Relä till halv/helljus

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Relä till halv/helljus

Inläggav tubiman » 2020-09-29/10:14

Hejsan,

Jag har en BMW F650GS 2001 där omkopplaren för hel/halvljus strular sen en tid tillbaka. Ibland när jag ska tända helljuset så går säkringen och hela MCn släcks. Även ljustutan strular på liknande sätt. Har nu bestämt mig för att åtgärda detta. Blir eventuellt till att köpa ny omkopplare (dvs huset där knapparna för signalhorn, blinkers, hel/halvljus, ljustuta) sitter. BMW-originaldel..... dyrt. Ska försöka reparera befintlig omkopplare då jag sett en del tips på nätet om detta.

Men i vilket fall som helst så verkar problemen i ljusomkopplaren bero på att matningsströmmen till hel/halvljus går igenom ljusomkopplaren. Omkopplaren styr alltså _inte_ ett relä som i sin tur matar framlampan. Om jag nu ska reparera/köpa ny omkopplare så är det nog en bra idé att låta omkopplaren styra ett relä som i sin tur matar lampan, för att förebygga framtida problem med omkopplaren.

Jag är intresserad av tips/förslag gällande:

# Vilket/Vilka relä (gärna med länk till artikel) är att föredra för att mata framlampan (std. H4) ?
# Var ska detta/dessa relä lämpligen placeras (t.ex. bakom framlampan) ?
# Behöver reläerna fuktskyddas och isf hur ?
# Ska jag klippa sönder befintligt kablage (som idag går till H4-sockeln vid lampan) och sen styra reläet med dessa trådar, eller ska jag koppla in en H4-stiftkontakt i befintlig H4-sockel och sen låta trådarna från H4-stiftkontakten styra relä ? (och då från relä koppla på en ny H4-sockel som i sin tur ansluts till lampan)

Jag vet som sagt vad som behöver göras men är lite kluven hur jag bäst löser det. Hade ju varit skönt att inte behöva klippa i befintligt elsystem (vilket bör gå att undvika om jag använder H4-stiftkontakt enl. ovan).

Tacksam för alla tips, förslag, synpunkter och bilder!

Mvh,
T
Användarvisningsbild
tubiman
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-09-29/09:53

Re: Relä till halv/helljus

Inläggav F800åkare » 2020-09-29/11:20

Du behöver ett vanligt växlande relä, std reläer brukar vara pp 30-40A, mer än tillräckligt. Orsaken till växlande är att du annars ej får matning till halvljusdelen. Relä finner du på biltema.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Relä till halv/helljus

Inläggav Håkan » 2020-09-29/15:48

Nja... vill nog föreslå ett kvalitetsrelä till din Tyska kvalitetsmotorcykel. ;)
Till exempel det här ifrån Hella: https://www.autoexperten.se/produkt/ski ... -53220931/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron