Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav BmwMats » 2022-04-10/16:26

Nu en teknikfråga gällande datorer och överföringshastighet då man kopierar från ett SD-kort till hårddisken på datorn.
Tidigare var det oftast en jämn hög hastighet runt 78-80 MB/sekund, men på senare tid så har det börjat variera mycket, går ner mot 6-7 MB/sek flera gånger under en kopiering.

Är det någon som har en aning eller kan ge mig tips på vad det är som händer och hur man motverkar detta ?

Se bifogad bild på hur ojämn överföringshastigheten äro under kopieringen.

/BmwMats
Bilagor
Överföringshastighet varierar.jpg
Överföringshastighet varierar.jpg (75.91 KiB) Visad 2422 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav F800åkare » 2022-04-11/13:46

Har du provat att defragmentera HDD, kan vara så att det börjar bli väl utspritt på HDD i datorn så det tar längre tid att lagra materialet.

Ligger datorn och jobbar med annat som kräver mycket av HDD?

Har du liten HDD som börjar bli full, klent med RAM så nyttjas växlingsfilen en del, det är arbetsminne på HDD, då kommer det dra ned hastigheten mycket eftersom HDD behöver jobba hårt med många olika saker.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2022-04-12/10:11

Vet att det även är skillnad på hastigheten om du kopierar över filerna i stället för att flytta dom direkt.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav BmwMats » 2022-04-12/13:32

F800åkare:
Har för en gångs skull i livet en hyfsat ny dator tycker jag, tror den är 2,5 år gammal vid det här laget.
4 GB ram och en SSD-hårddisk vilket borde betyda att defragmentering inte är nödvändig ? :roll:
(Finns ju ingen snurrande IDE-disk i denna dator.)
Förr vet jag med mig att man med jämna intervaller fick defragmentera IDE-hårddiskarna för att hålla dom städade, men jag har av någon anledning fått för mig att det inte gäller med SSD, fel kanske ? :roll:

Nej, datorn arbetar inte med något annan under själva kopieringen av filerna, möjligtvis att BMW-forumets sida ligger öppet i bakgrunden under själva kopieringen, kanske det som är problemet ? :lol: :mrgreen:

Ja, SSD-hårddisken är inte så stor, jag bifogar skärmdump som visar utnyttjandegraden av denna här i inlägget.
Kan vara att växlingsfilen stör kopieringsprocessen. Tänkte inte på det... :oops:

Fredrik Holmqwist:
Skall prova båda metoderna.
Har hittills bara KOPIERAT över filer, ej FLYTTAT.

Till Er båda - Tack för att ni tagit er tid att försöka hjälpa till, uppskattas MYCKET !

Mvh BmwMats
Bilagor
C-disk.jpg
C-disk.jpg (74.16 KiB) Visad 2253 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav F800åkare » 2022-04-12/14:40

Din Hdd är rätt packad, där ligger problemet, mindre än 10% ledigt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav BmwMats » 2022-04-13/15:51

F800åkare skrev:Din Hdd är rätt packad, där ligger problemet, mindre än 10% ledigt.


Tur att det bara var hårddisken som var "packad" så inte undertecknad var det... :lol:

Har flyttat över många av filmerna jag har tagit från flygningarna till en extern hårddisk (IDE), så nu ligger inte dessa och belastar den interna SSD-hårddisken längre, har bara fotografier kvar på den interna, men dom tar inte så stor plats i anspråk.

Jämför med nedanstående skärmdump hur mycket jag rensade bort i bara filmfiler :o :shock: :lol:
Nära på tre fjärdedelar av hårddisken kunde rensas bort ;)

Tack för tipset F800åkare, har dock inte några nya filmer och bilder att lägga över i dagsläget, så jag skall se vid nästa kopiering om det går lite snabbare, eller framför allt i en jämnare hastighetsöverföring.

Fredrik Holmqwist:
Skall testa att flytta filerna nästa gång, samt att bara kopiera och se om det är någon skillnad. Tack !

/BmwMats
Bilagor
C-disk B.jpg
C-disk B.jpg (75.98 KiB) Visad 2154 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2022-04-14/13:36

Som säkerhet är det bättre att kopiera över dom. Händer något vid överföringen så har du ju alltid kvar originalet.
Jag förvarar alla fotron på minst 3 hdd kopierar över till 2 och sen flyttar jag de sista. det går betydligt fortare att flytta dom, men som sagt det beror på hur viktiga filerna är.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav F800åkare » 2022-04-21/15:07

Hur gick det med detta, fått upp hastigheten igen eller spökar det än?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Varierande överföringshastghet SD-kort till dator

Inläggav BmwMats » 2022-04-21/23:14

F800åkare skrev:Hur gick det med detta, fått upp hastigheten igen eller spökar det än?

'Det spökar fortfarande, men inte lika mycket. Betydligt färre uppehåll/variationer nu efter att jag rensade bort filer från SSD-hårddisken.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst