Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja ?

Inläggav rispalt » 2021-06-17/09:22

hej,
Gummans F650GS, 2012, (twin/fabrikssänkt/3000mil) fick nedslag på besiktning och styrlager måste bytas.
Den känns vilja ha en preferens för "rakt fram", skulle kunnat vara en funktion. Jag trodde det.. Typ anti-wobbel.

Nåja, BMW verkstad säger att byta packbox/gaffelolja är onödigt om det ej läcker. Jag tycker det borde vara lämpligt då gaffel ändå riven. Vad anser ni mer erfarna?

Sedan tycker jag att gaffel är mjuk och lite odistinkt. Så byta olja borde
väl ända vara det minsta on top gaffel?
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav F800åkare » 2021-06-17/09:59

Jag skulle byta olja då den ändå är nere, olja åldras. Och känns den odistinkt så är det väl ändå läge.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav Konsument » 2021-06-18/20:16

Instämmer. Min hoj tenderar att bli lite slingrig när det är dags för packboxbyte. Och när ändå styrlager ska knackas ur så är det lite extrajobb med att byta framgaffelns packboxar som dessutom är billiga. Så passa på när du ändå är i den änden och röjer... :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav BmwMats » 2021-06-18/20:47

Rekommenderar att du även monterar gummidamasker på gaffelbenen. Då slipper du en massa damm som repar sönder dom nya tätningarna som du kanske byter nu! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav Konsument » 2021-06-18/21:00

BmwMats skrev:Rekommenderar att du även monterar gummidamasker på gaffelbenen. Då slipper du en massa damm som repar sönder dom nya tätningarna som du kanske byter nu! ;)


Och jag måste rekommendera motsatsen då de damasker jag satte dit inte var så bra utan åts upp av packboxen vilket gav stor läcka och ytterligare ett packboxbyte (kanske onödigt men jag ville försäkra mig om att det inte fanns något skräp kvar i gaffeln)... Så de skar jag bort direkt. De hade väl legat för länge i lager och blivit spröda eller något. :-)

Jag har fyllt med kullagerfett under avskraparna så att eventuellt smådamm inte når fram till packboxen.
Så det i kombination med plastskydd mot stenskott är nog en mer vinnande kombination tror jag. Men mest nödvändigt om man ligger för nära framförvarande grussprättare.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav rispalt » 2021-06-20/21:07

Tack, det får bli byte gaffelolja iaf. Även om det i sig inte kräver demontering av framgaffel känns det som att vi borde passa på. Kollar pris på byte packning också men jag tippar på att det går mot 2000SEK extra. (Vild gissning på en timme extra + packning/matrial. )
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav F800åkare » 2021-06-21/10:22

Har du kollat med en stötdämoarfirma vad de tar för en översyn om du kommer in med gaffelbenen lösa?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Byter styrlager - borde man byta packboxar & gaffelolja

Inläggav rispalt » 2021-06-22/20:27

Har inte kollat så mycket priser. Vi har bokat en tid på BMW i Upplands Väsby, ombesiktning ett par dagar senare. Besiktningsman utlovade att den skulle gå från dinosaurie till en svan. Vad det riktigt betyder kan man undra men antas vara till det bättre även om dinosaurie kanske kan anses vara lite mer unikt:)
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst