Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-10-06/14:35

Efter att Jon Fosse tilldelats Nobelpriset i litteratur, växte bibliotekens kölistor snabbt. Döm därför om hustruns förvåning, när hon idag hittade en av hans böcker på det lokala biblioteket i Lambohov. Den lånade hon direkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-10-24/11:53

Häromkvällen fanns ett inslag i "Rapport", där MP:s Daniel Hellden presenterades. Han stod på Lidingöbrons gång- och cykelbana. Med en tumstock i handen visade han, hur mycket utrymme som skulle tas från bilisterna och ges till cyklister och fotgängare.
Inslaget kan ha varit två minuter långt. Under hela denna tid syntes inte en enda cyklist eller fotgängare på nämnda gångbana. Passerande bilar var det däremot gott om.

Edit 24 oktober: Helt enig med BmwMats nedan.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2023-10-24/20:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-10-24/18:47

Ber att få tacka ansvarig för forumet (troligtvis webmaster Magnus) för att det åter går att logga in efter allt krångel som har varit i helgen.

Tack !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-10-28/11:24

Detta.
Bildpil.jpeg
Bildpil.jpeg (4.3 KiB) Visad 7974 gånger
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-10-29/13:24

"Utbyggnad av elnätet möter stort motstånd."
Lunchekot
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-03/10:50

I måndags kväll förlorade vi plötsligt kontakten med fibernätet. Sedvanlig åtgärd - dra ur 220-voltskontakten, vänta någon minut och sedan sätta i den - gav denna gång ingen effekt ens efter upprepade försök.
Under tisdagkvällen satt jag en halvtimma i telefonkö till Telia, följt av ett tre kvart långt samtal, som inte kunde lösa problemet.
Alltså mailade jag fiberföretaget Utsikt samma kväll och beskrev problemet. De svarade nästa morgon. Då hade de konstaterat, att det var något fel på min uppkoppling, och att felsökning pågick.
Idag var min första lediga dag efter denna korrespondens. 07.30 ringde en servicekille, som var här en halvtimma senare. Han konstaterade snabbt, att sista delen av strömmatningen till "modemet" (den ser ut som en mobilladdare och väl är något i den stilen) var defekt. Vi fick en ny, och problemet var löst. Snyggt skött, Utsikt.

Men det, som fick mig att le, var insikten (sic!), hur vana vi blivit vid nätuppkoppling. Att bara kunna se tablå-tv kändes antikt. Jodå, vi hade tillgång till nätet vi mobiltelefonerna, men det är inte detsamma.

Något HELT annat, som fick mig att le igår, var The Beatles nya låt - och dess synnerligen originella tillkomst.
I slutet av 1970-talet gjorde John Lennon en mycket enkel inspelning - på kassettbandspelare - i sin bostad i Dakota Building. Efter hans död skickade Yoko Ono kassetten till Paul McCartney. Paul, George och Ringo ville mer än gärna göra något av den, men det stupade tills vidare på den alltför dåliga ljudkvalitén. Dock lade George Harrison någon gång under 1990-talet på ett gitarrspår. Efter hans död 2001 verkar låten ha legat i träda i drygt två decennier, varpå man med modern digital teknik kunnat återskapa Johns sång på ett häpnadsväckande sätt!
Stråkmusiker fick noter - men visste inte, vad de medverkade i. Paul och Ringo lade på bas och trummor. Resultatet är en ny Beatleslåt - som tagit 45 år att skapa. Enligt Paul McCartney är detta också den sista, för det finns inte något mer material, där alla fyra medverkar.

The Beatles aktiva tid sammanföll i stort sett med mina tonår. Den musik man hör då, sitter i livet ut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2023-11-04/09:33

Såg denna debattartikel som berör ett ämne jag brinner för. Trotts att skribenten ör en politisk antagonist. Tycker jag att han har helt rätt här ;)

"Trafikskolelobbyn gör körkortet rekorddyrt"

https://www.aftonbladet.se/a/xgBmxB

Får hoppas att han få gehör för sina åsikter.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-04/12:17

Instämmer med Dousa. Fast fan vet, om det är rimligt, att en granne skall kunna ta betalt för att handleda en adept i en privatbil - eller på hoj. Dock är väl sådant rätt svårt att kolla i praktiken, så rättsvårdande myndigheter kan nog satsa sina resurser bättre, än att övervaka detta.

Det vore intressant med siffror. Sådana borde finnas tillgängliga. Har olycksincidensen i samband med övningskörning med enskild handledare minskat, efter att de påbud, som Dousa skriver om, infördes? Om inte är det en god indikator på, att påbuden är onödiga och kan tas bort.
Vi får hoppas, att beslutsfattarna söker faktaunderlag.

(Som jag skrivit i Bumsen, har jag genom åren handlett fyra personer inför hojkortet - naturligtvis utan annan ersättning än en och annan fika. Men i ett fall gav en adept mig en flaska gott vin och ett presentkort á 400:- i Linköpings bästa ostbutik. Det smakade!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2023-11-04/18:59

Själv har jag varit handledare till mina barn, hustru och en kollega. Kollegan och barnen har körkort i hand för mer än 3 år sedan. Min belöning/ersättning av kollegan blir att vi kan prata mc på fikarasten. Vilket räcker för mej.

Utöver mej som handledare har dom även gått parallellt på körskola.

Fast frugan gav upp efter 13 mil totala mil. Antagligen en kass handledare. Beslutet var dock mycket bra för mitt blodtryck :D

Hon har inte kört moppe i sin ungdom. Och det kom fram att hon skulle ta mc-kort för min skull.

Lösningen blev att vi fixade en bättre gemensam mc i stället. Vi bytte in vår F800 GS och köpte en R1200 GSA-LC i stället. Och vi är mycket nöjd över denna lösning. Frun och jag åker ihop ca 700-800 mil per år. Och planerar redan nu för nästa års resa.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-04/21:18

Bara att gratulera till en bra lösning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-09/20:49

"En rysk haveriutredning bör tillmätas måttlig trovärdighet."
Överstelöjtnant Joakim Paasikivis kommentar - i Radiokorrespondenterna Ryssland - om kraschen, där Jevgenij Prigozjin m fl dog.
Vladimir Putins påstående, att man i planet hade lekt med en handgranat, håller han inte heller för särskilt trovärdigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-21/17:42

"Bromsarna är tidstypiska och bakbromsen som är original är att betrakta som attrapp, men den har fått en uppgradering på frambromsen med en liten trumma från 20-talet och den minskar hastigheten lite när man tar i. Det finns en viss motorbroms men ganska måttligt eftersom det är tvåtakt."

Ur senaste Allt om MC - om upplevelsen att köra en Scott Standard Tourer, årsmodell 1919.
Som jag skrivit i en gammal betraktelse, hade Scotts motorcyklar mycket gott anseende, när det begav sig - med bland annat två tidiga segrar på Isle of Man.
Men det var då - och mycket har hänt under drygt 100 år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-22/09:52

"Ungas psykiska hälsa finns på två vårdcentraler i Skaraborg."
Från SVT:s hemsida.
Jaha, det är DÄR den är! Som vi har letat!

"4 av 10 börsbolag har jag ingen hållbar hetskompetens i styrelsen."
Dagens Industri
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-23/19:11

Dals Eds kommun - och därmed Sverige - blir 500 kvadratmeter större, efter att Grötesbobäcken, som utgör gränsmarkeringen mellan Norge och Sverige, tagit en annan fåra. Det rör sig om myrmark, så den norske (snart f d) markägaren tar det hela med ro - liksom de tre svenska bröder, som tar över.
De norska och svenska regeringarna måste dock först fastställa gränsändringen - men ingen räknar med problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-02/09:57

Uppriktigt glad blir jag av, att Läkemedelsverket svängt i frågan om naloxon, som tidigare varit receptbelagt. Nu kommer det att kunna köpas receptfritt som nässpray.
Naloxon var en välkänd substans, redan när jag läste medicin på 1970-talet. Det har ingen egen effekt men vänder effekten av för höga doser opioider - som morfin, heroin, fentanyl m fl. Överdoser leder till, att individen slutar andas - och dör, om inget görs. En puff naloxon i näsan kan rädda liv.

Inom anestesiologin är det svårt att på individbas alltid dosera exakt rätt, och naloxon är ett självklart preparat, de gånger patienterna fått en anestesi med opioider och inte kommer igång som väntat med andningen. Effekten kommer inom någon minut (fast vi ger det intravenöst).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-12-02/17:41

När man var 20+ och cyklade 4-5 mil om dagen, tänkte jag att när man inte kan knyta skorna stående längre då är man död.
Det har inte förändrats, jag köper inte skor med skosnören längre. ;)
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-02/18:33

På engelska kallas det coping strategy - en nog så nyttig förmåga i tillvaron.

Något helt annat: När en kollegas dotterdotter fyllde fem häromdagen, fick hon frågan, vad hon skulle göra, när hon blev stor. "Jag skall jobba med fakta." Mamman blev lika häpen som stolt. Efter kanske en halvminut kom dotterns uppföljande fråga: "Men mamma - vad är egentligen fakta?"

Det visade sig, att man på förskolan pratat om väderkvarnar - och någonstans i det arbetet nämnt en faktaruta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-03/17:53

"Underdog" har jag aldrig sett förrän idag, när barnbarnen kommit på besök. Det blir nog inga fler avsnitt, för programmet är pinsamt dåligt. Rent skrattretande blev det emellertid, när alla i studion var mycket förvånade över, att en tävlande tax inte tvekade inför tunneln.
Taxar är grythundar - framavlade för avsevärt trängre hål än agilitytunnlar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-04/16:34

"Efter snart ett och ett halvt års föräldraledighet (för övrigt ett obegripligt missvisande ord, jag har aldrig varit så lite ledig) ..."
Karolina Persson, anestesiolog och redaktör för SFAI-tidningen
(Svensk Förening för Anestesi och Intensivvård)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-10/15:42

"Jag köpte en stege i somras. Veckorna därefter översvämmades min telefon av erbjudanden att köpa stegar. Tror AI, att jag skall köpa fler?"
Ungefär så sade Emil Jensen i det avslutande kåseriet i dagens Godmorgon, Världen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-11/20:09

På 1950- och -60-talen var Maria Lang (Dagmar Lange) och Stieg Trenter Sveriges deckardrottning/-kung. De tävlade varje år om, vem som sålt flest böcker före jul. Vinnaren bjöd på en middag på någon av Stockholms bättre krogar. En mycket sympatisk form av tävlan. ;)

(Sedan kom Maj Sjöwall och Per Wahlöö, och det blev annat av. Men jag har aldrig kallat deras böcker för "deckare" - och jag tror, att även de själva föredrog "kriminalromaner". Själva kallade de ju varje bok i serien "Roman om ett brott". Brottet ifråga var inte det, som skildrades i varje bok, utan makthavarnas fortgående svek mot de svagare i Sverige.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-20/21:37

Senaste Allt om MC har en fyllig artikel om BMW:s K-serie med längsställd vev. Under 12 år körde jag en K 1200 RS i 15 000 bekymmersfria mil. Om den modellen står bland annat: " ... påminde om karikatyrer av tjurar i en tjurfäktning; Djup och buktande bringa, med lång och smal bakdel."
Själv tyckte jag tidigt, att med avtagna packväskor påminde den om en ... boxer - inte motorkonstruktionen utan hundrasen. Trubbig nos, muskulöst framparti och lång, slank bakdel.

Den hojen passerade 19 000 mil i somras. Såvitt nuvarande ägare inte vidtagit åtgärder nyligen, är koppling, transmission och kamkedja fortfarande desamma, som när den lämnade fabriken för två decennier sedan - och han är mycket nöjd med den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-21/16:53

Djävulen kommer in på ett advokatkontor och presenterar sig, som den han är.
"Jag kan göra dig till världens framgångsrikaste advokat. Du kommer att vinna alla dina fall. Villkoret är, att du ger mig din, dina föräldrars, dina syskons, din hustrus, dina barns och barnbarns själar - för evigt."
Advokaten sitter tyst - vilket efter någon minut får djävulen att i detalj upprepa erbjudandet.
Advokaten sitter fortfarande tyst, så efter någon minut frågar djävulen: "Nå?" - och får svaret: "Vad är haken?"

Ur den tyska filmen Fallet Collini, som kan ses på SVT Play.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-12-22/15:50

Bror Gårdelöf skrev:Senaste Allt om MC har en fyllig artikel om BMW:s K-serie med längsställd vev. Under 12 år körde jag en K 1200 RS i 15 000 bekymmersfria mil. Om den modellen står bland annat: " ... påminde om karikatyrer av tjurar i en tjurfäktning; Djup och buktande bringa, med lång och smal bakdel."
Själv tyckte jag tidigt, att med avtagna packväskor påminde den om en ... boxer - inte motorkonstruktionen utan hundrasen. Trubbig nos, muskulöst framparti och lång, slank bakdel.

Den hojen passerade 19 000 mil i somras. Såvitt nuvarande ägare inte vidtagit åtgärder nyligen, är koppling, transmission och kamkedja fortfarande desamma, som när den lämnade fabriken för två decennier sedan - och han är mycket nöjd med den.


Tack för lästipset Bror, då blir det en tidning till mig själv i julklapp :-)
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-27/12:12

Volodymyr Zelenskyj gratulerar det ukrainska flygvapnet till att ha utökat den ryska undervattensflottan - genom fullträffen på ytfartyget Novotjerkassk.
Krig är inget att le åt, men för hans formuleringsförmåga lyfter jag på hatten.

Något helt annat - en föreslagen julklapp till Muharrem Demirok: En synlighetsmantel. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2023-12-28/14:39

Lurade igång en krånglande ctekladdare som retat mig ett tag. Skruva isär och motionera microbrytaren, plötsligt fungerade den igen.

Jag tror att det blir ett litet lödjobb här framåt vårkanten, allt enligt Gunnars utmärkta råd i en tråd från 2013 eller om det var 2014.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-28/17:36

Mitt förra inlägg kompletteras med, att det ukrainska anfallet mot Novotjerkassk ägde rum på det ryska luftvärnets dag! Allt enligt en välunderrättad lumparkompis.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-29/16:03

"Jag är säker på, att det finns idioter än idag, som förskriver sin själ till djävulen - på samma sätt som det finns folk, som tror på astrologi."
Dick Harrison i SR P1.
Trolldom rensades ut ur den svenska lagstiftningen 1779. Enligt Harrison har svenska myndigheter därefter konsekvent ställt sig kallsinniga till anklagelser om trolldom, djävulspakter etc - vilket inte hindrat en och annan från att förskriva sin själ till djävulen. I regel har det rört sig om folk, som haft det motigt och på ett eller annat sätt velat fuska sig fram i tillvaron.
Ett udda exempel var en teologistudent(!) i Uppsala, som hade svårt med tentorna. Pakten med djävulen hade han dokumenterat, och dokumentet hittades, varpå han fick sluta i Uppsala.
På krokiga vägar blev han så småningom professor i teologi i Königsberg. Konfronterad med djävulspakten hävdade han, att den var en ungdomssynd.

Men Dick Harrison påpekar också, att trolldom, häxeri etc finns i många länders (exempelvis Saudiarabiens) lagstiftning än idag - och att människor årligen döms och avrättas för sådana brott lite varstans på klotet. Det är förstås minst av allt något att le åt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2023-12-29/21:55

Att toaletterna i hamnen i Torekov var öppna, fast allt annat var stängt.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-30/03:05

Bättre än tvärt om! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2024-01-03/18:52

Linn Svahn vinner sprinten i Davos i utklassningsstil.

Så kul efter nästan tre års rehab efter skadan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Micce1980 » 2024-01-03/20:03

BrooklynS skrev:Linn Svahn vinner sprinten i Davos i utklassningsstil.

Så kul efter nästan tre års rehab efter skadan.


Gött!

Va faktiskt där strax efteråt och åkte längd i Ulricehamn. Helt ok område för en längdamatör som mig som annars mest kör alpint :)
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-17/19:53

Uppskjutningen av Markus Wandt är uppskjuten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2024-01-18/12:47

Är han bara högt nog uppskjuten, så kan han nog inte bli nerskjuten.
CARL-GUSTAV ARVIDSSON
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-05-23/18:14

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-18/17:56

SR:s Christian Åström berättade i dagens Studio Ett om sina upplevelser under World Economic Forum i Davos. Där möter man världskändisar en masse. Själv hade han råkat stå öga mot öga - genom ett skyltfönster - med Bill Gates och fått en vänlig vinkning.
Någon dag tidigare hade han stannat vid en vägkrog och mött en liten grupp män, varav minst en var polis. En av dem - en vänlig, gråhårig man - började prata med honom och undrade, vad han gjorde i Davos etc. Christian Åström svarade på frågorna - och frågade efter en stund:
- Men vad gör du?
- Jag är kung av Belgien.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-24/13:06

Mae West tillfrågades vid något tillfälle om eventuella lesbiska erfarenheter.
"Hur skall man hinna med det med så många män överallt?"

Edit 19.15: "Lastbil med slaktavfall har vält - glashala vägar i Sjuhärad."
SR P4.
Frågan är, vad som är orsak och verkan!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-28/10:02

"Det fanns inte mer juice att pressa ur den svenska apelsinen."
SR:s Johan Mattias Sommarström om Turkiets beslut att efter många och långa krumbukter säga ja till Sveriges inträde i Nato.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-29/09:59

En kollega träffade härom dagen en patient, som hade börjat träna på "Fictory Fatness".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-29/10:36

Bror Gårdelöf skrev:En kollega träffade härom dagen en patient, som hade börjat träna på "Fictory Fatness".

Om det kittlar din humor kan jag lägga till att det fanns ett gym i Norrköping som hette Sol och motion som ganska snabbt fick smeknamnet Sol och injektion. Du får gissa vilka som tränade där.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-29/12:28

:D

"Kriminella utger sig för att vara vårdpersonal - lurar äldre,"
Rubrik i dagens Svenska Dagbladet, på nätet, illustrerad med fotot där Recep Tayyip Erdogan och Ulf Kristersson skakar hand i närvaro av Jens Stoltenberg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-01/10:53

Pappan till en av mina arbetskamrater hjärtopererades för åtskilliga år sedan. Någon dag efter operationen kom en liten, rätt ung filippinska in på den sal, där han låg tillsammans med ytterligare tre patienter.
En av dem undrade: "Och vad vill du då, lilla gumman?"
"Jag tänkte prata med dig. Det var jag, som opererade dig."

Den kompakta tystnaden på salen hotades endast av, att min arbetskamrats far hade stora svårigheter att inte brista i gapskratt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-03/12:52

Bror Gårdelöf skrev:Uppskjutningen av Markus Wandt är uppskjuten.

Även hans nedresa tillbaka till jordytan är uppskjuten!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-09/10:51

Igår halkade jag och bröt vänster fotled - inte något att le åt.

Men handläggningen på akutmottagningen i Linköping var berömvärt snabb. Klinisk undersökning och röntgen tog mindre än en timma. Därefter lite längre väntan på akutläkaren, gipsskena - och hustrun kunde hämta mig tre och en halv timma efter att jag kommit dit. Jag hade många skäl att berömma dem, som tog hand om mig, och försummade inte att göra det - med ett leende.

Kommande helg skulle jag ha åkt tåg till Stockholm och åter. Det tog mindre än en kvart, efter att jag kontaktat SJ via nätet, innan det sade pling i mobilen. Hela biljettkostnaden återbetalad via Swish. Också värt ett leende i en tid, när SJ regelmässigt får skäll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth Lundgren » 2024-02-21/21:29

Nyservad, nytt bakdäck, nytt batteri, framdäck 1000 mil, samma gamla gubbe. Nu ska det köras ganska fritt de närmaste två somrarna :D
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-23/14:23

Storsjöodjuret fridlystes av länsstyrelsen i Jämtland 1986! ;)
Men fridlysningen upphävdes av JO 2005!

Edit 16.15: Fröken Ur fyller 90 i år. Grattis! ;)
Man kan fortfarande ringa henne - 90 510 - men jag gissar, att hon numera har det rätt lugnt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2024-02-25/21:54

Bror Gårdelöf skrev:
Edit 16.15: Fröken Ur fyller 90 i år. Grattis! ;)
Man kan fortfarande ringa henne - 90 510 - men jag gissar, att hon numera har det rätt lugnt.

Är man 90 år så kan det vara skönt att ha det lite lugnt.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-26/00:27

Men också trivsamt, när någon ringer då och då. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-02-26/01:06

Vi får hoppas att fröken Ur är i god vigör.
Åldersdemens hade verkligen ställt till det.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-01/16:09

Karlatornet i Göteborg, Sveriges högsta byggnad, har varit strömlöst i mer än ett dygn - och följaktligen döpts om till Elfeltornet. Göteborgarna förnekar sig inte.

Edit 18.55: Två tonåringar på en buss - den ene med National Geographic(!) uppslagen.
- Här står, att i Guinea Bissau kan bara 18 % av befolkningen läsa.
- Äh. Det är ett så litet land. Dom är nog inte fler än 18 %.

I dagens Spanarna säger sig Per Naroskin ha råkat höra detta replikskifte. (Jag är inte bergsäker på landet ifråga.) Spaningen handlar om, att det där med procenträkning inte alltid är så lätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav J-O Elfvén » 2024-03-02/14:06

Att det finns andra sätt än Gramin Basecamp för att planera resor :)
Nuvarande
R1250GS Adventure -21

Tidigare
Tiger 1200 -18
FZ 8 -12
J-O Elfvén
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-03-15/23:08

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst