Roger,
Varför får du fråga tex Assa Abloy om.
Riskerar att fylla igen nödvändiga håligheter/spår?
Vad rekommenderar BMW AG för sina lås?
Om jag förstår dig rätt så rekommenderar BMW AG grafitpulver?
Är det så så litar jag på BMW AG:s rekommendation.
Fast att polera nyckeln lär inte vara ett bra alternativ längre då keyless har gjort sin debut
Den lilla låsanordningen för tanklocket lär inte vara idealisk för grafitpulver (mycket pill med små komponenter för tjocka fingar) utan här hade det underlättat med någon flytande form av smörjmedel.
Att sedan BMW:s ingenjörer envisas med att sätta låset för toppboxen för R/RS/XR bak på det mest utsatta stället för vatten och smuts gör mig å andra sidan något tveksam.
Efter en längre touringrunda i dåligt väder så går det inte att låsa upp toppboxen trots ihärdiga försök.
En droppe olja från närmast tillgängliga behållare på nyckeln har dock visat sig vara en snabblösning som fungerar.
Min senaste proaktiva lösning på det problemet blev en bit tejp som täcker låset (eltejp eller silvertejp).
Även det fungerade.
Så ännu i dag får silvertejp fixa det som BMW:s ingenjörer har felkonstruerat/inte tänkt tanken fullt ut....