Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-02-11/19:18

Hej!

Önskar få lite tips & trix angående turbulens runt huvudet. Jag har en F650GS som har någon typ av kopia på Dakar-rutan (sen tidigare ägare) och jag har även testat utan den (bara silvriga plattan). Det är min första hoj så jag har tyvärr inget annat att jämföra med såhär på rak arm.

Största problemet är att det "slår" i hjälmen, ett ljud som jag såg i en tidigare tråd beskrevs som att man har rutan nervevad i bilen och kör "fort", och det beskriver ljudet jag menar väldigt väl.
Detta är alltså såpass att jag under säsongen har dragit på mig tinnitus, trots att jag kör med öronproppar.

Står jag upp så blir det ett helt annat ljud (mer vindbrus) och själva turbulensen runt huvudet försvinner. Hade det varit så att åka hade jag tyckt det var otroligt bekvämt.

Jag har som sagt testat med och utan Dakar-ruta och jag märker ingen större skillnad. Står jag upp blir det mycket bättre, alltså känns det som att jag skulle behöva ha ner luften mot bröstet ännu mer än med silvriga plattan? Alternativt en jättehög ruta?
Jag åker inga superlångsvängar så mer vind i bröstet skulle jag kunna leva med för att slippa turbulensen kring huvudet. Har också slängt ut en Köpes-annons på en Dakar-sadel för att se om det skulle kunna hjälpa att komma upp några centimeter till.

Att tillägga är att jag är ganska kort, 170cm, vilket säkert påverkar det hela en del också.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

Inläggav Konsument » 2020-02-17/21:59

Jag köpte gängad stång, syrafast, på Biltema och böjde till så att jag fick rutan att stå i princip rakt upp. Blev luftkanal bakom rutan och har nu samma stabila luftström kring hjälmen oavsett hastighet (vilken inte varierar så mycket på hojtypen ifråga...). I mörkerkörning petar jag dit en bit liggunderlag som stoppar framlampans sken baksida vindrutan. Jag har den mörka rutan med rundad ovankant.

Kanhända att distanser som gör att du får en liten luftström bakom rutan kan vara tillräckligt.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-04-06/14:45

Konsument skrev:Jag köpte gängad stång, syrafast, på Biltema och böjde till så att jag fick rutan att stå i princip rakt upp. Blev luftkanal bakom rutan och har nu samma stabila luftström kring hjälmen oavsett hastighet (vilken inte varierar så mycket på hojtypen ifråga...). I mörkerkörning petar jag dit en bit liggunderlag som stoppar framlampans sken baksida vindrutan. Jag har den mörka rutan med rundad ovankant.

Kanhända att distanser som gör att du får en liten luftström bakom rutan kan vara tillräckligt.

Den här tråden hade jag hunnit glömma bort, men gjorde sig påmind nu när det är dags att rulla ut pärlan igen.

Hur menar du att du böjde till gängstången? Där är jag inte med riktigt. Ska testa att bricka ut rutan lite i överkant och se om det hjälper.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

Inläggav Konsument » 2020-04-07/21:30

Min ruta lutar nu, från sidan sett, typ 90 grader mot tidigare 45 och sitter en bit framför instrumenthuset. För att kunna skruva fast rutan i de hål som är i instrumenthuset så är det dubbelbockad gängstång med lagom antal brickor och muttrar med i bilden. De två övre tämligen lika och längre, den mittre nedre kortare. Fungerar för mig.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-04-09/08:19

Konsument skrev:Min ruta lutar nu, från sidan sett, typ 90 grader mot tidigare 45 och sitter en bit framför instrumenthuset. För att kunna skruva fast rutan i de hål som är i instrumenthuset så är det dubbelbockad gängstång med lagom antal brickor och muttrar med i bilden. De två övre tämligen lika och längre, den mittre nedre kortare. Fungerar för mig.

Du har inte lust att ta en bild? Greppar inte det här med varför gängstången är bockad? Men jag hajar konceptet med mer lutning (eller mindre, snarare) på rutan! Det ska absolut testas.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Ytterligare en turbulenstråd.. F650GS -01

Inläggav Konsument » 2020-04-09/20:27

Gängorna i instrumenthuset för rutan är vinkelrätt in så att säga.
När jag vill ha rutan uppåtriktad så är hålen i rutan totalt fel placerade för att kunna få en rak gängad stång att gå igenom hålen i vindrutan och nå fram till skruvhålen i instrumenthuset.
Det V-formade mellanlägget bakom vindrutan fick vara kvar mot instrumenthuset.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst