Here we go again

Here we go again

Inläggav BmwMats » 2022-02-02/00:03

Hmmm, då är det väl jag som är den som trotsar övriga skribenter. :shock: :oops:
Förstår att det kan vara roligt att "byta upp sig", men det är ju ändå hemskt mycket pengar som skall till för detta, även om du har dom i dagsläget.
Du vet ju vad du har (och tycker om) och din GT är ju en drömhoj även om den inte kanske har den effekten som en nyare 1250cc.

Alltid svårt att rekommendera någon att "gör-si, gör-så", det är ju upp till var och en, men du har ju redan en "nästan ny" hoj som du gillar...

Ber om ursäkt om jag verkar tveksam, men blir det mycket roligare för 120kkr till ?

Nej, nu skall jag kanske sluta skriva, vill inte fördärva nöjet för dig genom att påverka ditt egna val.
Bara en omtanke från min sida...

/BmwMats (som åker en gammal skraltig K75 som rullat på i 38 säsonger, men som jag stortrivs med och älskar att köra, ja du såg väl den när vi träffades i Örebro i somras) ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav BmwMats » 2022-02-02/00:11

P.S. Hälsa och klappa om Elmo & ELvis :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav BmwMats » 2022-02-02/10:01

Roger Gross skrev:Hej Peter,
Bry dig inte om vad "kloka gubbar" har för åsikter.
Det är dit liv, dina önskningar och dina upplevelser. Om drömmen är en ny hoj och du har möjligheten - tänk med hjärtat! Rätt som det är sitter vi på hemmet med en gammal mctidning som en snäll vårdpersonal lagt fram - då ska man inte behöva ångra det man inte gjorde. Ett fett saldobesked värmer då föga...


Skrev lite med nostalgiska känslor inatt och med egna erfarenheter att sälja/byta bort ett fordon som jag gillade till något nyare, men ångrat så hejdlöst efter ett tag.
GT'n han har rullar säkert på i 20 år till utan problem.

Bara med omtanke så inte Peter ångrar sig...

P.S. Ser fram mot hemmet och den snälla vårdpersonalen som kommer med MC-tidningen frampå när garaget väl en dag i framtiden är betalt... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-03/22:00

Hej Peter,
Hoppa alla svar som mera speglar svarskrivarnas egna åsikter än sakliga svar på din fråga.
Välj det DU är intresserad av - inte vad andra rekommenderar istället...
Lycka till och njut av livet! Min nya RT är på väg upp från Berlin och jag vill inte ha andras syn på mitt val... :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Olof Eriksson » 2022-02-04/07:06

Roger Gross skrev:jag vill inte ha andras syn på mitt val... :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross


Du ska bara veta vad vi diskuterar när kaffet kommer fram ;)

Det är ett bra val för dej. Och det räcker långt!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-04/07:59

"Underrättelsetjänst består av tre komponenter: Inhämtning av information, värdering av information och därefter beslut om (eventuellt) agerande."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-04/08:20

Hej Bror,
Underrättelsetjänst består även av spridandet av FAKE NEWS samt att LÄGGA DIMRIDÅER...
Även att komma med GODDAG YXSKAFT-SVAR. Det senare finns exempel på i just denna tråd... :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-04/09:03

Det du beskriver ingår i de eventuella åtgärderna. Britterna lär ha varit pionjärer med desinformation (under andra världskriget). Eftersom Sovjetunionen då var en allierad, plockade man upp tekniken och vidareutvecklade den (milt uttryckt!). Dezinformatsija och maskirovka är idag välkända begrepp i sammanhanget.
Men båda ligger i utförandedelen - inte i informationsinhämtningen.
I bedömningen av information ligger däremot att fundera på, om man är utsatt för motståndarens desinformation eller maskirovka.

Översatt till Peters nuläge innebär detta, att denna tråd erbjuder information - av varierande slag.
Peter får sedan värdera, vad han läser - och på grundval av detta fatta beslut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Here we go again

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-04/16:41

...och inte något inlägg av samtliga ovan som blev bortforslade till "Off Topic" av herr Moderator var skrivet av mig.

Det bevisar att det är bara jag och Kovlingen av mer frekventa användare på detta forum som håller hög standard på våra inlägg :lol:
Det du Kovlingen!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Here we go again

Inläggav Kovlingen » 2022-02-04/16:45

Asgarv ! Den du Måns :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Here we go again

Inläggav Kovlingen » 2022-02-04/18:17

BmwMats skrev:Hmmm, då är det väl jag som är den som trotsar övriga skribenter. :shock: :oops:

Inte då . Du är för snäll :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Here we go again

Inläggav Kovlingen » 2022-02-04/18:19

BmwMats skrev:Hmmm, då är det väl jag som är den som trotsar övriga skribenter. :shock: :oops:

Inte då . Du är för snäll :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Here we go again II

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-21/14:39

Kanske man skulle riva ner och kolla och smörja kardanens splints då för som jag fattat det görs detta inte på den ordinarie servicen alls?
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-21/15:01

Dock: Inget hindrar dig från att be verkstaden kolla och vid behov smörja splines. Märkesverkstäderna är knappast okunniga om, att detta kan behövas, och om du låter verkstaden byta bakdäcket, när så behövs, lär det inte vara något avsevärt merarbete att kolla och smörja splines.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav BmwMats » 2022-02-21/16:10

Det fett som rekommenderas äro detta:

STABURAGS NBU 30 PTM art.nr: 017 069 0221 på 50 grams tub.

Dyrt som attan, hör med banken först och höj lånet på huset först innan du handlar detta. :lol:
Men det är väl det bästa fett man kan köpa för pengar för just splinsinfettning.
Jag köper detta fett över disk hos Kenneth's MC i Göteborg, dom har det på hyllan.

Tidigare har jag köpt Biltema's MoS2 Molybdendisulfidfett art.nr: 36-415 på 100 grams tub för 54,90:-
(fungerar nästan lika bra, men aningen mer rinnigt i konsistensen).
Staburags är mer som kletig tandkräm i sin konsistens och har bättre vidhäftning.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_4235.JPG
IMG_6041.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav BmwMats » 2022-02-21/16:31

Kan tillägga att jag har använt Molybdendisulfidfett i säkerligen 32-33 år när det gäller infettning av kardansplines.
Min första begagnade K75 av -86 års modell har fettats in med jämna intervaller, likaså senare BMW-modeller med detta fett.
Har fungerat ypperligt, inget mätbart slitage, trots att jag kört min åretrunthoj dryga 27 tusen mil med just detta fett.
Dock uppfattar jag vanligt Molybdenfett som något rinnigare och inte lika god vidhäftning såsom Staburags NBU fett. Dock skall väl detta dyrare (mycket dyrare) vara det bästa som kan köpas för pengar tydligen om jag får tro expertisen.
Sedan några år använder jag enbart Staburags NBU vid alla reparationer och servicar, förutom splinsen mot växellådan där inte påfrestningarna äro lika kraftiga och så stor påverkan från yttre faktorer.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav BmwMats » 2022-02-21/16:34

Ber om ursäkt till Roger om jag skriver för mycket i din tråd, men jag vill bara ge ett gott råd i och med att du skrev att splinsen på din nya hoj saknade fett, likaså att Mats Sandgren bör kontrollera och åtgärda eventuellt slarv från fabriken gällande dessa känsliga splines.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-21/17:00

Betr smörjmedel för kardansplinesen på BMW mc:
Den senaste rekommendationen från BMW MOTORRAD till sina auktoriserade verkstäder är att använda ett marinfett eller ett propelleraxelfett. Finns på BILTEMA.
Spelar förmodligen en mindre roll vilket fett man använder - det viktiga är att man ser det som en återkommande servicepunkt med rengöring/infettning som åtgärd. BMW:s rekommendation är service var 2000:e mil.

Ett annat tips som varje BMW-mek kan och har lärt sig den hårda vägen är att sätta en droppe olja på de skruvar som dras i clipsmuttrar/plåtmuttrar. Eftersom skruvarna sedan några år är i ett rostfritt material (bra!) har de en tendens att skära och fastna i plåtmuttern. Plåtmuttern börjar då rotera och kan förstöra omgivande lack eller material. Plåtmuttrar används frekvent i alla kåpfästen. En droppe olja på skruven innan den dras fast och problemet är eliminerat...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-21/17:08

Mats Sandgren skrev:
"Kanske man skulle riva ner och kolla och smörja kardanens splints då för som jag fattat det görs detta inte på den ordinarie servicen alls?"

BMW MOTORRAD har i serviceinformation till de auktoriserade verkstäderna rekommenderat att nämnda smörjåtgård ska utföras var 2000:e mil. De BRA verkstäderna informerar alltid kunden om detta tilläggsarbete...
Det stora problemet är att smörjåtgärden bör göras långt mycket tidigare INNAN rosten får fäste.
Mvh,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav CG Arvidsson » 2022-02-21/18:17

Har precis rullat ner min RT från lyften och väntar på värmen. Det är inte bara splinesen som ska smörjas. Båda gummibäljarna ska ha tätningsmedel mot svingarmen,glömt vad det heter. Den bakre har två ytor som ska ha tätningsmedel. Jag penslade på ganska rikligt på båda innan kardanhuset lyftes upp till paralellstaget.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-21/23:14

Vad för typ av tätningsmedel skall man då använda på bälgens två ytor?
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-21/23:30

Det är i första hand ett fett som läggs på för att gummibälgen ska krypa i rätt läge vid monteringen.
Det BMW rekommenderar är STABURAG, vilket kan köpas hos en BMW-åf.
När bälgen är rätt monterad (med hjälp av nämnda fett) är det bälgen som tätar.
Men vid vanlig service är detta inget problem - fettet från fabrik sitter kvar i tillräcklig mängd och här smörjer man ordentligt på fabriken för att underlätta monteringen.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Birger Larsson » 2022-02-22/08:15

Roger Gross skrev:
BMW MOTORRAD har i serviceinformation till de auktoriserade verkstäderna rekommenderat att nämnda smörjåtgård ska utföras var 2000:e mil.

När gick ovannämnda information ut till verkstäderna?

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-22/15:43

Hej Birger,
Tiden går fort så jag minns inte vilken månad, men någon gång början 2021 informerades verkstäderna...
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-25/16:57

Har nu bestämt mig för att riva min slutväxeln och fetta in splines etc innan jag börjar köra med min nya hoj om några veckor.
Ringde Kenneth mc service försatt beställa NBU 30 PTM enligt rekommendation längre upp inträden.
Fick då veta att BMW har ett annat fett som nu rekommenderas och detta var det enda dom nu hade på lager.samma ursprungsföretag kluber men beteckning LFT 71-402.
Bmw orginal art nummer 83238847417.
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-25/18:04

Hej Mats,
Kör på det som Kenneths Mc rekommenderar.
Jag kör vidare med fett enligt tidigare rekommendation eftersom jag har det hemma.
Det viktiga är att man ser kardanaxelkopplingarna som en återkommande servicepunkt anser jag.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Iordningställer min nya R1250 RT -22...

Inläggav BmwMats » 2022-02-25/19:30

Mats Sandgren skrev:Har nu bestämt mig för att riva min slutväxeln och fetta in splines etc innan jag börjar köra med min nya hoj om några veckor.
Ringde Kenneth mc service försatt beställa NBU 30 PTM enligt rekommendation längre upp inträden.
Fick då veta att BMW har ett annat fett som nu rekommenderas och detta var det enda dom nu hade på lager.samma ursprungsföretag kluber men beteckning LFT 71-402.
Bmw orginal art nummer 83238847417.


Det blir bra det, huvudsaken är att du gör denna åtgärd med jämna intervaller.
Till och med Biltema's MoS2 Molybdendisulfidfett fungerar utmärkt, det är dessutom billigt.
Har använt det sedan år 1989 på mina kardanmaskiner, och jag kör långt varje år, mellan 4500-4800 mil om året, året runt och inget nämnvärt slitage under dessa år på splinsen, dock senaste året har varit med Staburag NBU för att testa det som Martin på Kenneth's samt "alla andra" BMW-mekaniker har rekommenderat under årens lopp.

Huvudsaken är att det är infettat och inte går torrt samt rostar fast.
Då är det kört... :shock: :evil:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Here we go again

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-27/22:45

Hej Mats
Nu när jag tänker kolla och fetta in splines innan jag börjar med inkörningen finns det väl ingen anledning att byta oljan i vinkelväxelhuset?.det borde väl inte vara nåt problem att göra jobbet med infettning med oljan kvar,eller har jag missat något?
Med vänlig hälsning,
Mats Sandgren
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Here we go again

Inläggav BmwMats » 2022-02-27/23:15

Har inte någon verkstadehandbok på R1250 så jag kan inte med säkerhet svara på det, men på dom något äldre modellerna så går det fint för slutväxeln är tätad gentemot kardanaxelns splines mot pinjongen.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Here we go again

Inläggav Haavee » 2022-02-28/12:32

Nu när jag tänker kolla och fetta in splines innan jag börjar med inkörningen finns det väl ingen anledning att byta oljan i vinkelväxelhuset?.det borde väl inte vara nåt problem att göra jobbet med infettning med oljan kvar,eller har jag missat något?
Med vänlig hälsning,
Mats Sandgren[/

Innan du delar drivlina och slutväxeln åt så måste abs sensorn tas bort och oljan tappas ur, ny olja kan du ju använda igen 1,8 dl ska det vara om jag minns rätt.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Here we go again

Inläggav Roger Gross » 2022-02-28/14:13

Hej Mats,
Det är rätt att du inte behöver byta oljan i bakväxeln - hojen är ju ny.
Men - som någon skriver längre upp i tråden - abs-givaren måste lossas innan du delar drivlinan. Då kommer bakväxeloljan rinna ut genom abs-givarens hål. För att se till att hålet är tätt/att oljan inte rinner ut så använder jag ett sådant polskydd som sitter på batterikablarna när hojen kommer från fabrik. Polskydden tas bort när batteriet ansluts. Din handlare borde ha ett antal liggande...
Det är alltså en liten "fingertuta" i plast som passar perfekt i abs-givarhålet. Skaffa en så har du lösningen för livet och även nästa generation. Någon annan form av plast/gummipropp borde fungera bra.
Eller helt enkelt tappa ur oljan. Bara två dl så du blir inte ruinerad...
Bär mig emot att återfylla med avtappad olja.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Ett bättre alternativ är att du kör hojen några mil och då tappar ur oljan. Jag byter alltid efter de första 5 milen för att därvid tömma ur diverse skit. Otroligt mycket som lossnar direkt i början. Töm den urtappade oljan i en vit plastbehållare och titta på oljan med solen skinande på den. Snacka om en massa små metallpartiklar - ser ut som flaken i metallicfärg... :o
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Here we go again

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-28/15:50

På tal om "flaky metallic"....
Japp, ser oljan ut så här så är det definitivt värt att byta :mrgreen:

OIP.jpg
OIP.jpg (27.1 KiB) Visad 6712 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Here we go again

Inläggav BmwMats » 2022-03-02/16:27

Sååå vackert, fick en tår i ögat nu... :o :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Here we go again

Inläggav F800åkare » 2022-03-02/17:38

BmwMats skrev:Sååå vackert, fick en tår i ögat nu... :o :lol: :mrgreen:

@BmwMats Nu har H-D släppt vårens nyheter.
https://youtu.be/vpiomKzTAHw
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Here we go again

Inläggav BmwMats » 2022-03-02/19:35

F800åkare skrev:
BmwMats skrev:Sååå vackert, fick en tår i ögat nu... :o :lol: :mrgreen:

@BmwMats Nu har H-D släppt vårens nyheter.
https://youtu.be/vpiomKzTAHw


Jaaaa, den lät ju nästan som min H-D också :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Here we go again

Inläggav Mats Sandgren » 2022-03-06/22:55

Roger Gross skrev:Hej Mats,
Det är rätt att du inte behöver byta oljan i bakväxeln - hojen är ju ny.
Men - som någon skriver längre upp i tråden - abs-givaren måste lossas innan du delar drivlinan. Då kommer bakväxeloljan rinna ut genom abs-givarens hål. För att se till att hålet är tätt/att oljan inte rinner ut så använder jag ett sådant polskydd som sitter på batterikablarna när hojen kommer från fabrik. Polskydden tas bort när batteriet ansluts. Din handlare borde ha ett antal liggande...
Det är alltså en liten "fingertuta" i plast som passar perfekt i abs-givarhålet. Skaffa en så har du lösningen för livet och även nästa generation. Någon annan form av plast/gummipropp borde fungera bra.
Eller helt enkelt tappa ur oljan. Bara två dl så du blir inte ruinerad...
Bär mig emot att återfylla med avtappad olja.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Ett bättre alternativ är att du kör hojen några mil och då tappar ur oljan. Jag byter alltid efter de första 5 milen för att därvid tömma ur diverse skit. Otroligt mycket som lossnar direkt i början. Töm den urtappade oljan i en vit plastbehållare och titta på oljan med solen skinande på den. Snacka om en massa små metallpartiklar - ser ut som flaken i metallicfärg... :o


Det senaste låter som det klart smartaste ,det vill säga köra lite sen göra jobbet.så får det bli.tackar för all den goda info och tips etc.
Med vänlig hälsning,
Mats
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: Here we go again

Inläggav hailwood » 2022-03-30/07:49

Intressant läsning - lämnade nyss in min hoj för 2000-mila service. Verkstaden frågade om splinesinfettning vilket jag lade till.
Blev kontaktad häromdagen - splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte.
Undrar egentligen hur det kan ha hänt eftersom hojen aldrig gått i vattensamlingar och kanske 50 mil i regn - får uppfattningen att det inte ens funnits en lätt film av smörjmedel från tillverkningen.
En sak jag noterat är att det gått igenom små men tydliga "stötar" när jag kört över tvärskarvar med flytgas - har alltid uppfattat det som spel i drivlinan, men nu undrar jag om det kunnat vara splinesförbandet som spökat
Några funderingar????
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Here we go again

Inläggav noh » 2022-03-30/08:59

hailwood skrev:....- splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte......
Några funderingar????

Jag förstår inte riktigt vad som avses. Vad skall bytas?
Oavsett vad som byts måste väl splinesförbandandet delas. Normalt tar man isär, rengör, smörjer och återmonterar. Om detta inte går får man väl fundera på om bakre kardanknuten behöver bytas. Är det dessutom skador på utvändiga splinsen på ingående axeln till slutväxeln talar vi om omfattande renovering.
Oavsett skadorna ser jag inte att man kommer undan delning av splinesförbandet.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Here we go again

Inläggav DaK » 2022-03-30/10:30

noh skrev:
hailwood skrev:....- splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte......
Några funderingar????

Jag förstår inte riktigt vad som avses. Vad skall bytas?
Oavsett vad som byts måste väl splinesförbandandet delas. Normalt tar man isär, rengör, smörjer och återmonterar. Om detta inte går får man väl fundera på om bakre kardanknuten behöver bytas. Är det dessutom skador på utvändiga splinsen på ingående axeln till slutväxeln talar vi om omfattande renovering.
Oavsett skadorna ser jag inte att man kommer undan delning av splinesförbandet.

Tacka vet jag kedjedrift :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Here we go again

Inläggav hailwood » 2022-03-30/11:48

noh skrev:
hailwood skrev:....- splinesförbandet är bomfast, går inte att få isär, så det blir byte......
Några funderingar????

Jag förstår inte riktigt vad som avses. Vad skall bytas?
Oavsett vad som byts måste väl splinesförbandandet delas. Normalt tar man isär, rengör, smörjer och återmonterar. Om detta inte går får man väl fundera på om bakre kardanknuten behöver bytas. Är det dessutom skador på utvändiga splinsen på ingående axeln till slutväxeln talar vi om omfattande renovering.
Oavsett skadorna ser jag inte att man kommer undan delning av splinesförbandet.


Det är två splinesförband - ett vid växellådan o ett vid slutväxeln. Om jag fattat det hela rätt så är det bakre förband som korroderat ihop. Om det betyder att pinjongen in i slutväxeln måste bytas är jag osäker på, men utan att själv göra jobbet så misstänker jag att de får göra åverkan på "honan" i förbandet - dvs den del som sitter på bakre knutkors. Det som är beställt är i alla fall en kardanstång - borde vara med knutkors och "honor" i båda ändar - byter man ens knutkors på bilar idag?? Har gjort det på mina Volvo Amazon 0ch 144 men efter det har jag haft nyare bilar så jag har aldrig hamnat i den situationen.

PS Hittade svaret i en annan tråd på forumet - knutkorsen finns inte som separat reservdel - kardanen är sas "komplett"
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Here we go again

Inläggav hailwood » 2022-04-05/17:25

Schysst av BMW Motorrad Sverige - de tog hela kostnaden, både reservdel o arbete. Men å andra sidan - ett splinesförband som rostar ihop efter 2000 torra mil är knappast höjden av ingenjörskonst.........

Och "stötarna" över tvärskarvar är borta, så där hade vi orsaken
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst