Aktiviteten här på forumet...

Aktiviteten här på forumet...

Inläggav BmwMats » 2021-11-19/10:10

Är det bara jag som tycker att aktiviteten här på forumet börjar att avta ?

Vad beror det på, knappast årstiden då man kanske vill fixa med hojen och kanske inte kör så mycket.
Underhåll och fixande på hojen kunde kanske vara något som vi kunde dra igång en ny tråd med här, om det finns intresse så skulle jag kanske kunna spåna lite på att göra några olika trådar gällande underhåll och service på våra hojar.
Från enklare basservice till lite mer avancerade saker, dock är det en tidsfråga, då jag saknar tiden för det just nu.
Jag vet ju också att det finns betydligt mer avancerade mekaniker än undertecknad här på forumet som har både erfarenhet och kunskap för mer ingående service och mekartrådar, men man kan ju alltid börja med något enklare.

Finns intresse för att vi gör något tillsammans och lägger upp här ?
Gärna lite brainstorming och skriv tips och idéer här i tråden, så får vi se var det landar någonstans.
Nog vill vi väl hålla igång forumet och kunna tipsa varandra om det som intresserar oss mest, nämligen det som rör våra kära hojar... ;)

Själv håller jag på att spåna i ett nytt projekt under vintern, nämligen ett enhjuligt släp efter motorcykeln, så man kan transportera saker och ting på.
Antingen för bagage på semesterresor eller då man åker till mataffären och gör veckoinköp, bygghandel eller liknande och vill få med lite mer på hojen.
Motorcykelåkande är min livsstil och jag undviker i allra högsta grad att köra bil om jag inte måste för att transportera något.
Kan det vara ett projekt som skulle kunna vara intressant ?

Bara mina tankar för att få igång aktiviteten här ånyo...

Med vänliga mekarhälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav F800åkare » 2021-11-19/14:59

Själv har jag fullt upp med jobbet barnen, bygge av altan. Skulle behöva 40 timmarsdygn. Hojen ska jobbas med men hinner inte
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-19/21:06

Sett i ett bredare perspektiv handlar väl detta om, att allt fler väljer andra nätforum - vilket jag tycker är beklagligt men inte kan göra särskilt mycket åt. Vi Forumskribenter är nog tyvärr en krympande skara i det långa loppet.

Att jag sedan inte kan bidra med irriterande mycket i mekartrådar, är en annan sak. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-19/23:03

Aktiviteten brukar avta när säsongen är över, men visst, det är ännu mindre aktivitet detta år än tidigare.
Andra sociala medier har tagit över. Forum-formatet tillhör tyvärr enbart dinosaurierna i dag.
Tråkigt då forum tillåter diskussioner.

Sedan kan vi "brainstorma" bäst vi vill, men inte ens denna lilla skara av dinosaurier har många gemensamma "särintressen".
Tex att meka med eller underhålla en gammal hoj är totalt ointressant för mig.
Inte heller grus/offroad, eller alla dessa specifika GS-frågor får baguetten att rycka till.
Mitt eget "särintresse" med lång touring inrikes/utrikes på asfalt är det inte många andra som delar heller.

Jag har tex inga problem med att sätta samman en touringhelg till tex Norge till självkostnadspris för intresserade dinosaurier såsom ett socialt event om ett intresse finns.
Oftast tvekar folk att ge sig ut därför att erfarenhet saknas, och för att många lyssnar på s.k. "experter" om alla saker som dessa anser sig behövas för att ge sig i väg.
Kan jag hjälpa till med att få tummen loss så gärna för mig.
Att genomsnittsföraren i Sverige enbart kör ca 200 mil per år är i mitt tycke en stor skam.
Bättre att sälja hojen, och börja ägna sig åt att odla rosor, eller samla frimärken.
Längre touring ute i övriga Europa blir dock för komplicerat att sätta samman med ett större antal deltagare pga alla personliga önskemål, men en längre helg i tex Norge bör inte vara alltför komplicerat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav F800åkare » 2021-11-20/03:26

Måns Ulveståhl skrev:Aktiviteten brukar avta när säsongen är över, men visst, det är ännu mindre aktivitet detta år än tidigare.
Andra sociala medier har tagit över. Forum-formatet tillhör tyvärr enbart dinosaurierna i dag.
Tråkigt då forum tillåter diskussioner.

Sedan kan vi "brainstorma" bäst vi vill, men inte ens denna lilla skara av dinosaurier har många gemensamma "särintressen".
Tex att meka med eller underhålla en gammal hoj är totalt ointressant för mig.
Inte heller grus/offroad, eller alla dessa specifika GS-frågor får baguetten att rycka till.
Mitt eget "särintresse" med lång touring inrikes/utrikes på asfalt är det inte många andra som delar heller.

Jag har tex inga problem med att sätta samman en touringhelg till tex Norge till självkostnadspris för intresserade dinosaurier såsom ett socialt event om ett intresse finns.
Oftast tvekar folk att ge sig ut därför att erfarenhet saknas, och för att många lyssnar på s.k. "experter" om alla saker som dessa anser sig behövas för att ge sig i väg.
Kan jag hjälpa till med att få tummen loss så gärna för mig.
Att genomsnittsföraren i Sverige enbart kör ca 200 mil per år är i mitt tycke en stor skam.
Bättre att sälja hojen, och börja ägna sig åt att odla rosor, eller samla frimärken.
Längre touring ute i övriga Europa blir dock för komplicerat att sätta samman med ett större antal deltagare pga alla personliga önskemål, men en längre helg i tex Norge bör inte vara alltför komplicerat.

3-4 dagar norge med tält skulle vara skoj.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-11-20/09:04

Måns Ulveståhl skrev:Forum-formatet tillhör tyvärr enbart dinosaurierna i dag.
Tråkigt då forum tillåter diskussioner.

Dinosaurier? Eliten, skulle jag vilja säga.

Jag har facebook-konto och är väl rätt aktiv där, i alla fall som läsare, men facebook känns väldigt mycket ytligare på nåt sätt. Funkar dåligt för diskussioner och att interagera med andra, mer nåt där man slänger ur sig nåt och kanske kommenterar ibland.

Personligen skulle jag sakna forumet mer än facebook, om nån av dom skulle försvinna.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Roger Gross » 2021-11-20/14:43

Mycket intressant, BMWMats, att du tar upp Klubbforumet, dess innehåll och aktiviteter.
Jag gör inte anspråk på att veta hela svaret till den negativa utvecklingen, men...
i mina ögon - och många andras - är det alldeles för få mc-relaterade inlägg och alldeles för många diverse-inlägg.
Hur åldringsvården, COVID 19 - vården mm fungerar är intressanta frågor MEN INTE I ETT MC-FORUM.
Jag vet att man kan hoppa över den typen av inlägg men då finns ju knappt något att läsa.
Det är klart flera intressanta mc-inlägg på klubbens Fb-sidor.
Vi vet att t ex signaturerna F800-åkare, Håkan Runfeldt m fl kan skriva intressanta mc-relaterade inlägg.
Tyvärr tycks även de ha ledsnat...
Min åsikt,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav F800åkare » 2021-11-20/15:36

Roger Gross skrev:Mycket intressant, BMWMats, att du tar upp Klubbforumet, dess innehåll och aktiviteter.
Jag gör inte anspråk på att veta hela svaret till den negativa utvecklingen, men...
i mina ögon - och många andras - är det alldeles för få mc-relaterade inlägg och alldeles för många diverse-inlägg.
Hur åldringsvården, COVID 19 - vården mm fungerar är intressanta frågor MEN INTE I ETT MC-FORUM.
Jag vet att man kan hoppa över den typen av inlägg men då finns ju knappt något att läsa.
Det är klart flera intressanta mc-inlägg på klubbens Fb-sidor.
Vi vet att t ex signaturerna F800-åkare, Håkan Runfeldt m fl kan skriva intressanta mc-relaterade inlägg.
Tyvärr tycks även de ha ledsnat...
Min åsikt,
Roger Gross


Inte ledsnat alls, har bara brist på tid för mc relaterade aktiviteter sen en tid, bytt panel på baksidan av huset, ny altan håller jag på med, barnen och jobbet tar resten av tiden.

Jag kollar av forumet minst 1ggn per dag. Har så kasst med tid att min mc säösong avslutades i augusti i år, då kördes en knix med smc sen fick jag ställa bort hojen i garaget till dotterns kompis föräldrar för att få in byggmaterialet i mitt garage. Hämtade hem den förra veckan igen då jag lyckades rumstera om så den gick in i mitt.

Under vintern kommer jag göra nya inlägg då kopplingen ska isär igen för ytterligare fjäderbyte och det ska bli kul att inspektera sakerna som sitter där nu.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-11-20/19:51

*Håll i er nu blir det ofokuserat* ;)

Talar bara för mig själv här.
Jag kom hit för min första hoj 1200 gs och fick mycket hoj relaterad hjälp (fram till dags dato)
Men jag stannade för människorna här, det var också därför jag åkte på träffar och årsmöten, människorna inte primärt hojen.

Jag har njutit av dom flesta mil jag kört hoj men har haft ett ofantligt "livsbagage" som jag inte hanterat bra och då har människorna här blivit viktigare än hojåkningen.
Dom senaste 3 åren har jag jobbat med att försöka må bättre och tordas berätta om min lilla bubbla av världen, men det betyder också att det jag sköt bort och förträngde när jag kom hit måste jag nu handskas med och mitt förtroende för människorna i denna förening har gjort att jag frågat också om saker som är långt ifrån mc kategorin.
Nu mera håller jag den biten härifrån och löser den på annat sätt vilket är rimligt, men jag har absolut varit en del i att ämnen flutit iväg.

Har också fått en "minnes diagnos" i somras att mitt minne för speciellt ansikten är kraftigt nedsatt vilket också gör att om jag skall hjälpa till och berätta om mina mc resor är det nästan omöjligt för jag minns inte och detta är en ändlös sorg för mig, men jag är glad att jag nu fått svaret.
Men jag har alltid haft svårt att se mig tillföra något här ibland denna ofantliga mängd kunniga och vänliga människor, så ser min osäkerhet ut tyvärr.

Jag uppskattar ett forum (detta eller andra) mycket mer än tex Facebook för strukturens och samtalet skull så jag håller med där, tror också att forum som detta saktas försvinner tyvärr.

Slutligen så ser jag detta forum som ett slags förhållande, oavsett upp och nedgångar eller om det försvinner så ändrar det inte att denna plats varit en mycket viktig plats för mig och jag är mycket tacksam för alla samtal och hjälp jag fått delta i här.

Sköt om er allihop! (nej jag sitter inte här och deppar, försöker bara tala från hjärtat :oops: :) )

Och bara för att visa min nya kärlek så kan ni här se alla 3 (2 i fönstret när jag kommer hem och 1 i speglingen)
Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Olof Eriksson » 2021-11-21/14:38

Själv har jag tagit en paus i princip från nöjes åkande denna mc säsong. Visst har jag varit ute på semesterturné jag med. Men fokus ligger på att köra av rutterna inför nästa årsträff som kommer att bli i Sundsvall. Därför har jag som även är Distriktsombud inte alls haft tid och kraft att bedriva någon verksamhet i övrigt. Dels har Covid gjort att jag inte alls vill ha träffar. Men när det lättade upp så har jag tillbringat merparten av min tid med att renovera min sons lägenhet som han fick tillträde den 20 juli. Samt även klämt in att vara instruktör hos FMCK och gjort en 8 dygns KFÖ där jag även var instruktör (dvs många extra timmar före och efter).

Rent krasst så har vi bra rutter till årsträffen. Vi har bokat ett kanonfint hotell. Vi har bra med idéer på hur vi skall sysselsätta er. Men det finns tyvärr ingen som dokumenterar och paketerar detta. Jag skall paketera rutterna så klart i GPX format på klubbens hemsida. Men jag är ju allt annat än bra på att beskriva saker och sälja in det.

Visst vi skall ha en träff för de som skall jobba med årsträffen bit in i januari. Men nog hade jag gärna sett att det fanns en artikel i Bumsen innan jul. Där det åtminstone nämns att det blir en träff. Jag kommer inte att skriva något i Bumsen i alla fall. Har läst mina gamla artiklar. Och fler blir det inte ;)

Sen undrar jag om inte vi borde försöka få hjälp av fler för de som är med i vår träffgrupp (enbart DO i region nord) är ju full sketna med uppdrag på sidan om. Är man inte kommunchef så är man IT-direktör osv. Ingen arbetslös journalist tyvärr...

Nä åter till ämnet. Jag har haft otroligt fullt upp på den privata sidan. Jag har nu fått ordning på mina tidstjuvar (barnen har numera var sin bra bostad). Och jag kan åter bli ett bra distriktsombud och forummedlem. Har tom bokat en lokal för en träff den 8 december här i D3. Så nu vänder jag blad ...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Haavee » 2021-11-21/15:40

Att några få drar ett tungt lass är nog ett vanligt fenomen i många idrottsklubbar och organisationer.
Som huvudregel gäller, vill man ha hjälp med något så ska man fråga någon som har mycket att göra för de andra hinner inte. :D
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-21/16:16

Peter Nordlund skrev: ... men jag har absolut varit en del i att ämnen flutit iväg.
...
Men jag har alltid haft svårt att se mig tillföra något här ibland denna ofantliga mängd kunniga och vänliga människor ....

Du är en anständig människa, Peter. Det räcker mycket långt på Forum.
Vad gäller att tillföra eller ta emot: För mer än trettio år sedan träffade hustrun, som då var kantor, och jag den engelska organisten Susan Landale. Susan frågade, om även jag spelade orgel.
Svaret var nej. "Jag är enbart åhörare."
Hon svarade leende: "Det är tur, att inte alla är organister, utan att vi även har åhörare."

Översatt till Forum betyder det enligt min åsikt, att även de, som ställer frågor, mycket väl kan tillföra något.

Från en, som flutit iväg en hel del genom åren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Magne » 2021-11-22/19:53

Ett enkelt sätt att öka aktiviteten på forumet är (vilket jag oxå framfört till styrelsen och flera DO). Följande skulle styra massor med trafik till forumet:

1.
När det görs ett inlägg på fejan, gör även ett inlägg på forumet. Grunden är samma här som på Fejan, ett startinlägg och så massor med kommentarer. Även här kommer det att kunna skrivas OT men det fixar våra eminenta moderatorer.

2. Om vi skapar en aktivitet på www.bmwklubben.se, lägg även en länk till aktiviteten på Fejan. Skapa en tråd på forumet för aktiviteten och låt deltagare kommentera i forumstråden. Viktigt att inte tillåta kommentarer på Fejan och hänvisa till forumet.

Vinsten med detta är
A: Klubben har kontroll på vad som skrivs
B: Även de som vägrar fejan kan ta del av kommentarer. Vi har faktisk en hel del medlemmar som inte har FB.
C: Vi driver trafik till vår egen sida och skapar mervärde för våra annonsörer.

Lätt som en plätt, när börjar vi ;-)
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-22/20:12

Jag kan inte vara mer enig, Magne!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav BmwMats » 2021-11-22/20:37

Så härligt att det brainstormas och väcks idéer på hur vi kan få lite mer snurr på detta underbara forum :D
Många tänkvärda saker har nämnts, roligt att det blev sådan respons på detta inlägg.

Om vi drar lite var man till stacken, så blir det nog rätt bra det här.
Många som bara loggar in läser ofta bara våra inlägg, men det hade varit oerhört trevligt om var och en som har något att tillföra också skriver vad han/hon anser och tycker eller har gjort, allt från "Dagens Bild" eller "Vad har du gjort i garaget ikväll" då det skapar intresse att botanisera runt och bli inspirerad av något man läser här.

Själv har jag blivit oerhört inspirerad av olika inlägg här, bland annat renoveringen av diverse äldre R-modeller, garagetips och reparationer samt dom tips som har publicerats här genom åren.

Val av verktyg, val av bra kläder, GPS m.m. Allt är välkommet !
Kanske bara att man tänker besöka något event eller träff, någon ny MC-butik som har något kul på gång, eller varför inte bara tips i allmänhet på någon klurig reparation som man lyckats att fixa. :roll:

Var aktiv och skriv eller lägg in bilder (misstänker att även Bror G numera har fått rätsida på sin dator gällande bildinlägg m.m.) :lol:

Kör hårt, låt vårt forum leva länge !!! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-23/01:12

Nu vill inte jag dra upp den lilla optimism som möjligen spirar med rötterna, men..... :mrgreen:

Människan är i sin natur lat.
Att tro att någon vill lägga energi på att kopiera inlägg från Facebok till detta forum är att tro för mycket på mänskligheten.

Människan är i sin natur lat.
Korta inlägg och tumme upp/ned är vad flertalet nöjer sig med.
Majoriteten orkar inte ens göra det utan nöjer sig med att läsa.
Förutom när det kommer till den eviga bästa-däcket-till-en-GS-frågan, eller när det ska gnällas över en återförsäljare.

Människan är i sin natur lat.
Att kommunicera med den moderna människas nya snuttefilt (mobiltelefonen) gör dessutom kommunikationsprocessen mer bekväm, dvs den nödvändiga energin som krävs begränsas.
Forum-formatet passar dessutom inte mobiltelefonen.

Att stänga ned sociala medier som Facebook är att skjuta sig själv i foten.
Klubben når åtskilligt fler medlemmar och potentiella medlemmar denna väg.
However....
Om klubben bestämde sig för att klubbens information om träffar, träffreportage, körregler, erbjudanden etc med tillhörande diskussion enbart kommunicerades via hemsidan med tillhörande forum för medlemmar så hade det möjligen hjälpt upp antalet aktiva besökande medlemmar på detta forum.
Fler som har mer energi än den genomsnittliga i sin natur lata människan skulle troligen ge sig i kast med att skriva.
Övriga sociala medier såsom Facebook skulle enbart tillåtas socialt tjatter för medlemmar och icke medlemmar.
Folk med kort närminne eller en obefintlig vilja att söka efter informationen själv skulle dessutom kunna hänvisas till detta forum i stället för att ställa samma frågan om och om igen vad det gäller vissa ämnen på tex Facebook.

Den i sin natur lata - och oengagerade - människan skulle dock fortsätta att nöja sig med att enbart läsa på tex Facebook så ingen större förlust för klubben.

Mina korvören.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-11-23/07:32

Roger Gross skrev:Mycket intressant, BMWMats, att du tar upp Klubbforumet, dess innehåll och aktiviteter.
Jag gör inte anspråk på att veta hela svaret till den negativa utvecklingen, men...
i mina ögon - och många andras - är det alldeles för få mc-relaterade inlägg och alldeles för många diverse-inlägg.
Hur åldringsvården, COVID 19 - vården mm fungerar är intressanta frågor MEN INTE I ETT MC-FORUM.

Om det bara skulle vara rent tekniska frågor så skulle jag nog inte vara kvar så länge. Trafiken skulle riskera att bli så låg att risken är att om man får dagar utan nya intressanta inlägg så är jag rädd att i alla fall jag skulle tröttna.

Personligen ser jag mer det här som en socialt forum som kretsar kring motorcyklar och där man slipper annonshetsen som råder på i princip alla andra sociala platformar. Det senaste året han jag engagerat mig i kanske två-tre tekniska frågor, mycket för att jag kör en typ av mc som inte är så vanlig här (dvs, inte en GS). Jag kör heller inte touring speciellt mycket (inte alls de senaste åren) utan spenderar min mesta körtid på olika banor (inte för att jag inte vill utan för att man måste prioritera, livet är kort men konsten är lång).

Forumet är ju också rätt uppdelat och moderatorerna hugger som kaffeinstinna kobror på de som börjar valsa runt i trådar som det inte skall valsas i. Och det är väl bra.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Roger Gross » 2021-11-23/08:46

Hej Fredric,
Lägg märke till att jag skriver "mc-relaterade" trådar - inte "rent tekniska". Resor, vägar, övernattningsställen, verkstäder, verktyg, tekniska tips, underhållsfrågor, rengöringsmedel, däck, begagnade delar, mm, mm.
Det är mycket som ryms i "mc-relaterade ärenden"...
Gnäll på politiker, sjukvårdssystemet, Coronahantering mm finns bättre fora för.
Som jag ser det,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-24/04:27

Så...
Nu har ett antal kommenterat frågeställningen.
Vad var syftet med tråden Mats - att bara få vädra av sig lite och sedan återgå till vardagen?

Vad blir nästa steg?
Om inget sådant steg finns så blir denna tråd som alla andra liknande trådar bara något som faller i glömska tills nästa gång någon ställer samma fråga.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-24/06:45

Haken ligger i frågan. Om endast vi, som redan skriver på Forum, uppmärksammar detta, händer inte störande mycket. Hur få fler att läsa och agera?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav BmwMats » 2021-11-24/11:55

Måns Ulveståhl skrev:Så...
Nu har ett antal kommenterat frågeställningen.
Vad var syftet med tråden Mats - att bara få vädra av sig lite och sedan återgå till vardagen?
...


Min tanke med detta är precis som det låter, kan vi göra något för att öka aktiviteten och kanske inspirera fler att pyssla om sina kära hojar, börja planera för nästa sommar, kanske pusha för fler spontanturer och även skriva det här på forumet när man känner att det suger lite extra i gashanden...

Självklart vet jag att arbete, familj, andra åtaganden i livet tar sin tid och man hinner inte alltid att titta in här på forumet, är pinsamt medveten om det själv, då jag jobbar i perioder mycket intensivt och inte ens hinner titta in här på 3-4 dagar eller mer ibland.
Bara sova och arbeta, fem timmas sömn innan det är dags att åka till jobbet igen, då orkar man inte engagera sig här.

Dock kan en liten bild från något intressant resmål från en tidigare resa eller tur man åkt intressera andra till att planera något när tid finns, tips på utrustning och annat som man tycker är bra och kan rekommendera, kanske något man vill avråda andra att köpa då det inte uppfyller de krav man själv ställer.

Detta är sånt som jag tror gör att man gärna besöker forumet lite mer frekvent.
Själv finner jag att vissa trådar här inte intresserar mig knappt något alls, men jag läser dom ändå för att någon har lagt tid och energi på att skriva i dom, kanske kan man finna något matnyttigt även i dessa som intresserar mig.

Projekttrådar intresserar mig mycket, tips på verktyg eller annat som man till och med kan tillverka själv, allt från enklaste små hjälpmedel till mer avancerade ting.
Hur gör man exempelvis för att justera ventilerna på en BMW R1150 ?
Inte för att jag vet, men det finns dom som mekar själva och då kanske en enklare instruktion med några bilder här kan hjälpa tio andra ägare här på forumet att utföra det själv.

Som exempel såg jag för ett tag sedan en forummedlem som ställde frågan vad "dessa kablar är till för" på hans något äldre cykel, och det finns dom som vet och kan hjälpa till med att få rätsida på hans problem.

Själv fick jag ett mycket bra tips på hur man synkroniserar spjällhusen tack vare Mimmi och hennes "Mimmimeter" som jag byggde i somras. Toppentips som hon lade ut här på forumet som också andra här också har byggt.

Nåja, är lite nyvaken fortfarande och svävar ut lite med mitt svar till dig Måns, men syftet var att kanske få fler att bidra med det dom kan eller vet.

Mina korvören för att få lite mer snurr på forumet... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-24/22:09

SömntutanMats,

Att befintliga "forumister" ska skriva mer?
Hur ska det bli bättre snurr på detta forum om vi har ytterligare en tråd om touring eller skruva-på-gammal-hoj?
Redan befintliga trådar lockar minimalt antal besökare - oftast enbart välkända närmast sörjande.
Problemet är att det knappt finns några besökande utanför närmast sörjande.
Ytterligare en tråd om något redan befintligt lär inte ändra på det.

Klubbmedlemmar måste "tvingas" till att besöka forumet, och därigenom förhoppningvis bli frälsta för att en ändring ska ske.
Ett sådant "tvång" finns inte i dag vad det gäller forumdelen, men väl till hemsidan för klubbshoppen, och anmälningar till alla turer distrikten arrangerar.
Lägg styrelse/distriktskommunikation och klubbinformation med tillhörande diskussioner för medlemmarna enbart i forumdelen, och inte på övriga sociala medier så hade det varit ett steg framåt för att rädda forumdelen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-11-25/11:42

Jeg er av dem som har redusert min aktivitet på dette forumet.

Det vil si, jeg er daglig inne og leser innlegg, men skriver sjelden innlegg.

Årsaken er at jeg gikk trøtt en gang i vår. Uansett hva jeg skrev ble det angrepet av en eller annen kverulant. Alt jeg skrev skulle motsies. Til og med mine gåter i billedgåtan var ikke bra nok for noen, som ikke unnlot å lage innlegg om hvor dårlige mine gåter var. Moderator fjernet disse innleggene, men ikke snabbt nok til at jeg ikke fikk lest dem. Jeg ble oppriktig såret og oppgitt.

Og når "forumeksperter" som kjenner meg, vet at jeg kjører flere hundre mil i året og har gjort det i flere tiår, mener at det er viktig i en diskusjon å gi meg råd som man gir til en som holder på med å ta körkort eller nettopp har tatt det, da kjenner jeg at dette ikke er forumet for meg.

Jeg bestemte meg for aldri å skrive noe på dette forumet igjen. Noen i klubben overtalte meg til ikke å forlate forumet, så jeg er her fortsatt, men har altså redusert min aktivitet.

Så får jeg vel mothugg for dette innlegget også, så da blir det jo eventuellt bekreftet.

Men jeg ønsker absolutt at forumet består og at det blir mer aktivitet. Som oftest er det mange trivelige innlegg, og mye nyttig informasjon. En del av det som skrives interesserer ikke meg, men det er helt åpenbart at det har interesse for andre.

Jeg skulle ønske at det ble lettere å legge inn bilder, jeg mener at det ikke skal være nødvendig å redusere størrelsen. Så kunne det kanskje komme flere reisefortellinger med bilder, og dere som renoverer og reparerer kunne få det enklere å fortelle om hva dere holder på med.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Aktiviteten här på forumet...

Inläggav BrooklynS » 2021-11-25/11:47

Haavee skrev:Att några få drar ett tungt lass är nog ett vanligt fenomen i många idrottsklubbar och organisationer.
Som huvudregel gäller, vill man ha hjälp med något så ska man fråga någon som har mycket att göra för de andra hinner inte. :D


Det är vääääldigt sant. :D


On topic så tror jag att nedgången i aktivitet på forumet har flera orsaker.

1. Säsongen. Andra frågor är "top of mind" hos klubbmedlemmarna

2. Facebook konkurrerar om uppmärksamhet och tid

3. Forumet är mer ett virtuellt fikarum där samma 7-10 skribenter står för kanske 95% av inläggen. Man är absolut välkommen i samtalet och gemenskapen men det blir lätt väldigt internt efter ett tag.

4. Forumformatet har sina begränsningar men också sina fördelar. Alla klubbmedlemmar trivs inte med Facebookflöde och det tempo som finns där. På forumet kan man utveckla sina tankar mer, filosofera och kanske diskutera på ett djupare och vänligare plan. Gå tillbaka till det man själv skrev för tre/åtta år sedan och kanske komma med en ny ingång.

5. Säkert fler orsaker


Jag är inte alls säker på att det "måste" vara högre aktivitet eller att fler måste skriva. Se det som att klubben erbjuder olika plattformer för medlemmarna att efter eget tycke delta i ett offentligt samtal med basen BMW-klubben.

Då och då kommer tekniska frågor som förhoppningsvis belyses av skribenter med kunskap och erfarenhet och därmed finns det något för alla.

I och med Facebook så har också nödvändigheten av moderatorsinsatser på forumet minskat betydligt och det är väl bra så?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst