Byta koppling

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-02-07/22:25

Måste byta lameller och ev skivor på frugans 650 Gs. Tittar i verkstadshandboken,där ser det ut som att man måste ta bort hela kopplingskorgen. Är det nödvändigt? Räcker det inte med fjädrar och tryckplatta? Någon som vet?
Mvh Farmor Anka.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-02-09/22:45

Jag har dessvärre inget svar på din fråga, men vill gärna fråga hur kopplingsproblemet ter sig? Har själv märkt att min tenderar att släppa i kopplingen i en av växlarna... tror att det är 3:ans växel när man accelerar fullt. Märkligt att det verkar vara enbart i en av växlarna?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Lars Levén » 2012-02-09/23:16

Kolla om det finns svar hos http://www.f650.com/
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-02-10/23:04

Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav Marie » 2012-02-10/23:21

Farmor Anka skrev:Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka


Inte hundan står bakhjulet stilla på min japanes, om man låter den gå på centralstödet, med indraget kopplingshandtag och ilagd växel.
Sådana är dessa förbaskade våtkopplingar. :twisted:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-11/00:02

Farmor Anka skrev:Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka

Tror som Marie - det är inget större fel på Din koppling. Våtkopplingar har den egenskapen att alltid "driva" lite grand.
Vad Du kan göra är att justera vajer och kopplingsspel korrekt - det bör i alla fall ge bästa förutsättningar för att frikoppla så bra det nu går. En riktigt bra olja i motor/låda gör också stor skillnad, det vet jag av egen erfarenhet.
Min F650GS -02 blev oerhört mycket smidigare i koppling och växellåda, då jag började köra den på Motul 5100 10W50.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-11/05:48

Mina Africa twinnar som har våtkoppling som körde på innan min BMW gjorde som du beskriver när motorn var kall.
När motorn var varm, försvann det.
De maskinerna körde jag på Motul 5100
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-02-11/13:24

Farmor Anka skrev:Svar till Gabbe.
Problemet med kopplingen är att den klistrar i lamellerna. Om man har hojen uppställd på centralstödet och kör med växel i , så fortsätter den att driva när man frikopplar. Sätter man foten mot bakhjulet ganska hårt så stannar det. Jag tror då att lamellerna klistrar. Kan inte vara bra för växellådan heller.
Mvh Farmor Anka


Nja, jag är verkligen osäker på ifall du verkligen har ett fel på din (precis som andra påpekat).
Våtkopplingar är på det viset och olika mycket beroende på oljan.
När jag körde med enkelgradig olja på min gamla Kawasaki så var det extremt hårt kopplingen låg på även med kopplingen indragen.

Ingen annan som har upplevt att era F650 tenderar att tappa greppet vid fullgas?
Jag tycker det är tidigt att byta koppling vid 2000 mil och hoppas på att det kan vara oljebetingat.
Ska se om det blir bättre efter oljebyte i vår, men har inte riktigt kommit fram till vilken olja som ska i...
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-11/13:29

Kontakta Kenneths mc eller en annan duktig mc mekaniker och beskriv problemet och fråga om en annan olja som de rekommenderar kan hjälpa till
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Byta koppling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-11/13:36

Gabbe skrev:Ingen annan som har upplevt att era F650 tenderar att tappa greppet vid fullgas?
Jag tycker det är tidigt att byta koppling vid 2000 mil och hoppas på att det kan vara oljebetingat.
Ska se om det blir bättre efter oljebyte i vår, men har inte riktigt kommit fram till vilken olja som ska i...

Förstår jag Dig rätt, om det bara är på 3:ans växel kopplingen "tappar greppet"? Det låter underligt, minst sagt - kan det inte vara så att växeln helt enkelt hoppar ur? Kan vara en justeringssak - eller avhjälpas med bra olja.
Beträffande olja, har min F650GS -02 varit väldigt nöjd med Motul 5100 10W50 - det är märkbar skillnad i koppling/växellåda jämfört med Castrol-olja (har provat med Castrol Power1, och tidigare med Castrol GPS). Plus att det inte slamrar vid kallstart med Motul-oljan, som det ibland gör med Castrol Power 1.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-02-12/12:29

Gunnar Elmgren skrev:
Gabbe skrev:Ingen annan som har upplevt att era F650 tenderar att tappa greppet vid fullgas?
Jag tycker det är tidigt att byta koppling vid 2000 mil och hoppas på att det kan vara oljebetingat.
Ska se om det blir bättre efter oljebyte i vår, men har inte riktigt kommit fram till vilken olja som ska i...

Förstår jag Dig rätt, om det bara är på 3:ans växel kopplingen "tappar greppet"? Det låter underligt, minst sagt - kan det inte vara så att växeln helt enkelt hoppar ur? Kan vara en justeringssak - eller avhjälpas med bra olja.
Beträffande olja, har min F650GS -02 varit väldigt nöjd med Motul 5100 10W50 - det är märkbar skillnad i koppling/växellåda jämfört med Castrol-olja (har provat med Castrol Power1, och tidigare med Castrol GPS). Plus att det inte slamrar vid kallstart med Motul-oljan, som det ibland gör med Castrol Power 1.


Har hemskt dåligt minne, men har för mig att den får tillbaks vridet när man släpper på gasen.

Vacklar lite angående oljorna och har ingen koll på vilken olja som finns i eftersom den var nyservad av den tidigare ägaren när jag köpte den. Kan få tag på Castrololjor gratis, men det är ju funktion som går före pris.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav ErLi » 2012-02-15/09:37

Börjar kopplingen slira så märkt det först vid gaspådrag vid lågt varv på höga växlar. Det är helt enkelt mer kraft som ska föras över då. Släpper man på gasen brukar kopplingen greppa igen och man kan försiktigt gasa på igen. Det brukar först märkas på högsta växeln men allteftersom slitaget ökar, och det är ett accelererande förlopp eftersom slirning ökar stitaget, ökar problemet.

Ett enkelt sätt att testa om kopplingen slirar är att ge full gas vid lågt varv på högsta växeln och lyssna på motorvarvet. Har men något ryck i accelerationen eller en plötslig ökning av motorvarvet utan motsvarande hastighetsökning så har man en slirande koppling.

Har kopplingen börjat slira så är det bara en tidsfråga när man måste byta. Att byta till en annan olja hjälper inte (om det inte är så att man har använt rent olämplig olja som inte är typad för våtkoppling).

/Erik
(Som behövt byta koppling på en bil och två motorcyklar :-)
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-02-15/19:25

Antar att du skrev som ett svar till mig ErLi?
Mitt problem är att det bara har hänt i vad kommer ihåg som 3:ans växel, vilket kan tyckas väldigt märkligt. Jag har 28 år som bilmek i ryggen och borde kunna förstå det själv, men har inte lyckats lista ut var det brister. Möjligen är det på det varvtalet som motorn har mest kraft som kopplingen släpper och min körning kanske är sådan att jag inte varvar ut på samma sätt i andra växlar.

Får helt enkelt se till våren när jag har fått i ny olja. :D
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav ErLi » 2012-02-15/22:54

Gabbe skrev:Antar att du skrev som ett svar till mig ErLi?
Mitt problem är att det bara har hänt i vad kommer ihåg som 3:ans växel, vilket kan tyckas väldigt märkligt. Jag har 28 år som bilmek i ryggen och borde kunna förstå det själv, men har inte lyckats lista ut var det brister. Möjligen är det på det varvtalet som motorn har mest kraft som kopplingen släpper och min körning kanske är sådan att jag inte varvar ut på samma sätt i andra växlar.

Får helt enkelt se till våren när jag har fått i ny olja. :D


Ja, men det var också en fortsättning på konversationen i inlägget ovan, borde kanske ha citerat för att göra det klarare.

Är det bara slir på 3:an så kan inte heller jag komma på någon bra förklaring. Det kanske är som du föreslår här ovan -- att det har att göra med vilket varvtal som motorn har mest kraft.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-02-21/22:36

Åter till min utgångsfråga om lamellerna klistrar. Går jag ut i garaget och frikopplar 650 an så får jag med stor kraft ta i för att lyckas snurra på bakhlulet. Jag tror inte det har med oljan att göra. Kan möjligtvis stålskivorna ha slagit sig? Är det någon som vet om man måste ta bort hela kopplingskorgen vid byte av lameller eller skivor?
Farmor Anka.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-21/22:48

Mystiskt. Vad menar Du med "stor kraft" - är det så att Du måste ta i allt Du orkar med två händer, eller är det mera att det definitivt inte snurrar fritt, men går att snurra på med ena handen? Skiljer det beroende på vilken växel Du har i? Går det lätt i friläget?
Jag utgår från att Du kollat så kopplingsarm och vajer är korrekt injusterade.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-02-22/04:45

Det är med bägge händer jag får ta i med stor kraft. Det spelar ingen roll vilken växel som ligger i. I friläge så rullar det lätt. Allt är rätt inställt.
Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-22/05:10

Den testen har jag inte gjort vad jag minns på någon tidigare mc med vår koppling.

Dock ställer jag mig frågande till den.
Dels är oljan kall
Dels är det ju inget flöde på oljan.
Hur påverkar det?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Byta koppling

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-22/07:21

Om det är kopplingen, borde hjulet snurra markant lättare på 5:an än på 1:an....
Har Du problem att hojen vill 'dra' på tomgång med växel i, och/eller att det är svårt att få i/ur växel på tomgång?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-04-09/22:27

Nu äntligen är problemet med kopplingen löst. Jag beslöt att riva ner kopplingen,och då fick man sig en funderare på hur konstruktörerna har tänkt eller inte tänkt. Bara att få bort motorsidan så man kommer åt kopplingen var inte det enklaste. Men skam den som ger sig, isär fick jag det. Efter att ha delat på lameller och stålskivor så mätte jag upp det hela. Det visade sig vara 2 stålskivor som var skeva c:a 0.6 mm vardera. I med ett nytt lamellpaket ( BMW har slutat sälja lösa stålskivor ) och trockla ihop grejorna igen . Tur man är ensam i garaget så ingen hör. Fick allt på plats, ny olja i motorn, starta och allt lirar som det ska. Inget mer drivande när det är frikopplat. Hade varit lättare med bara oljebyte, men nu kan man ju även detta. Jag fick även en nöjd hustru.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav ErLi » 2012-04-10/09:45

Kul att höra hur det gick. Visst blev det mer jobb än bara ett oljebyte men det låter som det var nödvändigt för att fixa problemet.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-04-10/10:24

Jodå, förutom ny olja efter byte av lameller och stålskivor så tog det ett visst antal timmar att få ihop maskinen igen. Jag skulle vilja se mannen som konstruerat oljeröret i ögonen. Att få bort det tog ett tag men att få dit det så behövdes tre armar, tur att ägarinnan till hojen har extra armar att låna ut. Men kontentan av allt är att nästa gång så kan man detta.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-10/11:20

Fa-mor Anka, hur länge levde den kopplingen? Hur var den körd, typ landsväg/offroad hårt/lätt? Nyfiken som vanligt.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Byta koppling

Inläggav Farmor Anka » 2012-04-10/11:44

Detta är frugans hoj sen hon började övningköra. Den har nu rullat 6000 mil.Typ av körning är asfalt,grus, terräng, adventures day , mjukt och hårt. Den har även gått på många långkörningar genom europa ner till hettan i Marocko 45°. Alpkörningar med tung packning och passagerare har även förekommit. Så denna koppling har fått bevisa färg och det var ju bevisligen inga fel på lamellerna utan endast 2 stålskivor. Enligt Claessons i Bromölla där jag köpte grejorna så hade dom aldrig bytt någon koppling på en 650 Gs.Så det är stadiga saker.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Byta koppling

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-10/15:42

Farmor Anka skrev:.... så hade dom aldrig bytt någon koppling på en 650 Gs.Så det är stadiga saker.

Håller med du. Det var nämligen samma som jag hört i Göteborg. Tack för svaret.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Byta koppling

Inläggav ErLi » 2012-04-10/19:43

Farmor Anka skrev:Jodå, förutom ny olja efter byte av lameller och stålskivor så tog det ett visst antal timmar att få ihop maskinen igen. Jag skulle vilja se mannen som konstruerat oljeröret i ögonen. Att få bort det tog ett tag men att få dit det så behövdes tre armar, tur att ägarinnan till hojen har extra armar att låna ut. Men kontentan av allt är att nästa gång så kan man detta.


Du är inte ensam. Oljeröret är en följetong. :evil:

Se t.ex. http://f650.com/forum/showthread.php?17 ... ent-for-GS

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-07-12/05:36

Är det någon som har sidorna liggande från Clymer eller Haynes rörande kopplingsbyte? Har letat efter boken på plats i min omgivning och nu börjar det bli sent att hinna få den innan helgen.
Lyckats få tag på boken nu i alla fall.

Skulle vara kul att höra hur lång tid det tog för dig/er att byta koppling.
Tiden och vilken kompetens ni tror er ha... jag fick känslan av att det var ganska mycket jobb?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-07-15/09:33

Farmor Anka skrev:Nu äntligen är problemet med kopplingen löst. Jag beslöt att riva ner kopplingen,och då fick man sig en funderare på hur konstruktörerna har tänkt eller inte tänkt. Bara att få bort motorsidan så man kommer åt kopplingen var inte det enklaste. Men skam den som ger sig, isär fick jag det. Efter att ha delat på lameller och stålskivor så mätte jag upp det hela. Det visade sig vara 2 stålskivor som var skeva c:a 0.6 mm vardera. I med ett nytt lamellpaket ( BMW har slutat sälja lösa stålskivor ) och trockla ihop grejorna igen . Tur man är ensam i garaget så ingen hör. Fick allt på plats, ny olja i motorn, starta och allt lirar som det ska. Inget mer drivande när det är frikopplat. Hade varit lättare med bara oljebyte, men nu kan man ju även detta. Jag fick även en nöjd hustru.


Du behövde alltså inte demontera kopplingskorgen? Jag tycker också att instruktionen i manualen verkar visa en aningen onödig operation om man bara ska byta lameller och/eller stålskivor.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Gabbe » 2012-07-21/09:32

Då var även min koppling utbytt! :-)

Jag satte i lameller och förstärkta fjädrar från Addemoto utanför Lund (http://www.addemoto.se)
Viss förvirring uppstod när jag insåg att originalkopplingen hade en lamell som skiljer sig från de andra och satt en "kugge" förskjuten mot de andra, men jag kunde inte fatta vad det skulle göra för skillnad om de sitter i rad... dessutom är de hjälpsamma när man ringer dit.

Oljeröret från helvetet gör jobbet ca. dubbelt så tidsödande och ett tag såg det ut som att jag skulle behöva släppa motorn från ramen, men när jag släppte avgasröret i framkant så löste det sig till slut.

Jag är långt ifrån säker på att lamellerna var tvungna att bytas. De kan ha varit utsatta för felaktig olja under längre tid och när jag fick vattenläckage från vattenpumpen så var det lika bra att ta tag i kopplingen samtidigt eftersom allt rivs i den sidan ändå.

Kunder med dåliga erfarenheter nämner oftast Castrol, vilket låter hemskt då detta är vad som rekommenderas av BMW. De säljer Motul där, men jag gick på Bel Ray som deras kunder har gett bäst feedback på och som dessutom var en slant billigare.

Kanske man skulle fixa boxern nu också... i detta vädret kan man lika gärna stå i verkstaden.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Tommy Bach » 2013-03-13/09:22

Gabbe skrev:Då var även min koppling utbytt! :-)
Olieröret er et problem men jeg savede det over om samlede det med et samlestykke til 12 mm kobberrör.
Der var let og funker. Lidt silverfarvet spray og det ser originalt ud :-)


Jag satte i lameller och förstärkta fjädrar från Addemoto utanför Lund (http://www.addemoto.se)
Viss förvirring uppstod när jag insåg att originalkopplingen hade en lamell som skiljer sig från de andra och satt en "kugge" förskjuten mot de andra, men jag kunde inte fatta vad det skulle göra för skillnad om de sitter i rad... dessutom är de hjälpsamma när man ringer dit.

Oljeröret från helvetet gör jobbet ca. dubbelt så tidsödande och ett tag såg det ut som att jag skulle behöva släppa motorn från ramen, men när jag släppte avgasröret i framkant så löste det sig till slut.

Jag är långt ifrån säker på att lamellerna var tvungna att bytas. De kan ha varit utsatta för felaktig olja under längre tid och när jag fick vattenläckage från vattenpumpen så var det lika bra att ta tag i kopplingen samtidigt eftersom allt rivs i den sidan ändå.

Kunder med dåliga erfarenheter nämner oftast Castrol, vilket låter hemskt då detta är vad som rekommenderas av BMW. De säljer Motul där, men jag gick på Bel Ray som deras kunder har gett bäst feedback på och som dessutom var en slant billigare.

Kanske man skulle fixa boxern nu också... i detta vädret kan man lika gärna stå i verkstaden.
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Re: Byta koppling

Inläggav Tommy Bach » 2013-03-13/09:23

Gabbe skrev:Då var även min koppling utbytt! :-)
Olieröret er et problem men jeg savede det over om samlede det med et samlestykke til 12 mm kobberrör.
Der var let og funker. Lidt silverfarvet spray og det ser originalt ud :-)


Jag satte i lameller och förstärkta fjädrar från Addemoto utanför Lund (http://www.addemoto.se)
Viss förvirring uppstod när jag insåg att originalkopplingen hade en lamell som skiljer sig från de andra och satt en "kugge" förskjuten mot de andra, men jag kunde inte fatta vad det skulle göra för skillnad om de sitter i rad... dessutom är de hjälpsamma när man ringer dit.

Oljeröret från helvetet gör jobbet ca. dubbelt så tidsödande och ett tag såg det ut som att jag skulle behöva släppa motorn från ramen, men när jag släppte avgasröret i framkant så löste det sig till slut.

Jag är långt ifrån säker på att lamellerna var tvungna att bytas. De kan ha varit utsatta för felaktig olja under längre tid och när jag fick vattenläckage från vattenpumpen så var det lika bra att ta tag i kopplingen samtidigt eftersom allt rivs i den sidan ändå.

Kunder med dåliga erfarenheter nämner oftast Castrol, vilket låter hemskt då detta är vad som rekommenderas av BMW. De säljer Motul där, men jag gick på Bel Ray som deras kunder har gett bäst feedback på och som dessutom var en slant billigare.

Kanske man skulle fixa boxern nu också... i detta vädret kan man lika gärna stå i verkstaden.
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst