Skickade ett email till SMC i dag

Skickade ett email till SMC i dag

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-05-02/20:25

Ett förslag till SMC.

Tittade på nyheterna och såg en intervju med "Gröna Mobilster". Jag ställde mig själv frågan vad är det med "Gröna Mobilster" som gör denna förening värd att intervjua - förutom dagens miljöpopulism - om deras tyckande?

Föreningens mål är "miljöanpassad utveckling av biltrafiken". Efter en kort koll så består denna förening av knappt 1000 medlemmar - ett mycket viktigt nummer då 1000 är ett minimum antal för deras 1000000 kr/år i bidrag från Konsumentverket (ca 80% av deras årlig intäkt).

Vi behöver en motpol till alla dessa "gröna" intressegrupper/föreningar. Inte för att motverka "gröna" intressegrupper/föreningar, men en motpol som tar till vara motorcyklister med förbränningsmotorers intressen i dessa miljöfrågor. Behovet för en mer balanserad diskussion, och att säkerställa våra konsumentintressen gällande förbränningsmotorer i denna pågående miljöpolitisering är av största vikt.
SMC har 60000+ medlemmar - ett hav i jämfört med den droppe tex "Gröna Mobilster" företräder.
Varför kan inte SMC ta pucken, och stärka våra konsumentintressen för förbränningsmotorer?

Anledningen jag skriver "konsumentintresse" är dels för att det är ett sådant intresse då vi är konsumenter, och dels för att Konsumentverket kräver att så ska var fallet för att kunna ansöka om bidrag.

Ett större bidrag från Konsumentverket kan tex finansiera heltidstjänster inom SMC för att säkerställa att vi med förbränningsmotorer - och ett intresse för sådana - inte fortsätter bli ignorerade/bortglömda/överkörda/pestförklarade i dagens media och deras pågående miljöpolitisering?

Motorcyklisternas intressen berör inte enbart trafikfrågor och säkerhet.
Vi är många som uppskattar miljön, men även intresset för våra förbränningsmotorer.
Kommer SMC ta pucken för att det intresset kan fortsätta?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skickade ett email till SMC i dag

Inläggav F800åkare » 2022-05-02/21:09

Därför att, som jag upplever det, smc är insnöade på el-mc. De verkar vilja stryka medhårs helt på frågan om eller förbränningsmotor.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Skickade ett email till SMC i dag

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-05-02/21:17

Jag delar din uppfattning F800-åkaren.
SMC:s tydliga marknadsföring av elhojar är en anledning till att jag inte förnyade mitt medlemskap denna säsong.
Hur som fick jag ett snabbt svar från SMC.

bild.png
bild.png (32.16 KiB) Visad 2216 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skickade ett email till SMC i dag

Inläggav Sahlin » 2022-05-02/22:06

Måns Ulveståhl skrev:Ett förslag till SMC.

Tittade på nyheterna och såg en intervju med "Gröna Mobilster". Jag ställde mig själv frågan vad är det med "Gröna Mobilster" som gör denna förening värd att intervjua - förutom dagens miljöpopulism - om deras tyckande

Reagerade ungefär på samma sätt som du. Man blir en aning trött på Public service och deras agenda när det gäller rapporteringen om klimatet. Hur som helst, bra skrivet!
Senast redigerad av Sahlin 2022-05-03/07:57, redigerad totalt 1 gång.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Skickade ett email till SMC i dag

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-05-03/03:56

"Gröna Mobilster" eller inte, elhojarna kommer och kommer förmodligen ta över helt. Enda frågan är hur fort.

Personligen skulle jag kunna tänka mig en elhoj för bankörning, där är inte laddtider och räckvidd ett problem. Priset är dock ett problem.

För touring däremot blir det nog knepigt med elhoj, om inget radikalt händer med batteriteknologin.

Sen är naturligtvis våra politikers tendens att hälla pengar över saker som dom gillar lite störande. Men att vara generös med andras pengar är väl lockande om det kan leda till en rad i en tidning eller rentav en intervju i TV.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Skickade ett email till SMC i dag

Inläggav BrooklynS » 2022-05-03/20:01

Redan idag finns elhojar (tex sporttouring) med batteri nog för körning mellan ca 20 och 40 mil beroende på typ av körning. Prestanda är oerhört goda, priset minst i paritet med en utrustad 1250RT. Laddning går ganska fort och det är Typ2 som finns överallt.

Inom fem år är jag säker på att vi har även dugliga äventyrshojar med bra räckvidd på marknaden.

Att SMC skulle särskilt arbeta för vissa motortyper - särskilt i strid mot samhällsutvecklingen i övrigt - tror jag är uteslutet.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron