Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-09/13:01

Enligt en artikel i dagens Göteborgs-Posten har Lettland en lag, som innebär, att rattfylleristers bilar beslagtas och auktioneras ut. Men "folk dricker fortare, än auktionssytemet hinner med".
Alltså skänker letterna de beslagtagna bilarna till Ukraina.

Om rattfyllerister i Sverige blev av med sina fordon omedelbart, kanske det skulle få märkbara effekter i statistiken?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Micce1980 » 2023-03-09/16:10

Bror Gårdelöf skrev:Enligt en artikel i dagens Göteborgs-Posten har Lettland en lag, som innebär, att rattfylleristers bilar beslagtas och auktioneras ut. Men "folk dricker fortare, än auktionssytemet hinner med".
Alltså skänker letterna de beslagtagna bilarna till Ukraina.

Om rattfyllerister i Sverige blev av med sina fordon omedelbart, kanske det skulle få märkbara effekter i statistiken?


Tveksamt, lite tror jag absolut på men vissa skulle köpa sig en mindre dyr kärra och blir de av med den så köper de en annan. Beroendet där verkar vara starkt nog för att hitta sätt att fortsätta. Däremot vård i form av terapi och kontinuerlig uppföljning i många år med kontroll på något sätt skulle nog ha effekt långsiktigt. Men först behövs kontroller ute på vägarna och så länge man inte orsakar en olycka kan man nog hålla på i många herrans år för det är inte ofta man ser en kontroll eller blir stannad i en.

Köpte för två år sedan en Dräger 4000 när de var på kampanj. Har märkt att jag avstår gärna körning ändå för oftast känner jag mig risigare än vad alkomätaren meddelar dagen efter man tagit mer än bara lite sällskapsdricka
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-03-10/20:01

Jag är ganska säker på att jag hörde samma sak om beslagtagna svenska bilar.
Även dessa planerade Sverige skicka till Ukraina.

Två flugor i en smäll ser en nitisk kritisk granskare som jag.
En godhetsinjektion i den svenska självkänslan, och ett gyllene tillfälle att bli av med miljöfarlig blivande skrot....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-11/13:28

"En kändis är en person, som hela livet igenom har arbetat hårt för att bli känd,
och som bär solglasögon, för att ingen skall känna igen honom."
Fred Allen, amerikansk komiker (1894 - 1956)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-03-11/15:05

Bror Gårdelöf skrev:"En kändis är en person, som hela livet igenom har arbetat hårt för att bli känd,
och som bär solglasögon, för att ingen skall känna igen honom."
Fred Allen, amerikansk komiker (1894 - 1956)


Kunde ju lika gärna ha varit Greta Garbo han menade... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-11/16:19

Mnja; hon jobbade nog hårt för att nå framgång inom filmen - vilket onekligen lyckades över förväntan.
Men hon ville aldrig vara kändis utan höll medierna och publiken på avstånd från sin egen person redan från början.

Det hela är förstås en definitionsfråga. "Kändis" har inte sällan den underförstådda betydelsen, att vederbörande inte är särskilt skicklig på något annat än att vara känd - och det stämmer inget vidare på Greta Garbo.

Några exempel: Jag skulle aldrig kalla Pernilla August, Peter Haber, Rolf Lassgård eller Noomi Rapace för kändisar. De är skickliga skådespelare, som blivit kända.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2023-03-11/17:29

Bror Gårdelöf skrev:
Det hela är förstås en definitionsfråga. "Kändis" har inte sällan den underförstådda betydelsen, att vederbörande inte är särskilt skicklig på något annat än att vara känd - och det stämmer inget vidare på Greta Garbo.


Zsa Zsa Gabor er eksempel på en sånn. Hun var kjendis - fordi hun var kjendis. Bianca Ingrosso er en svensk sådan, eller var, inntil hun fikk sitt eget talkshow på TV.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-15/08:27

Igår kväll bjöd arbetsgivaren hela gänget på en bättre måltid på den italienska restaurangen Le Borgate ("Förstäderna") i Linköping. Entredörren hade anslaget: "Lasciate speranza, voi ch'entrate".
Originalet finns i Dantes Den gudomliga komedin och står över porten till helvetet.
Den svenska översättningen på vers har kastat om satsföljden:
"I, som här inträden, låten hoppet fara."
Onekligen en originell uppmaning på entredörren till en krog.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-21/09:17

"Micael Bydén ... är trots allt ... en av de mest attraktiva offentliga personerna det här i landet. Källor inifrån Försvarsmakten hävdar, att han också är överbefälhavare, men det är sekundärt."

Essy Klingberg i söndagens SvD - i ett kåseri om kristidens expert-arketyper

Edit 11.05: "...provat ta bort damtätningar ..."
från annan tråd här på Forum
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-03-21/18:51

Mars är sista månaden för besiktning för min RT. Det var lite svårt att hitta tider i mars, alla har inte släppt för mc än. Behöver hojen till påsken och jag är själv ledig veckan efter påsken, suck!
Hittade en tid på en station sju mil från mitt på lördag, men vädret är lite osäkert. Man tänker inte alltid på alla "nya" besiktningsföretag som finns, men min fru nämnde någon 2,5 mil härifrån. Kollade där och se där! det fanns en tid imorgon för 200:- mindre t,o,m. Puh!
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-21/19:04

Utmärkt påminnelse. ;) Jag har försökt boka sedan ett par månader, men tiderna hade inte släppts.
Men idag fick jag en tid, som passar perfekt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-03-21/20:59

Knepigt att dom inte tar emot för besiktning under vintern...
Hur gör dom för oss som åker året runt ?

Skall vi åka "olagligt" för att dom vägrar att besiktiga våra fordon ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-21/21:22

Det finns nog inget annat att välja på, än att besiktiga hojen sent på hösten, innan de lägger ner för säsongen.

Sigurd skulle på sin tid besiktigas i mars. Efter några år kom jag på att beställa besiktning mycket tidigt i april - varpå jag i fortsättningen hade hela april på mig. Det blev bekvämare så.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-03-21/21:29

Jo, med lite framförhållning så brukar ju sådant ordna sig.
Men jag tänker på om man köper ett fordon som varit avställt ett par år och vill börja köra den under vintertid, skall man inte kunna använda sitt fordon då, om man ställer på den och betalar vägskatt m.m. ?

Jaja, vi skall inte grotta ner oss i ytterligheter, men tycker det var knepigt att vissa stationer inte tar emot besiktningar av motorcyklar.
Det finns ju delar av landet som har fint och tjänligt väglag som inte definieras såsom vinterväglag även under December till Mars månad.

Vi avslutar detta med tjuriga besiktningsstationer för denna gången anser jag, bara mina funderingar när det kom på tal.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-21/21:40

Måhända kan ett gammaldags telefonsamtal till lämplig station lösa problemet även vintertid?
Datorer går sällan att resonera med, men människor ...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-03-21/21:43

Du har en poäng i det Bror !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-24/09:01

Kompisen har noterat, att jag har en namne i rymden. Den svenska forskningsraketen Bror sköts upp härom dagen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-03-25/20:23

Lördagens överenskommelse mellan EU och Tyskland innebär att EU godkänner det undantag som Tyskland har tagit strid för: att förbränningsmotorer som drivs med syntetiskt e-bränsle fortsatt ska få säljas även efter att kravet om att alla nya bilar som säljs ska vara klimatneutrala 2035 har trätt i kraft.
Även Italien protesterade, men deras förslag med biobränsle lär skrotas efter denna överenskommelse.

Syntetisk bensin skapas mha koldioxid, vatten och elektricitet.
Sverige hade kunnat bli ett nytt "oljeland" om inte förra regeringen lagt ned större delen av vår billiga och miljöklassade tillförlitliga kärnkraft.

Leve förbränningsmotorn!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-26/10:20

Dagens Public Service - i Godmorgon, Världen, SR P1, levererade åtskilliga pärlor.
"Margot Wallström" talade om "Mästrarnas mästare" = DN.
Det spekuleras i, om Vladimir Putin har dubbelgångare, vilket även en del "svenska politiker" har/hade.
"Ingvar Carlsson" hade förstås en skosula, vilket gett den oväntade fördelen, att man fått med ett skoblock på köpet. Detta skoblock fick ta hand om Bosse Ringholms presskonferenser.
"Annie Lööfs" dubbelgångare hade gått vilse i den breda politiska mitten och försvunnit.
Enligt "Märta Stenevi" blev de planerade dubbelgångarna inte av, eftersom det kvinnliga språkröret skulle ha en manlig dubbelgångare och tvärt om.
"Lars Leijonborg" hade förgäves sökt en dubbelgångare - men inte hittat någon, som kunde bära upp en brun manchesterkostym lika illa som han.
"Göran Hägglund" behövde ingen dubbelgångare. Han hade hela tiden sällskap av gengångaren Alf Svensson.
"Stefan Löfven" hade "en orakad jävel, vill jag minnas".
"Peter Hultqvist" har två - en, som är för Nato och en, som är emot.
"Göran Persson" hade däremot ingen dubbelgångare. "Det hade inte funnits plats."

En del av Göran Gabrielssons och Rakel Molins imitationer är bättre än originalen. Idag hörde jag "Bert Sundström" för första gången. Gissningsvis skrattar originalet gott.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-28/07:21

Gårdagens "Rapport" hade ett inslag om, att Socialdemokraterna inlett ett arbete på att komma mer i fas med dagens Sverige. (Jag minns inte den exakta ordalydelsen.)
De kan kontakta hovet. För ett halvsekel sedan antog kung Carl XVI Gustaf valspråket "För Sverige i tiden".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2023-03-28/13:50

Vilken tur jag har . Nu är det fritt att skriva tydligen .
MEN . jag tänker inte skriva nått om den mish-mash till regering vi för närvarande har .
Det kanske visar sej vad jag röstar på :shock: :?
Over and out .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-28/14:02

Mitt inlägg har ingenting med partipolitik att göra - vare sig för eller emot det ena eller andra lägret.
Dock ser jag mycket positivt på ALLA partier, som sätter igång en process av typen "Hur går vi vidare?" Eftertanke och strävan efter vidareutveckling är svårt att kritisera - vilket inte utesluter, att man kan dra på munnen.

Något helt annat: "Jag vill inte byta namn till Josefin dom Gregorio."
Josefin de Gregorio i den pågående debatten om, att "de/dem" skall ersättas med "dom". Hon anger fler skäl än så för att behålla "de/dem".
Jag instämmer - men anar att det inte spelar någon roll i det långa loppet."Dom" kommer nog att ta över, vad det lider.

Edit 17.50: Inlägget ovan är inte heller något som helst ställningstagande för eller emot monarkin.

Edit 19.20: Vad gäller de/dem <=> dom, har jag just fått veta följande av en kollega på Universitetssjukhuset i Linköping: Hennes efternamn är "De XXXX". När någon ringer hennes anknytning, och hon inte svarar, går regionens talrobot in och svarar: "Du har ringt XXXX Dom XXXX. Hon svarar inte."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-29/15:38

I likhet med bland andra Winston Churchill är jag hängiven marxist - alltså Bröderna Marx. Deras filmer må vara gamla, men humorn är tidlös.
En natt i Casablanca är en parodi på filmen med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman. Groucho påstod, att Warner Brothers ville hindra dem från att använda ordet Casablanca. De svarade, att de var först med att använda ordet Brothers. :D
Men enligt Wikipedia kan detta ha varit ett PR-trick av Groucho.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-03-29/17:22

Tröstköpte en klocka i dag via nätet med silikon/gummiarmband.
Förra säsongen utsattes jag för tropikregn, och vid det tillfället insåg jag behovet av annat än läderarmband.
Ingen märkvärdig klocka utan mer en slit och släng hojklocka, men Timeshop24 och andra liknande tyska nätbutiker är ca 25% billigare än svenska butiker (läs födelsedags/julklappstips).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-04-01/14:36

Henrik Lundqvist är en av svensk hockeys största profiler, men nu byter han sport och går över till fotbollen istället.
I dag blev det officiellt att ”King Henrik” köper Mjällby AIF, och tvingar klubben att byta namn: Head & Shoulders IF.

Sådetså.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-01/19:44

Aprilskämtet, att Malå i Norrbotten skulle få halverade elpriser, råkade publiceras igår. :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2023-04-02/13:43

Bror nämnde Marx Brothers A night in Casablanca.

Det fick mig att fundera på filmen Casablanca med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman. Filmen hade premiär den 27 november 1942, dvs mitt under brinnande krig mindre än ett år efter Pearl Harbor (7/12 1941), och tar ganska tydligt ställning för de allierade mot tyskarna och Vichy-regimen. Sverigepermiären var tydligen i Oktober 1943 vilket är nästan ett år innan D-Day, fast tyskarna hade väl haft ett antal dåliga dagar redan då.

Sen har ju filmen en av filmväldens mest kända repliker "Play it again Sam". En replik som aldrig yttras i filmen.
Casablanca ingår i min, högst modesta, samling av klassiska filmer på CD.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-02/18:19

I Mitt liv berättar Ingrid Bergman, att mycket var oklart, när inspelningen av Casablanca påbörjades. Man hade bland annat inte bestämt, hur filmen skulle sluta!

På annan tråd har jag recenserat Peter Englunds Onda nätters drömmar - om november 1942, sedd ur 39 olika personers synvinklar. Ytterligare två "personer" är den tyska ubåten U-604 och Casablanca.
Den månaden vände andra världskriget - men det visste man inte då.

Dimman i filmens avslutning - på flygplatsen - var bland mycket annat till för att dölja, att inspelningen gjordes i studio, och att flygplanet var en pappmodell i skala 1:2. Slutet var fortfarande inte bestämt, men efter att Rick och polischefen vandrat bort, och Rick fällt repliken: "Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship", ansåg regissören och teamet saken vara klar.

Det gjorde emellertid inte höjdarna på Warner Brothers! De bestämde, att Rick och Louis skulle vara med under invasionen i Nordafrika - på ett fartyg, fullt stridsutrustade. Och alla - trodde man - fick foga sig.

"Allt är redo. De två byggena är färdiga och väntande, tillsammans med fotografer, laddare, ljudtekniker, ljussättare, kostymer, rekvisitörer, sminköser, åtminstone en rökmaskinist, assistenter av alla de slag, med flera. Statisterna i sina uniformer är också redo, likaså Humphrey Bogart. ... Men var är Claude Rains? (Polischefen, min anm.) Det visar sig att denne, sin vana trogen, dragit sig tillbaka till sin farm i Pennsylvania, och på grund av de nya krigstida reglerna vad gäller resande har det visat sig omöjligt att med så här kort varsel få fram en flygbiljett till honom.
Inspelningen skjuts upp i väntan på Rains."
Som vi vet, blev den aldrig av.

Senare i samma bok - om reaktionerna efter succépremiären: "Ja, Casablanca har hamnat precis mitt i tiden. Filmen är en allegori över USA:s väg från isolationism till engagemang och samtidigt ett manifest som vill få människor att förstå att kriget är ett öde oavsett om de önskar det eller ej, och att de måste vara redo för de offer som detta kommer att föra med sig. Få i publiken kan undgå det. Men filmen är mer än så. Den är också en romantisk berättelse om förlorad kärlek; en tragedi som talar om omöjliga val och oundviklig förlust; ett psykologiskt drama om behovet att försonas med det förflutna; en thriller, fylld av hot, spänning och osäkra, svävande allianser; en komedi, i alla fall i så måtto att där finns många repliker som får en att skratta högt; en melodram om en desillusionerad hjältes väg tillbaka till sig själv; en moralitet lika tydligt svartvit som dess visuella stil.
.....
Casablanca minns något som vi själva har glömt. Dess ton är satt av det faktum att det, när den spelades in, faktiskt såg ut som om axelmakterna skulle kunna vinna kriget. Och en stor del av människorna vi ser på duken, i både små och stora roller, eller bara som statister, är flyktingar från Europa, undan kriget eller undan nazismen eller både och, och i sina roller bär de med sig en desperation, som inte är spelad."

Tillhörande fotnot: "Det främsta exemplet är Paul Henried (Victor Laszlo), som flydde då han var uttalad antinazist, Peter Lorre (Guillermo Ugarte), som kom från en judisk familj, samt Conrad Veidt, som spelar major Strasser och som såg sig tvungen att lämna Tyskland då hans hustru var judinna. (Ironiskt nog kom Veidt att bli typecastad som nazist i Hollywood.) Båda föräldrarna till Marcel Dalio (klubbens croupier) dog i koncentrationsläger, och samma öde drabbade de tre systrarna till S Z Sakall (kyparen Carl)."

Om denna bakgrund till en av filmhistoriens stora klassiker hade jag ingen aning, innan jag läst Onda nätters drömmar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav J-O Elfvén » 2023-04-04/20:59

Att min R1250GS Adventure får nytt sällskap på gården i form av en F750GS gör att både jag och sambon ler en hel del extra. Sverige, Norge, Schweiz nu är vi på gång :)
Nuvarande
R1250GS Adventure -21

Tidigare
Tiger 1200 -18
FZ 8 -12
J-O Elfvén
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-03-15/23:08

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-04-04/21:31

J-O Elfvén skrev:Att min R1250GS Adventure får nytt sällskap på gården i form av en F750GS gör att både jag och sambon ler en hel del extra. Sverige, Norge, Schweiz nu är vi på gång :)


Men så roligt, Grattis ! :)

Önskar Er mycket glädje med sådana fina hojar !
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-20/12:54

"Familjens svarta får" är numera ett uttryck för rasism.
Den nya termen är "lammet med anpassningssvårigheter".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-04-20/18:16

Inte PK Bror.
Du pekar ut alla lamm som skyldigt objekt och har modet att skriva svårigheter :mrgreen:
Del av mångfald med en utmanande funktionsförmåga är mer PK.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-04-22/14:34

Grannen i huset håller på att ta A-kort.
Jag fick försynt frågan om jag kunde hjälpa till lite då och då med att vara handledare.
Eftersom grannen arbetar tvärs över gatan på BMW Northern Europe så var svaret enkelt.
Ansökan inskickad. Väntar nu på tillståndet/beviset.
Givetvis ska jag även försöka locka med ett medlemskap i klubben.

(Dyker grannen upp på något annat än BMW när vi ses kommer dock en omvärdering att ske....)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-22/16:59

Ända till idag har jag undrat över layouten på skrivmaskinens tangentbord (och med några få ändringar även datorns). QWERTYUIOP på översta bokstavsraden är ju inte intuitivt, så att det stör.
I en artikel i dagens tidning påstås, att tangenternas placering valdes för att minimera risken, att två typarmar fastnar i varandra, när man skriver. Det är åtminstone en begriplig förklaring.
Vidare slagning på nätet ger vid handen, att teorin är möjlig, men inte bekräftad.

Något HELT annat: När hunden och jag var ute på morgonrundan, körde en hojåkare förbi på lite håll. En modern, fullvuxen, sportig hoj, vars lågvarviga motorgång jag inte blev klok på!
Ett par timmar senare körde han förbi igen, när jag var ute på tomten. Jag kände igen ljudet och hann titta efter. En Buell - naturligtvis.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-25/18:26

Jag log inte utan brast i skratt åt avslutningen av Victor Malms drapa i dagens Expressen. Igår hade Publicistklubben bjudit in till debatt mellan Dumpen - Patrik Sjöberg och Sara Nilsson, som hänger ut pedofiler offentligt - och Janne Josefsson.
Men det blev aldrig någon debatt. "Tåget spårade ur redan efter fem minuter. Jag har inte sett något värre sedan SVT Debatts glansdagar. Och dem har ingen (hittills) förväxlat med den svenska publicistikens finrum."

Jag minns SVT Debatt med avsmak - och förstår mycket väl, vad Victor Malm menar. I dessa "debatter" sade A först något. Sedan sade B något annat, följd av C, D, E osv. Någonstans i röran gav någon mothugg åt tidigare inlägg, varpå någon annan gav mothugg på något annat osv. När man någon sällsynt gång kommit till någon, som hade något vettigt att säga och kunde formulera sig väl, blev denne efter ett par minuter avbruten av programledaren med den svagsinta motiveringen: "Nu måste vi höra, vad X har att säga."

Det behövdes bara ett fåtal sådana program, innan hustrun och jag insåg, att de var kvalificerat slöseri med tid.

Victor Malms drapa är lätt att hitta på nätet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-26/17:38

"Din man kallar det ADHD - men kanske är han bara lat."
Psykiatern David Eberhard.
Skit också! Han har avslöjat oss!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-04/12:32

Nyss lyssnade jag på det avsnitt av Radiokorrespondenterna Ryssland, som handlar om, hur gasvapnet vridits ur Putins händer. I slutet refererar den milt uttryckt erfarne journalisten, Rysslandskännaren och dokumentärfilmaren Malcolm Dixelius ett skämt från sovjettiden.

Leonid Brezjnjev hade en spåkvinna. En dag frågade han, om hon kunde ge en bild av, hur Sovjetunionen kommer att se ut om femtio år. "Det är enkelt", svarade hon. "Lyft på luren till den röda telefonen." Brezjnjev gjorde så, och en metallisk röst sade: "Allt är lugnt längs den finsk-kinesiska gränsen."

Detta skämt är fyrtio år gammalt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-05-05/10:52

Bror Gårdelöf skrev:Ända till idag har jag undrat över layouten på skrivmaskinens tangentbord (och med några få ändringar även datorns). QWERTYUIOP på översta bokstavsraden är ju inte intuitivt, så att det stör.
I en artikel i dagens tidning påstås, att tangenternas placering valdes för att minimera risken, att två typarmar fastnar i varandra, när man skriver. Det är åtminstone en begriplig förklaring.
Vidare slagning på nätet ger vid handen, att teorin är möjlig, men inte bekräftad.

Det har experimenterats med andra layouter där Dvorak för modern skrivning har fått något gehör. Men det som satts sig sitter, lika svårt att ändra likt tum på hjulstorlek.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-09/15:00

"Det är en intellektuell motståndshandling att inte följa klädmodet."
Saga Cavallin i dagens DN. Den åsikten har jag haft i ett halvsekel - och det är alltid trevligt, när någon instämmer. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-09/16:52

Så du kör fortfarande med 70-talets discostuk Bror? :D

bild.png
bild.png (114.61 KiB) Visad 22162 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-09/18:24

Mjae - det hade jag inte råd med då. Som student hade jag det knapert.

Ett par klassiska kostymer - varav den mörka är en gammal Sir, som syddes i Vingåker av tunn, svenskvävd merinoull, och som jag fortfarande kommer i utan problem. Den ljusa är en Tiger. I min barndom låg den fabriken i hemstaden Uddevalla. Numera sys de i någonstans i Östeuropa, tror jag, men kvalitén och passformen är fortfarande mer än bra.
Jag hittade en lätt, ljus Hugo Boss-kavaj i ull/linne på rea(!) för kanske 20 år sedan. Den har kompletterats med en Oscar Jacobsson i ljuvligt, lätt italienskt ylletyg och två Harris tweed-kavajer.

Alltihop står över sådant trams som modeväxlingar. Mycket bekvämt - och prisvärt i längden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-14/15:59

Dagsturen blev 29 mil till Västervik och åter. Den restaurang, där vi tänkt äta lunch, var stängd (för renovering?), men i närheten fanns en ny hamnkrog med idel klassiska svenska rätter.
Alla, som jobbade där, föreföll komma från Mellanöstern. Grabbarna, som stod i kassan och senare snabbt plockade undan disken, var oväntat unga, talade perfekt svenska och var häpnadsväckande proffsiga - artiga och kundtillvända.
Vår sammanfattande reflektion var, att de grabbarna kommer det att gå bra för.

Edit 21.15: En av rundorna med hunden går via vackra Lilla Aska griftegård. När vi passerade i kväll, stod en liten skåpbil med loggan Inredningssnickarna på besöksparkeringen.
En specialbeställning six feet under?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-05-15/05:04

Under helgen blev det 60 mil t/r till årsmötet. Väldigt fint väder genom mindre och medelstora vägar gick det genom Tranemo-Ulricehamn-Falköping. Otroligt vad fina husen är ute på landet numera, renoverade och målade. Vad jag minns så var det ruckel för 30-40 år sedan. Trevligt att träffa nya bekantskaper i alla fall.

30 mil är numera en lagom etapp för kroppen, förra året körde vi 40 mil i ett sträck med ett par pauser. Vilande i min säng reflekterade jag över när jag för trettio år sedan körde hemifrån till Nurburgring på en dag, 100 mil på en Ducati! Hur klarade jag av det!?
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-15/07:46

Svaret ligger måhända i det citat, som jag skrev på Bevingade ord för någon vecka sedan:
"När man äntligen börjar få ordning på livet, börjar kroppen krångla."
("When you finally get your life together, your body starts falling apart.")

Men jag brukar tänka, att vi, som kan göra etapper på 30+ mil, är lyckliga. Jag känner flera jämnåriga - och yngre - som vill men inte längre kan. Andra bekanta tittar på gräset underifrån sedan ett varierande antal år.

Så det gäller att gripa dagen, medan man kan. "Så länge skutan kan gå ...".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-24/18:15

En del dagar får guldkant - som idag. En ingift släkting sålde Hondan för ett antal år sedan - och har därefter varit utan. Under en familjesammankomst nyligen kom han och jag rätt snart in på hojar. Igår mailade han intresse för en sprillans ny blå-vit-röd R 1250 RS på Beviks. Idag åkte vi dit - och han slog till. Leverans nästa vecka, när packväskehållarna monterats, och de vita packväskorna anlänt.
Klubben lär få en ny medlem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-05-26/17:41

Idag passerade min gamla trotjänare 30.000 mil, dvs motsvarande 7,5 åkturer runt jorden.
Firades med en slät kopp kaffe i garaget ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_20230526_070310.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2023-05-26/21:16

BmwMats skrev:Idag passerade min gamla trotjänare 30.000 mil, dvs motsvarande 7,5 åkturer runt jorden.
Firades med en slät kopp kaffe i garaget ;)

/BmwMats
Oj det var många mil. Hur många mil av dessa 30 000 har du varit ägare av denna hoj?

Vilka större reparationer har du gjort under denna resa?

Måste medge att det är en imponerande siffra du kommit till.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-05-26/22:00

Olof Eriksson skrev:
BmwMats skrev:Idag passerade min gamla trotjänare 30.000 mil, dvs motsvarande 7,5 åkturer runt jorden.
Firades med en slät kopp kaffe i garaget ;)

/BmwMats
Oj det var många mil. Hur många mil av dessa 30 000 har du varit ägare av denna hoj?

Vilka större reparationer har du gjort under denna resa?

Måste medge att det är en imponerande siffra du kommit till.


Skaffade K75'an då den hade gått ca 4700 mil, så 25.300 mil har den rullat med mig som förare.
Det blir ca 4000-4500 mil om året, 365 dagar om året nästan... kanske inte riktigt, men nära på.

Jag har enbart låtit byta gaffeltätningar, bytt kamkedja då den började att låta lite och rassla en aning, bytt EN ENDA chimsning på en avgasventil då den låg precis på gränsen av specifikation, övriga chims för ventilerna var fortfarande med marginal inom specifikation sedan fabrik.

I övrigt byter jag olja och filter samt en mindre översyn varje 1000 mil, dvs ca fyra gånger per år, vartannat år tar jag ner slutväxel, kardan och växellåda och smörjer in alla splines med molybdendisulfitfett, typ Staburags fett som BMW rekommenderar.

Jag kör dessutom lugnt, växlar ofta 1-3-5 och hoppar över andra och fjärde växeln och varvar sällan över 3000 rpm under acceleration, dock får den gå rätt fort på långa sträckor, då hamnar varvtalen över 5000 rpm och över... :oops: :D

Det fantastiska är att cykeln känns väldigt fräsch mekaniskt fortfarande, inga klonk, missljud eller annat och allt fungerar exakt som det skall, även om utseendet är mindre fint, då jag inte hinner lägga något krut på att tvätta och hålla den snygg.
Mekaniskt är den i fint skick.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2023-05-27/21:22

Låter härligt att höra. Jag har själv en GSA från 2017 med snart 7000 mil från mätaren. Bytte dämpare bak och fram i vintras.

Min hoj känns riktigt bra mekaniskt. Växlarna bara glider in. Kommer definitivt ha kvar den i många år framöver. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2023-05-28/06:56

Olof Eriksson skrev:Låter härligt att höra. Jag har själv en GSA från 2017 med snart 7000 mil från mätaren. Bytte dämpare bak och fram i vintras.

Min hoj känns riktigt bra mekaniskt. Växlarna bara glider in. Kommer definitivt ha kvar den i många år framöver. :)


Roligt att höra, den hojen har ju nära på blivit en standard för god kvalité och pålitlighet, det är väl egentligen bara splinsen bak mot slutväxeln som måste ses över lite då och då med en rejäl klick molybdendisulfidfett för att må bra.

7000 mil :o , bara inkörd vid det här laget, den kommer att gå lääänge... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst