Roger Gross skrev:Hej Peter,
Bry dig inte om vad "kloka gubbar" har för åsikter.
Det är dit liv, dina önskningar och dina upplevelser. Om drömmen är en ny hoj och du har möjligheten - tänk med hjärtat! Rätt som det är sitter vi på hemmet med en gammal mctidning som en snäll vårdpersonal lagt fram - då ska man inte behöva ångra det man inte gjorde. Ett fett saldobesked värmer då föga...
Roger Gross skrev:jag vill inte ha andras syn på mitt val...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
BmwMats skrev:Hmmm, då är det väl jag som är den som trotsar övriga skribenter.
BmwMats skrev:Hmmm, då är det väl jag som är den som trotsar övriga skribenter.
BMW MOTORRAD har i serviceinformation till de auktoriserade verkstäderna rekommenderat att nämnda smörjåtgård ska utföras var 2000:e mil.
Mats Sandgren skrev:Har nu bestämt mig för att riva min slutväxeln och fetta in splines etc innan jag börjar köra med min nya hoj om några veckor.
Ringde Kenneth mc service försatt beställa NBU 30 PTM enligt rekommendation längre upp inträden.
Fick då veta att BMW har ett annat fett som nu rekommenderas och detta var det enda dom nu hade på lager.samma ursprungsföretag kluber men beteckning LFT 71-402.
Bmw orginal art nummer 83238847417.
BmwMats skrev:Sååå vackert, fick en tår i ögat nu...
F800åkare skrev:BmwMats skrev:Sååå vackert, fick en tår i ögat nu...
@BmwMats Nu har H-D släppt vårens nyheter.
https://youtu.be/vpiomKzTAHw
Roger Gross skrev:Hej Mats,
Det är rätt att du inte behöver byta oljan i bakväxeln - hojen är ju ny.
Men - som någon skriver längre upp i tråden - abs-givaren måste lossas innan du delar drivlinan. Då kommer bakväxeloljan rinna ut genom abs-givarens hål. För att se till att hålet är tätt/att oljan inte rinner ut så använder jag ett sådant polskydd som sitter på batterikablarna när hojen kommer från fabrik. Polskydden tas bort när batteriet ansluts. Din handlare borde ha ett antal liggande...
Det är alltså en liten "fingertuta" i plast som passar perfekt i abs-givarhålet. Skaffa en så har du lösningen för livet och även nästa generation. Någon annan form av plast/gummipropp borde fungera bra.
Eller helt enkelt tappa ur oljan. Bara två dl så du blir inte ruinerad...
Bär mig emot att återfylla med avtappad olja.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Ett bättre alternativ är att du kör hojen några mil och då tappar ur oljan. Jag byter alltid efter de första 5 milen för att därvid tömma ur diverse skit. Otroligt mycket som lossnar direkt i början. Töm den urtappade oljan i en vit plastbehållare och titta på oljan med solen skinande på den. Snacka om en massa små metallpartiklar - ser ut som flaken i metallicfärg...
hailwood skrev:....- splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte......
Några funderingar????
noh skrev:hailwood skrev:....- splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte......
Några funderingar????
Jag förstår inte riktigt vad som avses. Vad skall bytas?
Oavsett vad som byts måste väl splinesförbandandet delas. Normalt tar man isär, rengör, smörjer och återmonterar. Om detta inte går får man väl fundera på om bakre kardanknuten behöver bytas. Är det dessutom skador på utvändiga splinsen på ingående axeln till slutväxeln talar vi om omfattande renovering.
Oavsett skadorna ser jag inte att man kommer undan delning av splinesförbandet.
noh skrev:hailwood skrev:....- splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte......
Några funderingar????
Jag förstår inte riktigt vad som avses. Vad skall bytas?
Oavsett vad som byts måste väl splinesförbandandet delas. Normalt tar man isär, rengör, smörjer och återmonterar. Om detta inte går får man väl fundera på om bakre kardanknuten behöver bytas. Är det dessutom skador på utvändiga splinsen på ingående axeln till slutväxeln talar vi om omfattande renovering.
Oavsett skadorna ser jag inte att man kommer undan delning av splinesförbandet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst