Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Claes Jonsson » 2012-10-14/15:31

Jag har en GS-Dakar -04, och försöker få loss muttern. Sitter som skam.
Lusläser http://faq.f650.com/FAQs/Chain_Sprockets_FAQ.htm#Changing your Chain and Sprockets men hittar inget om vilket håll.

Någon som vet?
Bilagor
framdrev.JPG
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav JErkers » 2012-10-14/15:57

Det borde vara normal gäng på den men den ska låsas med loctite så den ska sitta rätt duktigt. Berätta gärna om det är åt "fel" håll så slipper jag göra fel när jag ska byta mitt drevpaket under vintern.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-14/15:59

Kan inte minnas att den ska vara annat än normalgängad.
Att den sitter som tusan är däremot inte så konstigt - åtdragningsmomentet vid montering är 140 Nm, muttern är "klistrad" med Loctite 243 och det hela lär nypa åt med tiden....
Har Du reparationsmanualen? Annars kan jag maila den till Dig som .pdf-fil.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav JErkers » 2012-10-14/16:06

Gunnar Elmgren skrev:/.../
Har Du reparationsmanualen? Annars kan jag maila den till Dig som .pdf-fil.


Den skulle jag också behöva. Jag har reparationsmanualen på CD men av någon anledning fungerar den inte på mina datorer med Windows7 respektive Ubuntu. Jag tror du har min mail Gunnar.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Claes Jonsson » 2012-10-14/16:12

Har ingen rep.manual, så den tar jag gärna. Bara den inte är för stor.

Ställer frågan för på f650.com ser det ut som om insexverktyget man låser generatorn med stoppas mot bromspedalen som på bilden.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-14/16:30

Claes och Jens, ni har mail!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav JErkers » 2012-10-14/16:37

Tack Gunnar!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Claes Jonsson » 2012-10-14/16:55

Tack gunnar.
Laddar ner manualen nu. Det får bli kvällsnöjet att luska ut hur man får loss muttern.

Jag har gått som katten kring het gröt i flera dagar nu, för jag misstänkte att muttern skulle vara tuff.
Har ju inga riktigt bra verktyg heller. Lite kort spärrskaft. Men hylsan passar bra. Fick knacka på den lätt med en hammare.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-14/17:22

Claes Jonsson skrev:Tack gunnar.
Laddar ner manualen nu. Det får bli kvällsnöjet att luska ut hur man får loss muttern.

Jag har gått som katten kring het gröt i flera dagar nu, för jag misstänkte att muttern skulle vara tuff.
Har ju inga riktigt bra verktyg heller. Lite kort spärrskaft. Men hylsan passar bra. Fick knacka på den lätt med en hammare.

Har Du bara ett kort spärrskaft, förstår jag att muttern jäklas med Dig..... Har Du ingen momentnyckel? Det behöver Du i alla händelser för att sätta tillbaka muttern. Momentnycklar som klarar de 140 Nm muttern ska dras med, brukar ha ett rejält skaft - och de fungerar lika bra att lossa med som att dra åt.
Det Du skriver om insexnyckeln i generatorn gör mig en aning fundersam - jag hoppas det inte är tänkt att den ska vara mothåll då muttern till drevet ska lossas...... Har för mig att jag hållit fast det hela med bakhjulsbromsen när jag tagit bort/skruvat dit drevet, och lägger Du i 1:an hjälper motorns kompression till att hålla emot rätt bra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav JAC » 2012-10-14/18:26

Hoppas du har knackat upp vikbrickan för muttern på drevet. Muttern är vanlig högergängad, men sitter ordentligt. Jag brukar alltid demontera bakhjulet och sedan ta en stor rörtång och ta om kedjan (för den skall ju ändå kasseras), ta spjärn med rörtången på bakre delen av svingen, som mothåll när jag lossar muttern för framdrevet. Jag har ett dragskaft (obs, ej spärrskaft, för då drar man säkert sönder spärren i spärrskaftet), sedan sätter jag en ca. 1 met. långt rör på dragskaftet och då är det lätt att lossa muttern. Det där med att hålla mot med generatorn skall du glömma.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Claes Jonsson » 2012-10-14/19:43

Jag gjorde som det stog i manualen och även på 650.com.
Men det kändes inget vidare. Speciellt som jag fick "chansa" åt vilket håll det var. Det var åt rätt håll.
Hittade en rörhylsa till slut som passade perfekt. (Hade den när jag bytte styrlager).

Jag provade ju innan med bakbromsen och första växeln, men ryckutjämnaren verkade bara skrynkla ihop sig. Då med kort spärrskaft. Jösses vilken smärta i händerna efter några försök..

Nu får jag vila mig i form innan jag kapar kedjan och skruvar dit nya grejor.
Sen besiktning någon dag. Jag fick en föreslagen tid 12 december i Lidköping. Kan bli spännande om det blir snö.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-11-02/22:21

Öhhh, nu ska vi se

1) Åtdragnmoment 140 Nm
2) Loctite 243
3) Vikbricka.

Jag tror de skämtar med dig!
Det drevet lär du ALDRIG få loss utan skärbrännare.

De flesta 1-cyl BMW verkar dela i stort sett samma motor och när man monterar främre drevet på min G650X ska man först smörja utgående axeln med High Perf fett och sedan dra åt skruven (M10) med 40 Nm - inget annat. Inget Loctite, inga vikbricor och 100Nm mindre moment än vad som anges ovan.
Bilagor
drev.png
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav DaK » 2012-11-03/00:40

tstadin skrev:Öhhh, nu ska vi se

1) Åtdragnmoment 140 Nm
2) Loctite 243
3) Vikbricka.

Jag tror de skämtar med dig!
Det drevet lär du ALDRIG få loss utan skärbrännare.

De flesta 1-cyl BMW verkar dela i stort sett samma motor och när man monterar främre drevet på min G650X ska man först smörja utgående axeln med High Perf fett och sedan dra åt skruven (M10) med 40 Nm - inget annat. Inget Loctite, inga vikbricor och 100Nm mindre moment än vad som anges ovan.


Nu handlade det inte om en G650X utan om en F650GS!
Bilagor
BMW F650GS.JPG
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-11-03/00:55

DaK skrev:
tstadin skrev:Öhhh, nu ska vi se

1) Åtdragnmoment 140 Nm
2) Loctite 243
3) Vikbricka.

Jag tror de skämtar med dig!
Det drevet lär du ALDRIG få loss utan skärbrännare.

De flesta 1-cyl BMW verkar dela i stort sett samma motor och när man monterar främre drevet på min G650X ska man först smörja utgående axeln med High Perf fett och sedan dra åt skruven (M10) med 40 Nm - inget annat. Inget Loctite, inga vikbricor och 100Nm mindre moment än vad som anges ovan.


Nu handlade det inte om en G650X utan om en F650GS!


OT

Oj, jösses! Då är väl den antagligen vänstergängad också? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav StM » 2013-01-10/23:51

Om det sitter "vikbricka" knacka ner låsningen ,värm
muttern REJÄLT med varmluftspistol eller dyl.(löser upp låsvätskan)
Be någon trampa ner bromsen. Dra loss muttern..klart.
(Tips värm allt som ska lossas som är loctitat)
Mvh SM
StM
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-11-06/21:41

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Claes Jonsson » 2013-01-12/12:59

Jag fick ju loss muttern till slut.
Bra tips med varmluftpistol.

Men jag monterade utan låsvätska. Får väl lossa muttern och droppa dit lite.
Och köpa först.

Kan ju samtidigt tala om att muttern till drevet lossade med normal känsla.
Men varje gång jag lossar muttern till oljetråget(den stora under motorn) lossar den alltid lika plötsligt. Man tror varje gång att hylsan halkar av muttern. Allt flyger iväg.
Blir det bättre om man varje gång sätter dit ny bricka tro?
Lite från ämnet kanske...
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lossa muttern till framdrevet. Vilket håll?

Inläggav Håkan » 2013-01-12/13:19

Claes Jonsson skrev:Men jag monterade utan låsvätska.


Jag har varit med om att den här muttern lossnat, så att låsa den enl. BMW´s instruktioner är nog att föredra.
Det som hände var att en besökare på F650GS från Tyskland kom till mig. När vi tittade på hennes hoj så saknades muttern, den hade tydligen trillat bort. Hur långt hon kört utan mutter, och hur den var låst, är det förstås ingen som vet.

Claes Jonsson skrev:Blir det bättre om man varje gång sätter dit ny bricka tro?

Mitt råd är att alltid montera ny bricka.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst