Direktverkande el

Här kan du placera bytes- skänkesannonser och liknande saker. Inga diskussioner här. Skriv PM om du vill annonsören något.
Kategoriregler
HKategoriregler
Här gäller självklart dom vanliga reglerna plus: - Endast säljes- eller köpesämnen resp bytes etc. - Varje trådrubrik ska innehålla namn på det man vill sälja/köpa/byta - Pris ska finnas med i annonsen. - Varan ska ha anknytning till motorcyklar, företrädesvis BMW - Inga diskussioner mer än om varorna som annonseras får ske. - Om ni vill en enskild person nånting skicka ett PM - Ta bort tråden när varan sålts/köpts eller skriv *AVSLUTAD* i rubriken på första inlägget samt tryck på den lilla ”utropsteckensymbolen" så tar en moderator bor tråden.- Endast privatpersoner tillåts annonsera - Om man vill länka till annan annonsplats skall det även finnas en komplett beskrivning här. Annonser med enbart länk eller bristfällig beskrivning raderas.

Direktverkande el

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-17/12:39

Värmepumpar sägs vara det energieffektivaste alternativet, och vi värmer huset på det viset sedan ett drygt decennium.

Sedan decennier tror jag mig veta, att elpanna och vattenburen värme är energieffektivare än direktverkande el. Men jag har aldrig fått kläm på varför? I båda fallen handlar det om att omvandla elektrisk energi till värme. Jag utgår från, att här på Forum finns någon, som vet och kan åtgärda en brist i mitt vetande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Direktverkande el

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-22/20:04

Bror Gårdelöf skrev:Värmepumpar sägs vara det energieffektivaste alternativet, och vi värmer huset på det viset sedan ett drygt decennium.

Sedan decennier tror jag mig veta, att elpanna och vattenburen värme är energieffektivare än direktverkande el. Men jag har aldrig fått kläm på varför? I båda fallen handlar det om att omvandla elektrisk energi till värme. Jag utgår från, att här på Forum finns någon, som vet och kan åtgärda en brist i mitt vetande.


Nu är jag ingen vvs ingetgör men jag har jobbat ihop med sådana dårar så pass mycket att jag vågar mig på ett svar. De fördelar du har med vattenburen värme framför luftburen är att du enklare värmer där värmebehov finns. En värmepump sitter oftast i trapp om sådan finns för att värma over och undervånig. Det innebär att du ödslar en hel del energi på att värma allt fram till punkten du faktiskt vill värma då luft är en otroligt dålig värmebärare. Medans element sätter man oftast under fönster då de oftast är där störst värmebehov finns. Sedan om man har berg eller markvärme kan man även få en hel del gratisenergi vilket ytterligare förbättrar effektiviteten.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Direktverkande el

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-22/22:23

Kul att någon tog upp den här tråden.
Jag formulerade mig lite otydligt förra gången. Huset är byggt 1968 och hade oljepanna, när vi köpte det 1982. Året därefter bytte jag den mot en oljepanna med 6 kW elpatron, som 2008 ersattes med en bergvärmepump - som ersattes med en ny för ett år sedan. Värmen har således alltid varit vattenburen.

Min fråga ovan gällde, att direktverkande elradiatorer drar mycket energi, medan detsamma inte så ofta sägs om vattenburen elvärme. Men sedan jag skrev förra inlägget, har jag hittat mer information - och det visar sig, att det inte verkar vara någon större skillnad i energieffektivitet mellan direktverkande radiatorer och vattenburen värme från en elpanna.
Däremot lär luften inomhus bli behagligare med vattenburen el, eftersom de radiatorerna inte blir lika varma.

Hur som helst bygger min fråga i förra inlägget på ett missförstånd - om jag nu fattat saken rätt. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst