Bensinläckage GS Dakar -06

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bensinläckage GS Dakar -06

Inläggav harbrecht » 2012-10-05/21:47

Har en Dakar -06 på ca 750 mil.
Har stått ett par månader och skulle flyttas i garaget. Startade upp och rullade fram till garageporten för att kolla ringtryck med motorn på. Plötsligt stinker det bensin och en stor pöl under motorn avslöjar en läcka. Soppan rann ner på avgasröret som nu var varmt och en brand var nog inte långt borta. När jag plockade av sadeln såg jag att bensinen kom från 2 hål/fördjupningar i bränslepumpen/insprutningen (ursäkta min okunskap, jag gissar vilt). Jag startade igen och bensinen började rinna på nytt. Stängde av, rengjorde ovansidan och hålen/fördjupningarna med papper och tryckluft och startade igen. Plötsligt var allt tätt och ok.
Någon som kan förklara vad som hänt och varför? Kommer det att hända igen? Hur förebygga?

//Helge Harbrecht
/Helge Harbrecht

R 1200 GS Rallye -12
R 1200 C Ind -02
F 650 GS Dakar -06
harbrecht
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-08-06/22:05

Re: Bensinläckage GS Dakar -06

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-08/16:18

Låter inte så bra.
Var exakt kom bensinen? "Insprutningen" (vad nu det är!) sitter knappast synligt under sadeln, men det gör däremot anslutningarna till bränslepumpen - slangar och elanslutningar sitter i ett "burklock" med kanske 15 cm diameter, på tankens ovansida mitt under sadeln - var det där det läckte?
Bränslepumpen sitter under detta lock, nedsänkt i själva tanken. Pumpen ger relativt högt tryck, så om t ex klämman på en slanganslutning är dåligt åtdragen kan det nog tänkas läcka rejält.
Kan Du ta en bild eller så, och visa var bränsleläckaget fanns?
Jag skulle nog inte rekommendera att hojen körs, innan läckan diagnosticerats - börjar det läcka under färd kan det bli läskigt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst