Hur xxx står ni ut?

Hur xxx står ni ut?

Inläggav Marie » 2007-02-21/21:45

Jag har en liten fundering så här på kvällskvisten.

Hur sjutton står människorna i Norrland ut? Tanka sig att ha sådant här väder i månader ger mig rena frossan. Jag kan bara konstatera att det inte var något riktigt njutbart hojkörningsväder idag. Det var så illa att till och med jag en stund övervägde att avstå från att bege mig till Askonsdagsmässan ikväll.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-21/21:47

....man kan ju inte annat än att hålla med.... helt otroligt. Nu ska snön bara bort så att man kan börja åka... Börjar bli RIKTIGT irriterad och svårt hojsugen!!!

Så det så!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-02-21/22:18

Norrland på vintern är ju sanslöst vackert!
Det jag skulle ha svårt med är nog mörkret...
Åsså avståndet till kontinenten om man skall söderöver någon gång...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-21/22:22

Guzzi-Leif;7528 skrev:Norrland på vintern är ju sanslöst vackert!
Det jag skulle ha svårt med är nog mörkret...
Åsså avståndet till kontinenten om man skall söderöver någon gång...


Visst men inga goa nedlägg på goa vägar (vintertid).... vad tror ni om att sluta jobba och flytta till sydeuropa och... hmmm ja bara åka hojj på heltid??
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav HåkanH » 2007-02-21/23:11

Marie;7519 skrev:Jag har en liten fundering så här på kvällskvisten.

Hur sjutton står människorna i Norrland ut? Tanka sig att ha sådant här väder i månader ger mig rena frossan.


Hej Marie!
Jag tror du har en del förutfattade (felaktiga) åsikter om Moder Svea norr om
Malmö-Simrishamn(eller var det är du brukar dra gränsen). Vi har ett jättefint
vinterväder här i Södra Norrland med sol, klarblå himmel, gnistrande snö, helt vindstilla och -5 till-15 gr.
Helt perfekt! Jag för min del ägnar ledig tid åt längdskidåkning och passar på att njuta av vårt vackra landskap(ska försöka ordna några bilder)
Nu när vi kommer in i Mars månad blir det ännu bättre när solen värmer ordentligt på dagarna. Tänk dig att rulla ut liggunderlaget i en soldränkt, snöklädd sluttning mot söder, slå dig ner, plocka fram kaffetermosen & skinkmackan. Det brukar bli så varmt att man kan sitta i bara skjortan,de du!
Förresten så hade vi inte en snögnutta förrän 16 januari, så det blir en kort vinter för i mitten på april brukar jag ta fram hojen ur sitt vinteride.

MVH/HåkanH
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav HåkanH » 2007-02-21/23:16

Marie;7519 skrev:Jag har en liten fundering så här på kvällskvisten.

Hur sjutton står människorna i Norrland ut? Tanka sig att ha sådant här väder i månader ger mig rena frossan.


Hej Marie!
Jag tror du har en del förutfattade (felaktiga) åsikter om Moder Svea norr om
Malmö-Simrishamn(eller var det är du brukar dra gränsen). Vi har ett jättefint
vinterväder här i Södra Norrland med sol, klarblå himmel, gnistrande snö, helt vindstilla och -5 till-15 gr.
Helt perfekt! Jag för min del ägnar ledig tid åt längdskidåkning och passar på att njuta av vårt vackra landskap(ska försöka ordna några bilder)
Nu när vi kommer in i Mars månad blir det ännu bättre när solen värmer ordentligt på dagarna. Tänk dig att rulla ut liggunderlaget i en soldränkt, snöklädd sluttning mot söder, slå dig ner, plocka fram kaffetermosen & skinkmackan. Det brukar bli så varmt att man kan sitta i bara skjortan,de du!
Förresten så hade vi inte en snögnutta förrän 16 januari, så det blir en kort vinter för i mitten på april brukar jag ta fram hojen ur sitt vinteride.

MVH/HåkanH
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-02-22/00:20

Marie - tycker endast syn om dej - vakna....

Bild
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Marie » 2007-02-22/01:36

Galne Dansken;7535 skrev:Marie - tycker endast syn om dej - vakna....


Frånsett den klara sikten och frånvaro av snörök så var det ungefär så vägen till kyrkan kändes idag....

Vitt och kallt som i min personliga bild av helvetet och en massa snö som förflyttade sig horisontellt genom luften.....

Ja, Jesper, som dansk måste du nog verkligen betraktas som galen om du gillar snö och kyla..... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-22/08:37

Marie;7519 skrev:Jag har en liten fundering så här på kvällskvisten.

Hur sjutton står människorna i Norrland ut?


De kör snöskoter...

Bild
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-02-22/10:47

Som jag tror jag antytt tidigare handlar det om att se till att ha överlappande intressen för respektive säsong. Jag kör MC på sommaren - och på vintern åker jag skidor.

För övrigt kan jag bara hålla med HåkanH ovan - det finns inte mycket som slår att rulla ut liggunderlaget i solsken i en snöklädd sluttning och njuta av medhavd lunch. Allra helst om det sker efter en längre promenad på skidor i samma solsken, och med en pudersnötäckt sluttning på 4-500 fallhöjdsmeter väntande efter kaffe och smörgåsar.
Jag ser med stor glädje fram emot kommande helg när jag ska 'besikta' terrängen kring Ramundberget, där bland annat Helags - det högsta fjället söder om Polcirkeln - sträcker sina 1792 meter upp från högplatån :).

Den 'kvasivinter' som uppträder på sydligare breddgrader som min fars hemland Skåne kan jag förvisso förstå inte är till stor glädje för de drabbade. Temperaturer mellan 0 och -5, fuktig luft och snö som packar igen vägarna är inte till stor nytta. Men om temperaturen faller till mellan -5 och -15 och luften torkar upp blir det mycket behagligt. Och så slutar det JÄVLA vägsaltet att fungera också så man behöver inte sprida detta ONDSKANS påfund över vägar och gångbanor. Är det nåt som borde FÖRBJUDAS så är det detta förbannade salt som förstör bilar och skor och gör att den vita snön förvandlas till en brun sörja som man drar med sig in i bussar, tåg och hus.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-22/11:36

Det värsta när jag flyttade ned till västkusten från norrland var faktiskt mörkret härnere, då menar jag inte solen utan detta kompakta, gråa, dimmiga, duggregniga mörker utan snö. När snön väl kommit i Ö-vik så lyste den ju upp & de klara fina dagarna var, om än korta, så åtminstone ljusa!

Nu är ju allt inte bara svart & vitt, kan finnas hyfsade vinterdagar härnere också men det är ju oftast så förbaskat kallt här!!! Ja inte på termometern då men jag fryser ju så förbaskat i denna eländiga fukt! Tacka vet jag -15 i Ö-vik, underbart! Att gå omkring i Gbg vid +-0 i snålblåst & denna eländiga fukt är det värsta en norrläning kan utsättas för! Har aldrig frusit så mycket någonstans i norrland oberoende av temp som jag gör i Gbg då...

I det stora hela så trivs jag dock här, kort vinter passar mig...

//Larsa, som nu först & främst väntar på att lunginflamationen ska lägga sig & sen att våren ska komma!
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-22/13:07

BulletStefan;7545 skrev: Och så slutar det JÄVLA vägsaltet att fungera också så man behöver inte sprida detta ONDSKANS påfund över vägar och gångbanor. Är det nåt som borde FÖRBJUDAS så är det detta förbannade salt som förstör bilar och skor och gör att den vita snön förvandlas till en brun sörja som man drar med sig in i bussar, tåg och hus.


Kan bara hålla med dig i vartenda ord. Hade vi inte
detta ONDSKANS påfund
skulle Stockholmsvintern te sig mycket positivare för mig.

Samtidigt kan jag förstå alla inblandade i vägsaltningen. Tänk alla arbetstillfällen det genererar; biltvättbehov vintertid (nära nog okänt påfund på 60-talet), rostskador, sönderfrätt brobetong, lösningsmedel för asfalten så att spåren blir djupare, grundvattenskador, husfasader m.m etc.

Sålunda något helt förträffligt till att använda för att addera till bilismens skadeverkningar och samtidigt låta många tjäna pengar på det.

För egen del har jag dock lyckats hållia min 1988 Volvo rostfri tills nu och kan sålunda släppa taget:) :) något i tron, att den räcker "min biltid" ut, utan att rosta sönder.

Den andra nämnda förstörelsen kan jag inte påverka utan där "får de som bestämmer" råda.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-22/14:07

.Z.;7546 skrev:Det värsta när jag flyttade ned till västkusten från norrland var faktiskt mörkret härnere, då menar jag inte solen utan detta kompakta, gråa, dimmiga, duggregniga mörker utan snö. När snön väl kommit i Ö-vik så lyste den ju upp & de klara fina dagarna var, om än korta, så åtminstone ljusa!

Nu är ju allt inte bara svart & vitt, kan finnas hyfsade vinterdagar härnere också men det är ju oftast så förbaskat kallt här!!! Ja inte på termometern då men jag fryser ju så förbaskat i denna eländiga fukt! Tacka vet jag -15 i Ö-vik, underbart! Att gå omkring i Gbg vid +-0 i snålblåst & denna eländiga fukt är det värsta en norrläning kan utsättas för! Har aldrig frusit så mycket någonstans i norrland oberoende av temp som jag gör i Gbg då...

I det stora hela så trivs jag dock här, kort vinter passar mig...

//Larsa, som nu först & främst väntar på att lunginflamationen ska lägga sig & sen att våren ska komma!


Då menar du att det är kallare härnere då? Det skulle man ju aldrig tro när man tittar på termometern......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Göteborg!! PHWHU!

Inläggav Lime » 2007-02-22/16:49

.Z.;7546 skrev:Nu är ju allt inte bara svart & vitt, kan finnas hyfsade vinterdagar härnere också men det är ju oftast så förbaskat kallt här!!! Ja inte på termometern då men jag fryser ju så förbaskat i denna eländiga fukt! Tacka vet jag -15 i Ö-vik, underbart! Att gå omkring i Gbg vid +-0 i snålblåst & denna eländiga fukt är det värsta en norrläning kan utsättas för! Har aldrig frusit så mycket någonstans i norrland oberoende av temp som jag gör i Gbg då...


INSTÄMMER!! Jag pluggade ett år i Gbg och jag har aldrig frusit så mycket en vinter. Och då är jag ändå från en ö mitt i havet...

Det som är värst i Gbg är att om det inte blåser motvind (vilket det alltid t.ex. gör på Älvsborgsbron, oavsett vilket håll jag cyklade åt) så var det uppförsbacke.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-22/17:43

Marie;7551 skrev:Då menar du att det är kallare härnere då? Det skulle man ju aldrig tro när man tittar på termometern......

Du får nog läsa om mitt inlägg Marie ;)

Detta med huruvida man fryser eller ej har sällan att göra med vad termometern visar.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav OscarH » 2007-02-22/17:49

OT:OT: Du vet om att xxx är synonymt med porr?
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-22/18:38

RDX*;7558 skrev:OT:OT: Du vet om att xxx är synonymt med porr?

Vet inte om jag missat nåt, om det är mig du frågar så vet jag nog inte det, vad du nu menar?
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-02-22/21:11

RDX*;7558 skrev:OT:OT: Du vet om att xxx är synonymt med porr?


Tänk så besvikna de ska bli som söker på Google i det syftet och kommer hit in till oss! ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Mer prit!!!

Inläggav Lime » 2007-02-23/08:37

RDX*;7558 skrev:OT:OT: Du vet om att xxx är synonymt med porr?


Sist jag såg trippel-x-beteckningen var när vi butteljerade upp julspriten. *upps!!!*
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-02-26/12:02

Marie;7551 skrev:Då menar du att det är kallare härnere då? Det skulle man ju aldrig tro när man tittar på termometern......


Precis hemkommen från min tidigare nämnda helg i Ramundberget kan jag relatera din fråga till det väder vi hade under helgens tre skiddagar.
I fredags var det cirka -12 och blåste sydlig vind som vid toppen av liften var cirka 8-10 sekundmeter. Det blev alltså riktigt kallt om ansiktet när man kom upp med liften och mötte vinden, men så snart man vände ryggen åt vinden och åkte neråt backen släppte det. Vanlig skiktklädsel under skaljacka och -byxor fungerade utmärkt.
Natten till lördag snöade det 15-20 cm och tempen steg till cirka -9 samtidigt som vinden mojnade. Denna dag blev helt sagolik och tillbringades till största delen i den mjuka snön mellan fjällbjörkarna - under utstötande av glada rop :). Inga problem med klädseln här, snarare fick man ta bort ett skikt under jackan då det blev svettigt.
Igår slutligen hade temperaturen stigit ytterligare 2-3 grader och låg på -6-7. Det var fortfarande vinstilla, men dimmiga moln hade dragit in och lagt sig över övre delen av backarna och påverkade även luftfuktigheten nederst i systemet. Plötsligt blev det därigenom svinkallt, trots att det egentligen var varmare! Jag frös ordentligt och det kändes som om kylan trängde rakt igenom skaljacka och fleecetröja. Enda boten var att hålla sig i rörelse - och varm choklad...

Så svaret på frågan är - ja, det är 'kallare' rent subjektivt om det är 0-5 minusgrader och hög luftfuktighet än om det är -15 och torrt.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Vad är väder?

Inläggav GOJL » 2007-02-26/13:16

.Z.;7556 skrev:Du får nog läsa om mitt inlägg Marie ;)

Detta med huruvida man fryser eller ej har sällan att göra med vad termometern visar.

//Larsa


Intressant följetong!:confused:

En skåning som flyttat till Jämtland, kan bara instämma: De enstaka dagar med fukt, hård vind och kyla är lätt räknade, även om de finns här uppe. Jag fryser aldrig på vintern, däremot på sommaren... :D

De långa ljusa sommardagarna är dock fina att nyttja till de mesta. Dessutom är det mycket roligare och lättare att köra hoj på vintern i Norrland än i Skåne... Tyvärr står jag mellan gammal o ny hoj, hojlös...
...men det finns ju skoter!

Avseende var du bor, bör ju relateras till dina aktiviteter, varför Californien, Italien, eller rent av ambulerande m.m borde premieras bättre om sommarmotorcykelkörning står på dagordningen... ;)

Tur att vårt klot har så mycket att erbjuda, att det passar de flesta...
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-26/19:04

GOJL;7747 skrev:Intressant följetong!:confused:
Dessutom är det mycket roligare och lättare att köra hoj på vintern i Norrland än i Skåne...

Ja allra mest i Norrlands inland där man har ett stabilt vinterväglag (om man nu har det i dessa varma tider?) & kan köra dubbat med nöje!

Att slänga på dubbdäck på hojen härnere i Bohuslän är ju lönlöst...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Vårtecken

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-02/22:16

Trots djupt snötäcke uppe kring stugan vid det årliga sportlovsbesöket (tror det är 11. året i sträck som jag o dottern pulsar skogsvägen till stugan för några timmars friskluft och gemenskap) kan jag rapportera om ett formidabelt vårtecken härifrån:
-Fick mail från en Guzzi-åkare med mekarbehov häromdagen. Då är det nära!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

En Guzzi är alltid en Guzzi..

Inläggav gösser » 2007-03-02/22:32

Hoppas du kan lösa din polares problem.... Om det är en Le Man:s måste du
ta särkild hänsyn.. Glöm inte det!!!!

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-03/17:00

gösser;7976 skrev:Hoppas du kan lösa din polares problem.... Om det är en Le Man:s måste du
ta särkild hänsyn.. Glöm inte det!!!!

Lars


Mmmm; vissa Guzzimodeller förtjänar extra kärlek...
Fast denna gång är det en SP med måååååånga år på nacken. Har gått långt med gravt felställd tändning i ett tidigare (och sämre) liv men den överlevde även denna prövning.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst