som först och främst finns till för utbyte av information, tekniska tips, intressanta resmål osv. Eftersom det absolut finns en social aspekt så finns även OT-avdelningen - där trådämnen fortfarande skall följas, men valet av ämne är mer fritt.
Anledningen till det är överskådlighet och sökbarhet, dvs att forumet skall fortsätta vara en resurs och inte bara ett klotterplank. Tyvärr har vi medlemmar som valt att lämna forumet på grund av svårigheten att hålla sina och andras trådar rena från svammel. Synpunkter inkommer inte sällan på just detta även från aktiva forumister som ledsnat på svammel i trådar där svammel inte hör hemma.

Ett forum bygger på att deltagare skriver inlägg. Gör gärna det, men i rätt avdelning och i för ämnet avsedd tråd.

Är skrivklådan alltför stor för att kunna hålla sig till de synnerligen enkla reglerna är det kanske en bra idé att starta en blogg, som säkert inte skulle sakna publik förutsatt att verkshöjden är på någorlunda nivå.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Pladdertråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-31/11:41

BrooklynS skrev:Hej!

Grejen är att ingen kan hålla på att överlåta all sortering av inlägg till moderatorerna. De skall läggasrätt från början.

Sker det av misstag av en nybörjare är det en sak, men när fem personer tvingas lägga timmar på forumstädning enbart pga ovilja att rätta sig efter forumreglerna är det något helt annat.

Forumet är en klubbresurs som först och främst finns till för utbyte av information, tekniska tips, intressanta resmål osv. Eftersom det absolut finns en social aspekt så finns även OT-avdelningen - där trådämnen fortfarande skall följas, men valet av ämne är mer fritt.
Anledningen till det är överskådlighet och sökbarhet, dvs att forumet skall fortsätta vara en resurs och inte bara ett klotterplank. Tyvärr har vi medlemmar som valt att lämna forumet på grund av svårigheten att hålla sina och andras trådar rena från svammel. Synpunkter inkommer inte sällan på just detta även från aktiva forumister som ledsnat på svammel i trådar där svammel inte hör hemma.

Ett forum bygger på att deltagare skriver inlägg. Gör gärna det, men i rätt avdelning och i för ämnet avsedd tråd.

Är skrivklådan alltför stor för att kunna hålla sig till de synnerligen enkla reglerna är det kanske en bra idé att starta en blogg, som säkert inte skulle sakna publik förutsatt att verkshöjden är på någorlunda nivå.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro


Amen (igen)!
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav Tommy Nilsson » 2018-12-31/12:16

TACK Magnus för Forumets BÄSTA Julklapp!!!

Jag och en hel del andra, har i stort sätt slutat att besöka forumet pga att trådarna far ljusår iväg.
När jag gjort en tråd om t ex styrlager på R100RS, vill jag då läsa om vad de gamla grekerna sa eller vad Bosse Rindar hade för stövlar ? Nä, inte jag i alla fall.

Hoppas du har tid och ork att fortsätta på den inslagna vägen.
Tommy Nilsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav Konsument » 2018-12-31/14:26

Bra initiativ med pladdertråden då det är snällare än att enbart radera.
Hoppas det är lätt och smidigt för er moderatorer att hålla rent.
Hoppas även att ni skickar PM eller så till mig så att jag får besked om oönskat beteende så att ni långsiktigt får en gynnsammare situation. Antar att något välkomstmeddelande eller så täcker in det ni lyft i samband med pladdertråden.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav BrooklynS » 2018-12-31/14:43

I pladdertråden slipper vi ju det jobbet. :) Och där behöver ingen känna sig besvärad av vare sig Argus eller Nemesis!

Gott nytt år alla forumister!


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Vi som Gillar läder i kläder

Inläggav Kovlingen » 2019-01-08/18:29

Bror Gårdelöf skrev:Till Assar: Du har rätt. Förkortningen ifråga hade jag ingen aning om! :D

Försök inte ! Jag undrar varför du byte från skinnställ till textil :D
Not my business :? 8-) ;)
Jag bara skojar för är det öppet mål så varför inte göra ett drömmål :mrgreen: :D :D

(Jag fick aldrig spela i nått fint lag ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Vi som gillar läder i kläder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-08/18:49

Håller med om öppet mål - och jag fick inte heller spela i något bättre lag. ;)
Men bytet från skinn till textil hade andra skäl, där det främsta är att slippa fatta beslut om, huruvida regnstället skall på eller ej - och enligt Murphy's lag blev det ofta fel beslut "åt båda hållen".
Med åtskilliga års erfarenhet har jag dessutom konstaterat, att skinn visserligen är skönare på kroppen, men dess temperaturmässiga komforten är avsevärt mindre än textilställets. (Då avser jag inte BMW Atlantis.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: YUD år blir det i 2019

Inläggav Roger Gross » 2019-01-08/20:42

Bror Gårdelöf skrev:Håller med om öppet mål - och jag fick inte heller spela i något bättre lag. ;)
Men bytet från skinn till textil hade andra skäl, där det främsta är att slippa fatta beslut om, huruvida regnstället skall på eller ej - och enligt Murphy's lag blev det ofta fel beslut "åt båda hållen".
Med åtskilliga års erfarenhet har jag dessutom konstaterat, att skinn visserligen är skönare på kroppen, men dess temperaturmässiga komforten är avsevärt mindre än textilställets. (Då avser jag inte BMW Atlantis.)


Förlåt en som bor på landet - men vad har detta inlägg för saklig koppling till trådrubriken ?
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: YUD år blir det i 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-08/20:45

Ingen, nu längre. Mitt första inlägg om SLM 666 hade viss koppling till trådrubriken, varefter det hela tog ett stickspår.
Jag blir inte stött, om spåret ifråga modereras bort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: enhjuling och 1 gäst