Verkligheten överträffar alltid dikten

Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-11-24/19:34

Så har det gamla talesättet än en gång besannats.
Jag tror jag säger upp CMORE och Netflix och nöjer mig med SVT1 och P1 hädanefter.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Haavee » 2021-11-24/20:09

Varför gör du dig av med CMORE :?:, jag blev lite nyfiken för jag är på gång att skaffa CMORE sportpaket.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-24/20:19

Ad Magnus:
"Omväxling förnöjer", säger ett ordspråk.
"För mycket och för lite skämmer allt", säger ett annat.

Men det, som hänt i rikets ledning idag, hade nog ingen kunnat förutspå.
Hittills har jag i alla fall inte hört ett enda inlägg på temat "Vad var det jag sa!"

En fånighet i sammanhanget är, att ledande politiker - och diverse annat folk - fortsätter att tjata om, att det är hundra år, sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige.
Rösträtt fick Sveriges kvinnor efter ett riksdagsbeslut 1919 - men första gången de kunde utnyttja sin rösträtt var vid valet 1921.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Kovlingen » 2021-11-24/20:47

Har politiken gått "Undercover" :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-24/21:53

CMORE (gamla Canal+) var en gång väl värt priset då all fotboll (Premier League, Serie A, La Liga, Champions League) alla nya serier, och alla nya filmer visades.
Sedan gick allt utför.

Numera har jag Viasat, men här är det inte mycket bättre.
Fotbollen finns där (Premier League), men bara gamla B-serier, och gamla B-filmer.
(Golf och F1 är totalt ointressant för mig)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-11-25/13:17

Haavee skrev:Varför gör du dig av med CMORE :?:, jag blev lite nyfiken för jag är på gång att skaffa CMORE sportpaket.


Jag skulle bara vara lite rolig om att det mest spännande under dagen gick inte på Netflix och CMORE :D
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-25/16:43

Den oväntade gårdagen fick en oväntad fortsättning idag (i alla fall vad mig anbelangar). Det tillhör inte vanligheterna, att riksdagens talman kritiserar politiska partier i medierna, men det gjorde Andreas Norlén i SR P1:s Studio Ett alldeles nyss.
Om Norlén hade vetat, att Miljöpartiet skulle lämna regeringen, ifall dess budget föll, skulle han ha lagt budgetomröstningen före valet av ny statsminister. Då hade gårdagen inte blivit lika surrealistisk - och förtroendet för den politiska processen i rikets ledning hade inte störts på samma sätt, som nu blev fallet.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-11-25/18:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Kovlingen » 2021-11-25/17:33

Magnus Brobeck skrev:Jag skulle bara vara lite rolig om att det mest spännande under dagen gick inte på Netflix och CMORE :D

Akta dej Magnus ! Endera blir du modererad eller så så kommer det en ny film :shock:
Den där Brobeck är inte att leka med :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Olof Eriksson » 2021-11-25/21:59

Bror Gårdelöf skrev:Den oväntade gårdagen fick en oväntad fortsättning idag (i alla fall vad mig anbelangar). Det tillhör inte vanligheterna, att riksdagens talman kritiserar politiska partier i medierna, men det gjorde Andreas Norlén i SR P1:s Studio Ett alldeles nyss.
Om Norlén hade vetat, att Miljöpartiet skulle lämna regeringen, ifall dess budget föll, skulle han ha lagt budgetomröstningen före valet av ny statsminister. Då hade gårdagen inte blivit lika surrealistisk - och förtroendet för den politiska processen i rikets ledning hade inte störts på samma sätt, som nu blev fallet.
Tror att vår talman skulle läckt den infon vidare in till sitt parti. Man undra hur han tänkte då har la upp dagen som han gjorde! Löfven hade tydligt sagt att får han inte igenom sin budget avgår han. Magdalena var ju hans högra hand. Säkerligen var risken att hon är av samma uppfattning här.

Dvs denna risk såg han säkerligen. Eller skall vi kalla det möjlighet? Frågan blir då vad moderaterna tjänar på detta som skedde?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Assar » 2021-11-26/10:19

Bror Gårdelöf skrev:En fånighet i sammanhanget är, att ledande politiker - och diverse annat folk - fortsätter att tjata om, att det är hundra år, sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige.
Rösträtt fick Sveriges kvinnor efter ett riksdagsbeslut 1919 - men första gången de kunde utnyttja sin rösträtt var vid valet 1921.

Och allmän rösträtt för män kom först i valet därefter. Men det är det inte många som vet ...
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-26/11:16

Dessutom har jag upptäckt, att jag har fel ovan.
Riksdagen fattade beslut om kvinnlig rösträtt 1919, men eftersom det rörde sig om en grundlagsändring, krävdes ett andra beslut efter ett mellanliggande riksdagsval. Ett sådant hölls 1920, varpå 1919 års beslut stadfästes en andra gång 1921.
Därefter var det val igen! Då fick kvinnorna rösta för första gången.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-26/14:41

Olof Eriksson skrev: Tror att vår talman skulle läckt den infon vidare in till sitt parti.

Det tror inte jag! Riksdagens talman står på andra plats i rikets rangrulla, före statsministern. (Regenten, statschefen, står naturligtvis på första plats.)
Veterligen har alla talmän bakgrund i något politiskt parti. Jag har alltid tagit för givet, att de under utövandet av talmansuppdraget lägger partisympatierna åt sidan.

Om en talman skulle ertappas med att läcka information till sitt gamla parti, vore han/hon rimligen körd. DET skulle skada förtroendet för riksdagens processer minst lika mycket som Miljöpartiets agerande igår!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Olof Eriksson » 2021-11-26/16:56

Där är vi inte överens Bror. Han är tillsatt av sitt parti. Och om 10 månader så står hans plats inför omval. Självklart så lägger han upp propositionodningar orienterar sin partiledare mm för att sitt parti skall få favör. Och så han själv får fortsätta som talman.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav BrooklynS » 2021-11-26/18:23

Olof Eriksson skrev:Där är vi inte överens Bror. Han är tillsatt av sitt parti. Och om 10 månader så står hans plats inför omval. Självklart så lägger han upp propositionodningar orienterar sin partiledare mm för att sitt parti skall få favör. Och så han själv får fortsätta som talman.
Nej, Olof. Där har du fel.

En talman är inte tillsatt av sitt parti utan nominerad. Riksdagen utser sedan talman som är ett hedersuppdrag och mycket viktigt för att det demokratiska styret skall underlättas oavsett färg.

En talman arbetar inte för något parti utan för konstitutionen.

Jag tycker inte att man skall påstå saker som inte stämmer när det gäller så pass viktiga frågor. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-26/21:59

Saxat från Wikipedia (för att komplettera ovanstående):

"Valet av talman sker sedan riksdagen har samlats efter ett riksdagsval. Det finns en parlamentarisk tradition som gör gällande att det största partiet efter val utser talmannen. ..... men under den borgerliga regeringsperioden åren 1976–1982 var det ändå socialdemokrater som valdes till talmän, eftersom statsminister Thorbjörn Fälldin (centerpartist) år 1976 inte ville peta den sittande, uppskattade talmannen Henry Allard (socialdemokrat)
.....
Därför dröjde det till 1991 innan enkammarriksdagen fick sin första borgerliga talman då moderaten Ingegerd Troedsson valdes. Ett ytterligare undantag är den nuvarande talmannen sedan 2018, Andreas Norlén.
.....
Förutom talman väljer riksdagen inom sig även tre vice talmän som av sedvänja tillfaller de tre största partierna i riksdagen som talmannen inte tillhör.

Fram till dess att riksdagen har utsett en talman leds riksdagens arbete av dess ålderspresident, vilket är den riksdagsledamot som har flest tjänstgöringsår."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkligheten överträffar alltid dikten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-28/15:12

Inte oväntat levererades den skarpaste analysen av den gångna veckan av satirinslaget Public Service i dagens God morgon, Världen, SR P1.

https://sverigesradio.se/godmorgon-varlden
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron