Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav BmwMats » 2021-12-05/13:54

Med tanke på denna årstiden med köld och väta, så brukar ju det bli problem med låsen för tändning, tanklock, styrlås och väskor m.m.
För att förhindra att fukt och vatten fryser i låskolvarna, så brukar jag med jämna mellanrum vintertid gå över dessa och spruta i Lithiumfett samt motionera låsen med nyckeln.

Bara ett gott råd nu vintertid, så slipper ni stå och svära, elda med tändare på nyckeln och komma för sent till jobbet.

Med all välmening - BmwMats

P.S. Fråga mig helst inte hur jag känner till ovan problem, har själv varit i den situationen... :shock: :( :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-05/15:00

En annan metod, som jag har mycket goda erfarenheter av, är att låta hojen sova vintersömn i garaget, som är torrt och håller plusgrader. ;) Jag väcker honom varannan vecka med en slurk el.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-05/15:41

Låsspray brukar fungera fint också även om låset är fruset - man får bara vänta en stund tills miraklet har verkat.

I övrigt kan jag hålla med SmörjMats om att allt mår bättre av att smörjas.
Allt från hojar till människor :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav BmwMats » 2021-12-05/19:00

Måns Ulveståhl skrev:Låsspray brukar fungera fint också även om låset är fruset - man får bara vänta en stund tills miraklet har verkat.

I övrigt kan jag hålla med SmörjMats om att allt mår bättre av att smörjas.
Allt från hojar till människor :mrgreen:


Tror inte det är många människor på denna planet som har smort sig fattig, däremot alternativet att inte smörja kan få vem som helst fattig, eller rättare sagt - få mindre dollar kvar i madrassen efter att ha fått vittja den vid de problem som kan uppkomma med våra prylar som pläga få lite underhåll.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-12-06/06:42

Vår generation löser problem med oljor och fett. Den nya generationen löser problem med ettor och nollor. :)
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-06/10:12

Ad Mats: Madrassen är inte bra. I bladet kan man idag läsa om en man, vars avlidne far hade
85 000 i kontanter i ett bankfack. Men sedlarna var gamla, och idag är de värdelösa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav DaK » 2021-12-06/10:21

Bror Gårdelöf skrev:Ad Mats: Madrassen är inte bra. I bladet kan man idag läsa om en man, vars avlidne far hade
85 000 i kontanter i ett bankfack. Men sedlarna var gamla, och idag är de värdelösa.

Säg inte det, de duger fortfarande som stoppning i madrassen :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-06/11:51

Tänkte'nte på de'!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Roger Gross » 2021-12-06/16:43

Betr frusna lås:
Ett välskött lås fryser sällan. Att använda "låsolja" är aningen tveeggat. En låsolja som tinar upp frusna lås innehåller någon vätska som förändrar fryspunkten så att is övergår till vatten - oftast en sprit- eller glykoltillsats. Och det är ju bra i den situation man är. Men den använda vätskan har också nackdelen att den tvättar bort fettet i låscylindern. Ofta finns en liten gnutta olja i låsoljan men det räcker inte. Vanlig bensinstationslåsolja är alltså rätt så mycket av ondo. Problemet blir alltså större ju mera man tinar ett lås. Det finns riktig låsolja - i regel grafitolja eller teflonolja. Även torrt grafitpulver är förnämligt. Så har du tvingats tina låset så försök att omgående ge det en behandling med RIKTIG låssmörja. Då minskar risken för att låset inte fungerar p g a frysning.
Som jag ser det,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-07/08:49

Grafit rekommenderas ej av låsföretag.
Oavsett om det gäller avancerade lås eller simpla hänglås.
För att citera tex Assa Abloys budskap till pöbeln: "Grafit får aldrig användas!"
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Roger Gross » 2021-12-07/09:23

Grafitpulver är ett torrt smörjmedel som i alla fall tidigare rekommenderats. Anges det VARFÖR det inte får användas? Är det GRAFITPULVER de menar!?? GRAFIT förekommer i många former - både som torrt pulver och som kletigt fett.
Ett tips: Sök på GRAFITPULVER i Google...
//Roger G
PS
Beskrivning
PRESSOL Graphit är ett pulverformigt smörjmedel för lås, gångjärn och andra metallanslutningar. Det håller mekanismerna fritt rörliga och skyddar mot frost och korrosion.
PRESSOL Graphit placeras helt enkelt på sajten som vill smörjas. Smörjningseffekten startar omedelbart. Genom upprepad rörelse av de drabbade delarna uppnås en ännu bättre fördelning av pulvret.

Teknisk data

Innehåll: 50 g
Färg: svart
Form: Pulver
Lukt: luktfri

En ofta ställd fråga:
Vad kan du göra om låset är anslutet, eller är det inte längre rörligt?

Lösning:
Våra ingenjörer rekommenderar
1. polera nyckeln
2. Användning av grafitpulver (oljor eller fetter rekommenderas inte eftersom de lockar dammpartiklar och smuts)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-07/14:23

Roger,

Varför får du fråga tex Assa Abloy om.
Riskerar att fylla igen nödvändiga håligheter/spår?

Vad rekommenderar BMW AG för sina lås?
Om jag förstår dig rätt så rekommenderar BMW AG grafitpulver?
Är det så så litar jag på BMW AG:s rekommendation.
Fast att polera nyckeln lär inte vara ett bra alternativ längre då keyless har gjort sin debut :ugeek:
Den lilla låsanordningen för tanklocket lär inte vara idealisk för grafitpulver (mycket pill med små komponenter för tjocka fingar) utan här hade det underlättat med någon flytande form av smörjmedel.

Att sedan BMW:s ingenjörer envisas med att sätta låset för toppboxen för R/RS/XR bak på det mest utsatta stället för vatten och smuts gör mig å andra sidan något tveksam.
Efter en längre touringrunda i dåligt väder så går det inte att låsa upp toppboxen trots ihärdiga försök.
En droppe olja från närmast tillgängliga behållare på nyckeln har dock visat sig vara en snabblösning som fungerar.
Min senaste proaktiva lösning på det problemet blev en bit tejp som täcker låset (eltejp eller silvertejp).
Även det fungerade.

Så ännu i dag får silvertejp fixa det som BMW:s ingenjörer har felkonstruerat/inte tänkt tanken fullt ut.... :mrgreen:

241223669_10158527728254422_7264714322994264507_n.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Undvik låsbekymmer på ditt fordon i vinter

Inläggav Roger Gross » 2021-12-07/15:54

Problemet med alla feta smörjmedel - alltså icketorrsmörjmedel - är att den feta ytan binder damm i låset.
Håller med om att ett lås som kärvat - kanske beroende på att damm fastnat i det feta smörjmedlet? - kan fås att fungera med en dusch av t ex WD40. Men som skyddsåtgärd för framtiden är ett torrsmörjmedel bättre. Men det finns även smörjmedel bestående av grafitpulver blandat med lösningsmedel. När lösningsmedlet dunstat finns grafitpulvret kvar och gör sin tjänst.
Håller med om att vissa lås är obra placerade. Oftast finns en liten lucka som stänger låsöppningen och på så vis ska förhindra att smuts hittar in. Men låsen på en mc är synnerligen enkla/billiga grejer ...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron