Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650 -98a

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650 -98a

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-20/16:27

Hej som i rubriken då.
Har ett stort problem på lyftbordet, det är en Aprilia Pegaso 650 -98 som bara strular. Får inte till tomgång och lågfart utan den hackar puffar bakåt. Den har bara 1000 mil på mätaren och före mig hade auktoriserad märkesmekaniker kastat in handduken efter månader av försök, alltså köptes billigt med ett stort leende, lätt fixar jag det. Nix det blev inte så men jag hatar att ge upp.
Detta är i princip samma motor som i Funduron. Alltså likadana förgasare dock med lite olika bestyckning och även olik topp. Funduron har fyra ventiler Pegason har femventilstopp.
Trodde att den fick tjyvluft så det blev nya insugsgummin men det blev ingen skillnad.
Har gått igenom allt elektriskt justerat ventiler, har ok komp och hela mitt långa motorliv säger "detta är ett bränsleproblem" .
Eftersom jag har en kvaddad Funduro tog jag därför förgasarna från den och bestyckade om till Aprilians munstycken och monterade. Ingen skillnad samma hostande och uteblivna tomgång. Går dock rent men fett med applicerad choke. Exakt lika som med orginalförgasarna. Samma fel med olika förgasare.
Kan den dra tjuvluft någonstans efter förgasarna alltså inne i toppen och är det ens troligt?

Förstår inte funktionen med dubbla förgasare, kan nån förklara?
Hittar inte heller i nerladdad manual något om tomgångsmunstyckenas inställning, (skruvarna), nån som vet?

Till saken hör att den periodvis gått klockrent men till och från (för det mesta) kinkar den.

Schysst grusbushoj och pendlarmaskin så jag vill verkligen till den som ett komplement till mina andra hojar.

Tack för att du tog dig tid att läsa så här långt // Karl Bergman
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav BmwMats » 2019-01-20/16:57

Någon automatchoke som ställer till det ?

Vitsen med dubbelförgasare är väl att bara den ena skall öppna vid låga gaspådrag, varvid nästa förgasare öppnar vid högre gaspådrag ?
Så har det varit på några andra fordon som jag sett under åren...

Förgasare ett skall ge en låg bränsleförbrukning vid normal körning under lättlast, men då föraren gasar på mer och begär mer pådrag skall förgasare två öppna.
Det är väl inte som så att båda förgasarna öppnar samtidigt och lika mycket på din hoj Karl ?

Dock vet jag inte hur det skall vara på en BMW F650, men det är bara en tanke...

Lycka till med din trevliga knarr Karl !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-20/19:25

BmwMats: Njae man kan tro att det är som du skriver men icke, det finns ingen automatchoke utan en helt vanlig men bara på den ena förgasaren. Båda öppnar spjällen samtidigt och troligen gör trottlarna likadant. Svårt att se i drift för allt är så förbajjat inkapslat och trångt tillverkat.
Hittade en länk som tror att det har att göra med gasernas strömninshastighet fram till varsina ventiler. Högre gashastighet i två med mindre area än en stor med samma area. Skribenten tänkte sig bättre fyllnadsgrad själv har jag lite svårt att köpa det men kan inte förkasta den idéen.
Yamaha hade en variant under 90talet med två som öppnade olika beroende på varvtal och/eller belastning men så är det inte på den här hojen.
Måste kanske riva ännu en gång och det är inte att leka med för det har italienarna inte konstruerat och tänkt sig vara nödvändigt, men för att kunna skruva blandningsskruvarna tex under drift är det nog ett måste.

Tack för input // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Janne P » 2019-01-20/19:36

Hej
Kolla på Aprilia Forum. Där kanske finns hjälp.
https://www.apriliaforum.com/forums/for ... ube-and-IE
MVH
Janne P
Janne P
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2007-12-13/19:26

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-20/21:14

Janne P. jodå det forumet är jag väl bekant med och det är flera som har detta problem men jag har inte funnit någon lösning på det. Nu ska det sägas att det är ett tag sedan jag skummade alla trådarna för hojen har varit på undantag några år.
Den troligast fungerande åtgärden kan vara en omfattande behandling i en ultraljudstvätt. Tyvärr lyckades jag paja den lilla som jag hade. Funkade inte att tvätta med diesel som vätska.
Nåja har en på G från Kina, en större som har kärl för tre liter och i den borde jag få i båda förgasarna utan att dela på dem. Slipper på så vis en massa montage.
Hittade en tråd som pratade om att detta är ett välkänt problem med de här förgasarna, det är tydligen flera små kanaler som man inte kommer åt att rensa med vanliga rensnålar. Dagens bränsle lämnar avlagringar anser en del och det kan jag tänka mig är en del av problemet. Vi får se om ultraljudet fixar det.
Men jag är fortfarande intresserad av inställningarna av luftskruvarna om nu nån vet.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Kovlingen » 2019-01-21/07:36

Hej Karl !
Du lär väl ha läst allt som finns på nätet . Förgasare och toppackning tycks vara vanliga problem
http://www.bike.se/forum/mekanik/apriliaproblem-56191
https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... t-bluddrar
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-21/09:13

Karl Bergman skrev: ...det är tydligen flera små kanaler som man inte kommer åt att rensa med vanliga rensnålar. Dagens bränsle lämnar avlagringar anser en del och det kan jag tänka mig är en del av problemet.

En fundering från en föga kunnig: Skulle behandling med STP Injektion Cleaner kunna vara något? Om jag förstår det hela rätt, är det till just för att ta bort avlagringar i insprutningssystem, som väl har rätt tunna kanaler?
Men om någon kunnigare säger, att det är meningslöst, vilket jag ner mig direkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-21/13:02

Håkan: alias Kovlingen: De där länkarna har jag koll på och absolut finns det substans att fundera på. Tex otät topplockspackning har jag funderat mycket på men om jag har skaplig kompression river jag inte maskineriet i onödan. Måste köra förgasarspåret i botten innan jag tar mig an toppen.

Bror: har inte testat några "propplösare" men det kan vara ett alternativ. Nu blir det nog så att jag ännu en gång plockar bort förgasarna som kommer från BMW:n istället och ersätter dem med "originalfuggarna", (ungdomsslang för orgiginalförgasare som jag lärt mig via webben). Har ju dem på bänken så att så fort jag får hem tvätten från Kina blir det en rejäl tvätt och pillande i synliga kanaler. Fuggar haha härligt ord.

Tips på lämplig tvättvätska mottages tacksamt, vet av erfarenhet att diesel inte är lämpligt. Pajade den gamla tvätten på det viset.

Saknar även grundinställning av luftskruvarna, det är lämpligt tom nödvändigt att göra det innan montage för det är lindrigt sagt eländigt trångt att göra det med allt monterat. Har konstaterat att motorn reagerar om jag tar bort luftfiltret vilket är nödvändigt för att komma åt att justera luftskruvarna med hjälp av öra och hjärna.

Njuter av den här sortens hjärngympa som förser mig med kvalitetstid i garaget.

Ha en goo dag alla // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Kovlingen » 2019-01-21/13:03

Om hojen har gått såå lite under en lång period kan det finnas mycket skit mellan tanklock
och insugsrör . Då den går riktigt ibland så kan det vara skräp som har släppt .
Sedan kommer det nytt och täpper till igen .
En redig rengöring av tank , ledningar och förgasare . Nytt bränslefilter .

OBS bara en stilla fundering mitt i vintern :?

Edit : Troligen feltänk för den får nog soppa när den går på full gas :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-21/16:50

IMG_4806.jpg
Se där trägen vinner. Hittade information om luftskruvarna här https://www.apriliaforum.com/forums/sho ... b-settings

Jag bifogar en bild så att ni förstår vad det gäller.
På bilden ses förgasarnas cylindersida och skarpsynt kanske kan se att i botten en liten bit från spjället finns en liten kanal som är slutstationen efter luftskruvarna. Själva skruven (ventilnål) kan skymtas i underkant av förgasarhalsen. Sitter djupt i ett schakt, lika på båda.
Rörde aldrig dessa när jag bytte till BMW-fuggarna (haha) så det ska bli intressant att kolla nu när jag på nytt får upp dem på arbetsbänkenhur om det stämmer med de tre till fyra varv som länken ovan säger.

Tack för hjälpen så länge nu lämnar jag och väntar på tvätten // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav F800åkare » 2019-01-21/20:26

Inget att komma med gällande problemlösning. Men du kan köra delarna i diesel i UL tvätten, ställ en glasburk med förgasarna och fyll med diesel, sen ställer du den i tvätten och fyller tvätten med vatten till rätt nivå.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-21/21:43

Tack för dieseltipsen, nu vet jag inte hur tvätten ser ut så jag får ta beslutet när jag fått den.
Nu har jag iaf hittat en instruktiv film om just dessa förgasare. Dessvärre är det en fransk film med fransk röst. Kan inte ett ord franska inte ens hur man beställer en pilsner men det går att hitta mycket matnyttigt trots detta.

https://www.youtube.com/watch?v=3P7mzilhWGk

Gookväll // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Kovlingen » 2019-01-22/13:50

Nästa fundering : (om det inte är munstycken som tjurar) Är trottlarna vakumstyrda och
isf. fungerar det som det ska ?

Slut fundering för denna gång :)

Edit : Nu i denna IT-tid finns ju allt på nätet men att ha med SU och Strombergförgasare
att göra för en yngling på 70-talet var det inte såå lätt . Men å andra sidan var det väl
"plattan i mattan" som gällde , och det var det oftast :shock: ;)

//Öppna Spjäll
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Janne P » 2019-01-22/19:08

Hej Karl

Hade en Pegaso 00:a som jag körde några tusen mil med. Tyckte det var en toppenhoj. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av den, i alla fall de som jag kommer ihåg. Det är ju några år sedan.
Hade inga problem liknande dina, men fick byta toppackningen. Symptomen var att kylvätskan började försvinna. Kom på att den läckte ur skvallerhålet på vattenpumpen under körning pga det ökade trycket i kylsystemet. Trodde först att det var vattenpumpen som strulade så jag renoverade den i onödan. Toppackningen är väl antagligen inte bytt på din lågmilare, men den är en svag punkt.
En annan felkälla är laddningen. Laddningsregulatorn kan ibland ge upp pga dålig kylning. Fartvinden når inte regulatorn. Det hände aldrig mig, men läste på forumet om flera som flyttade regulatorn efter att batteriet kokat. Kanske läge att kolla så din regulator funkar som den ska.
Efter att ha läst på forumet om en resistor som påverkade ECU:n så testade jag att byta. Köpte en ny resistor för en tia och testade. Blev en helt annan hoj. Kolla denna länk: https://www.apriliaforum.com/forums/sho ... t-onto-ECU
Hoppas du löser problemen med din hoj.

MVH
Janne P
Janne P
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2007-12-13/19:26

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-01-22/22:07

Janne P. Håller med dig om att det är en cool hoj, perfekt som en lillebror till min GSA och storebror till endurohojarna, bekvämare som grussmiskare.
Har inga problem med kylvätskan inte heller har jag märkt laddningsstrul men nu minns jag inte riktigt var laddningsregulatorn sitter men den är knappast flyttad, jag lägger ditt tips på minnet och kommer att se över hur det ser ut..
Tvivlar på att topplockspackningen är bytt för hojen hade bara rullat strax över 900 mil när jag köpte den, däremot har jag bytt kylarn som hade ett läckage. Nu kommer jag att noggrant rengöra förgasarna. Dels mekaniskt med rensnålar och tryckluft sedan blir det långbad i UL-tvätten så fort jag får den.
Vad det gäller motståndet som förändrar tändkurvan har labbat med det men eftersom bytet inte resulterade i någon förbättring av problemen blev det aldrig någon körning annat än gasande från lyftbordet. Lägger även det tipset i filen för vettiga tips. Tack.

Köpte faktiskt en exakt likadan maskin för några år sedan bara för att jämföra men typiskt nog gick naturligtvis problemhojen klockrent då en tid efter div handpåläggning så jag bytte bort den friska mot en Royal Einfield som jag gav min son som födelsedagspresent när han fyllde 30. Har försökt köpa tillbaka den friska Pegason men nuvarande ägare blev natuligtvis förälskad så det har inte gått.

Stort tack för input återkom gärna med skillnaden som hänger ihop med resistorbytet.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-02-01/19:23

IMG_4887.jpg
Uppdatering av projektet.
Idag anlände Kinatvätten och naturligtvis är den testad. Fungerar mycket bra och får omdömet prisvärd produkt. Rev ner förgasarna för gång nummer "vet inte" och ger dem en generalgenomgång i den här ultraljudstvätten, knyter tummarna hårt och hoppas på genombrott i projektet.

Ledig lördag kommer att ägnas helt åt detta. Bifogar två bilder från idag.

Goo helg alla // Karl B.
Bilagor
IMG_4888.jpg
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav BmwMats » 2019-02-02/12:10

Vilken liten trevlig ultraljudstvätt... :)

Lyckta till Karl, hoppas att du fixar detta ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: LÖST: funktionen med två förgasare Rotax 650 -98a

Inläggav Karl Bergman » 2019-02-02/16:14

Wow äntligen dags för slutrapport i det här projektet. Nu tuffar min Aprilia Pegaso -98 på lugnt och stabilt och år av mekande verkar vara färdigmekat i den här surdegen. Det som behövdes var en mycket noggrann rengöring av förgasarna och justering av luftskruvarna.
Bra beslut att köpa den här kinatvätten absolut värt den tusenlapp den kostade.

Lite kortfattad historik

Förste ägaren hade gett upp efter ca 900 mil och bytte till sig en annan hoj och troligen gjorde firman samma misstag vid inbytet som jag själv gjorde, "lätt fixar jag det". Så blev det inte så efter månader av mekning gav den Aprilia-auktoriserade firman upp och jag blev erbjuden hojen väl medveten om problematiken men med helrätt pris. Vadå tänkte jag, "lätt fixar jag det" för allt tydde på tjyvluft eller iaf för mager blandning.
Suck jag vet inte hur många gånger jag plockat ner den inte bara bränslesidan utan ventiler, kamtider och elsystem ja tametusan alla tänkbara fel gnuggade jag flera gånger. Som sista utväg stoppade jag dit ett exakt likadant förgasarpar från en skrotad Funduro. Döm om min förvåning när precis samma problem kvarstod, ingen tomgång, bakpuffar och ojämn gång även i mellanregistret.

Logiktänket då: det måste vara nåt annat än förgasarfel för samma fel på en helt annan uppsättning är otroligt långsökt såvida det är ett standardfel på den här typen av förgasare.

Hittade ny sida på nätet som engagerat pratade om bla trasig toppackning och allt möjligt annat men framförallt om förgasarfel. Då beslöt jag att ännu en gång riva och till saken hör att det är eländigt byggt för att komma åt förgasarna. Eftersom jag pajat min lilla ultraljudstvätt beställde jag en ny lite större från Kina som sista åtgärd före skroten.
Det visade sig bli problemlösaren för precis som forumet sa finns det kanaler i den här modellen som inte går att rensa mekaniskt utan det är ultraljud som gäller. Lätt att tänka typfel på den här konstruktionen.

Rolig hoj som nu naturligtvis blir ännu roligare att åka på med den här historiken.

Stort tack till er som bistått med goda råd.

MVH// Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Håkan » 2019-02-02/16:55

Se där! Grattis! Som jag misstänkte, en ordentlig rengörning gör susen.
Körde du med någon speciell tvättvätska?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-02-02/18:16

Håkan: Gjorde först rent mekaniskt med nålar och tryckluft sedan valde jag mellan diesel och Biltemas kallavfettning som jag hade en dunk av. Eftersom jag pajade en liten simplare tvätt med just diesel valde jag Biltemas avfettning.
Slutligen en omgång med vatten och lite flytande tvål. Ca 60 grader på båda baden och ungefär 20 min ljudtvätt.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav BmwMats » 2019-02-02/20:34

Grattis Karl !!! :) :) :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav F800åkare » 2019-02-02/20:53

Kul att allt ordnat sig. Jag har en liten kjell & company ul tvätt, rätt usel. Kollade länken du gav mig sen aliexpress, hittade denna hos ali, 10L så man får i större prylar oxå, 128usd, 1160kr ca. Blir nog en order.
https://www.aliexpress.com/item/Ultraso ... 3c00aB4TA0
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-02-02/21:30

F800: det var nog samma typ från Kjelle som jag förstörde med diesel som tvättvätska. Den tog sin in till elektroniken och det blev lindrigt sagt söligt. Men det var när jag skulle åtgärda en trist lödning med tvätten ansluten till nätet som min bautalödkolv från Jula lyckades "släppa ut den magiska röken". Troligen är spetsen på kolven jordansluten och då blev det kortis i tvätten.
Den där stora du länkar till verkar inte ha inbyggd värme och det var viktigt för mig för det blir stor skillnad i rengöringsgrad med högre temp på vätskan och för min del är det ok med att kunna få ner en förgasare. Lycka till med ditt köp. Pay Pal funkar fint för mig och ger lite säkerhet om det strular.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav F800åkare » 2019-02-02/23:55

Jo det är bara att ställa in tempen man vill ha så värmer den.
Den mäter aktuell temp och så värmer den till den måltemp man ställer in. Sen timer flr driftslängd.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav dpiu1 » 2019-02-03/09:17

Håkan skrev:Körde du med någon speciell tvättvätska?

När jag hade stora problem med ett par dubbelförgasare där hojen hade stått länge, så fick jag tipset att lägga förgasarna i Casco limtvätt och sedan blåsa rent med tryckluft.
Limtvättvätskan har bra förmåga att lösa upp hartser som jag förstår blir kvar när bensin dunstar.
Det fungerade bra för mig, men jag vet ju inte om man kan använda det med en ultraljudstvätt.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav Karl Bergman » 2019-02-03/11:45

F800: Såg aldrig reglagen för jag letade typ vred men ser ju vid närmare granskning att det finns inställning på fronten under displayerna. Bra köp återkom gärna med en recension.

Dpiu: bra tips hur länge lät du dem ligga i soppan?

# Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Kan nån förklara funktionen med två förgasare Rotax 650

Inläggav dpiu1 » 2019-02-03/11:57

Om jag kommer ihåg rätt så lät jag dem ligga i vätskan över natten för att sen spola med vatten och blåsa rent med tryckluft.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst