Rotax 650 bränner olja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rotax 650 bränner olja

Inläggav Arne Hellberg » 2022-08-27/11:49

Hej
Jag har en encylindrig Rotax-motor i min Husqvarna Terra 650. BMW ägde under en tid Husqvarna som då tog fram en grusmaskin som påminner om BMW 650GS så då fick de samma motor.
Data:
årsmodell 2013
1500 mil
320 motortimmar.
Problem:
Under en långtur till Norrland uppdagas att den slukar olja. Ca 1 liter/ 75-100mil.
Vad jag förstår kan olja komma in i förbränningsutrymmet på tre sätt.
-Topplockspackningen. (men ingen olja i kylarvattnet)
-Kolvringarna läcker.
-Packningarna kring ventilernas stötstänger.
Det som talar för ventilerna är kanske att när den får stå en tid och man start ryker det jättemycket.
Alltså olja har hunnit rinna ner i riklig mängd. När den gått en stund minskar rökmolnen.
Den är fortfarande väldigt lättstartad men tändstiftens gängor är oljiga.
Vi hällde snabbt i en flaska Omega 917 som sägs kunna frächa upp dåliga packningar men ingen större skillnad.
Nu skulle jag gärna höra högt ärade forumexperters kommentarer kring detta problem.

Troligaste orsak?

Om det är ventilpackningarna måste motorn ur för att byta dem?

Om man tar ur motorn bör man byta kolv, kolvringar samtidigt? 1500 mil är kanske lite tidigt för det?

Behövs specialverktyg?
Arne Hellberg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-08-20/11:34

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst