Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-17/17:54

Brå KU-anmält.
Detta blir en intressant följetong då misstankar har funnits inom olika grupperingar.
Viktigt att statistik inte missfärgas av politiker (oavsett vem), eller ekonomiska intressen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-18/19:29

Igår såg jag de två programmen om, hur SVT:s storsatsning Vår tid är nu gjordes.
Vid ett tillfälle köper seriens Maggan ett bord, som levereras i ett platt paket och först verkar sakna ben. Dessa finns emellertid separatförpackade och kan skruvas på plats.
Göran Everdahl berättade om, hur Ingvar Kamprad vid ett tillfälle, tidigt i företagets historia, skulle leverera ett bord, som inte fick plats i bagageutrymmet. Närmast av en slump upptäckte han, att benen gick att skruva loss, varpå det inte var något som helst problem att få plats med bordet. Där och då föddes idén med platta paket!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav elemji » 2019-12-19/14:03

Inte ofta man behöver rätta dig Bror men eftersom jag hatar skattesmitare som Kamprad så måste jag. Det var väl en av hans anställda som kom på idén, Gillis Lundgren. Man han dog väl antagligen utfattig som dom flesta uppfinnare.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-19/14:38

No argument. Jag relaterade, vad Göran Everdahl sade i TV-programmet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2019-12-19/16:22

Måns Ulveståhl skrev:Brå KU-anmält.
Detta blir en intressant följetong då misstankar har funnits inom olika grupperingar.
Viktigt att statistik inte missfärgas av politiker (oavsett vem), eller ekonomiska intressen.

Dessvärre är det inte bara statistik som missfärgas av politiker!
Väldigt mycket obehagliga fakta som är obekväma för politiker/politiska partier agendor, tystas ner
efter bästa förmåga!
Tur att youtube-kanalen Swebbtv finns!
https://www.youtube.com/watch?v=ysJIEaE1-Xc
Senast redigerad av HåkanH 2019-12-19/16:46, redigerad totalt 2 gånger.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-19/16:36

Just den historian blir intressant att följa. Enligt gårdagens Rapport saknas inte kritiska synpunkter på den vetenskapliga undersökning, utförd på Universitetet i Linköping, som verkar ligga till grund för KU-anmälan.
En av artikelförfattarna påstods i inslaget ha sökt jobb på BRÅ men inte fått det. Om det är sant, finns ju uppenbara möjligheter, att undersökningen är en partsinlaga.
En annan av artikelförfattarna gjorde en tämligen slät figur, när hon fick kritiska frågor från Rapports journalist.

Det ena utesluter inte det andra, och sista ordet är måhända inte sagt i denna sak - men igår tänkte jag, att det är bra, att "den kritiska granskningen även gäller den kritiska granskningen"!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2019-12-19/18:25

HåkanH skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Brå KU-anmält.
Detta blir en intressant följetong då misstankar har funnits inom olika grupperingar.
Viktigt att statistik inte missfärgas av politiker (oavsett vem), eller ekonomiska intressen.

Dessvärre är det inte bara statistik som missfärgas av politiker!
Väldigt mycket obehagliga fakta som är obekväma för politiker/politiska partier agendor, tystas ner
efter bästa förmåga!
Tur att youtube-kanalen Swebbtv finns!
https://www.youtube.com/watch?v=ysJIEaE1-Xc


Mikael Willgert som driver kanalen är känd antisemit av grövsta sort, tillika klimatförnekare och starkt förknippad med "alternativa-fakta"-rörelsen med konspirationsteorier som starkt inslag.

Jag skulle vara ytterst försiktig med att hylla "Swebb-TV", särskilt som den periodvis har stängts ned av Youtube pga brott mot reglerna.

Var istället på er vakt mot JUST den typen av bedrägliga källor.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-19/19:03

Numera pensionerade "bantningsprofessorn" Stephan Rössner har många strängar på sin lyra och är en roande skribent. I senaste Läkartidningen har han en drapa om julfirande/arbete på sjukhus - med utvikningar åt diverse håll. Sålunda konstaterar han, att vården, trots den totala frånvaron av annars viktiga sammanträden, inte fungerade sämre än vanligt.
Vidare tar han upp julvisornas ibland ålderdomliga texter, som inte alltid traderats korrekt till barn, som lärt sig dem "på gehör" - inte genom att läsa texterna.
"Staffan var en tallegren med tacos i sin hjärna" och "En liten tiger lever här, med mycket möbler och stor affär" är två underbara exempel.
Rössner själv funderar över den obegripliga meningen i Luciasången: "Drömmar med vingesus under oss sia." Jag råkade läsa förklaringen för någon vecka sedan. "Under" är ett substantiv. På någorlunda modern prosa förutspås alltså ett mirakel.

Han refererar också en juldrapa från 2006 av barnläkaren Hugo Lagercrantz, som upptäcker, att man på neonatalavdelningen försöker uppliva ett nyfött barn. "Modern sitter bredvid med gloria på huvudet och maken förnekar genom tolk faderskapet. Efter kontakt med Giftcentralen hittar Lagercrantz ett motgift, och barnet kvicknar till. Det läggs i halm; kuvösen är trasig. På åttonde dagen omskärs pojken och till trettonhelgen kommer tre forskare för att ta prov på det märkliga barnet. ... allt får en välsignad utgång och läsaren ett gott skratt."

Han refererar även till den taffliga barnkirurgen med öknamnet "Herodes" - och den lika klantige ortopeden, som fick heta "Ben Hur?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2019-12-19/19:46

BrooklynS skrev:Mikael Willgert som driver kanalen är känd antisemit av grövsta sort, tillika klimatförnekare

För det första, jag visste att det skulle komma inlägg i den här typen (eller att det helt raderas bort)!

Att han är kritisk till invandrarpolitiken som den har bedrivits hittills, det vet jag och jag delar den
uppfattningen!
Däremot att han är en judehatare av grövsta sort, undrar jag verkligen var du fått ifrån men det
kan du säkert käll-hänvisa till eller....

För det andrra, det är inte Mikael Wilgert jag lyssnar på utan de oftast mycket kunniga gäster
han har på besök,som ex Elsa Widding.
BrooklynS skrev:Jag skulle vara ytterst försiktig med att hylla "Swebb-TV"

På vilket sätt har jag hyllat Swebbtv???

Det är förstås bättre att enbart bara lyssna på de s.k. mainstream-media/tidningar för där får man veta
sanningen och intet undanhålls eller tigs ihjäl. :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-19/21:22

Att man ska var kritisk till media är rätt.
Nu gäller detta inte enbart alternativa medier utan även den statliga televisionen/radion.
Den statliga apparaten är ingalunda neutral/objektiv. Tyvärr.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-19/21:34

Det är lätt att hålla med om, men i det föreliggande fallet om BRÅ, verkar författarna till den studie, som väl(?) ligger till grund för den mediala uppmärksamheten, ha svårt att besvara tämligen enkla, om än kritiska frågor.
När Rapports journalist vill ha klarhet om en sak, förnekas, att den finns med i studien, varpå journalisten påpekar, att det står på sidan 53!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-19/21:55

Jag avvaktar vad KU tillsammans med inbjudna professorer drar för slutsats.

Inte lönt att dra några slutsatser baserat enbart på hur någon akademiker som troligen aldrig medietränats reagerar på en tv-journalist som försöker få till sitt "scope" under kortast möjliga sändningstid.
Exempelvis så har statsministern med all tillgänglig mediaträning, och sin hord med kommunikatörer i släptåg haft förmånen att göra bort sig i alla tv-intervjuer - inte bara en.
Då borde en ensam akademiker från Linköping gott få mer än en möjlighet innan han/hon sågas vid fotknölarna kan jag tycka.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-20/08:33

Men just i detta fall behövs knappast någon mediaträning. Frågan, som reportern ställer (se mitt förra inlägg), är rak och kan ges ett enkelt svar - vilket den intervjuade författaren inte kan ge!
Missförstå mig rätt: Jag är odelat för kritiska granskningar - men den, som presenterar en sådan, måste naturligtvis ha bra på fötterna, eftersom även en kritisk granskning måste tåla en kritisk granskning.
Gör den inte det, blir den kontraproduktiv!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-20/15:05

Nyss hemkommen från jobbet.
Besökt systembolaget.

Om några sekunder befinner jag mig julfirandes i tv-soffan med en kall pilsner utan några att-göra-saker förrän på söndag.
Life is good!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-20/16:07

Jag anar, att dagens besök på Systembolaget var "angenämast efteråt". Butiken var förmodligen inte utan köer?

Gösta Ekman citerade - och imiterade perfekt - vid ett tillfälle Lena Nymans svar på frågan, vad som var bäst med att stå på en teaterscen: "När 'e' e' slut."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-12-25/12:29

BrooklynS skrev:Och nu hoppas jag att det är sista gången påminnelsen behövs.

Nu har jag ju blitt lite glömsk på gammeldagarna så vi får se hur det går :oops:
Jag ser detta som mycket optimistiskt men hoppet är det sista som överger en ;)
Låter lite likt det man fick höra i skolan och kunde resultera i en hårlugg eller en smäll .
Vid svårare fel kunde man få gå och hälsa på hos rektorn . (Ett besök på 9 år , och inget annat) :cry:
Hårda tider 8-)
Men man har väl slutat med rotting och pekpinne nu gissar jag :?
Kanske blir uthängd på nylleboken istället numera :mrgreen:

Julhälsningar
//Blyger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2019-12-25/12:47

Hehe nä rektor är betydligt snällare nuförtiden. ;)


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2019-12-25/18:36

BrooklynS skrev:Hehe nä rektor är betydligt snällare nuförtiden. ;)


... och se hur väl vårat skolsystem har blivit med åren med utmärkta kvalitetsundervisningar... Huuu... :shock: :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2019-12-25/19:44

BmwMats skrev:
BrooklynS skrev:Hehe nä rektor är betydligt snällare nuförtiden. ;)


... och se hur väl vårat skolsystem har blivit med åren med utmärkta kvalitetsundervisningar... Huuu... :shock: :(


Förr fick en viss del av eleverna sluta skolan ganska tidigt och gå i ”livets hårda skola” istället. Nu skall även de baxas igenom systemet och även om det inte alltid i det enskilda individfallet ”lönar sig” så är det väldigt bra sett ur ett samhällsperspektiv. :)

Problemen får sökas på annat håll än rektors sinnelag.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2019-12-26/00:54

Såg denna idag. Rejält förkyld är jag till på köpet (tack Ola). Så jag delar båda gärna med er...Bild
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-26/09:40

Då kan jag glädja mig åt att ha motverkat några tusen kvinnliga "förkylningar".
För femton år sedan sade en narkossköterska, när jag gick för att lägga en förlossningsepidural:
"Så du skall lyckliggöra ännu en kvinna." :)

EDIT 11.45: Fick detta av min son. (Nej, han har inte gjort den själv!)
Eja, vore vi där!
https://youtu.be/ko9QLXLlndw
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-30/22:20

Kvällens Nu var det 1970 i SVT kunde ha varit bättre - men en sak, som fick mig att le oväntat, var några korta snuttar från VM-finalen i ishockey mellan Sverige och Sovjetunionen. Snacka om att spelet utvecklats under 50 år!
Dåtidens absolut bästa spelare hade ett tempo, som gav intryck av slow-motion! Vilken match som helst i dagens svenska elitseriehockey ter sig avsevärt snabbare - för att inte tala om NHL!
Men det var inga långa snuttar, och de kanske inte var representativa för spelet som helhet? Dock var det målen, som visades. Sverige tog ledningen med 1 - 0, men Sovjetunionen vann med 2 - 1, om jag fattade rätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Hova » 2020-01-01/13:06

27A5B233-40C4-43CA-AD87-B52FFAC80FF9.jpeg
Gott Nytt År, säsongen är inledd med en liten runda söder om Göteborg. Blåsigt ute vid havet, men förövrigt utmärkt hojväder.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2020-01-01/14:19

Härligt att det finns fler som luftar hojen så här års... Tjusig bild !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2020-01-01/20:51

Bror Gårdelöf skrev:Det blir onekligen egendomligt, om jag kritiserar andra för att vandra OT. Sten i glashus!

Hä Hä :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-06/09:30

Senaste numret av tidningen Vi innehåller en artikel om och med Rolf Lassgård. Hans många polisroller har gjort, att han vid ett antal tillfällen varit med om, att poliser i uniform hälsat på honom som på en kollega. ("Vid ett tillfälle, på Avenyn i Göteborg, såg han en kvinnlig polis trycka upp en snattare mot väggen medan hon tittade på honom med en blick, som sa: 'Det är lugnt. Jag fixar det här själv.' ")

En man som heter Ove sågs av 1,7 miljoner svenska biobesökare, och Hollywood överväger en remake. Tom Hanks, tilltänkt som både producent och huvudrollsinnehavare, tvekar emellertid, "eftersom originalet var 'en perfekt film' och Rolf Lassgård 'fantastisk'."
Det är inget dåligt betyg.

EDIT 12.20: Hustruns skrå saknar definitivt inte humor. Trettondag jul firas ju till åminnelse av de vise männens besök i Betlehem - och idag kan man läsa följande sms-korrespondens mellan besökarna:

- Nu har vi kommit fel igen!
- Men en kung är född, och där är slottet.
- Men stjärnan visar däråt.
- Nu är vi framme.
- Men här finns ju bara ett stall!
- Lita på GPS.
- GPS?
- Guds Plan Styr.

I övrigt slog det både hustrun och mig, att navigation efter stjärnorna onekligen är en form av GPS - även om precisionen knappast når upp till satellitversionen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-01-06/13:33

Bror Gårdelöf skrev:
I övrigt slog det både hustrun och mig, att navigation efter stjärnorna onekligen är en form av GPS - även om precisionen knappast når upp till satellitversionen.


Säg inte det - de 3 V M hittade honom då men sen har det inte varit så enkelt, med eller utan GPS.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2020-01-06/14:47

GPS och kartor... ? Vad är det för något ? :shock:
I Saharaöknen använder man sandpapper för att navigera efter...
Här hemomkring visar alla vägskyltar HEM respektive BORT... ;)

God Fortsättning på det nya året ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-06/15:01

Magnus Brobeck skrev:... de 3 V M hittade honom då ...

Instämmer - bortsett från, att ingen idag känner till, hur många de var! Veterligen är deras antal inte angivet någonstans i evangelierna. Att de av tradition antas vara tre beror rimligen på, att de hade med sig tre nämnda gåvor - guld, rökelse och myrra. Likaså är deras namn - Caspar, Melchior och Balthazar - att hänföra till mänskliga påfund. Men det är inte illa att bevara myter, som idag är en del av vår kulturhistoria.

Dock: Enligt egen utsaga är han inte svårfunnen idag - bara svår att se. "Varhelst två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag bland er." (Förmodligen inte ordagrant citerat, men andemeningen är med.)
Jag har ingen avsikt att missionera på Forum - och lägger därför ner teologin och myterna för denna gång.

EDIT 2020-01-07: Hustrun påpekade för mig, att trettondagen är den enda dagen i den svenska almanackan, där tre personer har namnsdag. Se vidare ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-08/07:55

En artikeln i dagens Östgöta Correspondenten handlar om en man i 30-årsåldern, för vilken det inte gick något vidare i skolan. Nu har han byggt upp ett mycket framgångsrikt företag i städbranschen. Hittills har det fortsatt att växa mycket snabbt.
När företaget startades, tryckte han upp reklamblad - gissningsvis i A4-format - som han därefter knycklade ihop ordentligt, innan de lades i brevlådorna. Texten på dem löd ungefär: "Gillar inte heller du skräp?"
Alltid roligt att läsa om kreativitet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-09/21:11

Första programmet i serien Snowhow - den nordiska vintern, SVT 2. Bra filmat - med de vidunderliga vyerna över Sognefjord, där man alltså kan odla frukt kommersiellt - och för ett sekel sedan t o m odlade tobak. Ett av mina absoluta favoritområden för hojåkning i Norge. (Det finns många!)
Dessutom inslaget från finska Ivalo, där man kan räkna med 200 dagar per år med minusgrader, varför bil- och däcktillverkare är flitiga där - som i Arjeplog.
När vi passerade Ivalo på väg till Nordkap sommaren 2011, låg temperaturen kring 25 plusgrader!

Inslaget med de finska vintersoldaterna visar onekligen en härdande utbildning. Efter några dygns vistelse i bivacker etc, som redan gjort dem möra och trötta, blir det dopp i isvak och uppgång under kontrollerade förhållanden - varpå de får springa, byta kläder och återigen springa sig varma. Det ligger nog mycket i, att den, som klarar sig under sådana förhållanden, klarar det mesta. Och efter att ha varit med om det, lär man uppskatta en varm säng ännu mer än förr!

Programmet rekommenderas varmt (sic!) - och det finns ytterligare tre (tror jag) att se fram emot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-10/17:52

Dagens namn är Sigurd - enligt en notis i bladet ett mycket gammalt nordiskt namn, från början i formen Sigvard - Segerväktare(!). Det hade jag fram till idag ingen aning om, men det är onekligen ett passande namn på den hoj, som jag körde i stort sett utan problem i 15 år och 15 000 mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Roger Gross » 2020-01-10/18:45

Bror Gårdelöf skrev:Dagens namn är Sigurd - enligt en notis i bladet ett mycket gammalt nordiskt namn, från början i formen Sigvard - Segerväktare(!). Det hade jag fram till idag ingen aning om, men det är onekligen ett passande namn på den hoj, som jag körde i stort sett utan problem i 15 år och 15 000 mil.


Tyder på omdömesgill chaufför samt vederhäftigt underhållsarbete/service...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2020-01-10/19:23

1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-01-13/12:31

Jag sitter på tåget (snabbtåg med få stopp) och halvslumrade lite så jag tappade orienteringen lite om var jag var varvid jag fick den brillianta iden att läsa på en skylt på en station vi passerade i farten.

1. Första stationen - tittar ut vinkelrätt mot tåget och inser ungefär samtidigt som vi är förbi stationen att det går inte att läsa på skyltar i den farten
2. Andra stationen - Tittar snett framåt i färdriktningen och fokuserar på en skylt långt borta som jag sedan följer med blicken hela tiden så att jag inte missar den.

Jag passerade just nu Utgång i Skåne, bara så ni vet.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2020-01-13/13:43

Magnus Brobeck skrev:Jag sitter på tåget (snabbtåg med få stopp) och halvslumrade lite så jag tappade orienteringen lite om var jag var varvid jag fick den brillianta iden att läsa på en skylt på en station vi passerade i farten.

1. Första stationen - tittar ut vinkelrätt mot tåget och inser ungefär samtidigt som vi är förbi stationen att det går inte att läsa på skyltar i den farten
2. Andra stationen - Tittar snett framåt i färdriktningen och fokuserar på en skylt långt borta som jag sedan följer med blicken hela tiden så att jag inte missar den.

Jag passerade just nu Utgång i Skåne, bara så ni vet.

MVH Magnus


Glöm inte att hoppa av innan du kommer till Danmark, det är så svårt med språket där förstår du... :lol:
Lev väl ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-13/15:45

Vi får hoppas, att den utgång du passerade inte är av den definitiva arten. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-01-13/23:01

Hoppeligen så var det Utgång och inte Utgångsdatum som jag passerade.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-01-13/23:16

Magnus Brobeck skrev:Jag passerade just nu Utgång i Skåne, bara så ni vet.


Eller som amerikanere sier når de kjører på Autobahn i Tyskland: "Where the heck is Ausfahrt?"
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-14/08:46

Svaret måste ju vara: "It obviously is almost everywhere."

Påminner för övrigt om de två svenskarna, som skulle lägga det tyska hotellets adress på minnet, innan de gick ut för att göra sig en glad kväll. När de kom ut ur entrén, lade de märke till en stor skylt - Einwegstrasse - och vandrade nöjt vidare, för nu visste de, vad gatan hette.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav enhjuling » 2020-01-14/10:20

Det påminner om när vi var ett gäng lumparkompisar i Finland för läänge sen.
Ett par kamrater hade varit ute och rekat och då hittat en bra krog där vi bestämde att ses senare.
Krogen hette Ravintola…..
Vi hittade inte varandra den kvällen.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2020-01-14/23:09

Tack för det !
Rapport är alltid kul :mrgreen:
Får väl sluta helt att ha åsikter , eller skriva nått öht. för snart är alla inlägg borttagna .
Nää , kanske inte alla :?
Får väl köpa mej en Garmin och starta en frågekaskad . Det gillar väl alla ? 8-)
Eller kanske tom. köpa mej en skitful 1250 gsa . :o NEEEE !

Detta inlägg försvinner väl lika fort som övriga med åsikter .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-01-15/00:20

Odd Arne Kjørstad skrev:
Magnus Brobeck skrev:Jag passerade just nu Utgång i Skåne, bara så ni vet.


Eller som amerikanere sier når de kjører på Autobahn i Tyskland: "Where the heck is Ausfahrt?"


Alla vägar leder till Ausfarth.

Påminner mig om en kompis som på skidresa i Österrike hävdade att han bodde på Hotel Zimmer.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-01-15/11:57

Hotel Zimmer i Einwegstrasse i den kjente byen Ausfahrt, Restaurant Ravintola i Finland


I Kroatia kan si til sine venner at man sitter på Restaurant Konoba.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-18/21:15

Igår var det Nalle Puh-dagen, vilket jag fick veta idag under lyssnande på SR P1:s Spanarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav booste » 2020-01-19/15:06

Idag blev det en premiärtur. Köpte motorcykeln i mellandagarna men det var så dåligt väder så det blev ingen provtur men idag sken solen och det var plusgrader. Blev en runda på sju mil. Det här är min första BMW och det var inte svårt att le idag :D

DSC04855.jpg
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-19/19:03

Stockholms trafikborgarråd Helldén (MP) har för en gångs skull lyckats med något.
Snöröjningen denna vinter har varit suverän....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-19/19:22

Åhå! Han verkar ha vittgående befogenheter, för vi kan inte klaga i Linköping heller.
På det privata planet är bränsleutgifterna för snöslungan än så länge 0:- denna vinter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-20/01:31

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-20/09:33

"- Vad förstår man med ryggrad?
- Ryggraden består av en mängd små kotor. På den övre ändan sitter huvudet, på den nedre sitter vi."
Ur Albert Engström tecknar Friskt och Sjukt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst