Tänkvärt

Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-10/19:26

Den här tråden borde ha skapats för länge sedan. Förutom sådant, som får oss att (inte) le eller kan kallas bevingat, finns hur många tänkvärda texter som helst. Jag inleder med ett utdrag ur en artikel av akademiledamoten och författaren Per Wästberg i dagens Svenska Dagbladet:

"Joseph Conrads 'The secret agent' (1907) är en berättelse om självrådiga anarkister. I terroristens psyke urskiljer Conrad fåfänga och lättja: en önskan om maximal uppmärksamhet till ett minimum av ansträngning, en oregerlig törst efter berömmelse, även den mest negativa. Terrorn gör kommunikation omöjlig. Därför måste vi motstå varje ideologi som gör anspråk på att kontrollera allt mänskligt liv."

Teodor Jozef Konrad Korzeniowski föddes i Ukraina, son till landsflyktiga polacker. Han hade "oroliga ungdomsår", gick till sjöss och blev med tiden master mariner (sjökapten, om jag fattat rätt) i brittiska handelsflottan. Han steg så småningom i land - åtminstone delvis av hälsoskäl - och började skriva. Han funderade länge på, om han skulle skriva på franska (hans andra språk) eller engelska (hans tredje), och valde som bekant engelskan. Han anses inte sällan vara den näst främste engelskspråkige författaren av alla, endast överskuggad av William Shakespeare!

Raderna ovan skrevs alltså tio år före ryska revolutionen, och fascismen var väl nätt och jämt påtänkt. I ljuset av, vad som därefter hänt, ter sig Conrads text profetisk. Under 1900-talet dog enligt Peter Englund fler människor till följd av politiska beslut, än under hela mänsklighetens historia fram till år 1900!

Joseph Conrads kortroman Mörkrets hjärta är måhända hans mest lästa. Den är dessutom basen för Francis Ford Coppolas Apocalypse now - som emellertid flyttat handlingen från Kongofloden vid förra sekelskiftet till Vietnamkrigets Mekong. Conrads handelsagent Kurtz, som blivit galen i djungeln, har ersatts av den amerikanske fallskärmsjägaröversten Walter Kurtz (Marlon Brando), som drabbats av samma öde.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-10/23:13

:mrgreen:

omgiven-av-idioter.jpg
omgiven-av-idioter.jpg (100.29 KiB) Visad 16397 gånger


Mest ett roligt inlägg då innehållet är debatterbart/ifrågasatt.
(Jag fick ett ex av mina kollegor när jag bytte jobb....)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tänkvärt

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-12-13/03:43

Måns Ulveståhl skrev::mrgreen:

omgiven-av-idioter.jpg


Mest ett roligt inlägg då innehållet är debatterbart/ifrågasatt.
(Jag fick ett ex av mina kollegor när jag bytte jobb....)


Jag köpte boken enbart för titeln. Läste den men fann den inte speciellt upplysande.
Jag har under min karriär skickats på ett antal chefs/ledarskapskurser och deltagit i en hel del team-kurser alla av varierande slag. De flesta har haft nån form av del där man diskuterar olika personligheter och delar upp folk i grupper. Det är altsomoftast mellan 6-8 olika grupper, bara fyra, som i boken, ter sig lite fattigt tycker jag ;) .

Hur det än är med den saken så det enda jag tagit med mig från alla dessa kurser år DoDs teorier om hur team (även känt som "grupper") av människor interagerar över tiden och finner sin roll i gruppen. Fast vad jag i realiteten skall med den kunskapen till är jag inte klar över.

(Det finns dock ett exempel, som jag i och för sig inte vet om det är verkligt:
Enligt teorin så börjar en ny grupp med en fas som kallas "smekmånaden" och då fungerar gruppen bra, även om kanske inte optimalt. Denna fas följs av en fas där man börjar hitta sin plats i gruppen och då kan det förekomma en del "friktion" i gruppen. Den fasen följs sen av andra faser men poängen är att fasen då friktion förekommer är ganska ineffektiv och många fel eller misstag görs i den här fasen.
För nästan alla verksamheter är det inte ett stort problem men för civilflyget lär det vara ett stort problem om gruppen som har hand om bl.a. säkerheten på ett flygplan inte är på topp. Av den orsaken skiftar man inom flyget runt folk så att grupperna aldrig hinner komma ur "smekmånaden".
Men, som sagt, om detta är sant vet jag inte säkert.)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-13/09:52

Jag gissar, att för de flesta av oss har denna typ av kurser/litteratur den huvudsakliga effekten, att vi på ett strukturerat sätt uppmärksammas på, att vi fungerar olika, att detta är något vi måste acceptera - och det behöver man nog inte gå så värst många kurser för att inse.
Det bästa påpekande jag tagit med mig från dessa kurser är: "Den enda person, som du kan ändra på i gruppen, är dig själv."

Vad gäller flyget hörde jag i ett annat sammanhang, att ett exempel på optimalt fungerande grupper och deras kommunikation är Flygvapnets Herculesbesättningar. De sades vara så samtränade, att deras interna kommunikation samtidigt var mycket kortfattad och mycket innehållsrik.
Jag kan inte värdera sanningshalten i det påståendet, men det låter i alla fall trovärdigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-13/18:29

Det stämmer Bror, man arbetar efter fastställda procedurer och kommandon på alla flygbolag och flygplanstyper. En typutbildning på ett flygplan består av en teknisk kurs på planets olika system. Efter det går man en bolagskurs, som flygbolaget anser hur man ska operera flygplanstypen. Efter några tester på detta blir det dags för övningar i simulatorn. Simulatorn kan beskrivas som en kapad nos av ett plan som står på hydrauliska kolvar. Detta är en exakt identisk kopia av cockpiten av det riktiga planet. Där kan instruktören simulera övningar som inte skulle våga göra i verkligheten. Efter 40 timmar i simulatorn måste man göra en kontrollflygning med en inspektör från Transportstyrelsen. Efter detta är det dags att göra en kontrollflygning med flygbolagets chefspilot på den aktuella flygplantypen. Nu får man göra ett antal flygningar med betalande last tillsammans med flygbolagets chefspilot. Sedan blir det ett simulatorpass var sjätte månad för att öva på diverse situationer, som man inte kan göra i verkligheten. Ibland kan det bli tid över för lite busflygning, en lågsniff under Öresundsbron, funkar ju när man ser allt genom vindrutorna.På bilden har vi parkerat för rast på en bana i Amsterdam.
IMG_0165.JPG
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-13/18:51

Helt införstådd. Men inom trafikflyget är man väl sällan samma besättning hela tiden? Jag har i alla fall antagit, att det är som med operationslagen på ett sjukhus. Det finns ett antal kirurger, anestesiologer, operationssjuksköterskor, anestesisjuksköterskor och undersköterskor, men antalet permutationer är rätt stort. (Och tyvärr är vår simulatorträning inte på långt när lika gedigen.)

Som jag uppfattade det där med Herculesbesättningarna, handlade det om, att de som regel utgörs av samma personer hela tiden. Då kan man nå en grad av kommunikation, som knappast går att åstadkomma någon annan stans!
Men jag kanske missförstod detta?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-13/21:46

Skulle tro att det fungerar som ett flygbolag. Kommer man från en helt annan flygplantyp får dom nog sitta som styrman i högerstol ett tag. Jag hade turen att gå direkt från en 19-sätes Dornier till befälhavare i Fokker 50. Skyways hade vid denna tid inga styrmän som var uppgraderingsbara. Kunde hända att man bytte kollegor flera gånger på en dag,alla vet ju vad man ska göra. Skulle inte tro att dom hoppar mellan Gripen och Hercules, blir väl ungefär som R60/2 och S1000R. Svenska Hercules är bland de äldsta flygande i världen. Skrev inte i förra inlägget att det var simulatorn vi parkerat på en bana.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tänkvärt

Inläggav Tomas Markebo » 2021-12-13/21:57

Bra tråd, det här med kommunikation är spännande. Efter 15 år med huvudsakligen samma kollega i ambulansen hade vi uppnått något liknande som Herculesbesättningen. Kollegans ordkarga sätt kanske underlättade och passade mig som handsken. Vi hade tillgång till både backspegel och headset för kommunikation mellan vårdare och förare men ofta fann vi att det talade ordet bara var en bekräftelse på vad vi redan fattat. Här finns även en koppling till filmen Wind River som rekommenderas i en annan tråd på Forum, kollegan har ett förflutet i liknande miljö.
I mitt nuvarande värv, utöver pension, utbildar jag instruktörer i Avancerad Hjärt-lungräddning. De ska sedan träna läkare och sjuksköterskor i att vara effektiva i de inledande livsviktiga minuterna efter ett hjärtstopp. Teamen som ska samarbeta kring patienten är ofta inte samtränade och har ingen tid till förberedelse så vi får lita till långt driven standardisering och tydlig och entydig kommunikation.
Så visst är kommunikation spännande, och något av det svåraste man kan hitta på.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Tänkvärt

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-12-15/01:23

Enligt den där DoD (Departement of Defence) team teorin så går team igenom ett antal faser där den sista fasen är ett väldigt effektivt team. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad fasena kallades, mer än den första.

För en effektiv organisation så skall man låta teamet gå igenom alla faserna och sen har man ett väldigt effektivt team och det är så militären vill ha det. Men för civilflyg är fasen där man riskerar misstag så pass farlig att man försöker att aldrig hamna där. Det är i alla fall så jag har fått det förklarat för mig.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-15/09:37

Vi har nog gått samma (typ av) kurs, för jag känner igen, vad du beskriver. Därför har jag flera gånger blivit irriterad, när externa föreläsare kommit in och förordat den där bästa samordnade militära nivån. Det är i praktiken omöjligt på en (medel)stor operationsavdelning - och det gäller nog generellt på ett sjukhus.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BrooklynS » 2021-12-17/19:56

FIRO-cirkeln är en klassiker i sammanhanget.

Med stigande erfarenhet av ledarskap har min egen syn förändrats/kompletterats alltmer mot att utgå från grundläggande sociala beteenden som är grunden till det mesta vad gäller samverkan, både vad gäller människor och djur. Det finns massor av modeller och teorier som alla har det gemensamt att de bara är teorier och modeller. Verkligheten är komplex, till detta kan läggas att människors personligheter spänner över hela normalfördelningskurvan, oavsett vilken egenskap man tittar på.

Det gör ledarskapet till en oändlig palett där det finns väldigt få patentlösningar utöver tydlighet, tålamod och intresse. Det gäller barn och hundar också för övrigt. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-17/21:42

Jäpp! Barnen är vuxna och har försett oss med barnbarn - men vår hundvalp har nyss fyllt fyra månader, så nu är det på't igen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-23/23:05

"Var tid för det stora och ringa
bar olika tyngder och mått.
Men högre än svalorna svinga
har aldrig en tornspira nått."

Ur Här rivs av Nils Ferlin
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BmwMats » 2021-12-31/07:55

De gustibus non est disputandum...

(om tyckte och smak bör man ej tvista om)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tänkvärt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-31/14:02

Som norrlänningen sa: "............"


:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-02/11:34

Ett av inslagen i dagens Godmorgon, Världen, SR P1, handlade om ett seminarium på juridiska fakulteten i Uppsala. I ett rollspel representerade studenterna ett fiktivt parti med egen majoritet i riksdagen - och fick i uppgift att på laglig väg montera ner den svenska demokratin(!).
Givet dessa förutsättningar är det inte särskilt svårt. En grundlagsändring kräver två omröstningar med ett mellanliggande riksdagsval - men det behöver inte vara ett ordinarie val utan kan vara ett extraval.
Skulle det alltså inträffa, att detta fiktiva parti behöll riksdagsmajoriteten inför de två omröstningarna, kan det mycket väl stifta en ny grundlag, som i princip ger det egna partiet monopol på makten för all framtid!

Nu är väl detta scenario inte störande sannolikt i Sverige, men något i den stilen håller på att hända i länder inte alltför långt utanför våra gränser. Så vi gör klokt i att värdesätta, vad vi har.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Olof Eriksson » 2022-01-02/20:23

Tror du harctätt Bror. Läste precis denna artikel.
https://www.aftonbladet.se/a/pW4K5V
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-08/12:51

Igår kikade jag på Gudfadern i SVT1 - och slogs av, att filmen är femtio år gammal!
1972 var en femtio år gammal film svartvit - och stum!
Tiden går.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-22/11:37

I understreckaren i dagens Svenska Dagbladet hävdar författaren Torbjörn Elensky, att den förste, som framkastade idén om big bang och ett expanderande universum kan ha varit Edgar Allan Poe! 1840 höll han föredraget "Eureka: An essay on the material and spiritual universe".
I ett brev till sin svärmor skrev Poe, att därefter hade han inte längre lust att leva. Han hade sagt allt han hade att säga(!). Året därefter dog han, 40 år gammal - enligt åtskilliga källor i delirium tremens, men detta har med rätta ifrågasatts.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-24/05:19

Bror Gårdelöf skrev:I understreckaren i dagens Svenska Dagbladet hävdar författaren Torbjörn Elensky, att den förste, som framkastade idén om big bang och ett expanderande universum kan ha varit Edgar Allan Poe! 1840 höll han föredraget "Eureka: An essay on the material and spiritual universe".
I ett brev till sin svärmor skrev Poe, att därefter hade han inte längre lust att leva. Han hade sagt allt han hade att säga(!). Året därefter dog han, 40 år gammal - enligt åtskilliga källor i delirium tremens, men detta har med rätta ifrågasatts.

Det är fullt möjligt att E.A. Poe beskrev något liknande. Bland de gamla grekerna fanns det folk som ansåg att allt bestod av små. odelbara, delar, s.k. Atomer (eller Atomos eller vad det hette på grekiska). Precis som Edgar Allan Poe hade dom rätt på sätt och vis men baserat på ett helt felaktigt resonemang och helt utan bevis.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-24/06:49

Jag tänkte faktiskt på atomteorin (grekiska atomos, betoning på första stavelsen = odelbar), när jag läste artikeln om Poe. Tyvärr tar artikeln inte upp bakgrunden till Poes resonemang. Frågan är, om hans föredrag finns bevarat.
I övrigt instämmer jag förstås i, att det dröjde länge, innan Poes tes bevisades, men märkligt nog kan han alltså ha varit först att lägga fram den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-12/16:46

UR-serien Övergivna byggnader (Tack för det tipset, annan tråd här på Forum) ger åtskilliga exempel på mänsklig uppfinningsrikedom - men också förbluffande missar.
I ett nyligen publicerat inslag finns topphemliga underjordiska anläggningar i Warszawapaktens västligaste länder, där Sovjetunionen under kalla kriget förvarade kärnvapen, som med kort varsel kunde monteras i jaktbombare och förstöra praktiskt taget hela Västeuropa.
Efter att anläggningarna byggts, täcktes de med nyplanterad tallskog. Haken var, att det naturliga trädet i exempelvis den delen av Polen var björk. Det krävdes nog inga större portioner fantasi hos den amerikanska underrättelsetjänsten för att räkna ut, att de där nyblivna tallplanteringarna inte uppkommit spontant - och att de dolde något.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BrooklynS » 2022-02-12/17:42

Bror Gårdelöf skrev:UR-serien Övergivna byggnader (Tack för det tipset, annan tråd här på Forum) ger åtskilliga exempel på mänsklig uppfinningsrikedom - men också förbluffande missar.
I ett nyligen publicerat inslag finns topphemliga underjordiska anläggningar i Warszawapaktens västligaste länder, där Sovjetunionen under kalla kriget förvarade kärnvapen, som med kort varsel kunde monteras i jaktbombare och förstöra praktiskt taget hela Västeuropa.
Efter att anläggningarna byggts, täcktes de med nyplanterad tallskog. Haken var, att det naturliga trädet i exempelvis den delen av Polen var björk. Det krävdes nog inga större portioner fantasi hos den amerikanska underrättelsetjänsten för att räkna ut, att de där nyblivna tallplanteringarna inte uppkommit spontant - och att de dolde något.


Motsvarande skedde i Sverige. En FRA-anläggning förlades i närheten av en regementsstad och anläggningen doldes av en granplantering i snörräta rader. Eftersom detta skogsskick var och är tämligen ovanligt ådrog det sig förstås ett intresse från alla med skogsvana, däribland mig själv. Anläggningen finns kvar och är i drift.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-12/17:53

Således en allmän(?) brist på insikt - eller hur man nu skall uttrycka det.
Hade man engagerat en enda skogskunnig människa, skulle det inte ha hänt - vare sig inom Warszawapakten eller i Sverige. Måhända ansågs skogskunnigt folk som säkerhetsrisker?
"Sila mygg och svälja kameler."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BrooklynS » 2022-02-12/20:52

Nja, jag tror nog att det fanns andra överväganden, exempelvis täthet och hur snabbt träden växte. Det är svårt att hindra insyn med björkskog...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-12/21:22

OK. Så då planterar man något, som avviker från växtligheten i övrigt - och hoppas, att lede fi inte begriper? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BrooklynS » 2022-02-12/22:03

Lede fi har andra resurser för sin underrättelseinhämtning, i dessa fall handlar det nog mer om att plantera skog för att det skall bli lite lagom osynligt för allmänheten.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-13/10:10

Du har förstås rätt, vad gäller Sverige.
Men vid de där kärnvapenarsenalerna i västra Warszawapakten hade nog "någon" inte tänkt färdigt.


Något HELT annat: I dagens Söndagsintervjun (utmärkt programserie i P1) intervjuar Martin Wicklin fredsaktivisten mm Margareta Ingelstam, född 1937. Hon var en pionjär med adoptioner från länder, där barnhemmen knappt hade resurser att ge barnen mat, än mindre ge goda förutsättningar för framtiden.
Hon levde, som hon lärde, vilket bland annat resulterade i en tidningsartikel under 1960-talet(?) med rubriken En vit, en brun och en gul. Idag är den rubriken naturligtvis fullständigt otänkbar, men då var den helt OK. Rasistiska baktankar lyste med sin frånvaro.

Hennes eget koreanska adoptivbarn reste till Sverige via USA vid sådär 18 månaders ålder. Med på flighten från Kalifornien fanns The Beatles! Alla fyra charmades totalt av den lilla flickan, som därefter fick kort från dem då och då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-13/17:18

En av mina lumparkompisar från Tolkskolan - varifrån vi muckade i maj 1972 och därför skall träffas om drygt tre månader för ett femtioårsjubileum(!) - skickade nedanstående länk tidigare idag.
Forum är förvisso inte en plats för politiska diskussioner, men när Utrikespolitiska Institutet har bett samtliga nu levande svenska f d Moskvaambassadörer (sex personer) att ge sin syn på, vad som lett fram till nuläget, kan det vara läsvärt för den, som är intresserad.

Den, som inte vill, kan ju strunta i att öppna länken.

https://www.ui.se/forskning/centrum-for ... flekterar/
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-01/21:31

Den senaste utvecklingen, både inrikes och utrikes, har onekligen inneburit viss nyorientering i Sveriges säkerhetspolitiska debatt - inklusive närmast akut ökade satsningar på Försvarsmakten.
Tyvärr kräver sådant lång framförhållning för att få effekt, men bättre sent än aldrig.

Det hela får mig att osökt associera till följande rader:

"Gud och soldaten hedrar vi,
när ofred råder, och de står oss bi.
Men när freden råder, och fyllda är faten,
glömmer vi Gud och föraktar soldaten."
Alf Henriksson
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-19/10:02

Arnold Schwarzeneggers tal till det ryska folket är en briljant uppvisning i retorik - alltså i konsten att övertygande argumentera för en ståndpunkt (som vi alla i det här fallet rimligen delar). Lägg till det smarta greppet att han är en världsberömd skådespelare - väl känd även i Ryssland - och politiker.
Det hela är mycket väl utfört. Hatten av.

Sedan är en annan sak, hur många ryssar, som faktiskt får chansen att se/höra talet - men information har en märklig förmåga att sippra fram, om tillräckligt många vill.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BmwMats » 2022-03-19/10:09

Bror Gårdelöf skrev:Arnold Schwarzeneggers tal till det ryska folket är en briljant uppvisning i retorik - alltså i konsten att övertygande argumentera för en ståndpunkt (som vi alla i det här fallet rimligen delar). Lägg till det smarta greppet att han är en världsberömd skådespelare - väl känd även i Ryssland - och politiker.
Det hela är mycket väl utfört. Hatten av.

Sedan är en annan sak, hur många ryssar, som faktiskt får chansen att se/höra talet - men information har en märklig förmåga att sippra fram, om tillräckligt många vill.


Har tyvärr inte hört det talet, men många med honom passar nog på att vädra sina lungor i denna frågan.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tänkvärt

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-03-19/10:18

Bror Gårdelöf skrev:Arnold Schwarzeneggers tal till det ryska folket är en briljant uppvisning i retorik - alltså i konsten att övertygande argumentera för en ståndpunkt (som vi alla i det här fallet rimligen delar). Lägg till det smarta greppet att han är en världsberömd skådespelare - väl känd även i Ryssland - och politiker.
Det hela är mycket väl utfört. Hatten av.

Sedan är en annan sak, hur många ryssar, som faktiskt får chansen att se/höra talet - men information har en märklig förmåga att sippra fram, om tillräckligt många vill.


Det skrivs för tillfället ovanligt många recensioner på restauranger, som exempel, i Moskva. Somliga med rikt innehåll i texten.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-19/12:29

Bra, bra!

Sett i ljuset av, vad som hänt, är det en märklig sinkadus, att mitt första inlägg på denna tråd handlade om polacken Joseph Conrad, som föddes i Ukraina men blev världsberömd för sitt författarskap på engelska!

Hans notering om självrättfärdiga anarkister och terrorister har en obehaglig aktualitet - även om terroristen i detta fall råkar vara president.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-03/13:28

På annan tråd har jag tidigare citerar denna dikt av Alf Henriksson:

"Gud och soldaten hedrar vi,
när ofreden råder, och de står oss bi.
Men när freden råder, och fyllda är faten,
glömmer vi Gud och föraktar soldaten."

Sedan flera decennier har det rått journalistisk och allmän konsensus, att fred råder, och att åtminstone soldaten - i form av militära företrädare, som faktiskt kan något - gärna behandlas en smula nedlåtande.
Fredrik Reinfeldts påstående, att försvaret är ett särintresse bland andra, är ett förhoppningsvis oslagbart bottennapp! Det vore hemskt, om någon med anspråk på att ha vettet i behåll skulle kläcka ur sig något ännu värre.

Efter 24 februari är det annat ljud i den svenska mediala skällan, vilket fått sin sannolikt mest lyckade illustration av överstelöjtnant Joakim Paasikivi, som mycket välförtjänt blivit en mediakändis.
Han vet och kan - och talar om, när han inte vet.
Dessutom formulerar han sig både enkelt och slag(!)färdigt. Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-04/08:29

I dagens Östgöta Correspondenten finns en intressant artikel om sjukvården i Ukraina. Den är väl utbyggd och kompetent - och har fyra gånger så många sjukhussängar per capita som Sverige. (Som i så många sammanhang är Sverige är extremt och ligger i den absoluta bottenligan, vad gäller sjukhussängar per capita.)

Ukraina har alltså i sammanhanget goda möjligheter för den primära krigskirurgin. Men sådana skador kräver ofta många operationer och lång vårdtid, med tiden olika typer av rekonstruktiva ingrepp. Dessa kan genomföras "var som helst", och jag antar, att Europas demokratier kommer att hjälpa till efter förmåga.
I Sverige finns kunskapen och kompetensen, men vi har redan en gigantisk operationskö efter pandemin. Hur det problemet skall lösas med våra anorektiska resurser, återstår att se. Förhoppningsvis behöver vi inte skämmas inför våra europeiska kollegor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-10/09:10

Göran Rosenbergs krönika i dagens Godmorgon, Världen, SR P1, är briljant och klargörande.
Jag skriver under på vartenda ord!
https://sverigesradio.se/artikel/goran- ... att-do-for
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-14/07:44

"Du orsakade det här. Se dig själv i spegeln. Med orden riktade till Vladimir Putin, kommenterade Finlands president Sauli Niinistö landets ansökan om medlemskap i Nato."
Claes Arvidsson i dagens Svenska Dagbladet.

Arvidssons text innehåller inga citattecken kring, vad Niinistö skall ha sagt till Putin, så jag får inte klart för mig, om detta ÄR ett citat, eller om det är någon form av önsketänkande från en journalist!
Men det sistnämnda verkar ändå konstigt. OM orden är ett korrekt citat, är det överraskande tufft sagt.
Men Finland har ju viss erfarenhet av problem med den store grannen i öster.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Kovlingen » 2022-05-14/14:57

Bror Gårdelöf skrev:
Men Finland har ju viss erfarenhet av problem med den store grannen i öster.

Mitt inlägg blir att Finnarna har sin sisu medan Svenskarna har ,, Ja det kanske
vi får se . Eller också är det Putte och hans kompis ryske "Bagdad-Bob" som gasar
allt de orkar :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tänkvärt

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-05-14/20:54

Bror Gårdelöf skrev:"Du orsakade det här. Se dig själv i spegeln. Med orden riktade till Vladimir Putin, kommenterade Finlands president Sauli Niinistö landets ansökan om medlemskap i Nato."
Claes Arvidsson i dagens Svenska Dagbladet.

Arvidssons text innehåller inga citattecken kring, vad Niinistö skall ha sagt till Putin, så jag får inte klart för mig, om detta ÄR ett citat, eller om det är någon form av önsketänkande från en journalist!
Men det sistnämnda verkar ändå konstigt. OM orden är ett korrekt citat, är det överraskande tufft sagt.
Men Finland har ju viss erfarenhet av problem med den store grannen i öster.


Citatet är korrekt. Inte konstigt att jag betraktar mina nästan 17 år på Finska företag som de bästa i mitt yrkesliv.
https://svenska.yle.fi/a/7-10016397

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-14/21:05

Fast utifrån Yle-länken är Claes Arvidssons "citat" inte ordagrant. Han skriver, som om Niinistö vänt sig direkt till Putin i singular, medan Niinistö enligt Yle-länken uppmanar ryssarna att se sig i spegeln.
Det är väl förmodligen därför, som Arvidsson inte har citattecken i sin text (vilket fick mig att fundera).

Sett till innehållet är meddelandet naturligtvis detsamma i båda versionerna.

Intressant, för övrigt, att jag inte hört detta uttalande i svenska etermedier, vare sig igår eller idag. Jag är förvisso ingen nyhetsknarkare, som måste lyssna varje timma, men jag har inte noterat det i vare sig Lunchekot eller Rapport. Men Svenskan hann alltså trycka det till dagens tidning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-05-15/12:22

I Putins värld är Putin = Ryssland. :mrgreen:

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-16/16:11

I dagen nyhetsflöde noterar jag en amerikansk analys av miljöaspekter på bilköp. Tillverkning av en elbil genererar avsevärt större miljöeffekter än en fossildriven. Artikeln hänvisar även till Volvos egen beräkning av miljöaspekterna på XC 40 i el- kontra fossilutförande. Elbilen "går om" den fossildrivna någonstans mellan 5 000 och 15 000 mil, beroende på en trave omständigheter.

I USA är det enligt samma artikel inte ovanligt, att entusiaster med gott om pengar köper flera elbilar - som var och en inte körs särskilt mycket. Då blir alltihop kontraproduktivt!
Detta lär väl vara ointressant för de flesta av oss, då vi som regel inte har fler bilar, än vi behöver, och de lär gå mer än 5 000 mil, innan de skrotas. Men det är aldrig fel med helhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-16/23:05

Diskussionerna i media om eldrivna fordon brukar enbart handla om hur elen framställs.
Den högre miljöpåverkan ignoreras ofta, och det är från vad och hur dessa nödvändiga batterier tillverkas.
Det ligger knappast i miljörörelsens intresse att dryfta denna fråga.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-17/04:00

Men det borde ligga i journalistikens.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-11-17/15:37

Jag vågar inte helt gå i god för siffrorna men det finns en relevans i den bifogade artikeln som kan ge lite tankar, oavsett om nivåerna är lite flytande.
Det förs idag en pseudodebatt om elbilar, inte minst av det journalistiska geniet Robert Colling i Aftonbladet, där han kör den här argumentationen och jämför med el från USA (Olja som bas). Det är från ett svenskt perspektiv ganska ointressant eftersom vi laddar i huvudsak svensk el och den är avsevärt bättre.

https://bilbolaget.nu/artiklar/elbilar- ... vna-bilar/

Oavsett om sedan elen skall användas i en bil eller på annat sätt så är ju genereringen av vikt och värde. I artikeln så väljer man att bortse från produktionen av bensin och diesel och de utsläpp som detta ger. På den tiden mycket av råoljan transporterades med tanker så förbrukades en avsevärd del av det som lastades i Saudi på resan hem och det skall väl också med i jämförelseekvationen.

Jag bli alltid lite ledsen i ögat när jag ser hur energidebatten går i Sverige, vi har en unikt välfungerande framställning av el när det gäller låga utsläpp. Att vi har skapat en potentiell effektbrist med en serie olyckliga beslut är bara att beklaga men det går att fixa. Problemet sitter i polariseringen, inte i genereringen kan man säga.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tänkvärt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-17/16:21

Min slutsats - av såväl artikeln som debatten i övrigt - är, att hustrun och jag fortsätter med vår lilla bensinbil, tills den visar tecken på att krokna - vilket kanske sker om ytterligare 10 000 mil. Byter vi den idag mot en elbil, kommer rimligen någon annan att köra vidare med den.

I somras skaffade vi solceller - som för övrigt just idag, 132 dagar efter driftsättning, gått energimässigt jämnt ut. Dvs huset har förbrukat lika mycket, som de producerat. I erbjudandet från installatören fanns även ett tillägg i form av laddstation, som vi naturligtvis slog till på. Så det vi saknar fram till nästa bilbyte är elbilen. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tänkvärt

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/16:31

Bror Gårdelöf skrev:...
I somras skaffade vi solceller - som för övrigt just idag, 132 dagar efter driftsättning, gått energimässigt jämnt ut. Dvs huset har förbrukat lika mycket, som de producerat. I erbjudandet från installatören fanns även ett tillägg i form av laddstation, som vi naturligtvis slog till på. Så det vi saknar fram till nästa bilbyte är elbilen. ;)


Trevligt Bror att ni har satsat på solceller, dock i en betydligt större skala än mitt lilla projekt med enbart fyra paneler, men det är ändå trevligt att vara oberoende av "hushållsel" i garaget samt för belysningen.

Dock har inte min anläggning lönat sig ännu, det dröjer nog några år till MINST sagt, men man har alltid el då jag har en batteribuffert samt inverter till 220V.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tänkvärt

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/17:06

Bild på batteribanken (har ett extra på 120Ah på golvet som inte syns på bilden), totalt 560 Ah och inverter på 2000W (ren sinusvåg).

/BmwMats
Bilagor
IMG_7876.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst