Svarv?

Svarv?

Inläggav Mimmi » 2007-03-04/16:13

Hej!

I anledning av det jag skrivit om förslag till nytt namn på klubbtidningen i en annan tråd, tänkte jag bara filosofera litegrann över varför jag tycker namnet Svarv passar så bra på en BMW. Min teori är att namnet har uppstått för så länge sedan som före 1955, då kardanaxeln gick öppet.

Hur som haver, jag tycker namnet är välfunnet även ur en annan anledning. Nämligen den att jag associerar BMW-mc med gedigenhet, trygghet, och lång livslängd. Helt enkelt är de trivsamma att ha att göra med! Åtminstone R-maskinerna utstrålar ju dessutom en rejäl portion ålderdomlighet och formligen andas anor och tradition. Vad mera utstrålar samtliga dessa saker i en och samma maskin om inte just en traditionell supportsvarv:confused:
Och allra mest, i mitt tycke en Munktellare! De är sinnebilden av svensk ingenjörskonst, outslitliga, robusta, trevliga att arbeta med, samt inte minst låter de väldigt fint. (till skillnad från vissa Storebro-modeller som ylar bedrövligt i växlarna...)
Outslitliga... nåja... även en Munktellare kan fara illa av misshandel. Om de gjorts rena med tryckluft, körts mycket med supportslip och svarvats mycket gjutjärn med, DÅ kan t.om gejderna på en sådan bli slitna...

Men med tanke på hur gamla de är, 60-75 år är inte ovanligt, så är det fantastiskt att så många lever kvar än i dag. Det finns säker något tusental ännu i drift varande runt om i landet. De fungerar perfekt till enstyckstillverkning och som allmänsvarv på traditionella mekaniska verkstäder.

Jag kom att tänka på att det kanske finns läsare av detta Forum som inte egentligen vet vad en supportsvarv i allmänhet är, eller vet hur den ser ut. Inget att skämmas över, jag läser ofta här på Forum om saker som är obegripliga för mig. GPS-tråden exempelvis innehåller många för mig dunkla begrepp. För att inte tala om när det skrivs om datorer och olika begrepp inom IT-världen. Alla kan inte kunna allt:) !

Därför bifogar jag en bild på just en Munktellsvarv.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-04/16:20

Nähää - jag tycker vi har ett bra namn på Tidningen - roligt med lite nera på jorden MC humor - och att dom att motorcyklister kallar MC´s för hoj, knarr, svarv och dylikt är Ok.

Men BMW kallas för Bumse - sånt är det och sånt har det väl altid varit...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Måns Ulveståhl och 1 gäst