Mats,
Mina två korvören nedan.
#1
Alla vill inte ligga och fisa med en 310
#2
Motorcyklarna gör bara vad bilarna har gjort.
För inte så länge sedan var 100 hk i en bil något att skryta över.
I dag är det ingen som höjer ett ögonbryn om din familjebil har 300 hk.
Kawazaki Z1300 var en dödlig omtalad best under samma tidsperiod med sina 120 hk.
Nu ligger var och varannan klubbmedlem på vilopuls med sin GS och skumpar runt utan oro med 120-125 hk.
Utvecklingen går framåt.
I dag kan ingen - inte ens någon kronisk bakåtsträvare - tycka att bilar eller motorcyklar från förr vara bättre ur bekvämlighets eller säkerhetsmässig synvinkel.
Snarare tvärtom.
Dessa var betydligt sämre och farligare eftersom få bilar/hojar kunde hantera gårdagens "supermotorer".
"Widowmaker" var en vanligt förekommande benämning på dessa fordon "back in the day".
#3
Sedan vad som anses "billigt" och vad folk ska lägga sina pengar på är upp till var och en att bestämma.
Vissa väljer att köpa stor båt, andra bygger ett stort garage, medan några kanske köper en stor hoj.
Likaså är tex bränsleförbrukning eller servicekostnad inte det mest prioriterade för alla som väljer att köpa en hoj.
#4
"Less is more" gäller inte alltid.
Exempelvis skulle en liten 310 med maxfart en god dag på knappa 100 km/h i nedförsbacke med full packning inte vara högst upp på önskelistan för folk som uppskattar lång touring utomlands då den ska klara av tex Autobahn så väl som nå branta bergstoppar på högre höjder än Himmelsbjerget.
Å andra sidan skulle inte heller en stor 1200/1250 vara högst upp på önskelistan för någon som önskar något litet och nätt för tex kortare transport.
Det finns ju olika syften med olika modeller.
#5
Fast om vi tex pratar om dagens 1000 cc med 200-220 hk och några kilo plast med förare vars enda syfte med hoj verkar vara att köra fram och tillbaka på samma väg under kvällstid med rensade rör - gärna snabbare och ljudmässigt högre än likasinnade -, tja, då kan även jag känna mig som en bakåsträvare emellanåt.
Inte särskilt utvecklande.
Fleralet lämnade den sysselsättningen åt sidan efter att man passerat mopedåldern, och gjort samma kvällsaktivitet med sin fultrimmade 50 cc.