Bygge av en Planhammarmaskin

Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-10-28/20:53

Har länge velat börja med plåtbearbetning och tanken är att bygga en planhammarmaskin.
Det finns olika att välja på, modeller och storlekar, men en variant är en stålramskonstruktion såsom visas på denna film: https://www.youtube.com/watch?v=05TUGwe1gaU

Har svetsat ihop en mindre båge, vi börjar lite försynt och försiktigt, sedan får vi se om jag bygger ut den.

Några bilder från byggandet i garaget idag:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_0615.JPG
IMG_0618.JPG
IMG_0621.JPG
IMG_0624.JPG
IMG_0614.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-10-29/16:26

Är det månne någon här på forumet som har en liknande mackapär ?
Vore trevligt att utbyta erfarenheter inför bygget, eller tips på metallbearbetning ?
En dröm vore ju att kunna tillverka och hamra ut välvda aluminiumdelar, kåpdelar och liknande, kanske även bygga om en bränsletank m.m.
Men det är ju långt dit, oerhört lång inlärning, "trial by error" och liknande.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav Olof Eriksson » 2023-10-30/13:39

Såg filmen.verkar ju vara en fantastisk makaber fet dät. Ett måste ha pryl för en med stort garage :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-10-30/14:39

Olof Eriksson skrev:Såg filmen.verkar ju vara en fantastisk makaber fet dät. Ett måste ha pryl för en med stort garage :)


Hmmm, det börjar bli fullt nu, skulle gjort dubbelt så stort när jag ändå var igång... :lol:
Får se hur mycket användning jag får av den, men ändå roligt att tillverka och skapa något själv.
Tack för ditt svar Olof ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-10-30/21:13

Den här lär fungera också, eller måste det var en maskin? :mrgreen:
Bilagor
slägga.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-11-01/15:17

Måns Ulveståhl skrev:Den här lär fungera också, eller måste det var en maskin? :mrgreen:


Aha, är det månne denna lilla slägga du använder för att knacka på flottören när den hänger sig på din R1250RS ? :shock: :lol:

Nja, det hade nog fungerat med denna också, men man är ju av naturen lat och vill ju hellre låta en maskin göra jobbet ;)

Tack ändå för omtanken min gode Måns, uppskattas :mrgreen:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-11-02/18:46

Arbetet fortskrider, varit och köpt stål av olika dimensioner och lite tryckluftskopplingar, började med att tillverka hållaren för det nedre mothållet som också kommer att kunna löpa i ett rör och vara justerbart upp/ned.

Det gäller att fästa allt rejält, även mitt på som synes på några bilder.

Ett plattjärn på 5 mm skars ut med hjälp av plasma, snabbt och exakt resultat.
30.000 grader celsius omvandlar stålet till gas (jonisering) och skär rakbladsvasst och snabbt genom tjockt stål.

Mothållet består av en homogen stålstång som placerades i rörhållaren, näste ihop det så att vinklarna blev rätt, dock så får nog sista justeringen göras när allt är färdigsvetsat.
Man märker att stål slår sig aningen, men det brukar gå att justera relativt lätt.

Tryckluftshammaren har fått en metallkonstruktion som håller den längst upp på ramen.
Mejselhammarspetsen skall kapas av och det skall svetsas på en hammardel för plåtbearbetning.

Alla svetsar är grova än så länge, man skall slipas ner och jämnas till innan lackering.

Vi får se hur det går, än så länge har jag inte satt på monteringsjärn för oljedimmare, tryckregulator och kulventil för reglering av tryckluften.

Lite i sänder gör livet roligt.
Hoppas att jag kan inspirera någon annan att bygga ett enkelt men trevligt verktyg med dessa bilder.
(annars kan man ju köpa ett färdigt för under 4 lakan, komplett dessutom) :lol:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_0665.JPG
IMG_0670.JPG
IMG_0678.JPG
IMG_0681.JPG
IMG_0683.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav Olof Eriksson » 2023-11-03/10:29

Vilken fina bilder. Du kanske kan summera kostnade också. Får känslan att du kapar dom rejält mot att handla en på affären. Sen får du ju kul under byggets gång. Vilket är nog så viktigt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-11-07/12:51

Olof Eriksson skrev:Vilken fina bilder. Du kanske kan summera kostnade också. Får känslan att du kapar dom rejält mot att handla en på affären. Sen får du ju kul under byggets gång. Vilket är nog så viktigt.


Tack Olof, roligt att du gillar detta.
Nja, det blir ändå en del pengar som detta kostar, ca 900 riksdaler i delar och material mot 4000:- som det kostar att köpa i en viss känd Boråsbutik.

Har inte haft så många lediga dagar och stunder för byggandet, men totalt tre dagar har jag nog lagt på detta bygget inalles.

Jag har skurit ut hammarhuvudet och mothållet som är utbytbart så man kan välja olika radier på mothållet genom att det sitter monterat med en styrhylsa på den nedre rundstången.
Genom att göra så kan man ha flera olika mothåll och skapa olika rundningar på den plåt man bearbetar.

Min vana trogen så monterar jag alla tryckluftsslangar på kopplingarna med min egenbyggda "Hose Clamp" och rostfri ståltråd, enklare, säkrare och billigare än slangklämmor som plägar släppa med tiden.

Har bara testkört den en liten stund på både aluminum och stålplåt, fungerar finfint att plana eller sträcka plåt till önskad form.

Det går att reglera slagkraften medelst en justerratt för lufttrycket, har kört på ca 2,0 bars tryck och det var nog lite väl mycket för tunn aluminiumplåt, men på en stålplåt visade det sig att det räckte betydligt bättre. Möjlighet att justera från 0-8 bars tryck, det är vad min kompressor kan ge som max.

Har planat till några fula punktsvetsar med denna tekniken och det blev rätt lyckat.

Nu återstår bara att montera kulventil för av/på samt fästa slangarna på ett snyggt sätt efter att jag polerat ner alla svetsloppor och fula svetssömmar, sedan målning av hela historien.

Ärligt sagt har jag inte haft någon behov av en sådan här speciellt ofta, men det är som du säger roligt att bygga och man får använda "njuren" lite och tänka till när man bygger.

Nåväl, jag får väl lägga upp några bilder när den är målad och klar, men det blir inte idag, skall tjänstgöra för konungen snart igen och då får detta roliga stå tillbaka tyvärr.

/BmwMats
Bilagor
IMG_0691.JPG
IMG_0687.JPG
IMG_0686.JPG
IMG_0695.JPG
IMG_0688.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-11-08/03:33

Mats,

Nu vet jag inte hur kraftfull denna maskin är, men kraften lär gå fram och tillbaka - eller i ditt fall upp och ned.
Kommer dessa tre "fästringar" att kunna uppfylla sitt syfte?
"Fästringarna" kommer att naturligt stoppa rörelsekraften nedåt då maskinen är "konformad", dvs smal nere och tjock uppe , men jag undrar hur det blir med returen?
Jag saknar en "fästring" bakom handtaget.
Om ingen plats så hade någon L-formad ditsvetsad metallbit böjd över för att stoppa returen gjort samma nytta.
Oavsett hur mycket du har spänt dessa "fästringar" med muskelstyrka så tror jag dessa får besvär med att bibehålla spänsten under returen pga "konformen" och maskinens rörelser.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-11-10/15:28

Tack för dina funderingar Måns, jag får se huruvida detta kommer att fungera i framtiden.
Har än så länge enbart kört lite provbitar på skoj, men det ser ut som om det fungerar bra och den pneumatiska slaghammaren sitter ännu som "berget".
Det är ju inte den kraftigaste slaghammaren i världen, utan en billigare från Jula som ju är tänkt att hållas i handen, och då man kör den som det är tänkt så känns det inte så mycket alls.

Har för mig att max slag i sekunden är ca 250-300, så det är mest mängden slag och inte så mycket kraft som alstras när den går för högtryck.
Dock gör reglerventilen som jag monterade, ett bra arbete och sänker både kraft och antal slag i sekunden.

Blir till att köra lite olika material och bitar nu något tillfälle i helgen, skall bli intressant att se hur det fungerar.

- Man kan aldrig få för många leksaker... :D

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bygge av en Planhammarmaskin

Inläggav BmwMats » 2023-11-11/15:37

Idag har jag plockat isär maskinen och lackerat ramen svart.
Åter hopmonterad och klar för användning.
Möjligtvis blir det en separat fotpedal för att reglera tryckluften, men det blir i ett senare skede om jag känner behov av en sådan.

Estetiskt stör det mig att jag inte fick monterat avläsningen av trycket i regulatorn på rätt håll, kan ju lossa manometern och lägga på lite mer gängtejp så man får en annan vinkel på den, men det blir när lust och håg faller på.

Nystädat i plåtverkstaden, ordning och reda igen efter allt svetsande och slipande.

Trevlig helg på Er alla !

/BmwMats
Bilagor
IMG_20231111_150732.jpg
IMG_20231111_150746.jpg
IMG_20231111_150755.jpg
IMG_20231111_150804.jpg
IMG_20231111_150815.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron